PDA

View Full Version : Volledige rosewood neck: impact op geluid



jze
11 april 2011, 21:45
Optisch vind ik een volledige rosewood neck zeer mooi en ik kan me ook voorstellen dat het fijn speelt. Een paar voorbeelden:

http://i996.photobucket.com/albums/af83/Zeijen/alee_sell_5.jpg

http://i996.photobucket.com/albums/af83/Zeijen/ry480.jpg

Maar welke invloed heeft een dergelijke nek op het geluid? Wie heeft daar ervaring mee, ben wel benieuwd.

Orpheo
11 april 2011, 22:00
ja, ik heb daar ervaring mee :D ik heb 3 rosewood halzen. nou ja, 1x indian, 1x brazilian en 1x cocobolo en 1x ziricote (allemaal rosewood achtigen). allemaal klinken ze anders hoor. de feel is superslick. het speelt zo soepel en lekker en makkelijk.

wat ze allemaal overeenkomstig hebben is een soort van bel-achtige 'boink', die lang na zingt. bakken sustain. allemaal geven ze iets 'vettigs' aan je tone. als een lekker volle melk in je koffie, of een volle kwark in je cheesecake.

hoe dikker hoe meer 'power', hoe dikker, hoe meer ballen. hoe dunner hoe strakker en feller. combineren met ebben is imho de beste oplossing om die lichte 'mush' eruit te werken. Probeer geen thrash ermee te spelen, daar is het te complex voor, te harmonisch.

wel een waarschuwing: als je eenmaal een ongelakte hals wilt, is het heel lastig terugschakelen, en is de kans groot dat je een 'raw neck addict' wordt net als orgasmocaster en ik!

jze
11 april 2011, 22:17
wat ze allemaal overeenkomstig hebben is een soort van bel-achtige 'boink', die lang na zingt. bakken sustain. allemaal geven ze iets 'vettigs' aan je tone. als een lekker volle melk in je koffie, of een volle kwark in je cheesecake.

Klinkt goed, van de cheesecake opmerking krijg ik zelfs trek :seriousf:

Is de toon ook donkerder dan bij andere houtsoorten? Dat is namelijk een opmerking die ik vaker op het net lees.

Qua ongelakte hals heb ik wel ervaring met mijn MM Petrucci. Zal niet helemaal hetzelfde zijn, maar die 'feel' bevalt me wel!

Saf
11 april 2011, 22:19
Hoe zou zoiets op ee nbasgitaar uitpakken? Gaat dat uber dik klinken of gaat het verzanden?

Tristan
11 april 2011, 22:21
Inderdaad, belachtige harmonischen, een beetje als een Vox amp als je het ergens mee wil vergelijken.
Voor mijn gevoel geeft het een hele open en heldere sound, maar dan wel met diepte, het heeft volgens mij wel wat minder punch/attack dan bijvoorbeeld maple of het ook minder punch/attack heeft dan mahogany kan ik niet zo goed zeggen, het is anders.

Orpheo, wat is volgens jou overigens het verschil tussen de indian rosewood en brazilian rosewood neck qua klank, klinkt brazilian minder mushy misschien?
Je verhaal over dikker/meer power/meer ballen en dunner/strakker/feller begrijp ik niet helemaal, want als de sound meer ballen en power heeft, dan heeft hij toch ook meer punch en attack?

Orpheo
11 april 2011, 22:42
Inderdaad, belachtige harmonischen, een beetje als een Vox amp als je het ergens mee wil vergelijken.
Voor mijn gevoel geeft het een hele open en heldere sound, maar dan wel met diepte, het heeft volgens mij wel wat minder punch/attack dan bijvoorbeeld maple of het ook minder punch/attack heeft dan mahogany kan ik niet zo goed zeggen, het is anders.

Orpheo, wat is volgens jou overigens het verschil tussen de indian rosewood en brazilian rosewood neck qua klank, klinkt brazilian minder mushy misschien?
Je verhaal over dikker/meer power/meer ballen en dunner/strakker/feller begrijp ik niet helemaal, want als de sound meer ballen en power heeft, dan heeft hij toch ook meer punch en attack?

mahonie vid ik warmer, maar ook vlakker dan rosewood.

brazilian is wat helderder, maar bij lange na nog geen esdoorn natuurlijk. het is wat opener. beetje 'piano like chime', zoals PRS dat heel correct schrijft.

meer ballen en power mbt de dikkere hals bedoel ik dan dat ie wat meer oompf heeft, iets meer schop in je buik, iets meer met z'n voeten in de vette klei. maar zeker niet meer attack, omdat de attack 'gedempt' word door de dikte van de hals, simpel gezegd.

donkerder, tja. ik weet 't dus niet. ik vind van niet. ik vind vooral dat ie wat makkelijker reageert, wat precieser klinkt zeg maar. lastig uit te leggen. je moet 't horen en voelen. maar all in all, het is zeker geen misser. Ik denk dat een pallisander hals vooral goed uit de voeten kan in/op een LP of PRS. op een basswood body krijgt ie te weinig 'tone' om op door te liften zeg maar, vin dik dan he. ik vind basswood namelijk zo tonedood als MDF.

Johannes
11 april 2011, 22:56
Ben ik de enige die het moeilijk vind de omschrijvingen van smaken, kleuren, geuren, gewicht ed terug te vertalen naar klanken?

Mitch
11 april 2011, 23:07
Ik vermoed overigens sterk dat de term "het klinkt donkerder" vooral is ingegeven door de visuele suggestie. De kleur is donkerder, dus... je kan zoiets natuurlijk niet makkelijk in een blinde test doen omdat je dan effe een hals eraf moet schroeven en weer een andere erop, maar ik vermoed zéér sterk dat dit een grote rol speelt.

De V
11 april 2011, 23:31
Ben ik de enige die het moeilijk vind de omschrijvingen van smaken, kleuren, geuren, gewicht ed terug te vertalen naar klanken?
Het omschrijven van geluid is een kunst opzich.
Begrijpen welk geluid anderen bedoelen al helemaal!;)

Geluid is zo vreselijk subjectief.
Niet dat het helemaal nergens op slaat maar, ik neem geluidsomsschrijvingen toch wel eens met een korrel zout.
Eerst zelf horen, dan geloven.

rijsberman
11 april 2011, 23:45
Maar dat neemt niet weg dat het lezen van Orpheos omschrijvingen erg vermakelijk zijn, al heb ik geen idee of ik het zo begrijp als hij het bedoelde. :ok:

Tristan
12 april 2011, 06:56
Ik vermoed overigens sterk dat de term "het klinkt donkerder" vooral is ingegeven door de visuele suggestie. De kleur is donkerder, dus... je kan zoiets natuurlijk niet makkelijk in een blinde test doen omdat je dan effe een hals eraf moet schroeven en weer een andere erop, maar ik vermoed zéér sterk dat dit een grote rol speelt.

Als ik het zou mogen zeggen zou ik juist het tegenovergestelde beweren, een volledig rosewood neck klinkt een stuk opener en helderder dan de meeste mahogany/rosewood combi's.
Het heeft een bepaald pianoachtig laag en diepte en belachtige harmonischen in het hoog en het reageert ook heel anders dan mahogany/rosewood.
Het effect lijkt voor mij een beetje op dat van een tube compressor die alles gewoon net een beetje meer laat zingen, wat zoeter laat klinken en net iets meer detail en ruimte geeft (zowel in het hoog als in het laag), dat alles in ruil voor wat directheid of directe attack, maar dat mis je eigenlijk niet omdat de sound echt wordt verbreed.

Orpheo, interessant wat je zegt, want dat zou dus betekenen dat de dikte van de hals, gezien zowel de bijkomende diepte als helderheid, cruciaal is bij een volledige rosewood neck.
Te dik en de sound slaat door in het laag, te dun en het omgekeerde gebeurt, voor een medium profiel hals gaan denk ik dan dus, waarbij je met brazilian rosewood nog net iets meer ruimte hebt qua dikte?

Orpheo
12 april 2011, 10:01
Als ik het zou mogen zeggen zou ik juist het tegenovergestelde beweren, een volledig rosewood neck klinkt een stuk opener en helderder dan de meeste mahogany/rosewood combi's.
Het heeft een bepaald pianoachtig laag en diepte en belachtige harmonischen in het hoog en het reageert ook heel anders dan mahogany/rosewood.
Het effect lijkt voor mij een beetje op dat van een tube compressor die alles gewoon net een beetje meer laat zingen, wat zoeter laat klinken en net iets meer detail en ruimte geeft (zowel in het hoog als in het laag), dat alles in ruil voor wat directheid of directe attack, maar dat mis je eigenlijk niet omdat de sound echt wordt verbreed.

Orpheo, interessant wat je zegt, want dat zou dus betekenen dat de dikte van de hals, gezien zowel de bijkomende diepte als helderheid, cruciaal is bij een volledige rosewood neck.
Te dik en de sound slaat door in het laag, te dun en het omgekeerde gebeurt, voor een medium profiel hals gaan denk ik dan dus, waarbij je met brazilian rosewood nog net iets meer ruimte hebt qua dikte?

dikte hals maakt altijd uit voor de tone, tristan :) ik heb het geprobeerd met 3 halzen van dezelfde houtsoort, zelfde boom, zelfde stuk van de boom. padouk, overigens. medium, dun, dik. Dik klonk als dun rosewood; dus wel fel, maar met een belletjes hoog (van die hals) en veel mids en upper mids, en lekkere grom. Dun klonk als esdoorn. enorm fel, geen belletjes ofzo, veel 'crunch', attack, snijdt dwars door alles heen. medium zit daar dan dus tussenin.

Ik kan niet zeggen dat ik nu perse een medium dikke RW hals zou willen. ik vind dik lekkerder spelen, en met de juiste pickups kan je enorm veel doen.

maar hoe je 't zegt 'slaat door in het laag', ben ik niet met je eens. mahonie heeft meer laag, om maar wat te noemen. rosewood blijft qua EQ heel gebalanceerd, er is alleen een shift in attack die je op zou kunnen vatten als verschuiving in EQ.

dit is echt heel lastig uit te leggen :P je moet 't horen om het te snappen.

hole
12 april 2011, 10:19
http://i996.photobucket.com/albums/af83/Zeijen/alee_sell_5.jpg

[

Heb jij een HH Lee?? :o

*jaloers*

Orpheo
12 april 2011, 10:31
Heb jij een HH Lee?? :o

*jaloers*

hij zegt dat 't een paar voorbeelden zijn....

jze
12 april 2011, 12:41
Heb jij een HH Lee?? :o

*jaloers*

I wish... Staat wel op mijn 'ooit hebben' lijstje!

G.G.
12 april 2011, 21:12
Ik heb een LP achtige combinatie in Telecastervorm met een Honduras Palissander neck en ebben toets. Body is mahonie met esdoorn top en de hals is extreem dik.

het is moeilijk te zeggen wel deel van het geluid bepaald wordt door de hals, maar de gitaar heeft een dikke sustain, warme toon, met een behoorlijk felle attack.. Dit is natuurlijk allemaal subjectief. Wel voelt het ongelakte, geoliede palissander heerlijk aan tijdens het spelen.