PDA

View Full Version : Goeie bas?



durango
19 mei 2003, 21:50
Na een jaartje gitaarles wil me me ook het bassen enigszins proberen eigen
maken.
Ben dus op zoek naar een beginners basgitaar en denk aan een Dean Performer
CE (elektrisch-akoestisch).
Iemand ervaring (positieve of negatieve) met deze gitaar? Kost nieuw ca.
300,-

Worden deze 2e hands wel eens aangeboden? Heb al op Marktplaats.nl en
2ehands.nl gekeken.

Thanks,
Ron

Jeremy B.
19 mei 2003, 22:01
Koop gewoon een Jazz bass..

zelfs de Squiers zijn te gek, alleen moeten ze vaak wel goed afgesteld worden. bovendien kosten ze ook nog bijna niks.

hafe fun! J.

durango
19 mei 2003, 22:15
Ja zo'n Jazz bass, daar kan je haast niet fout mee gaan maar ik wil niet gelijk met een versterker aan de gang. Vandaar een elektro-akoestische, kan ik als het moet nog in een pa prikken.

AntY
19 mei 2003, 22:24
dat dacht ik ook toen ik begon.... uiteindelijk ben ik SU-PER blij dat ik gelijk een elektrische heb gekocht....

wat voor muziek wil jij spelen?

Jeremy B.
19 mei 2003, 22:28
Ja joh, koop die Jazz nou maar... als je er 1 hebt wil je nooit meer een andere.

Ik heb een ZOOM 506 Bass... een multieffect. Kloteding, maar je kan er een koptelefoon in doen en zo lekker spelen. Klinkt koosjer om mee te oefenen.

Dandelion
19 mei 2003, 22:40
Ga gewoon naar een winkel, en speel op wat bassen.
Accoustisch, versterkt maakt allemaal geen fuck uit.
En wat het fijnst speelt en binnen je prijsklasse valt, die neem je...

En als je dit topic http://www.gitaarnet.nl/forum/phpBB/viewtopic.php?topic=14746&forum=3 nou eens ff doorleest, kom je in ieder geval goed beslagen te ijs.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dandelion op 2003-05-19 22:41 ]</font>

Dandelion
19 mei 2003, 22:44
Op 2003-05-19 22:28, schreef Jeremy B.:
Ja joh, koop die Jazz nou maar... als je er 1 hebt wil je nooit meer een andere.


Heb jij aandelen Jazzbass ofzo?

Jeremy B.
19 mei 2003, 23:05
ehehehe nee joh, maar goed...
ze zijn gewoon geweldig

AntY
19 mei 2003, 23:45
ja maar dr is nog veel meer op de wereld.... hoe kan je dit nou fatsoenlijk aanbieden zonder te weten wat hij dr mee wilt gaan doen? ik zou er geen metallica op gaan spelen!

een precision is ook een megabas! en een rick 4003 ook, een een 4005 (de semi-hollowbody) ook , en een gibbie thunderbird ook, en een stringray ook.... enz enz. t hangt er maar net vanaf waar je naar op zoek bent! zo help je m niet, je zegt alleen maar: voor mij was t great... je moet weten waar hij naar op zoek is

frenske
20 mei 2003, 11:25
Ik heb wel eens de Dean Performer bespeelt. Nadeel van akoestisch instrument is dat je het toch niet kan spelen zonder versterking! De output van vooral de E-snaar is zo laag dat, dat het muisstil moet zijn voordat je de bas goed hoort!

Keep that in mind, als je hem wilt kopen!

The Dean Performer is voor de rest een redelijke bas en de prijs/kwaliteit is derhalve redelijk goed!
Ik denk niet dat hij vaak op http://www.marktplaats.nl te koop zal zijn!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: frenske op 2003-05-20 11:28 ]</font>

Clunk
20 mei 2003, 16:23
Op 2003-05-19 22:15, schreef durango:
Ja zo'n Jazz bass, daar kan je haast niet fout mee gaan maar ik wil niet gelijk met een versterker aan de gang. Vandaar een elektro-akoestische, kan ik als het moet nog in een pa prikken.


alleen maar in de pa prikken bedoel je!
}man, er komt amper geluid uit zonder :razz:

Clunk
20 mei 2003, 16:26
oeh... dom, ik zie net dak in herhaling val :razz: ghehehe

bassopotmus
20 mei 2003, 16:43
Uhm je raad neiemand meteen een type bass aan, en zeker geen Squier!

Kijk ik ken jou niet, ken je muziekvoorkeur niet, hoe groot je handjes zijn en wat je wilt gaan spelen. Ik kan dus geen advies geven over een bas.

Dus als je meer info geeft kan ik (kunnen wij) je meer en beter helpen.

En Squiers kosten toch ook al 300 euro tegenwoordig, bij MP hebben ze nu een Mexicaan voor net geen 400, dus ...

Friends don't let friends buy Squiers

Owjah de zelfingenomen irritante vent heeft gesproken...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: bassopotmus op 2003-05-20 16:45 ]</font>

frenske
20 mei 2003, 17:12
En nu komt de grote vraag wat is MP?

Minister President
MarktPlaats
Music Production
Militaire Politie
.....

bassopotmus
20 mei 2003, 17:26
Musik productiv
DE winkel om je gear te kopen, als je daar nog nooit bent geweest dan heb je nog niet geleefd.
Alle zaakjes waar je wel eens komt zijn erna gewoon shit, das het whahalla, echt gewoon 1000den gitaren

En veel kleuren van het model in magazijn.
En redelijk goedkoop erg goedkoop.
Dus ga ens verder dan je neus lang is en op naar MP!!

frenske
20 mei 2003, 18:01
Ff rondgesnuffelt, inderdaad veel keus! Maar volgens mij is http://www.musicstorekoeln.de toch net ff goedkoper, maar ja dan heb je wel iets minder keuze!

bassopotmus
20 mei 2003, 18:03
ken ik ook, maar daar kennen ze absoluut geen service, je mag nergens aan komen, veel te druk en 1 bass ruimte met amps dus iedereen rammt door je heen, (lekkers als er een gek een Ampeg 8x10 naast je staat te testen..)
Dus alleen heen gaan als je al een keuze hebt gemaakt

koen_V
20 mei 2003, 18:10
De service is inderdaad minder daar,maar je mag wel op vanalle bassen spelen.
Alleen over gereserveerde bassen doen ze lastig:D heb het verhaal al eens vertelt, ga jullie er niet nog eens mee lastig vallen

bassopotmus
20 mei 2003, 18:18
niet waar:je mag niet aan
Gretschen
CS Fenders

en ander duur spul, belachelijk zijn ook instrumenten, hang ze dan appart achter glas

"don't touch" please ask staff. En als je dan 16 of 17 jaar ben nemen zde je toch niet serieus als je vraagt

Clunk
20 mei 2003, 18:50
dat merk ik ook idd zeer zwaar, ik wou eerst me bas kopen, vraag ik om een 5-snarige ibanez van rond de 8 a 900 euro.. kijkt zon gast je aan van.. uhuhm, klein ventje.. goh, en jij heb 900 euro!?

naja, zelfde winkel, is me vader erbij..
sure, no broblems meteen... tsssss
egt klote,
naja.. voortaan gewoon naar langedijk, dan kan zelfs ik een bas voor een week meekrijgen als ik er egt interesse in heb :smile:
jippie.. en dan nog wat uh.. ik ga voor bassen kopen eigenlijk niet (meer) naar duitsland (hoor mij doen alsof ik ervaren ben en verstand heb :grin:) want dan kan je alleen daar ff spelen.. en als je dan denkt van, nouw, klinkt goed, en een week later speel je em in de band, en dan klinkt ie niet in het geluid van je band.. tja.. dan heb je een probleem als je net een nieuwe jazz van 1500 euro heb gekocht... naja...
voorlopig moet ik toch nog sparen :smile:

koen_V
20 mei 2003, 18:56
Ben je begonnen op een bas van 900€? nou mooi seg.
Nee ik ga ook geen instrumenten meer in Duitsland kopen, ik ben 2 keer naar keulen gereden + ik mis de service die je bij een kleine zaak hebt.

bassopotmus
20 mei 2003, 19:29
Zeker ik ga het liefst naar Mighty Paul (waar las ik dat?)
Die vent ziet je liever zionder een geschikte bas voor jou de deur uitlopen dan dat hij je een verkeerde bas aansmeerd.
En je hebt er nog eens wat andere merken als Fender en Iba, die krijg je toch overal.
Maarja als het nou echt veel scheeld, effect pedalen bv. rijd ik wel ff hoor.

Is het je ooit opgevallen goe die duitsers Engels proberen te praten, haha.
Ik praat express nooit duits in die winkel, waderen ze niet echt. Aber Kunde is Koning nicht?
Maar we drijven van topic af..

bassopotmus
20 mei 2003, 19:30
Zeker ik ga het liefst naar Mighty Paul (waar las ik dat?)
Die vent ziet je liever zionder een geschikte bas voor jou de deur uitlopen dan dat hij je een verkeerde bas aansmeerd.
En je hebt er nog eens wat andere merken als Fender en Iba, die krijg je toch overal.
Maarja als het nou echt veel scheeld, effect pedalen bv. rijd ik wel ff hoor.

Is het je ooit opgevallen goe die duitsers Engels proberen te praten, haha.
Ik praat express nooit duits in die winkel, waderen ze niet echt. Aber Kunde is Koning nicht?
Maar we drijven van topic af..

Dandelion
20 mei 2003, 19:58
Op 2003-05-20 19:30, schreef bassopotmus:

Is het je ooit opgevallen goe die duitsers Engels proberen te praten, haha.
Ik praat express nooit duits in die winkel, waderen ze niet echt. Aber Kunde is Koning nicht?
Maar we drijven van topic af..


Klant is koning, winkel eigenaar is keizer he... Zeker als je je zo onbeschoft gedraagt...

Ik vind het niet meer dan normaal dat je Gretscheds en dergelijke achter glass hangt en 17 jarige mannetjes daar niet zonder meer op laat spelen...
DIe apparaten zijn nu eenmaal duur.
En ja als paps er dan met een dikke portomonaie achter aankomt dan mag het wel... gek he...

bassopotmus
20 mei 2003, 20:15
sorry? Waar komt dat vandaan?
Neej ik wil niet aan een Gretsch komen, wel aan gewone Fenders waarop ook niet aankomen op stond, was gewoon een RI.

En ik kan geen Duits dus praat Engels iedereen behoord dat te kunnen zeker in een grote winkel.
Onbeschoft? sorry maar vanwaar deze aanval op mij persoonlijk alweer?

En Clunk moet zeker op en Ibi van 900 mogen spelen als hij intresse heeft, desnoods geeft hij ff zijn ID kaart af ofzo, weet ik veel.

koen_V
20 mei 2003, 20:25
ik zag het alleen op een customshop telebas hangen.
voor de rest gaven ze mij elke bas mee, en de man die daar was was een heuse polliglot.
Sprak vlot frans en engels en duits ook uiteraard.

bassopotmus
20 mei 2003, 20:36
Het was een blauwe Jazz, 62/64 RI, geen idee.
Had zeker een verkeerde te pakken, naja jammer

Chris Wolstenholme
20 mei 2003, 20:40
Clunk ook fan van Langedijk Hartman?

:grin: top

durango
20 mei 2003, 21:47
Hi guys,

Wat een vraag al niet voor discussies kan starten hé.

Even een intro'tje.

Ik speel een jaartje of 20 drums waarvan de langste periode in bands. Ik ben niet van plan om in een band te gaan bassen, dat drummen is toch m'n lust en m'n leven.

Ik ben gitaar gaan spelen om meer inzicht in melody lijnen te krijgen en zo hier en daar in bandverband een nummer (akoestisch) mee te kunnen spelen. Nu wil ik dus ook gaan bassen, wie weet kan ik dan nog eens mijn eigen opnamen geheel inspelen!!

Ik zal die bas dus voornamelijk thuis op de bank in m'n handen hebben, vandaar m'n gedachte naar akoestisch, het hoeft n.l. helemaal niet hard te zijn en als bijkomend voordeel dus geen versterkers in de kamer (m'n vriendin ook weer blij).

Bedankt voor al jullie reacties, ga maar gewoon eens kijken wat er te koop is.

Ron

durango
20 mei 2003, 21:52
Nog even over die 'goedkope' Duitse winkels.

Keek voor de gein eens wat die Dean Performer CE kostte bij Musik Produktiv, wat denk je? 459,- Euro.

Dezelfde gitaar staat bij Feedback voor 299,- Euro.

Mis ik iets of.....?

Ron

Dandelion
20 mei 2003, 22:49
Op 2003-05-20 20:15, schreef bassopotmus:
En ik kan geen Duits dus praat Engels iedereen behoord dat te kunnen zeker in een grote winkel.
Onbeschoft? sorry maar vanwaar deze aanval op mij persoonlijk alweer?


WIl je het echt weten? :razz:


Op 2003-05-20 19:30, schreef bassopotmus:
Is het je ooit opgevallen goe die duitsers Engels proberen te praten, haha.
Ik praat express nooit duits in die winkel, waderen ze niet echt. Aber Kunde is Koning nicht?


Je laat niet echt blijken dat je enige moeite doet om je verstaanbaar te maken.
Het is geen aanval op jou, het is een aanval op je I.M.H.O. onbeschofte houding.
ik praat expres nooit duits
ik vind dat niet zo netjes van je, vandaar mijn opmerking.

Verder vind ik je wel een goeie gast geloof ik :wink:

Dandelion
20 mei 2003, 22:51
Op 2003-05-20 21:52, schreef durango:
Nog even over die 'goedkope' Duitse winkels.

Keek voor de gein eens wat die Dean Performer CE kostte bij Musik Produktiv, wat denk je? 459,- Euro.

Dezelfde gitaar staat bij Feedback voor 299,- Euro.

Mis ik iets of.....?

Ron


Ja Ron,

Duitse euro's zijn maar de helft van de Nerelandse waard! :razz:

AntY
21 mei 2003, 02:06
maar meneer de topicstarter, in wat voor band speel je? rock, jazz, blues? als je rock speelt zou ik ECHT geen akoustische kopen, voor hetzelfde geld heb je een betere elektrische...


---------------------------

dit is weer nieuw, een drummer die zich zorgen maakt dat hij neit te hard klinkt :wink:

Dandelion
21 mei 2003, 09:07
Op 2003-05-21 02:06, schreef AntY:
---------------------------
dit is weer nieuw, een drummer die zich zorgen maakt dat hij neit te hard klinkt :wink:

:grin:, nou nog een gitarist die leert stemmen, en begrijpt dat het NIET allemaal om de solo's draait, en t wordt nog wel wat
:grin:

durango
21 mei 2003, 09:20
Op 2003-05-21 02:06, schreef AntY:
maar meneer de topicstarter, in wat voor band speel je? rock, jazz, blues? als je rock speelt zou ik ECHT geen akoustische kopen, voor hetzelfde geld heb je een betere elektrische...


We spelen voornamelijk pop/rock nummers. Denk o.a. aan Sheryl Crow en Alanis Morrisette. Welke type bas zouden jullie me dan aanbevelen?

Verder niet gehinderd door enige kennis van zaken betreffende elektrische (bas)gitaren het volgende statement:

Wat bepaald het karakter/geluid van een bepaald type gitaar?
Ervanuitgaande dat een massieve body geen invloed heeft op het geluid (geen klankkast) zijn het lijkt mij, de gebruikte electronica en elementen.

Het geluid ontstaat toch door de metalen trillende snaren in een magnetisch veld die versterkt worden?

Wat is dus de invloed van gebruikt hout en vorm van de body/hals? Zoals ik al zei, ben een absolute leek op dit gebied dus alle feedback is zeer welkom.

Ron

Elaine
21 mei 2003, 09:31
Op 2003-05-21 09:07, schreef Dandelion:


Op 2003-05-21 02:06, schreef AntY:
---------------------------
dit is weer nieuw, een drummer die zich zorgen maakt dat hij neit te hard klinkt :wink:

:grin:, nou nog een gitarist die leert stemmen, en begrijpt dat het NIET allemaal om de solo's draait, en t wordt nog wel wat
:grin:



ja dan zou het gewoon nog de goeie kant op kunnen gaan....

bassopotmus
21 mei 2003, 09:51
Op 2003-05-20 22:49, schreef Dandelion:


Op 2003-05-20 20:15, schreef bassopotmus:
En ik kan geen Duits dus praat Engels iedereen behoord dat te kunnen zeker in een grote winkel.
Onbeschoft? sorry maar vanwaar deze aanval op mij persoonlijk alweer?


WIl je het echt weten? :razz:


Op 2003-05-20 19:30, schreef bassopotmus:
Is het je ooit opgevallen goe die duitsers Engels proberen te praten, haha.
Ik praat express nooit duits in die winkel, waderen ze niet echt. Aber Kunde is Koning nicht?


Je laat niet echt blijken dat je enige moeite doet om je verstaanbaar te maken.
Het is geen aanval op jou, het is een aanval op je I.M.H.O. onbeschofte houding.
ik praat expres nooit duits
ik vind dat niet zo netjes van je, vandaar mijn opmerking.

Verder vind ik je wel een goeie gast geloof ik :wink:


Nou, ik ben van mening dat iedereen op deze aardkloot Engels man kunnen zeker een basisvorming van: please sit, If you could wait a minute, I'll get someting for you out the warehouse.

Nou daar hadden ze toch moeite mee! Maar volgens mij komt het dat ik Nederlander ben en ik gewoon erg op engels zit omdat ik met me moedertaal nergens terecht kan. Kijk Duitsers en Fransen ja..die hebben niet zo die noodzaak.
Maar blijf bij me standpunt, Engels is prioriteit, zeker in een winkel dat veel buitenlanders kan verwachten.

owkee -on topic!!-

bassopotmus
21 mei 2003, 09:56
Owkee, uhm Je wilt dus niet echt gaan bassen, maar gewoon als erbij en om zelf mee te gaan kloten begrijp ik?

Je vragen over de body en invloed op geluid en hals enzo. Dat alles hang van alles af, kan ik niet zo ineens zeggen, ik raad aan eens mijn FAQ te lezen.

Als je voor jou redenen een bas wilt gaan aanschaffen dan zou ik niet te duur kijken, iets dat wat veelzijdig is en makkelijk bespeelbaar is, aangezien je nog nooit echt heb gebast.

Ik zou dan niet meer uitgeven als, laten we zeggen 800€, kan je bv. hele mooie Fender mexicaan van kopen, of een Dean. Maar ik ben wat minder op de hoogte van de middenklassers.

Iemand?

AntY
21 mei 2003, 11:16
voor dat soort werk raad ik in ieder geval een elektrische aan.

het is namelijk zo dat ten eerste het geluid van een akoustische flink tekortschiet, maar het speelcomfort naar mijn bescheiden mening ook achterblijft voor het snellere werk.


de body bepaalt zeker ook een groot deel van het geluid. de houtsoort is belangrijk. bijvoorbeeld agathis is vrij goedkoop en veelgebruikte houtsoort. ik heb zelf ook een bas van agathishout, die speelt heerlijk en klinkt ook goed. bijvoorbeeld maple is weer veel zwaarder, maar klinkt wel beter.


ok. welke bassen zou je kunnen proberen? lees in ieder geval de faq over hoe je dat doet in de winkel, neem er de tijd voor en zo, probeer zeker veel uit. je zou squier precision en jazzbassen kunnen proberen. probeer zeker ook de originele fender mex bassen als die in je budget liggen. verder zou ik zeker ook nog OLP Stringray bassen proberen. Cort is erg aan te raden in die klasse en voor die muziek, veel bas voor je geld. je kan ook Dean proberen, die is iets meer metal. Zelf heb ik een Aria fetisj een beetje, maar die vind je alleen 2e hands.

probeer dus IN IEDER geval, maar het liefst nog meer:

Squier
OLP
Cort
Fender
Dean
Yamaha
Ibanez
Wie heeft nog meer suggesties?

Clunk
21 mei 2003, 16:56
Op 2003-05-20 18:56, schreef koen_V:
Ben je begonnen op een bas van 900€? nou mooi seg.
Nee ik ga ook geen instrumenten meer in Duitsland kopen, ik ben 2 keer naar keulen gereden + ik mis de service die je bij een kleine zaak hebt.


uh... niet egt, ik ben begonnen op een samick 2dehands.. voor 199 euro... heb nu een bas van 860 euro :smile:... maarjah, als ik nog eens een nieuwe ga kopen, dan kijk ik in de richting van een mm.. of een warwick.. want ik heb op zon special fna jazz ding gespeeld.. en hij was geweldig... en dan nog iets, fender bevalt me ook wel, maar die vind ik te lomp... naja. :razz:

Clunk
21 mei 2003, 16:59
Op 2003-05-20 20:40, schreef Chris Wolstenholme:
Clunk ook fan van Langedijk Hartman?

:grin: top


idd!