PDA

View Full Version : Mijn eerste projectje: Jackson Stealth EX Pro



Bijl
11 april 2011, 09:25
Mijn Jackson Stealth EX Profesionnal had ik tweedehands gekocht voor weinig geld omdat ik er voor het leuk een 6-snaar bij wilde. Ik speelde toen alleen op 7 snarige gitaren. Met mijn huidige band speel ik met 6 snaren in Drop C en is dit mijn favoriete gitaar geworden. Echter, de humbucker van Jackson was leuk, maar niet geweldig, de input slikte niet alle kabels (er schijnt een minimaal verschil te zijn formaat tussen Japanse en Amerikaanse jackplugs), en de volumepot had speling. Ik vond ook de single coil in het midden in de weg zitten en eigenlijk gebruik ik altijd het brug element. Ook zat er onderaan de body een forse lakbeschadiging, wat weer bewijst dat straplocks best handig zijn.

Dus vond ik dat het tijd werd om deze gitaar aan te passen aan mijn wensen:

Witte lak (twijfel nog tussen normale lak, metallic, parelmoer wit, of hammerite wit)
Zwarte hardware
1 Humbucker (Seymour Duncan Invader, wit) in een zwarte pickup mounting ring.
1 Volumeknop met push/pull (heb ik eindelijk een gitaar met een single coil geluid in de brug)
1 Killswitch (ik ben fan van Buckethead :))

Oh ja, en straplocks natuurlijk.
Eerst alle hardware eruit en de gaten van de single coils opvullen met essenhout, houtvulmiddel en sateprikkers:

http://i2.photobucket.com/albums/y16/cichlidiot75/project%20stealth/stealth1.jpg

De gevulde gaten:

http://i2.photobucket.com/albums/y16/cichlidiot75/project%20stealth/stealth2.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y16/cichlidiot75/project%20stealth/stealth3.jpg

Daarna machinaal schuren:

http://i2.photobucket.com/albums/y16/cichlidiot75/project%20stealth/stealth4.jpg

En toen was de zondagmiddag voorbij... Binnenkort ga ik handmatig nog wat details schuren met de hand en een paar kleine oneffenheden wegwerken.

broeder6x6
11 april 2011, 11:19
wil je er geen tone knop op :???:

lijkt me wel handig als je er een coiltap op zet want dan kan je met je coiltap/volume/tone er net het goede geluid uit krijgen :dontgeti:

heel mooi projectje word een mooie superstrat

Sanderltd
11 april 2011, 11:49
Ziet er alvast netjes uit! :) Hoewel ik zelf altijd een beetje een koude rilling krijg als ik iemand dit zie doen met een oude Jackson Professional. Ze zijn namelijk niet niks waard als ze nog origineel zijn.

Verder zou ik ook opletten met dat ingelegde hout; het heeft nog wel eens de neiging na het lakken de lak nog ietsje op te slorpen waardoor het later weer zichtbaar wordt door de lak heen.
Dus laat zeker alles eerst goed drogen van het houtvulmiddel, en gebruik daarna een goede poriëenvuller en grondlak. :)

Bijl
11 april 2011, 12:21
wil je er geen tone knop op :???:

lijkt me wel handig als je er een coiltap op zet want dan kan je met je coiltap/volume/tone er net het goede geluid uit krijgen :dontgeti:

heel mooi projectje word een mooie superstrat

Nee, ik vind 1 knop wel genoeg, en die zal bijna altijd helemaal open staan. Ik twijfel wel of ik een 250kOhm of een 500KOhm pot installeer. Origineel zit er een 250k volume pot in maar ik vraag me af of dat goed klinkt met een Seymour Duncan Invader...


Ziet er alvast netjes uit! :) Hoewel ik zelf altijd een beetje een koude rilling krijg als ik iemand dit zie doen met een oude Jackson Professional. Ze zijn namelijk niet niks waard als ze nog origineel zijn.

Verder zou ik ook opletten met dat ingelegde hout; het heeft nog wel eens de neiging na het lakken de lak nog ietsje op te slorpen waardoor het later weer zichtbaar wordt door de lak heen.
Dus laat zeker alles eerst goed drogen van het houtvulmiddel, en gebruik daarna een goede poriëenvuller en grondlak. :)

Het is een Japanse bolt-on met standaard Jackson pickups en een Takeuchi licensed Floyd (zelfde als de eerste Edge tremolo van Ibanez) die niemand echt geweldig vind. Zijn die gitaren echt wat waard? Ik had er 150 euro voor betaald :???: Maar hij was al fors beschadigd, kijk maar naar de laatste foto rechtsonder.

De opgevulde gedeeltes ga ik eerst met de hand in de grondlak zetten totdat het niks meer opneemt en dan opnieuw glad schuren, bedankt voor de tip.

Sanderltd
11 april 2011, 15:15
Bwa, voor 150 euro heb je iets minder dan de standaardprijs betaald volgens mij. Je moet er ook geen hoge bedragen ofzo van verwachten, maar er zijn wel veel verzamelaars die dit soort gitaren willen hebben.
Deze versie is de EX, dat is de laagste uit de serie. Ik heb zelf ooit ook een EX verkocht voor 250 euro.
De professional modellen uit de hogere regionen zijn vaak veel meer waard.

Bijl
11 april 2011, 21:05
Ah kijk, het valt wel mee dus. Ik ben benieuwd naar je koude rillingen als hij klaar is :seriousf:

Ik begin de laatste tijd steeds meer een voorkeur te krijgen voor superstrats uit de jaren 90. De lekkerst spelende gitaar die ik ooit in m'n handen heb gehad was een heel goedkope Yamaha RGX die helaas niet te koop was. Een Ibanez RG350 serie is ook nog steeds een fantastische gitaar.

10 jaar geleden wilde ik eigenlijk heel graag een Les Paul of een SG model van LTD/ESP maar die waren nergens te koop. Nu kom ik er achter dat dat helemaal niet zo geweldig is in vergelijking met de bekende superstrats uit die tijd van Ibanez of Jackson.

Sanderltd
12 april 2011, 00:20
De gitaren uit die tijd zijn inderdaad zeker niet slecht. Als die Jacksons en Ibanez's je aanspreken, moet je ook zeker eens naar de Charvels kijken. Beetje een zusje van Jackson en komen vaak fel overeen qua ontwerp en zo.

Bij Ibanez is vooral de RG550 zowat het vlaggeschip in die categorie, terwijl dat bij Jackson de gitaren uit de Professional series zijn (waarvan jij er dus eentje hebt). Bij Charvel denk ik dan vooral aan de Model series (jaren '80); model 1, 2, 3, 4, 5, en 6 zijn zowat de bekendsten.

Heb er zelf een heel aantal gekocht en verkocht, dus ik kan wel wat vergelijken. Dus mocht je interesse hebben in die gitaren en vragen hebben, wil ik altijd wel helpen. :)

Bijl
12 april 2011, 21:14
Hee, dank je. Dat kan nog wel van pas komen. Als deze gitaar af is ga ik waarschijnlijk mijn Godin en LTD Viper verkopen. Ik heb eigenlijk een hekel aan gitaren waar batterijen in moeten. En dan een neckthrough Jackson of Charvel kopen. En die hou ik dan origineel, hooguit een andere pickup erin :)

Inbouwen duurt nog een paar weken, maar Thomann kreeg ze pas weer binnen in Juni en in Nederland zijn ze moeilijk te vinden in een andere kleur dan zwart. Dus snel eentje besteld bij Music Store Keulen:

http://i2.photobucket.com/albums/y16/cichlidiot75/project%20stealth/12042011260.jpg

:blast::blast::blast::blast::blast:

Ik weet niet wat dat is met nederlandse gitaarwinkels of nederlandse gitaristen, maar een pickup in een mooi kleurtje doet zo ontzettend veel voor het uiterlijk van je superstrat :)

Yoshida
13 april 2011, 07:28
Nice :) ziet er goed uit!
Ik gok dat je met die gitaar enorm scheurwerk wil doen (Drop C - metaltuning?) en ben benieuwd hoe dat overkomt met die push/pull :) Wel een hele operatie, en dat op je eerste gitaar?
+1 over de pickups. Heb zelf Guitarfetish Domino P90 in een zelfbouwer gepropt en het oogt gewoon n'et even anders. Weer wat anders dan die PAF look of pickup covers.
Strap ongelukjes had ik eigenlijk alleen met mijn eerste gitaar (een goedkope Tele) maar heb op mijn favoriete gitaren idd ook straplocks zitten.

Bijl
13 april 2011, 08:43
Ja, ik speel in een metalcore band, dus het wordt een gitaar om mee te scheuren :-) Omdat ik geen gitaren heb met een single coil in de brug stop ik er een push/pull pot in voor een coil split. De de volumepot moest toch al vervangen worden voor een 500k pot want een Invader met een 250k wordt denk ik iets te modderig qua geluid.

Anderie
14 april 2011, 16:54
Ik had de input ook verplaatst naar de zijkant/onderkant als ik jou was, vind ik er lekkerder uitzien op een superstrat en geeft de gitaar een nog simpelere look imho. Top idee verder! Ik gebruik ook alleen het brug element eigenlijk...

Bijl
15 april 2011, 09:23
Dat zou het uiterlijk wel ten goede komen, maar nieuwe gaten maken is een stuk riskanter voor mij als amateur dan oude gaten dichtmaken :) Deze input is ook heel praktisch, het is bijna onmogelijk om de kabel per ongeluk uit de input te trekken.

Bijl
2 mei 2011, 00:06
Nou dat was ff opschieten dit weekend. Mijn eerste gitaar in de steigers, mijn tweede gitaar werd vandaag verkocht, en woensdag oefenen met de band. Dus aan de slag en wel als de sodemieter!

Body spuiten in hamerslag wit:

http://i2.photobucket.com/albums/y16/cichlidiot75/project%20stealth/100_6658.jpg

Alles monteren en de control cavity solderen. Als volumepot heb ik een Shadow Kill Pot geinstalleerd, niet de eenvoudigste klus voor een eerste keer:

http://i2.photobucket.com/albums/y16/cichlidiot75/project%20stealth/100_6659.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y16/cichlidiot75/project%20stealth/100_6660.jpg

Het eindresultaat na een afstelbeurt:

http://i2.photobucket.com/albums/y16/cichlidiot75/project%20stealth/100_6663.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y16/cichlidiot75/project%20stealth/100_6664.jpg

Het lak en schuurwerk is niet helemaal perfect, maar voor een totale amateur mag ik niet klagen. Het kost een amateur altijd meer tijd en moeite en het is moeilijk met beperkte middelen een goed resultaat te halen.

Voor dit jaar weer genoeg geklust, volgende zomer ga ik er wat foutjes uit halen. Woensdag lekker blazen met die SD Invader! :blast:

Jilles
2 mei 2011, 14:12
Verder zou ik ook opletten met dat ingelegde hout; het heeft nog wel eens de neiging na het lakken de lak nog ietsje op te slorpen waardoor het later weer zichtbaar wordt door de lak heen.
Dus laat zeker alles eerst goed drogen van het houtvulmiddel, en gebruik daarna een goede poriëenvuller en grondlak. :)

Het werk is allemaal al gedaan zie ik, maar toch nog een vraagje wat betreft dat ingelegde hout.
Doordat de body en de inleg twee verschillende stukken hout zijn gedragen ze zich ook ietsjes anders, en loop je inderdaad kans na verloop van tijd een randje te zien.
Een tijd geleden had iemand het erover dat je dit kom vermijden door naderhand de lijmnaad weer een paar mm diep uit te frezen en op te vullen. Waarmee eigenlijk? Kneedbaar hout, epoxy, of een ander goedje?

Bijl
2 mei 2011, 14:30
Ik heb houtvulmiddel (kneedbaar hout) gebruikt. De stukken hout die ik er in heb gestopt zijn iets lager en hebben wat speling aan de zijkanten. Als het gaat werken vangt de elasticiteit van het houtvulmiddel dat op. Of epoxy ook geschikt is weet ik niet, maar ik vind epoxy geen prettig materiaal om mee te werken.

Greasemouth
2 mei 2011, 14:52
Ziet er gaaf uit! Zeker met dat witte element.
In welke metalcore band speel je?

Bijl
2 mei 2011, 17:29
Dank je! Mijn band heet Aesthetic Malice.

adrinalino
2 mei 2011, 17:36
Ik houd hier wel van. Lekker simpel recht voor zn raap gitaar. Niet zo'n knoppen bende met 3 zillioen schakelmogelijkheden.

Groeten,


Aad.