PDA

View Full Version : NGD tweedehandse charvel model 4 + een paar vraagjes.



deefke666
12 april 2011, 20:56
Lijkt wel een charvel invasie op het forum :seriousf: Na wat heen en weer gemail met de vorige eigenaar is er eindelijk een charvel in mijn bezit gekomen voor een redelijk mooi bedragje. Ik heb als 15 jarige jongen daaaaaagen liggen kwijlen als een hond toen die gitaren net in de gitaarwinkel aangekomen waren maar de prijs was toen veel te hoog voor mijn budget, dus heb ik genoegen genomen met een vester (van uitzicht een kopie van charvel). Toch zijn die charvel gitaren altijd in mijn hoofd blijven zitten, ik heb hier en daar wel eens een bod gedaan maar tot nu toe ben ik altijd eruit geboden geworden, tot vandaag dus. Een jongensdroom is eindelijk uitgekomen.

Het is een cobalt blauwe model 4 geworden, originele koffer was erbij , alleen is de koffer niet echt meer geschikt voor “on the road” gebruik daar er nog maar één bruikbaar slotje aanwezig is, maar toch tof om de originele koffer erbij te hebben.

De gitaar is verbazend goed in orde, op een paar kleine dingen na, zoals wat krakende potmeters, een kleine beschadiging in de lak en het ontbreken van de tremolo arm, eigenlijk dus niets om over te klagen voor een gitaar van 25 jaar oud vind ik.

De hals is gewoon geweldig naar mijn mening, de gitaar is perfect afgesteld en het geluid is top, ik ga waarschijnlijk weinig gebruik maken van die midboost maar toch handig moest ik het ooit anders willen. Eigenlijk een heel verslavende gitaar om op te spelen vind ik.
Dus eerst een paar dagen genieten van het nieuwe gitaar gevoel en dan eens kijken wat we aan die potmeters en tremolo arm kunnen doen en hiermee komen we dan aan een paar vragen die ik heb waar jullie me misschien mee zouden kunnen helpen.

* De tremolo is een licenced under floyd rose van jackson, past daar een ook tremolo arm van een originele floyd rose in?
* Kan ik eventueel de krakende potmeters behandelen met een contactspray? Of kan ik beter gewoon nieuwe potmeters nemen?

De derde vraag is meer een “moreel probleem”, ik kreeg even de gedachte in mijn hoofd om de gitaar opnieuw te laten spuiten , ik had ze erg graag in het wit of rood gehad maar ja, tweedehands is er weinig keuze in kleuren he.Ik ben alleen niet zo'n fan van blauw:???: Maar aan de andere kant is het misschien verstandiger om ze origineel te houden. Wat denken jullie…..?

hier een paar foto's maar ik ben niet direct de beste fotograaf :soinnocent:
http://img715.imageshack.us/img715/4428/p1000368hu.th.jpg (http://img715.imageshack.us/i/p1000368hu.jpg/)
http://img21.imageshack.us/img21/944/p1000362ed.th.jpg (http://img21.imageshack.us/i/p1000362ed.jpg/)

Sanderltd
13 april 2011, 01:36
Inderdaad precies zo veel Charvel hier de laatste tijd ja! :) (De mijne komt er ook één dezer dagen aan; dat wordt een speciale! ;))

De floyd rose die erin zit is inderdaad licensed, dus denk niet dat OFR armpjes gaan passen. Die werken met een schroefkapje, terwijl die van jou werken met een soort van moer geloof ik. Je kunt best eens zoeken naar gewone licensed floy rose armpjes.

De potmeters behandelen met spray is een optie, en is makkelijker dan ze helemaal om te solderen. (Tenzij je natuurlijk zelf erg handig bent met een soldeerbout.)

De lak veranderen zou voor mij persoonlijk een no-go zijn. Ik ben gek op die oude Model gitaren, zeker als ze zo goed als origineel zijn. De lak is dan wel het laatste dat ik zou veranderen. Het tast de waarde van deze Model 4 ook wel aan volgens mij.

Maar verder zou ik zeggen; veel plezier ermee! :)

Arvoitus
13 april 2011, 03:13
Geweldige gitaar, gefeliciteerd ermee!

Kleur zou ik zo laten, je bent minimaal 200 euro kwijt wil je hem goed en professioneel laten overspuiten. Daarmee zakt je gitaar ook nog eens in waarde (hoe goed je hem ook verbeterd).

peter_l
13 april 2011, 08:40
Gefeliciteerd! Al vind ik persoonlijk de Model 1 en 2 fraaier (door de simpelheid), een 3 of 4 is ook erg leuk, en idd een fantastische hals.

Potmeters lekker doorspuiten, dan zijn ze weer als nieuw. Voor een tremolo arm kun je op eBay Duitsland op zoek gaan naar AWM Guitar Parts, zelfs laatst ook eentje gekocht voor 11 euro voor een Schaller Floyd, die hebben vast wel wat passends.

Overspuiten hoeft geen 200 euro te kosten, of je moet idd naar de BTW rekenende pro gaan, dan kan het niet anders. Ik doe het zelf voor minder, maar dan ook geen bon.
Qua waarde daardoor: Charvels uit die serie worden wel steeds meer gewild, maar of ze het niveau van oude Les Pauls enzo gaan halen (dus dat het dan wél belangrijk is dat alles origineel blijft) lijkt me stug. En ten eerste zou je de gitaar moeten kopen als in: die blijft! En zonee, dan heb je er een aantal jaren mét grijns op gespeeld mét jouw eigen favo kleur erop, en hooguit dat je aan het eind de kosten voor de paintjob niet terugkrijgt. Maar een serieuze koper die gewoon een erg goeie gitaar zoekt (en geen museumstuk) zal daar niet over gaan miepen, een vervelend prijsvechtertje annex voordeelzoekertje wel. Maar da's hoe ik er tegenaan kijk.

Sanderltd
13 april 2011, 11:25
De Model gitaren zijn momenteel nog vrij stabiel van prijs, voor zover ze origineel zijn. Heb je de prijzen al eens bekeken van zodra er ook maar iets niet meer origineel aan is? ;) Dan zakt het heel wat...
Natuurlijk is het maar gewoon de vraag wat de topicstarter ervoor over heeft. Als hij er nu geld tegenaan wilt gooien, en er later minder voor wilt terugkrijgen, is dat zijn keuze, en dat keur ik zeker niet af.

Johannes
13 april 2011, 11:34
Gave gitaar, ik heb er ook een gehad, beetje spijt zelfs dat ie weg is...

De potmeters kun je schoonspuiten met een compressortje, contactspray werkt ook, wordt alleen beetje een smeerboel. Ik zou de gitaar zéker origineel houden.

Orpheo
13 april 2011, 11:58
ik zou 'm niet gaan refinishen, althans, niet nu al. dan heb je oude hardware, oude pickups, oud ehals, en dan een superstrakke, glimmende laklaag. en waarschijnlijk is die lak geen nitro, of iets dat er makkelijk met thinner afgaat, dus dan duurt 't een flinke tijd eer die gitaar kaal is, en dan nog lak.... poeh, 200 euro is dan nog een koopje.

Exi
13 april 2011, 12:19
Weer een prachtige Charvel!:ok:
Wat zijn dat toch geweldige gitaren.

Ik zou hem ook niet meteen willen refinishen. Geef het gewoon wat tijd en je raakt wel aan de kleur gewend. Ik heb hier een zeekotsgroenblauwe Fender staan en ik ben zo gewend aan de kleur dat ik hem nu bijna mooi vind;)

deefke666
13 april 2011, 16:02
Ik heb er eens goed over gedacht en ik vind inderdaad ook dat ze best zo origineel mogelijk kan blijven,de kleur veranderen voegt buiten het visuele ook niet echt iets toe aan de gitaar, ze gaat er niet beter van klinken of makkelijker van spelen.
En zoals gezegd, waarschijnlijk is die kleur een kwestie van een beetje gewoon te worden.

Het staat in ieder geval vast dat het een geweldige gitaar is zoals exi ook zegt, echt een rock beestje, hoewel er met gemak veel verschillende stijlen uit kunnen komen (ligt misschien aan de aktieve toonregeling).
Ik heb laatst nog een jackson dk2 gescoord aan een klein prijsje en ik was erg verrast wat een goede gitaar dat was, maar die komt nog niet in de buurt van deze charvel.

peter_l
13 april 2011, 20:07
Een paar jaar terug heb ik eens een overtollige Model 1 volledig (inclusief toets) opnieuw afgelakt in satijngeel, alleen de kopplaat had ik origineel zwart gehouden. Oude DiMarzio SD erop gezet en vervolgens er voor 395 iemand in Limburg blij mee gemaakt. En dat was toch 95 euro meer dan waar ik laatst een originele zwarte Model 1 voor weg zag gaan.

Overigens hoeft voor een nieuwe dekkende kleur de gitaar niet helemaal kaal, en nitrocellulose zit er al helemaal niet op, 't is allemaal polydinges. Dus dat opnieuw lakken meer dan 200 zou moeten kosten lijkt me wat overdreven.

Sanderltd
14 april 2011, 01:10
Grappig dat je over de Model 1 exact begint, want daar heb ik er zelf ook 2 van gehad en verkocht. De versie met single coils én de versie met humbuckers. Beiden waren compléét origineel, die met single coils was zelfs nog voorzien van de originele plastic folietjes op de slagplaat en andere kapjes.
Ik heb er 350 euro voor gekregen, op 2 verschillende tijdstippen voor elke gitaar afzonderlijk. Dat je er dan toevallig eens 395 euro voor kreeg, toont dat de koper de gitaar gewoonweg wilde als player, niet als collectors item. Het is en blijft een feit dat de waarde, voor een verzamelaar vooral, van de gitaar afneemt als de lak niet meer origineel is. Hoe ouder de gitaar wordt, hoe feller dit zal blijken.

peter_l
14 april 2011, 07:43
Klopt, zogauw het een 'collector' wordt wil men de boel het liefst origineel hebben, maar zeker gezien het huidige prijsniveau van 300 - 400 euro is dat nog niet iets om je heel erg druk over te maken denk ik, dan zal het eerder als argument gebruikt worden om de prijs te drukken. Ik heb dan weer liever een Model 1 die weer als in nieuwstaat funktioneert en een plezier is om op te spelen, dan een originele met alle 25 jaar oude probleempjes waardoor ik de gitaar niet kan of wil gebruiken.

Maar eeeh, waar ligt de grenslijn? Want klassieke auto's worden bijvoorbeeld juist weer meer waard als ze weer tot nieuwstaat worden gerestaureerd, en die worden zelfs body-off gedaan, dus compleet kaal. Da's wel weer een maf verschil.

The Bertman
14 april 2011, 09:15
Charvel feest! Prachtig, man, gefeliciteerd. Kan ik ook weer eens opscheppen over mijn gitaar. :D Ik heb ook een Model 4, in 1986 nieuw gekocht, en ik heb nog steeds geen spijt. Echt een monster!
De tremolo heb ik ook, ik heb zelf geen klachten, maar veel mensen hebben hem vervangen door een OFR of een Schaller, dat schijnt allemaal te passen.
Elementen zelf zijn ok, maar niet echt bruut, in deze tijd. Ik heb de brughumbucker vervangen door een Seymour Duncan JB, dat was echt een verbetering.
Waarde zal niet echt stijgen, denk ik, het zijn geen collectors items, maar players, en er zijn er een heleboel gemaakt, niet echt zeldzaam.
De kleur moet je lekker zelf weten, maar een hele mooie (originele) Charvelkleir is Burgundy Mist, zoek daar maar eens op. :)
Maar je gaat een hoop plezier beleven, voorspel ik je.

deefke666
14 april 2011, 09:34
thanks Bertman,
Inderdaad echt een fantastische gitaar, ik kan er gewoon niet afblijven :mmmm:
ik heb ook helemaal geen problemen met de tremolo, vind hem voor mijn doeleinden perfect, alleen moet ik het armpje nog ergens zien te vinden.

De krakende potmeters zijn intussen opgelost met contactspray, dus dat is ook weer in orde.

de pick-up's vind ik eigenlijk ook wel goed klinken, inderdaad niet te bruut, ze kunnen zo een beetje alle richtingen uit vind ik, misschien verander ik ze ooit wel maar voorlopig is het dik in orde voor mij, ik mis misschien wat power bij high gain op het hals element, maar da's meer muggeziften van mezelf :soinnocent:

Ik weet in ieder geval dat deze niet meer weg gaat, bijna iedereen die ik ken die er eentje heeft gehad en daarna weg gedaan, heeft er spijt van gehad, dus mij niet gezien haha
Die charvel is trouwens de perfecte back-up voor mijn deluxe strat, of net andersom haha

Maakt het zo een groot verschil met een JB in de brug? klinkt die clean ook nog een beetje goed? Niet teveel verschil met de andere pick-up's?
Ik heb er vaak aan gedacht om zo'n JB in mijn deluxe strat te zetten.

The Bertman
14 april 2011, 16:46
Ja, de JB was echt een verbetering. Net wat meer output, maar niet te bruut, mooi clean, hij moest veel zijdig blijven. De JB klinkt ook wat helderder dan de echte metal-pups, en dat bevalt me prima.
De hals- en middenpups zijn trouwens geen single-coils maar stacked humbuckers.
Ik heb ook nog een Model 2, ooit mijn backup gitaar, die heeft maar 1 humbucker, en daar heb ik een EMG 81 in gezet. Nu klinkt ie heel erg metal, maar totaal niet veelzijdig. Dat was meer een geintje. De kleur van de 2 is trouwens Burgundy Mist. :) (Dat is dus gewoon roze...)

Coolguy
14 april 2011, 17:18
thanks Bertman,
Inderdaad echt een fantastische gitaar, ik kan er gewoon niet afblijven :mmmm:
ik heb ook helemaal geen problemen met de tremolo, vind hem voor mijn doeleinden perfect, alleen moet ik het armpje nog ergens zien te vinden.

De krakende potmeters zijn intussen opgelost met contactspray, dus dat is ook weer in orde.

de pick-up's vind ik eigenlijk ook wel goed klinken, inderdaad niet te bruut, ze kunnen zo een beetje alle richtingen uit vind ik, misschien verander ik ze ooit wel maar voorlopig is het dik in orde voor mij, ik mis misschien wat power bij high gain op het hals element, maar da's meer muggeziften van mezelf :soinnocent:

Ik weet in ieder geval dat deze niet meer weg gaat, bijna iedereen die ik ken die er eentje heeft gehad en daarna weg gedaan, heeft er spijt van gehad, dus mij niet gezien haha
Die charvel is trouwens de perfecte back-up voor mijn deluxe strat, of net andersom haha

Maakt het zo een groot verschil met een JB in de brug? klinkt die clean ook nog een beetje goed? Niet teveel verschil met de andere pick-up's?
Ik heb er vaak aan gedacht om zo'n JB in mijn deluxe strat te zetten.

Een JB/SH4/TB4 zit in de meeste Charvels standaard in (zowel ik mijn huidige als vorige Charvel) dus daar kan je niet mis mee gaan.

The Bertman
14 april 2011, 19:33
De Model serie had standaard Jackson elementen, maar ik heb geen idee wat er in latere jaren in gezet werd.
Op zich is de elektronica niet verkeerd: passieve elementen met een voorversterkertje met midboost. Wat je er ook inzet, doe niet die voorversterker weg.

[edit] Ik kan het niet laten, ik moet ff mijn Charvels showen. :)

http://www.sleepwalkers.nl/foto/charvel1.jpg

mesaman
15 april 2011, 22:24
donders mooie gitaren.....ik zal mn CHARVEL ook weer eens opzoeken!die gitaar speeld zo superb!maar niet bruut genoeg en de bedrading is zo complex dat ik die wel met rust laat. tis een sunburst

Orpheo
15 april 2011, 23:01
@bert: mooie tele ;)

deefke666
16 april 2011, 10:06
@ bertman, inderdaad een mooie kleur die burgundy mist, heel appart.

Venlonaer
16 april 2011, 10:16
Toch wel een 'aparte' kleurkeuze:ok:

The Bertman
16 april 2011, 15:46
Haha, ja, ik ben nu wel aan dat roze gewend, maar destijds wilde ik graag een backup voor mijn Model 4, en deze was afgeprijsd naar 600 gulden, omdat niemand dat gaye kleurtje wilde...

@Orpheo: ja, mooi toch? :) Heb je geen spijt dat je die andere ook al weggedaan hebt? :) Ik ben er nog steeds blij mee.

Orpheo
17 april 2011, 14:20
Haha, ja, ik ben nu wel aan dat roze gewend, maar destijds wilde ik graag een backup voor mijn Model 4, en deze was afgeprijsd naar 600 gulden, omdat niemand dat gaye kleurtje wilde...

@Orpheo: ja, mooi toch? :) Heb je geen spijt dat je die andere ook al weggedaan hebt? :) Ik ben er nog steeds blij mee.
nee, eigenlijk niet. hij was te gepolijst, te slick, te lief. niet ranzig en balkend en grof, zoals ik n tele wil. eigenlijk is wat ik wil een tele-paul JR. korina body, maple hals en toets, en een wat dikkere singlecoil in de brug, tussen een tele en p90 in (eigenlijk p90 op een telebrugpickup-baseplate, ook op die manier opgehangen) en dan een normale tele hals single. daar zou ik eigenlijk 90% van alles wat ik wil mee kunnen doen.

Braindead
17 april 2011, 14:44
Geweldige collectie. Qua mojo scoort Charvel IMO toch echt ontzettend hoog! Die midboosts zijn inderdaad ook erg lekker.


De Model serie had standaard Jackson elementen, maar ik heb geen idee wat er in latere jaren in gezet werd.
Op zich is de elektronica niet verkeerd: passieve elementen met een voorversterkertje met midboost. Wat je er ook inzet, doe niet die voorversterker weg.

[edit] Ik kan het niet laten, ik moet ff mijn Charvels showen. :)

http://www.sleepwalkers.nl/foto/charvel1.jpg

deefke666
8 juli 2011, 10:21
hello again,
nog even een bijkomend vraagje,
Weet er misschien iemand wat de verschillen zijn tussen een model 4 van charvel en het model 475 deluxe?
En wat het verschil in waarde is tussen die twee?

snessiram
8 juli 2011, 14:39
Kijk hier eens: Audiozone.dk (http://audiozone.dk/index-filer/charvel-japan-import-guitars.php#charvel_japan_1986-1991).
Gebaseerd daarop: de 475 heeft een bound fingerboard en de JT-590 tremolo ipv de JT-6.