PDA

View Full Version : Zekering waardes e.d.



Rick trodat
12 april 2011, 10:00
Ik heb er wel het eea over gelezen, maar helemaal duidelijk is het me niet.

Ik was op het net verschillende schema's en layouts aan het bekijken en zag verschillende waardes staan. Zo op ceriatone gebruiken ze vaak 2a SB.
2 ampere traag ? Maar ook 3a.

Op fora wordt bijna altijd traag aanbevolen. Echter wordt er in de Nederlandse webshop bijna alleen maar F types ( snel ) verkocht. Dit moet een reden hebben.

Heeft dit te maken met 120 v Us en 240 v in europa ? En snelle zekeringen lijken mij veiliger, omdat ze sneller springen. Of zit ik totaal in de verkeerde richting te denken ?

TimS
12 april 2011, 10:29
Ik heb laatst wat zekeringen gekocht, gewoon langzame. Staat meestal op de printplaat / zekeringhouder. Langzame zekeringen verkopen ze oa bij de Handyman of op internet bij elektronica-online.nl

Rick trodat
12 april 2011, 10:33
Ik heb laatst wat zekeringen gekocht, gewoon langzame. Staat meestal op de printplaat / zekeringhouder. Langzame zekeringen verkopen ze oa bij de Handyman of op internet bij elektronica-online.nl

Bedankt voor je reactie.

Ik weet dat waardes vaak gewoon achterop een ''productie amp'' staan. Ik denk eerlijk gezegd meer richting zelfbouw.

De webshops waar ik het over hebt zijn verelec en tonefactory. Aangezien deze specifiek onderdelen leveren voor (buizen)amps. Zij leveren geen langzame zekeringen.

cluseau
12 april 2011, 11:17
De slowblows worden vaak toegepast als er korte hoger dan normale stroompieken kunnen voorkomen. Tijdens het inschakelen van je amp zorgt de trafo voor een flinke inschakelpiek welke de normale bedrijfsstroom te boven kan gaan. Hetzelfde geldt voor lege caps van flinke capaciteit in combinatie met een SS gelijkrichter. Om te voorkomen dat bij elke inschakeling de zekering zijn petje licht is de SB zekering in het leven geroepen.

nico verduin
12 april 2011, 11:36
De webshops waar ik het over hebt zijn verelec en tonefactory. Aangezien deze specifiek onderdelen leveren voor (buizen)amps. Zij leveren geen langzame zekeringen.Ik heb toegang tot ongeveer 1.5 miljoen verschillende onderdelen. Onmogelijk om op de webshop te zetten. Je had het gewoon kunnen vragen. :sssh:

nico verduin
12 april 2011, 11:41
Ik heb er wel het eea over gelezen, maar helemaal duidelijk is het me niet.

Ik was op het net verschillende schema's en layouts aan het bekijken en zag verschillende waardes staan. Zo op ceriatone gebruiken ze vaak 2a SB.
2 ampere traag ? Maar ook 3a.

Op fora wordt bijna altijd traag aanbevolen. Echter wordt er in de Nederlandse webshop bijna alleen maar F types ( snel ) verkocht. Dit moet een reden hebben.

Heeft dit te maken met 120 v Us en 240 v in europa ? En snelle zekeringen lijken mij veiliger, omdat ze sneller springen. Of zit ik totaal in de verkeerde richting te denken ?Ik heb nog geen F zekering gezien op mijn site. Alleen T (=traag). Maar hou je er wel rekening mee dat als het een US schema is, dat je een kleinere zekering moet nemen als je op 230V gaat zitten. Bij 110V 2A heb je bij 230V 1-1.25A nodig. Anders duurt het nog steeds een tijdje voordat hij springt (te laat).

iWishmaster
12 april 2011, 12:10
In theorie zou je altijd de kleinst mogelijke zekering willen die zo snel mogelijk springt. Echter is dat niet altijd praktisch om de redenen die Nico noemt: sommige componenten zoals (grote) trafo's vertonen inschakel en/of uitschakelpieken qua stroom. Dat is niet erg, daar kunnen ze tegen, maar niet voor lange tijd. Daarom is er de slow blow.

Als je echt geen idee hebt wat voor een zekering je nodig hebt en je het niet kunt berekenen, zou je het volgende kunnen proberen (doe dit alleen voor een goed werkend apparaat zonder mankementen!!!):
Zet er een hele kleine slow-blow in en zet de versterker aan.
Gaat de zekering stuk, neem je een maat groter, net zolang tot de zekering niet meer springt.
Zet er vervolgens een fast-blow in en zet de versterker aan.
Als deze direct springt, is er zeer waarschijnlijk sprake van een inschakelpiek en zul je een slow-blow moeten gebruiken. Blijft deze heel, kun je de fast-blow laten zitten. Niet vergeten een aantal keren te testen, ook met uitschakelen.

Als je de 'juiste' zekering gevonden hebt, hier voor langere tijd op flinke volumes mee gaan spelen: als de zekering het houdt is het goed, anders toch een maatje groter. In principe kan dat geen kwaad voor je versterker, zolang je maar weet waar je mee bezig bent ...

Rick trodat
12 april 2011, 12:15
Ik heb toegang tot ongeveer 1.5 miljoen verschillende onderdelen. Onmogelijk om op de webshop te zetten. Je had het gewoon kunnen vragen. :sssh:

No offence Nico. Ik trok gewoon mijn conclusies mbt het aanbod. Het was meer van 1+1=2 . Ik ging er even van uit dat als verelec en TF het niet zo hebben, dat het dan niet toepasbaar zou zijn voor europa in buizenamps.

EDIT: Ik zie nu dat je wel een trage zekering hebt.

iWishmaster
12 april 2011, 12:19
Ik heb toegang tot ongeveer 1.5 miljoen verschillende onderdelen. Onmogelijk om op de webshop te zetten. Je had het gewoon kunnen vragen. :sssh:

Offtopic:
Ik kan je toch aanraden meer op je site te zetten of in ieder geval duidelijk neer te zetten dat je meerdere zaken kunt bestellen: de reden dat ik nooit bij verelec bestel is omdat ik bestellingen opspaar over een paar maanden en ineens alles koop. Ik kies dan de webshop waar ik zoveel mogelijk van mijn lijst rechtstreeks kan bestellen ...

Ontopic: Buizenamps zijn vaak alleen primair gezekerd, daar zit altijd een slow-blow omdat er trafo in zit, vandaar dat je vooral slow-blows tegen zult komen.

Rick trodat
12 april 2011, 12:23
ok dus even een snelle conclusie:

In verband met 240 v moet je dus zoiezo op 1A zitten. ( en wat nu als je ook een HT fuse hebt ?)

Een kleine waarde >1 is dus beter, maar kan knallen als de piek te hoog wordt.

Sorry als ik als een noob overkom. Ik probeer op alle fronten zoveel mogelijk te begrijpen. Afgelopen dagen Nico en Frans een paar keer lastig gevallen met verschillende vragen. Waarvoor dank voor de antwoorden.

iWishmaster
12 april 2011, 13:26
Nou nee. Wanneer er in een amerikaans schema, met 110V, een zekering van 2A staat, betekend dat dat je die waarde moet verdubbelen voor 230V. Dus in dit geval 1A. Dit komt omdat het vermogen (P) gelijk is aan de spanning (U) vermenigvuldigd met de stroom (I): P = U * I. Het opgenomen vermogen blijft gelijk, of de versterker nu op 110V of 230V werkt, dus de stroom veranderd, vandaar een andere zekering.
Het kan zijn dat 1A net te weinig blijkt in die situatie (het is toch een andere trafo of een andere tak van dezelfde trafo) en zul je 1.25A moeten gebruiken. Dat kun je gewoon testen. De primaire zekering (mains fuse) is altijd traag.

Een HT fuse kan traag of snel zijn afhankelijk van de rest van de versterker. Een diode-gelijkrichter heeft over het algemeen een trage nodig, waar een buizengelijkrichter ook met een snelle zekering kan. Gaat niet in alle gevallen op, maar volgens mij is dat de vuistregel.

nico verduin
12 april 2011, 17:10
Nou nee. Wanneer er in een amerikaans schema, met 110V, een zekering van 2A staat, betekend dat dat je die waarde moet verdubbelen voor 230V. Je bedoeld uiteraard halveren:sssh:

iWishmaster
12 april 2011, 18:34
Je bedoeld uiteraard halveren:sssh:

:ok:

(tien tekens)