PDA

View Full Version : Oefeningen voor ringvinger en pink



Thiez
12 april 2011, 12:47
Ik merk de laatste tijd dat mijn pink redelijk achter blijft met oefeningen. Met akkoorden en dergelijken gaat het goed en ook toonladders heb ik geen problemen mee, maar het is vooral als ik kort achter elkaar een paar keer mijn pink en ringvinger moet gebruiken.
Zo was ik vandaag bezig met het loopje uit alice in hell van annihilator.

e--------------------|------------------|---------------|---------------------------|
B--------------------|------------------|---------------|---------------11-11-11--|
G-----------9-------|----------8-------|--------7------|--------6-6-6------------|
D--7-9-10----10-9--|--7-9-10---10-9--|--5-7-8---8-7--|-5-7-8--------------------|
A--------------------|------------------|---------------|--------------------------|
E---------2X--------|--------2X-------|-------2X-----|--------------------------|

Normaal speelde ik dit altijd met wijs-,middel- en ringvinger maar nu probeerde ik het met 4 vingers dus ook mijn pink erbij. En dit ging echt voor geen meter. Vooral de stukjes waar ik dus ringvinger-pink-ringvinger(snaar lager)-pink-ringvinger krijg.

Inmiddels gaat dit wel wat beter maar zijn er mensen die goede oefeningen hebben om de coordinatie tussen pink en ringvinger te verbeteren?

Jimi Hendrix
12 april 2011, 12:51
simpelste (en vervelendste want meest confronterende) oefeningen die ik kan verzinnen:

op een snaar:
4-5-4-5-4-5-4-5 met ringvinger en pink
als dat een beetje lukt de vingers op twee verschillende snaren.

oefenen met metronoom, beginnen op een tempo dat je ECHT beheerst
etc

aaronstonebeat
14 april 2011, 00:44
Proberen je pink niet te bewegen als je je ringvinger neerzet of optilt, en proberen je ringvinger niet te bewegen als je je pink neerzet of optilt.
Ik denk ook dat het verschil maakt als je zorgt dat de stand van je frethand zodanig is dat je prettig je pink kunt gebruiken; als bijvoorbeeld je duim over de rand van de toets hangt, is de bewegingsvrijheid van je pink maar klein, beperkt tot de dunste snaren en met weinig reikwijdte (alhoewel Jimi Hendrix op die manier natuurlijk de prachtigste dingen speelde).

Gewoon zoveel mogelijk je pink gaan gebruiken, dan oefen je de coördinatie tussen de onwillige rakker en zijn buurman vanzelf.

Thiez
14 april 2011, 10:45
Bedankt voor de tips. Ik ga er aan oefenen.

@aaron, dat is juist het probleem wat je noemt. Het stilhouden van de ene bij het verplaatsen van de andere. Het is momenteel net of ze met een vertraging aan elkaar vastzitten. Normaal speel ik altijd met mijn duim over de hals heen, alleen wanneer ik zulke stukken krijg net als hierboven, of stukken die breder over de hals verdeeld liggen zet ik me duim recht achter de hals om zo reikwijdte zo breed mogelijk te krijgen.

aaronstonebeat
14 april 2011, 11:20
Ik ken dat verschijnsel goed en ik meen er zelfs eens iets over te hebben gelezen. Ik kan dat zo gauw niet meer terugvinden maar het kwam hierop (http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/het-menselijk-lichaam/waarom-als-je-iets-met-je-ringvinger-wil-doen-je-pink-altijd-me) neer: de pezen van pink en ringvinger zijn enigszins met elkaar verbonden.

Toch kun je met oefening en wilskracht een heel eind komen. Lang geleden ontdekte ik dat het me met gestrekte vingers niet lukte mijn pink te buigen in het eerste gewricht na de knokkel zonder dat mijn ringvinger mee bewoog. Met alle andere vingers lukte dat wel. Toen heb ik zolang gewild en geprobeerd totdat me dat wel lukte.
Misschien een idioot iets maar het heeft me wel het gevoel van meer controle over ringvinger en pink gegeven.

Net als de 'Vulcan-groet'. Toen ik jong was kon ik dat gewoonweg niet, de pink wilde niet tegen de ringvinger blijven; maar na lang willen en proberen uiteindelijk met mijn linkerhand wel, rechts een klein beetje.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/5/5a/Spock_vulcan-salute.png/220px-Spock_vulcan-salute.png

Thiez
14 april 2011, 12:56
Ik ga inderdaad veel oefenen erop. Ik merk nu al dat wanneer ik het speel op rustig tempo met de metronoom ik na en tijdje kramp krijg in me hand. Omdat je zo je best moet doen omdat het los van elkaar te bewegen.
Rustig aan opbouwen dus maar ;)

Martijn-w
14 april 2011, 16:24
De finger gym van Justin Sandercoe (van justin guitar):

http://www.justinguitar.com/en/TE-001-FingerGym.php

Thiez
14 april 2011, 16:33
Bedankt martijn ga ik proberen.

Jasper.
20 april 2011, 18:24
De finger gym van Justin Sandercoe (van justin guitar):

http://www.justinguitar.com/en/TE-001-FingerGym.php

Oh, mooi bedankt!

Ik zit wat met hetzelfde probleem. ik heb nu even 10min. die oefeingen gedaan, en ik merk het verschil al iets. Het word allemaal wat gecontroleerder.

Ik heb vandaag ook een beetje geprobeert mijn pink te bewegen zonder da de rest beweegt. Lukt wel aardig, maar tijdens het spelen beweegt de pink nog wel erg spastisch mee.

Martijn-w
21 april 2011, 13:39
Geen dank.

Ik heb wat van die techniek lesjes door zitten nemen van Justin en ik merk eigenlijk al meteen dat door simpelweg te weten hoe het moet en kan, dat het al een stuk beter gaat.