PDA

View Full Version : Humbucker in Squier Jazz Bass?



Zamg0d1
14 april 2011, 14:31
Hallo,

Is het mogelijk om in een Jazz-Bass de brug-pickup te vervangen voor een humbucker? Want ik vind toch dat dat mooier geluid geeft. Althans in een elektrische gitaar... Geeft dit ook mooier geluid dan de huidige standaard singlecoils?

Ik heb in een video van Opeth gezien dat de bassist in zijn bass een humbucker heeft geplaasts, maar dit gaat ook veel werk kosten neem ik aan om de ruimte ervoor te maken?

Maar buiten dat, welke pickups raden jullie aan voor 50-80 euro? Mogen dan ook singlecoils zijn, ik ben gewoon op zoek naar een wat lager geluid dan ik nu heb en om lager te stemmen lukt me niet, dan trek ik de snaar zegmaar weg ipv dat ie gaat trillen. Welke zou ik dus nemen?

Het betreft een 4 snarige Squier Affinity Jazz-bas :)

Grtz

Wabbie
14 april 2011, 14:35
Je krijgt een squier jazz toch wel lager gestemd met wat afstelwerk?

Verder, voor een humbucker in de brug positie zul je wel moeten hakken in je jazzbass. Ik vraag me serieus af of een Affinity het wel waard is om dat te doen. Verder denk ik niet of je geluid er zoveel zwaarder van wordt. Ik heb een humbucker in mijn jazzbass zitten, maar die klinkt een heel stuk helderder/feller dan je zou verwachten.

Zamg0d1
14 april 2011, 15:13
Je krijgt een squier jazz toch wel lager gestemd met wat afstelwerk?Moet lukken natuurlijk, maar om een of andere reden als ik de E naar een D of D# afstel dan is ie vet losjes en trek ik hem zo weg van de pick-ups en slaat ie op het fretboard, nou is de hals al een lange tijd niet afgesteld maar dan doe ik toch ergens iets verkeerd denk ik.

Zou iemand dan kunnen vertellen hoe ik met simpel afstellen de bass toch lager kan stemmen? :)

Wabbie
14 april 2011, 15:30
Ik zou er eens een setje dikkere snaren opzetten als je naar D of Eb wilt stemmen. Dat deed ik altijd voordat ik een 5 snarige bas kocht. Misschien de actie wat omhoog krikken. Dan moet het wel redelijk te doen zijn lijkt me.

Zamg0d1
14 april 2011, 15:37
Ik zou er eens een setje dikkere snaren opzetten als je naar D of Eb wilt stemmen. Dat deed ik altijd voordat ik een 5 snarige bas kocht. Misschien de actie wat omhoog krikken. Dan moet het wel redelijk te doen zijn lijkt me.En dan dus .50 in plaats van de huidige .45 die ik er nu op heb? :D

Wabbie
14 april 2011, 15:53
Zoiets. Ik zou eens gaan neuzen naar verschillende sets dikkere basgitaar snaren. Ik zou niet meer weten wat er op mijn 4 snarige Jackson stond toen ik die omlaag stemde, maar het waren behoorlijke kabels. Tegenwoordig ligt er een standaard setje Elixers op meende ik, maar ik heb al een tijd mij 4 snaar niet meer aangeraakt.

Zamg0d1
14 april 2011, 16:21
Aha... Welke van deze setjes zouden jullie mij aanraden dan? Ik heb nu Rotosound .45 of .40 en die geven een mooi geluid, maar dan weet ik niet hoe dat dan zit met Dunlop Nikkel of Staal...

http://www.thomann.de/nl/dunlop_3514_bass_steel_strings.htm
http://www.thomann.de/nl/dunlop_3514_bass_nickel_strings.htm
http://www.thomann.de/nl/rotosound_rs77_le.htm

Nu heb ik die, ik haal ze niet bij Thomann maar bij Eigenhuizen waar die Rotosounds nu ook maar rond de 20 euro zouden kosten geloof ik. Maar welke zou ik dan doen?

----------------------

En is er anders nog een manier slechts door afstellingen in de brug? Die ruggen hoger/lager zetten bv? Want de afstand tot de 12e fret is bij ze allemaal precies goed afgesteld :Y

Wabbie
14 april 2011, 16:58
Als je rotosounds fijn vindt klinken zou ik een zwaarder setjes rotosounds proberen. Zelf heb ik een tijd Warwick snaren gehad, en daarna zware DR snaren, maar die waren erg duur. Ik ben nu gesettled op Elixers.

Ik heb een set 045/065/085/105/130 of een set 050/070/085/105/130 op mijn 5 snaar liggen, maar die staat in normale stemming. De DR's die op mijn Jackson lagen waren denk ik iets van 050-115 oid, maar het is echt een tijd geleden dus zeker weten doe ik het niet meer. Er ligt nu een standaard setje Ernie Ball 045-105 op meende ik.