PDA

View Full Version : Hoe krijg ik de schuurplekken op mijn gitaar?



Daron
19 mei 2003, 22:59
Ik wil mijn oude goedkope gitaar ouder en mooier maken door er schuurplekken bij te mken boven de slagplaat. Zoals bijvoorbeeld bij John Frusciante van de Red Hot Chili Peppers.
Heeft iemnd een idee?

Justinschut
19 mei 2003, 23:01
Eeeuhh, schuurpapier ??

Daron
19 mei 2003, 23:02
maar krijg ik daar door wel een mooie plek :grin:
Ik hoorde ook van iemand dat soms ook wel verfbijtend spul werd opgegooid dat de verf gewoon wegvrat
is dat een beter idee?

Experience
19 mei 2003, 23:28
Gewoon veel spelen. een gitaar met slijtplekken is pas mooi als je ook zelf die plekken erop hebt gespeeld. Al dat gedoe over verouderen of relicen van een gitaar...onzin

hoofd
20 mei 2003, 00:12
Gitaar ook ff in de zon zetten voor het vergelen, en flink rammen erop, niet bang zijn je gitaar ergens tegenaan te stoten en kleding met veel ritsen dragen als je speelt.

Butcher
20 mei 2003, 06:10
Die versleten plekken zijn te danken aan een combinatie van het vervagen van de lak en zweet. Conclusie: schuur de lak eraf en wring effe een zweetbandje uit, of desnoods wat zout water.

Anders Destium
20 mei 2003, 08:56
En verzin tegelijkertijd even een goed verhaal om het een en ander te verklaren als mensen je vragen waarom je nou toch die gitaar hebt verneukt...

Sj03rd
20 mei 2003, 09:19
Op 2003-05-20 08:56, schreef Anders Destium:
En verzin tegelijkertijd even een goed verhaal om het een en ander te verklaren als mensen je vragen waarom je nou toch die gitaar hebt verneukt...


Ja inderdaad, want als je NET een E mineur kan spelen en je gitaar is al zo relic als wat dan zullen de mensen daar ook wel wat vraagtekens bij hebben :razz:

punchdrunk
20 mei 2003, 09:50
spelen. dus.


je kunt toch niet met een uitgestreken gezicht je gitaar gaan bewerken met schuurpapier, zweetbandjes en een zonnebankje?? dat zeg je dus letterlijk: ik wil het imago en de look van een gitarist die het niet boeit hoe zijn gitaar er uit ziet, en daarom zit ik hier uren te frutselen met een busje nagelakremover en een wattenstaafje?... dan ben je toch gewoon heel erg zielig :?

De Teng
20 mei 2003, 12:02
Is ook een punt ja.

Bij mijn G&L heb ik de 'slijtplek' van mijn riem aan de achterkant zeg maar opgeschuurd totdat het hout er doorheen kwam. Onder de zwarte lak zat nl. nog een witte grondlaag, bovenop de coating diret op het hout. Dat zag er erg debiel uit.

NU? Het ziet er erg mooi uit, alleen had die 2 komponenten lak nou weer niet gehoeven...stom van me. Maar de achterkant is wel een van de mooiste momenteel, die je tegenkomt. :grin:

Afbijtmiddel moet je niet doen, gewoon wat licht schuurpapier kan best. Je krijgt er niet zo'n afgeragde look van, omdat je gewoon alle verf eraf haalt en niet gedeeltes gesleten, het ziet er dus wat braaf uit denk ik. Wel mooi, maar echt relic is het niet.

Succes!

habberdoedas
20 mei 2003, 13:08
Gewoon de band of vlak schuurmachine er op zetten.

bassopotmus
20 mei 2003, 13:36
Relicen is een kunst en denk er niet te licht over..

Ik heb me Fender 64 jazz RI gereliced, en ik zal nu wel commetaar krijgen dat ik een nepper ben.
Klopt, maar ik wil geen 20 jaar w88 om een vette look te hebben.

Je wilt dus slijtplekken, owkee John's gitaar heeft ze boven de slagplaat en die is niet rond maar haakt in.
Pak eerst wat grof schuurpapier en ga er lekker overheen, maar blijf in het te bewerken gebied! Anders heb je een rampgebied over je halve bodie.
Ga nu de randen van de kale plek met fijn papier schuren, waarschijnlijk slaan ze wittig uit, je blanke lak verneuk je. Ik doe de kale plek nog eens met grof en zorg dat er wat zweet, bier etc in komt
wordt hij wat bruiner ipv dat hele blanke. Je kan ook bruine schoensmeer gebruiken, ziet er heel erg relic uit!

Pak nu wat van die gitaar fret cleaner (d dario citroen shit) en bewerkt die witte randjes, jah die zijn dan weg!

Kitaarhiero
20 mei 2003, 16:28
ach joh, doe gewoon makkelijk, vorm een bandje, ga optreden en sla standaard na het laatste nummer je gitaar tegen het drumpodiumpje.... Dat wordt een échte relic.

urezna
20 mei 2003, 16:37
Schuurplekken? laat em een tijdje rotten in de schuur, kijken of je schuurplekken krijgt :wink:

of doe puntige armbanden om tijdens het spelen :wink:

of verknal je gitaar gewoon NIET....

Ic3gl0vE
20 mei 2003, 16:59
met veel armbanden (spike banden :smile:) spelen helpt inderdaad wel, en jazz III plectrums gebruiken, want die hebben een scherpe punt

ieme
21 mei 2003, 09:32
flikker hem gewoon een aantal keer van je balkon!

ieme
21 mei 2003, 09:33
steek em in brand (hendrix style)

ieme
21 mei 2003, 09:33
hang hem achter je auto aan!

ieme
21 mei 2003, 09:34
gebruik hem als tennisracket en als ballen een baksteen.... wil vast wel lukken zo!

henksjaak
21 mei 2003, 10:06
nete veel spelen en jumpen :smile:

en tja af en veel vervoeren van je gitaar en je krijgt vanzelf pplekken

maarten
21 mei 2003, 13:23
gebruik em als rugkrabber...

wietse
21 mei 2003, 13:24
geef hem aan je kat als krabpaal.

moretel
21 mei 2003, 13:30
Je kunt hem het beste een weekje bij het plaatselijk oefencentrum achterlaten en een weekje bij de al afgeragde versterkers laten staan, free to play
Veel muzikanten maken er nl. een zooitje van en raggen de boel af, dat er nog mensen erna komen maakt ze niet uit.
Ik heb nieuwe spullen echt in no time vintage zien worden.

maarten
21 mei 2003, 13:47
gebruik em als snowboard

Bert Bakkebaard
21 mei 2003, 14:02
Op 2003-05-21 13:24, schreef wietse:
geef hem aan je kat als krabpaal.

:grin:

Kapitan Yonker
21 mei 2003, 14:22
gewoon veel spelen, wees hierbij vooral niet te voorzichtig

een schuurplek maken met schuurpapier is naar mijn idee een beetje nep, doet me denken aan gloednieuwe spijkerbroeken die men te lijf gaat met bleekmiddel en een schaar om het er ouder uit te laten zien... een gitaar is toch in de eerste plaats een werkpaard en niet een mode-artikel?

noujah.. het is uiteindelijk jouw gitaar

Neals
21 mei 2003, 15:02
Op 2003-05-21 13:30, schreef moretel:
Je kunt hem het beste een weekje bij het plaatselijk oefencentrum achterlaten en een weekje bij de al afgeragde versterkers laten staan, free to play
Veel muzikanten maken er nl. een zooitje van en raggen de boel af, dat er nog mensen erna komen maakt ze niet uit.
Ik heb nieuwe spullen echt in no time vintage zien worden.


Zo speelde ik eerst over mijn eigen versterker in de oefenruimte...
Kwam er weer een lading bier over de versterker, stukjes wiet en shag bij de pedaaltjes..
Geeft weer een nieuwe dimensie aan tobacco sunburst.

john.3001
21 mei 2003, 15:40
Leen em een weekje uit aan de josti-band...

ieme
21 mei 2003, 15:44
De jostiband? Ja met zo'n instelling blijf je zwakzinnig!!!!

john.3001
21 mei 2003, 15:45
ja, die hans...

ieme
21 mei 2003, 15:46
owja wat ik me nog bedacht, leg hem op de straat neer en zet je auto dr op, dan heel hard wegrijden, rondje rijden en dan over de gitaar heenslippen :smile: :razz: moet lukken!!

ieme
21 mei 2003, 15:50
wat al niet allemaal te doen met een squier!!!!
Nog meer suggesties? ja ik ben vandaag ziek thuis dus kan me wel wat doelloze dingen bedenken..hmmm geen idee eigenlijk! :S
hoe zou je je verstekers kunnen relicen? van je balkon aflazeren, dr overheen pissen, je kont dr mee afvegen.... wie nog meer een idee? is wel op zich wel weer wijs als je zo'n 10 watt squier en squier strat hebt die echt totaal verneukt zijn.... ik ga straks die hele oude beginners spaanse gitaar relicen! :razz::):D:):P

wietse
21 mei 2003, 15:52
wij hebben op het werk een rammelbak dat is een bak met allemaal steentjes erin die heen en weer staat te schudden.
gooi hem in zo'n ding gegarandeerd dat ie er dan oud uitziet.

ieme
21 mei 2003, 15:59
je moet eens vragen als ze ergens aan de weg aan t asfalteren zijn of ze dr es met zo'n wals overkunnen gaan!

wietse
21 mei 2003, 16:12
of je begraaft hem in de compost hoop.

bassopotmus
21 mei 2003, 16:15
Tssss relicen is een kunst, jullie hebben over vernielen van iets, niet kunstmatig ouder laten worden en bespeeld doen uitzien.

wietse
21 mei 2003, 16:42
hmm... een kunst waar ik weinig mee op heb gewoon veel spelen dan is het pas echt.
trouwens alleen fender bezitters relicen volgens mij, als je ze zo niet mooi vindt waarom koop je er dan één?

bert k
21 mei 2003, 16:51
Relicen is net zoiets als steenstrips aan de muur en van die eikenhouten balken van plastic aan het plafond, in je nieuwbouwflatje, hihi :grin:

wietse
21 mei 2003, 16:54
Op 2003-05-21 16:51, schreef bert k:
Relicen is net zoiets als steenstrips aan de muur en van die eikenhouten balken van plastic aan het plafond, in je nieuwbouwflatje, hihi :grin:


nu weet ik het zeker relicen is kitsch en geen kunst.

Wicked Willy
21 mei 2003, 17:18
Relic-en.......kom op doet doe je toch niet, dat moet een soort natuurlijk proces zijn, kunstmatig verouderen......dat blijft toch kunstmatig, stoer is het ook al niet (ja als je 16 bent!) je krijgt je gitaar nooit meer verkocht......maar goed als het een goedkoop modelletje is maakt dat niet veel uit. Relic-en is dus gewoon onzin.....en dat Fender dat doet......en dat je dan veeeel meeeeeer moet betalen voor zo'n gitaar...das belachelijk, maar wel een goed marketing truukje.

Daron
21 mei 2003, 17:28
Toevallig ben ik ook 16 :grin:
en het is een goedkope gitar en ik heb geen zin om 20 jar te w88 totdat hij weer mooi word
want ik weet dat als ik weer genoeg geld heb ik een ibanez of fender ofzo ga kopen :grin:

Wicked Willy
21 mei 2003, 17:49
Laat me raden je speelt in een of ander punkrock bandje, draagt een veel te grote broek met een ketting er aan. Je gitaar zit onder de stickers......dus ja als je die eraf haalt krijg je ook wel een relic look :wink:
Iig je moet zelf weten wat je doet.....maar het slaat nergens op...leer eerst maar eens gitaar spelen! Nee geintje....toen ik zo oud was als.....blablablablabla....tjezus....ik ben echt een oude lul aan het worden!

Daron
21 mei 2003, 18:02
jij ben helderziend !
ik zit inderdaad in een een of ander rockbandje
Maar ik heb geen dingen aan mijn broek hangen en mijn gitaar zit niet onder de stickers:D

maarten
21 mei 2003, 18:44
esp heeft toch ook een soort afgeragde kirk Hammet gitaar? voor iets van 4000 euro? or am i wrong?

ieme
21 mei 2003, 22:29
Mijn gitaren zijn eigenlijk nog vrij onbeschadigd, mn tele daar zit hier en daar een deukje en krasje, daar hecht ik waarde aan want dat is daar en daar toen en toen bij die en die gebeurd toen ik daar aan het spelen was... mijn gitaren worden een fotoalbum door deuken en krassen en niet door kunstmatige verneuking!

urezna
2 juli 2003, 15:50
en ik maar steeds weer beschadigingen proberen te repareren.......

Izegrim
2 juli 2003, 16:07
Als je Squirrel zo relict dat het logo van de headstock verdwijnt, lijkt het net een Fender. Daarentegen, de lak die van body is verdwenen zorgt toch dat je een goed verhaal moet hebben wanneer Fender met zo'n schaarste te kampen had dat ze multiplex moesten gebruiken? Misschien om dat het een prototype uit W.O. II was?

Dude
2 juli 2003, 17:38
Leen em een weekje uit aan de josti-band...


hey nie lulle over de jostie band, ik werk daarmee ja ! ! ! :o

crowdsurfer
2 juli 2003, 17:44
Dat hele vintage gedoe is een grote onzin vind ik, als je nou zo lang een gitaar hebt dattie overal beschadigt is enzo vind ik het wel karakter hebben, maar als je zelf dat ding extra gaat kapot make vind ik een beetje zielig :evil: :razz:

Soulflyhigh
2 juli 2003, 17:50
esp heeft toch ook een soort afgeragde kirk Hammet gitaar? voor iets van 4000 euro? or am i wrong?yep klopt. Een gewone is zo ronde de 2300 pleuro en de Relic die is zo rond de 3000 pleuro geloof ik. Relic-en vind ik onzin. En al helemaal om er meer voor te gaan betalen. Ik koop liever een KH-2 en dan hou ik lekker wat geld in m'n ak en heb ik nog een mooiere gitaar ook want ik vind relic-en niet alleen lelijk maar ook zonde.

metalguitar
6 juli 2003, 13:49
dat relicen( het heeft ook nog een naam) slaat gewoon helemaal nergens op. ik heb ook een vette beschadiging( door er mee te gooien) :evil: op mijn gitaar en de lak aan de achterkant v.d hals is ook aan het slijten.
ik vind het echt zonde.

sash
21 juli 2003, 21:32
Is ook wel aan je nickname te zien dan...

bassopotmus
21 juli 2003, 21:36
sash en ik zijn het eens!! RELICEN IS A ART..oke

Nu ga ik weer op me uv lamp duwen om me Jazz te vergelen..

roppie
21 juli 2003, 21:48
hmmm ik houd er ook niet van, relic komt vanzelf wel ben toch niet van plan om 'm weg te doen en 'k speel in een band dus relicen is geen probleem plus dat je herinneringen aan optredens overhoudt in je gitaar: die barst?? ow die was van toen en toen!! dat vind ik pas echt leuk dat je de hele geschiedenis van je gitaar kent. En verder sla ik debiel hard aan bij optredens ziet er lekker dramatisch uit. de rest gaat vanzelf, bij optredens ben 'k toch nooit voorzichtig met m'n spullen.

sash
21 juli 2003, 22:07
hmmm ik houd er ook niet van, relic komt vanzelf wel ben toch niet van plan om 'm weg te doen en 'k speel in een band dus relicen is geen probleem plus dat je herinneringen aan optredens overhoudt in je gitaar: die barst?? ow die was van toen en toen!! dat vind ik pas echt leuk dat je de hele geschiedenis van je gitaar kent. En verder sla ik debiel hard aan bij optredens ziet er lekker dramatisch uit. de rest gaat vanzelf, bij optredens ben 'k toch nooit voorzichtig met m'n spullen.

Daar ben ik het wel met je eens. M'n nieuwe strat heb ik nooit expres beschadigd, maar er zijn nu toch al wel flink wat stukken lak vanaf. En tis cool om later te ontdekken van 'hey hoe komt dat daar nou' :D

Dude
22 juli 2003, 01:17
Daar ben ik het wel met je eens. M'n nieuwe strat heb ik nooit expres beschadigd, maar er zijn nu toch al wel flink wat stukken lak vanaf. En tis cool om later te ontdekken van 'hey hoe komt dat daar nou' :D

je nieuwe strat,... die die je nu 1 maand hebt,.... flinke stukken lak..... hoe in de naam van god krijg je dat voor elkaar op je kamertje dude.....

sash jij bent echt een eerste klas, "zie ik er goed uit als ik speel voor de spiegel met mn dure spullen mannetje"

anyway, nog een pedaaltje te koop ?

hoofd
22 juli 2003, 01:32
:D