PDA

View Full Version : Zelfbouw Tweed Deluxe (5E3)



HHR
11 april 2011, 12:38
Heeft een van jullie wel eens zo'n dergelijk pakket in elkaar gezet?:

http://tubedepot.com/kit-tweeddeluxe.html

Ziet er erg interessant uit en voor dat geld (met de huidige wisselkoers) is rond de 500 euro erg weinig (inclusief verzending) terwijl je bij Fender voor een echte meer dan 1800 euro betaald.

Mijn vraag aan jullie dus, heeft een van jullie ervaring met een dergelijk pakket? Kunnen solderen en een beetje precies zijn lijken mij een vereiste maar dat moet geen probleem zijn.

Denken jullie trouwens als je zoiets uit Amerika besteld er import kosten bijkomen?

tommus42
11 april 2011, 13:37
Waarom koop je dat ding niet in Nederland?

Kim Wilson
11 april 2011, 13:42
Omdat importeren momenteel lekker goedkoop is.

@ HHR:
Is dat kitje ook in Engeland te bestellen? Want dan lach je je helemaal gek, de Pond is niks meer waard t.o.v. de Euro.

Hendriks
11 april 2011, 14:20
http://www.verelec.com/catalog/product_info.php?cPath=74&products_id=436

Als je de taxes verrekend gaat het allemaal niet zoveel uitmaken , deze is ptp in plaats van een print, ook lijken mij de onderdelen vanTAD wat beter.
Zit dan wel weer geen speaker bij.

Volgens mij zijn ze bij Weber nog weer wat goedkoper.

Pepe
11 april 2011, 14:33
Als het goedkoop moet dan lijkt me een eigen kitje van Tone Factory een betere keus, 300 euro en geen taxes en transportkosten.
kastje er om, speaker er bij... 700.
Je kan zoiets zo gek maken als je wil maar hoe goedkoper, hoe generieker.

HHR
11 april 2011, 14:37
Dollar naar euro op het moment: 0,6916

Kit uit Amerika inclusief verzending: 700 dollar = 484 euro
Invoerkosten + BTW (19 + 6%) = 121 euro

Totaal: 605 euro

Lijkt me toch wat voordeliger dan 730 voor een kit zonder speaker. Dit is natuurlijk als er uberhaupt importeerkosten bij komen. Vandaar mijn vraag of jullie denken dat die erbij komen!

@ Kim Wilson: Ik heb nog niet zo'n kitje in een UK shop kunnen vinden, ik ga even zoeken!

Hendriks
11 april 2011, 14:40
Die kosten komen er voor 99% zeker bij.

HHR
11 april 2011, 15:02
Vanwaar dat die kosten er bijna zeker bij komen dan? Het gaat ten slotte om lossen onderdelen en geen gehele versterker toch? Heb je daar ervaring mee?

Hendriks
11 april 2011, 15:06
Vanwaar dat die kosten er bijna zeker bij komen dan? Het gaat ten slotte om lossen onderdelen en geen gehele versterker toch? Heb je daar ervaring mee?

Ja , ik bestel veel in de USA (gitaaronderdelen) , tot een paar jaar geleden had je nog weleens geluk ,maar de laatste jaren is het "bingo".
Onderdelen of complete versterker maakt niets uit , betalen,betalen en wachten.

Pepe
11 april 2011, 15:21
betalen,betalen en wachten.

ik ken vooral de variant, betalen, betalen, wachten, wachten, wachten....

Hendriks
11 april 2011, 15:34
ik ken vooral de variant, betalen, betalen, wachten, wachten, wachten....

We bedoelen hetzelfde , het is dan eigenlijk : betalen ,wachten,wachten en nog een keer betalen.

Pepe
11 april 2011, 15:44
haha nee, ik bedoel, dat wachten.. dat duurt maar en dat duurt maar.
Je ziet op je tracking dat het op Schiphol is gearriveerd. Dan nemen die semi ambtenaren van TNT (of Post.nl tegenwoordig) het over en dan blijft het 2 weken windstil. Dan valt er opeens een berichtje in je bus of je wil betalen met bewijs. Je moet je digitale rekening copieren en opsturen. En weer een week windstilte. Op een goeie dag komt het voorrijden als je niet thuis bent. Uiteindelijk sta je ergens op een industrie terrein ver van de bewoonde wereld met een bonnetje, 4 weken verder.

Zelf het ding ophalen in Tokyo is zolangzamerhand sneller.

Ik ben wel eens naar Schiphol getuft, een hilarisch verhaal. Maar je krijgt niks mee. Je MOET wachten.

Hendriks
11 april 2011, 15:56
Ik kijk ook eerst in andere landen tegenwoordig , UK ,Spanje, Duitsland ,etc.
Ik heb op ebay eens tegelijkertijd 2 elementen gekocht bij verschillende shops in de USA , 1 was er binnen een week zonder bon en de andere was 6 weken onderweg en er moest nog even afgtikt worden.
De meeste verkopers op ebay willen ook niet meer een lager bedrag op de bon zetten , dat was in een nog niet zo ver verleden nog wel eens anders.

@TS , persoonlijk zou ik de voorkeur aan een bv TAD kit geven, ben je wat meer kwijt ,maar volgens mij een betere kwaliteit . Een Tweed deluxe met een printplaat? Dat doe je toch niet.

driftkop
11 april 2011, 16:13
Mijn vraag aan jullie dus, heeft een van jullie ervaring met een dergelijk pakket? Kunnen solderen en een beetje precies zijn lijken mij een vereiste maar dat moet geen probleem zijn.

Ik heb zelf ook een 5E3 gebouwd van een pakket (http://www.missionamps.com/5E3kit.shtml). Enige soldeer ervaring is zeker belangrijk. Vergeet ook niet dat je met hoge voltages te doen hebt, dus je moet goed weten waar je mee bezig bent. Veel succes, en het is een geweldige versterker.

tommus42
11 april 2011, 16:17
Heeft een van jullie wel eens zo'n dergelijk pakket in elkaar gezet?:

http://tubedepot.com/kit-tweeddeluxe.html

Ziet er erg interessant uit en voor dat geld (met de huidige wisselkoers) is rond de 500 euro erg weinig (inclusief verzending) terwijl je bij Fender voor een echte meer dan 1800 euro betaald.

Mijn vraag aan jullie dus, heeft een van jullie ervaring met een dergelijk pakket? Kunnen solderen en een beetje precies zijn lijken mij een vereiste maar dat moet geen probleem zijn.

Denken jullie trouwens als je zoiets uit Amerika besteld er import kosten bijkomen?

Leuk om het zelf te gaan solderen, maar je kunt ook een bedraad bordje kopen. Volgens mij een euro of 100, maar dan weet je zeker dat dat iig goed is gebeurd.

Maar goed, dan wordt het wel weer duurder, succes.

HHR
11 april 2011, 16:23
Is de TAD kit nou echt zoveel betere kwaliteit? En maakt het uit dat het op een printplaat i.p.v. een ptp is? Het is niet zoals de originele nee, maar als het kwa geluid niks uit maakt, maakt het mij ook niks uit :)

@ tommus42: zo'n pcb bordje solderen is nou ook weer niet zo moeilijk, en ja je betaalt inderdaad meer!

Naar mijn idee is het toch nog steeds goedkoper om het uit de VS te halen. Ik wacht even de reactie af van Tube Depot voor de verzendkosten! Ik hou jullie op de hoogte!

driftkop
11 april 2011, 16:37
Naast het PCB bordje heb je nog genoeg andere bedrading die je zelf moet solderen. Ik zou alles zelf doen, dan weet je zeker dat indien er iets fout zit (en geloof me, dat zal gebeuren!), dat het aan je zelf ligt. En je leert er ook meer van.

nico verduin
11 april 2011, 16:50
Is de TAD kit nou echt zoveel betere kwaliteit? En maakt het uit dat het op een printplaat i.p.v. een ptp is? Een printplaat hoeft op zich niet erg te zijn ware het niet dat de meeste bouwers van dit soort amps na een paar maanden beginnen met hoe ze hun amp kunnen modden. En dan gaat die printplaat je opbreken. Want hoe kun je de onderdelen nog goed solderen als je niet meer aan de onderkant kan komen. Dus wordt er geprutst..... want gemod zal er:seriousf::seriousf: (al was het maar een doel op zich). Wordt er geprutst, dan krijgen we na een aantal maanden vanzelf weer de vraag dat de amp haperingen vertoont etc etc.
TAD (lees MOJO) kits zijn van een prima kwaliteit maar zeker niet goedkoop. Maar uiteindelijk geldt alle waar voor zijn geld. De kit van Tube Depot bestaat uit (zo te zien) prima componenten. Dat leuter verhaal over de printsporen gelijk de bedrading voor de sound kun je successievelijk naar het land der fabelen verwijzen.
Voor wat betreft de invoerrechten en BTW... ga ervan uit dat ze bij schiphol wakker zijn worden. En de verzendkosten, tja ligt er aan wat je verkiest (of kan verkiezen). UPS of DHL zal wel gauw een paar honderd euri kunnen worden. USPS schat ik rond de 100-120 euri.

cannondale_01
11 april 2011, 19:33
Ik zou deze kit gewoon in Nederland kopen. Verelec levert hem. OK ok iets duurder maar je weet wel waar je aan toe bent. Ennnn naast de koude levering van goede componenten levert Verelec ook KENNIS. En dat kost je niets! Mijn ervaring is dat je met alleen soldeer skils het best red maar er iets van snappen is een ander verhaal en dat je dan kan terugvallen is huul prettig. Ik snap best dat budget vaak leading is. Maar heb je toch iets ruimte dan .........

driftkop
11 april 2011, 19:54
Ik zou deze kit gewoon in Nederland kopen. Verelec levert hem. OK ok iets duurder maar je weet wel waar je aan toe bent. Ennnn naast de koude levering van goede componenten levert Verelec ook KENNIS. En dat kost je niets! Mijn ervaring is dat je met alleen soldeer skils het best red maar er iets van snappen is een ander verhaal en dat je dan kan terugvallen is huul prettig. Ik snap best dat budget vaak leading is. Maar heb je toch iets ruimte dan .........

Inderdaad - dit kan ik je sterk aanraden. Zeker indien dit je eerste amp kit is, want verkeerd gaat er de eerste keer iets zeker :ok:

HHR
11 april 2011, 22:35
Heb net te horen gekregen dat het verzenden van de kit van Tube Depot 220 dollar is. Dat word dan inderdaad iets te duur. Ik ga het kitje dan toch maar in Nederland halen. Bij tonefactory hebben ze twee varianten die 200 euro verschillen, de een is volgens mij huismerk de andere van TAD.

http://www.tonefactory.nl/shop2/fender-style-tweed-deluxe-p-10159.html

http://www.tonefactory.nl/shop2/tweed-deluxe-style-cabinet-p-4410.html

Welke raden jullie aan?

Verder las ik nog iets op internet over een Mercury Magentics transformatoren. Is er een duidelijk verschil tussen die in de bovenstaande kits en deze, waarschijnlijk duurdere, transformatoren?

tommus42
12 april 2011, 12:45
Ik zou hem helemaal zelf gaan bouwen als je dat ziet zitten.
De OT is belangrijk, 'heart and soul' of the amp, goede buizen en netjes werken.
Hoef je alleen uit te kijken naar een chassis.

driftkop
12 april 2011, 14:14
Heb net te horen gekregen dat het verzenden van de kit van Tube Depot 220 dollar is. Dat word dan inderdaad iets te duur. Ik ga het kitje dan toch maar in Nederland halen. Bij tonefactory hebben ze twee varianten die 200 euro verschillen, de een is volgens mij huismerk de andere van TAD.

http://www.tonefactory.nl/shop2/fender-style-tweed-deluxe-p-10159.html

http://www.tonefactory.nl/shop2/tweed-deluxe-style-cabinet-p-4410.html

Welke raden jullie aan?

Het is een beetje onduidelijk wat de verschillen zijn en waarom er een zo groot prijsverschil is. Ik zou zeker eerst even informeren welke trafo's er precies bijzitten. En je hebt dan nog een kast en speaker nodig.


Hoef je alleen uit te kijken naar een chassis.

Chassis zit er al bij.

HHR
14 april 2011, 13:49
Omdat het verzenden van een cabinet zo vreselijk duur is heb ik besloten om eerst maar eens alleen een chassis in elkaar te zetten en iets te kopen zonder cabinet en speaker. Mijn oog is gevallen op Mission Amp chassis 5e3 kit:

http://www.missionamps.com/5E3kit.shtml

Zijn er wel eens mensen die zo'n kitje gebouwd hebben? Er zijn een aantal upgrades beschikbaar. Welke lijken jullie goed om erbij te nemen?

johanb
14 april 2011, 14:27
Ik heb de 5e3 kit van tonefactory ,de goedkoopste, in elkaar gezet,en heb alleen de potmeters vervangen door ctspotmeters. De kit geeft een prima geluid ,is stil en makkelijk te bouwen.Als eerste project kan ik deze zeker aanraden.

driftkop
14 april 2011, 14:30
De kit van Mission Amps is een van de beste die je kunt vinden. Daarnaast is Bruce Collins enorm behulpzaam in het geval je in de problemen komt. Ik zou hem gewoon zonder mods kopen, klinkt al fantastich. De enige die je nodig hebt is de "Euro 220v-230v-240v Power transformer kit". Maar let wel op:


PLEASE NOTE: SHIPPING OUTSIDE THE CONTINENTAL USA WILL HAVE MUCH HIGHER ADDITIONAL CHARGES AND YOU WILL BE RESPONSIBLE FOR THEM.
DO NOT ORDER OUTSIDE THE USA UNLESS YOU UNDERSTAND THIS!!

Hendriks
14 april 2011, 15:24
Hm , dan zou ik voor een Tad gaan kost ongeveer net zoveel ,ook goede kwaliteit ,maar die heb je wel een stuk sneller in huis. Een Ceriatone is $340 ex buizen , die zou dan iets van €60 goedkoper zijn .

nico verduin
14 april 2011, 19:40
Het is een beetje onduidelijk wat de verschillen zijn en waarom er een zo groot prijsverschil is. De ene [zgn. huismerk] komt uit China[low budget, waarbij ze mijn bordjes gebruiken #$%^&:seriousf:], de ander grotendeels uit de USA[MOJO]. Tad zal er ongewtijfeld wat van haar eigen componenten bij gedaan hebben. Er is ook enig kwaliteits verschil..... De handleiding van die chinezen is weer uitgebreider. Veel plaatjes met matig engels.

HHR
26 juni 2011, 12:42
Goed, een tijdje verder, van de week heb ik toch maar besloten een chassis kit van Mission Amps te halen. Afgegrond 400 euro kwijt. Dit is nog exclusief de importeerkosten e.d. Zodra ik het binnen heb horen jullie hoeveel ik verder kwijt was!

nico verduin
26 juni 2011, 13:43
Goed, een tijdje verder, van de week heb ik toch maar besloten een chassis kit van Mission Amps te halen. Afgegrond 400 euro kwijt. Dit is nog exclusief de importeerkosten e.d. Zodra ik het binnen heb horen jullie hoeveel ik verder kwijt was!

Dat wordt nog wel een dikke 100 euri

jacky
26 juni 2011, 13:57
import kosten is achtien procent over parts en verzendkosten ergo 72 euro in dit geval

nico verduin
26 juni 2011, 14:07
import kosten is achtien procent over parts en verzendkosten ergo 72 euro in dit gevalje vergeet de 19% BTW

jacky
26 juni 2011, 15:01
eerst 19 procent btw en dan de 18 procent invoer ? dat heb ik nog nooit gehad of betaal je 19 procent over de 18 procent extra ?

Hendriks
26 juni 2011, 15:21
Ik reken gemaksgewijs altijd 25% over de koopsom+verzendkosten en dat klopt altijd aardig.

nico verduin
26 juni 2011, 16:24
eerst 19 procent btw en dan de 18 procent invoer ? dat heb ik nog nooit gehad of betaal je 19 procent over de 18 procent extra ?De btw is de sluitpost van de begroting....
Dus over de waarde van het pakket + de verzendkosten. Of het ook nog eens over de invoerrechten gaat durf ik niet te zeggen.
Maar zou me niets verbazen.

HHR
26 juni 2011, 16:42
Volgens mij is het inderdaad ook rond de 25% dus dat zou dan 100 euro zijn. Als mijn plan goed verloopt ben ik echter minder kwijt maar dat komt nog wel!

driftkop
30 juni 2011, 14:28
Vergeet die 220V mod niet, anders betaal je dubbele verzendkosten :seriousf:

HHR
27 juli 2011, 22:45
Goed even een update van mijn kant:

Binnen twee weken had ik het pakketje binnen, 34 euro importeerkosten betaald en gestart met bouwen! Na 4 dagen flink doorbuffelen was hij af en kon de eerste test beginnen. Pilot lampje ging niet aan... Bleek dat ik met me soldeerbout tegen de zekering aangekomen was waardoor deze gesneuveld was. Nieuwe zekering erin en alles werkt!

Vervolgens aangesloten op mijn 12 inch Blues Deluxe speaker! Erg lekker geluid maar de speaker in de Blues Deluxe is maar zo zo dus meteen een Celestion G12H30 gekocht. Vandaag erin gezet en klinkt erg goed! Ook op marktplaats een kaal 5E3 cabinet gevonden voor 130 euro! Komt waarschijnlijk morgen binnen. Verder nog een shitload aan schroefjes en handel en grill cloth besteld bij TAD want de reguliere gitaarboer vertelde mij "dat heb ik toch niet joh". Zodra de schroefjes en het cabinet binnen zijn en alles in elkaar zit zal ik wat foto's posten!

Totale kosten tot nu toe, 711 euro. Dit is dus inclusief het bouwpakket, speaker, kaal kabinet en alles wat daarbij hoort. Het enige dat ik nu nog nodig heb is wat lijm en tweed tolex, maar poeh wat is die tolex duur!

Al met al dus zeker de moeite waard om alle onderdelen zelf bij elkaar te sprokkelen. Het totale bouwpakket bij TAD is zonder speaker 759 euro en alles zelf in elkaar zetten is natuurlijk veel leuker!

Nobler
28 juli 2011, 12:48
Wel is duidelijk dat je niet moet gaan zelfbouwen om geld uit te sparen, terwijl je dat argument toch erg vaak hoort, want voor hetzelfde bedrag en een beetje uitkijken heb je tweedehands versterker (kit of kloon) die beter gebouwd is of met betere componenten of allebei. Als je zelf bouwt loop je ook nog eens het risico dat je kostbare fouten maakt of dat het geluid je neit bevalt (je kunt hem niet uitproberen).

Zelf bouwen doe je dus óf als je (zoals jij!!) het leuk vind om te doen of als je trots wilt kunnen zijn op je prestatie, als je heel specifieke componenten wilt gebruiken of meteen modificaties wilt aanbrengen of zo.

Ik ben een leek op electrotechnisch gebied, maar wel een knutselaar. Zelf bouwen trekt me wel aan, maar vooral door de knutseldrang. Ik ga er van uit dat het eerder méér zal kosten dan dat je er kosten mee bespaart.

bass blom
28 juli 2011, 13:01
mwah, ik heb een JTM45 gebouwd, head, TAD kit was 700 euro.
hout voor cab van een gerecyceld meubelstuk.
verdere kosten een paar (6 a 7) tientjes aan verf, schroeven, pootjes, handvat, rooster.
zou ik zo'n head kant en klaar kopen was ik pak m beet 1400 armer.

Hendriks
28 juli 2011, 14:57
Wel is duidelijk dat je niet moet gaan zelfbouwen om geld uit te sparen, terwijl je dat argument toch erg vaak hoort, want voor hetzelfde bedrag en een beetje uitkijken heb je tweedehands versterker (kit of kloon) die beter gebouwd is of met betere componenten of allebei. Als je zelf bouwt loop je ook nog eens het risico dat je kostbare fouten maakt of dat het geluid je neit bevalt (je kunt hem niet uitproberen).

Zelf bouwen doe je dus óf als je (zoals jij!!) het leuk vind om te doen of als je trots wilt kunnen zijn op je prestatie, als je heel specifieke componenten wilt gebruiken of meteen modificaties wilt aanbrengen of zo.

Ik ben een leek op electrotechnisch gebied, maar wel een knutselaar. Zelf bouwen trekt me wel aan, maar vooral door de knutseldrang. Ik ga er van uit dat het eerder méér zal kosten dan dat je er kosten mee bespaart.

Een ptp amp is vaak toch wat duurder , zoals Bass zegt.

nico verduin
28 juli 2011, 17:32
Tja weet je, het is maar net wat je wilt. Soms heb je als je alles zelf doet, dat het goedkoper uitpakt. de een kan zijn eigen chassis maken (meestal wat hogere kosten post), de ander is weer handig met hout en kan op de kast besparen. Weer een ander heeft toevallig mazzel als hij uit de VS of elders zelf importeert dat hij door de douane glipt. Tja daar kan geen winkelier tegenop.
Mijn eerste buizenbakkie (5W EL84) toen ik weer tijd stak in deze passie bestond voornamelijk uit slooponderdelen uit een radio. kosten 20 gulden, een zwager die aan chassis maakte en nog een paar onderdeeltjes van een zaak uit Den Haag. En je bent zo trots als een pauw. Waarom? Omdat je een oude jongensdroom weer tot leven bracht. Daarna de Super Reverb die ook nog voornamelijk uit sloophandel bestond. Alleen na veel zoeken vond ik een leverancier in de US die een faceplate had. Ik heb maar nooit mijn echtgenote verklapt wat die gekost heeft :seriousf:(daar haalde de douane mij er wel uit). Heb ik er spijt van? Nee absoluut niet.
Maar per saldo is zelf bouwen over het algemeen altijd duurder als een kant en klare. Een oude merk (fender, marshall of whatever) is origineel en heeft een grotere kans op waarde behoud. Maar hoe je het went of keert, nostalgie kost nu eenmaal geld.

bass blom
28 juli 2011, 17:38
ik heb nog geen seconde spijt van mijn JTM45 nico :D

nico verduin
28 juli 2011, 18:13
Kan ik me voorstellen :seriousf: Ik vertel wel eens op mijn werk als ik het over mijn winkeltje heb dat ik "nostalgie" verkoop. Niets is mooier dan op een zaterdag een klant te krijgen met zijn oude versterker die als gevolg van huisje-boompje-beestje 20 jaar op zolder heeft gestaan. De kinderen zijn inmiddels groot, hij komt op zolder ziet zijn oude spullen, pakt het, zet het aan en..... de stoppen vliegen eruit.
En als het dan zover is en je zet de amp gereviseerd weer aan.... die twinkeling in de ogen. Je hebt iemand een jeugd droom teruggegeven. Geweldig....

johanb
28 juli 2011, 18:58
Eigenlijk moeten verschillende zelfbouw 5E3 versterkers eens naast elkaar gezet worden om te horen hoe ze verschillen\of juist niet.Als ik de mijne al hoor ,een heerlijk versterkertje met een dijk van een geluid en dat met 12watt,wel met een celestion V30

The Running Man
29 juli 2011, 17:45
Ik zou deze kit gewoon in Nederland kopen. Verelec levert hem. OK ok iets duurder maar je weet wel waar je aan toe bent. Ennnn naast de koude levering van goede componenten levert Verelec ook KENNIS. En dat kost je niets! Mijn ervaring is dat je met alleen soldeer skils het best red maar er iets van snappen is een ander verhaal en dat je dan kan terugvallen is huul prettig. Ik snap best dat budget vaak leading is. Maar heb je toch iets ruimte dan .........

+1
Of Nico een op maat gemaakte kit laten samenstellen naar wens
Gedaan met mijn 100 watter, geen compromissen op parts hoeven te sluiten
en prima support