PDA

View Full Version : ongestraft fasedraaier-buis veranderen?



hulst
12 april 2011, 22:54
Na het lezen van de diverse threads over fasedraaiers kom ik aan het twijfelen, misschien dat iemand mij kan helpen:

Ik wil mijn huidige 12ax7 buis in de fasedraaier spot graag vervangen door een lagere gain 12at7 buis, nu is mijn vraag eigenlijk;
Kan ik dat ongestraft doen of moeten de eindbuizen dan opnieuw gebiasd worden? (Ik las in meerdere posts dat de current van deze twee buizen nogal verschillend is, vandaar mijn twijfel als leek).

Bij voorbaat dank.

iWishmaster
12 april 2011, 22:58
Eindbuizen biasen hoeft sowieso niet. De 12at7 vraagt wat meer stroom van de power trafo. De meeste zouden dat zonder problemen moeten kunnen leveren. Welke versterker gaat het om?

hulst
12 april 2011, 23:04
Dank je!

Het gaat om een ENGL Screamer pro Blues 2x10".
Momenteel heb ik een NOS 5751 in V1, en 3 x 12ax7 in de rest.
Dat klinkt clean al lekker "Fenderachtig" maar doordat ik er ook pedalen voor
gebruik wil ik hem graag nog wat meer opschonen.

cluseau
12 april 2011, 23:22
Bias staat volledig los van de fasedraaier.

Verder kun je er rustig een AT in prikken maar deze heeft wel een lagere gain. De vraag is of je dan wel de volle uitsturing van de eindbuizen haalt.

hulst
13 april 2011, 07:40
Bias staat volledig los van de fasedraaier.

Verder kun je er rustig een AT in prikken maar deze heeft wel een lagere gain. De vraag is of je dan wel de volle uitsturing van de eindbuizen haalt.

Hallo Cluseau, bedankt voor je reactie.
Zoe je mij kunnen vertellen wat uitsturing van de eindbuizen inhoudt?
Ik bedoel; welk effect heeft een volle uitsturing en hoe erg is het als dit niet het geval is.

cluseau
13 april 2011, 07:49
Zoe je mij kunnen vertellen wat uitsturing van de eindbuizen inhoudt?

Tuurlijk, de eindbuizen hebben voor hun maximale amplitude een signaal op het rooster nodig. Dit signaal wordt gelevert door de fasedraaier. Als die minder versterking heeft is dat signaal aanmerkelijk kleiner en is het mogelijk dat je niet het maximale uit de eindbuizen haalt maw ze zullen niet zo makkelijk gaan clippen. Hij zal over het algemeen iets zachter klinken, verder kan het geen kwaad hoor.

hulst
13 april 2011, 08:09
Oké, hartelijk dank!

Ik zet het mastervolume nooit voorbij 12 uur, dus als de versterker iets zachter gaat klinken komt me dat eigenlijk best prima uit. (de buren juichen ook mee)
Het is vooral fijn om te weten dat ik v1 t/m v4 lekker kan experimenteren zonder schade aan te richten.