PDA

View Full Version : ideetje uitproberen



pasqual
10 april 2011, 23:39
ik ben zo'n 2 weken met een paar akkoordjes aan het stoeien die nog niet een echt lied vormen. vanavond heb ik tijdens de repetitie datgene wat ik heb ff voorgelegd waarna we gewoon zijn gaan proberen. het rammelt nog aan alle kanten maar het idee is er wel dacht ik....
je hoort aan de bas, zang en toetsen dat ze nog aan het zoeken zijn wat ik eigenlijk wel mooi vind om te horen. zo zie je dat je een lied nooit alleen schrijft...
de zanger gebruikt hier een eerder gebruikte tekst om in ieder geval iets van een zanglijn te kunnen produceren.
dus verre van perfect maar toch wel leuk.

enjoy: http://www.soundclick.com/player/single_player.cfm?songid=10507171&q=hi&newref=1

SantaX
11 april 2011, 02:45
Ik vind het wel lekker klinken, alleen vind ik de zang niet goed uit de verf komen, klinkt erg ver weg en dof. Dat moet beter kunnen uit Nieuwstadt waar ik notabene zelf nog ooit met een dame in een bandje zat :seriousf: (Nina, ik gok dat je d'r wel kent)

Al kan dat trouwens ook aan de opname liggen. Misschien dat zo een compositie als deze ook wel wat delay of reverb op de zang kan gebruiken. De compositie en ook het spel zelf vind ik trouwens wel goed. Klinkt gewoon echt lekker. Zou inderdaad niet misstaan op een pink floyd album, maar de zang moeten jullie echt anders gaan opnemen. Dat is voor mij op deze opname de beperkende factor. Hoop dat je dit niet verkeerd opvat, want het is echt bedoeld als opbouwende kritiek. Qua opname-techniek vind ik de gitaar wel heel goed uit de verf komen. Zou ietsies meer hoog nog in mogen van mij (bij je solo heb je een bend en dan mis ik een beetje dat pink floyd scherpe).

Het is trouwens wel waar wat je zegt, je kunt een beetje horen dat de rest van de band onzeker is en de gitaar niet. Dus wellicht zeik ik gewoon te veel en moeten jullie dit nummer nog eens een paar keer spelen. Dat het onzekere eruit is bij de rest van de band. Wat dat betreft weet ik wel hoe dat is als je aankomt met een nieuw liedje en de overige bandleden dan gaan proberen dat in te vullen zoals jij dat in je hoofd hebt. Dat is gewoon ook moeilijk. Vind ik nochtans.

Toch, ik kan je zo 1000 nummers opnoemen die ik veel minder prettig vind klinken en die toch op de een of andere manier hits zijn geworden ;)

Duhsjaak
11 april 2011, 05:19
Hi
Lijkt me zonneklaar wat je hebt gepost. Een ruwe opname van een nieuw lied. Misschien met een of twee microfoons in de ruimte? Als dat het geval is, zegt dat iets zeer positiefs over het groepsgeluid en de balans tussen de instrumenten onderling. Dan zeg ik, petje af.

En vermoedelijk is ook de opname van de zang is gewoon in de ruimte gedaan, dus niet via een slave uitgang of iets dergelijks.

Ben het met SantaX eens dat die zang een beetje echo zou kunnen gebruiken.

Mij persoonlijk lijkt dit liedje vrijwel af. Even structureren, strak maken en het kan zo Koninginnedag op. Met of zonder helikopter.

Van een strat op deze plaats moet je houden, dus die keus is kennelijk al gemaakt. Daardoor klinkt een heel aardige solo partij een heel klein beetje 13 in een dozijn en dat is jammer. Ik vind het namelijk heel aardig wat er wordt gespeeld. Persoonlijk vind ik het geluid wat anoniemig.....

Dat aardig klinken kan ik helaas niet zeggen voor de bassist. Wat er strak getrokken zou moeten worden is voor 80% toe te schrijven aan het wollige gebroddel van de bassist. De klank van wat ie doet is mooi. Maar hij is veel te veel aan het zoeken. Met telkens veel te veel noten, wat het erg rommelig maakt. Het doet afbreuk aan het geheel. Gewoon twee van zijn vingers breken met een houten blok voorkomt erger.
Als dit zijn manier is om 'to terms' te komen met een nummer, OK. Dan kletsen we nergens meer over. Als ie dit altijd doet, fluister hem dan eens in dat er bassisten voor minder tot roady zijn gepromoveerd. (geintje, smilie etc.)

Goed bassen is verdomd moeilijk. Dat moeten we niet onderschatten.

Nog eenmaal tijdens een repetitie aan de hand van een goede sequence (vokaal/solo/vokaal/solo) en dan gaan denken aan een volgend lied.

Als geheel vind ik dit al bijzonder veelbelovend klinken.
Vriendelijke groet, Gus

SantaX
11 april 2011, 05:37
Ik dacht ook meteen aan 1 microfoon vooral vanwege de zang, maar later bij het 'voorstellen' klopt dat niet meer. Mocht het echt met 1 of 2 mics zijn opgenomen dan ben ik het helemaal met Gus eens, dan is het goed opgenomen als band zijnde, alleen... de mix is stereo. De hi-hat hoor ik links en de zang ook. Dus ik krijg het idee dat de gitaar direct geprikt is, de drums met een aparte mic en de zang met een losse mic. De bas weet ik niet.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig. Hoe is het nu precies opgenomen?

pasqual
11 april 2011, 08:56
Ik moet natuurlijk uitkijken met een excuus te zoeken vanwege de manier van presteren van de band. Het is een idee van mij waar ik mee naar de oefenruimte kom. Vervolgens speel ik globaal voor en dan beginnen we gewoon te spelen. Dit is ook opgenomen bij de tweede keer spelen. Ik zei in mijn openingspost dat de rest nog aan het zoeken waren wat ook zeker te horen is. Ik neem ook een zeker risico om dit lied hier te posten maar jullie kritiek zal er voor zorgen dat ik naar dingen ga luisteren waar ik zelf nog niet bij stilgestaan heb. Het trouwens opgenomen met 2 mikes en een minidisc recorder. De mikes zijn tussen de instrumenen en versterkers in geplaatst. Het stereo effect komt gewoon door de brede plaatsing. bedankt in ieder geval voor het luisteren.
@santax: Nina ken ik inderdaad. Goeie zangeres. Heb je in de band gespeeld met Danny op drums? Is een colega van mij. Toffe kerel.

Basvarken
11 april 2011, 14:17
Smaakvol gitaarwerk. Beetje Hendrix /SRV invloeden hoor ik ( Little Wing, Lenny).

Het is -zoals je zelf al zegt- nog niet echt een nummer. Ik mis een herkenbaar refrein wat dit nummer op een hoger plan tilt. Want nu kabbelt het een beetje voort.

@ Gus:
Dat de bassist nog een beetje zoekende is vind ik zeer begrijpelijk. De zangmelodie staat immers nog alles behalve vast en zoals ik hierboven al schreef kan het nummer nog wel een refrein gebruiken. Bassist is gewoon een beetje aan het stoeien met de akkoorden. Je zou ze de kost moeten geven die in zo'n situatie alleen nog maar de grondtoon durven te pakken.

SantaX
11 april 2011, 14:48
Volgens mij heb ik daar een keer mee gespeeld maar werd dat geen succes. Weet het niet zeker, maar ze had nog een bandje toendertijd met een 2de zangeres. Ons bandje zat in Gulpen, D-Fact. Nooit beroemd geworden helaas :seriousf: heb haar toevallig onlangs gevraagt of ze misschien wat eigen werk van me wil inzingen. Dat wou ze. En inderdaad, wat een strotje heeft die meid :cheerup:

pasqual
11 april 2011, 21:23
Smaakvol gitaarwerk. Beetje Hendrix /SRV invloeden hoor ik ( Little Wing, Lenny).

Het is -zoals je zelf al zegt- nog niet echt een nummer. Ik mis een herkenbaar refrein wat dit nummer op een hoger plan tilt. Want nu kabbelt het een beetje voort.

@ Gus:
Dat de bassist nog een beetje zoekende is vind ik zeer begrijpelijk. De zangmelodie staat immers nog alles behalve vast en zoals ik hierboven al schreef kan het nummer nog wel een refrein gebruiken. Bassist is gewoon een beetje aan het stoeien met de akkoorden. Je zou ze de kost moeten geven die in zo'n situatie alleen nog maar de grondtoon durven te pakken.

wat je hier zegt is wat ik bedoel met "zoekende". dankjewel;) ook dat er nog een echt refrein bij moet komen ben ik met je eens. in feite hebben we nu een couplet thema en de aanloop naar het refrein. ik ben er mee bezig maar weet nog niet precies wat. ik wil niet meteen al naar een climax toe.

@santax: dat bandje met die tweede zangeres ( Nicole, ondertussen getrouwd met die Danny ) is wat ik bedoel: een rockcover band en ondertussen al weer overleden....

SantaX
11 april 2011, 21:30
Ah ja, daar heb ik een keer mee gespeeld, maar het was het niet voor mij. Het zou inderdaad altijd een coverbandje blijven volgens mij en dat was niet meer wat ik zocht. Denk dat het ook een beetje wederzijds was trouwens. Dat het niet helemaal klikte. Verder aardige gasten hoor. Daar kan ik echt niets over zeggen.

Thiez
11 april 2011, 21:42
Het luisterd erg lekker weg. Nummertje heeft zeker potentie. Had geen moeite om het hele nummer af te luisteren.

pasqual
11 april 2011, 22:51
dankjewel Thiez,

als het nummer een beetje uitgebouwd is zal ik nog eens een opname maken en hopelijk wil je dan nog tot het einde luisteren;)

Duhsjaak
12 april 2011, 21:47
Smaakvol gitaarwerk.........
@ Gus:
Dat de bassist nog een beetje zoekende is vind ik zeer begrijpelijk. De zangmelodie staat immers nog alles behalve vast en zoals ik hierboven al schreef kan het nummer nog wel een refrein gebruiken. Bassist is gewoon een beetje aan het stoeien met de akkoorden. Je zou ze de kost moeten geven die in zo'n situatie alleen nog maar de grondtoon durven te pakken.

Hi TS & Basvarken
Misschien ben ik iets te streng uit de hoek gekomen. Ik heb geprobeerd tot uitdrukking te brengen dat ik wel waardering had voor zijn pogingen to grips te komen met dit nummer, maar dat die bas toch de plaats is waar nog het meeste winst te halen valt om er een strak klinkend nummer van te maken.

Misschien dat dit iets minder fanatiek klinkt dan de eerste opmerking.

@TS
Overigens een goed groepsgeluid qua klank als je dit zo 'as is' opneemt.
Er worden heel wat demo´s op CD gezet bij reguliere glimmers, die behoorlijk minder klinken.

Hij is fijn. Zelf er ook van genieten!
Vriendelijke groet, Gus

pasqual
13 april 2011, 21:37
@Gus: geen probleem, een beetje kritiek. jouw commentaren zijn in het algemeen goed te pruimen en erg vermakelijk. je bent een van die genen die de moeite neemt om zo'n beetje alles te luisteren wat hier voorbij komt:ok:.

chefdaniel
14 april 2011, 12:59
ojee

check rolling stones, album black and blue, daddy you're a fool to cry

groet dan

pasqual
14 april 2011, 18:32
Okee, we gaan na twee maten van E naar A en weer terug. Verder kom ik niet in deze vergelijking. Op deze manier is geen enkel lied van mijn band orgineel te noemen, als je lang genoeg blijft zoeken vind je altijd wel iets.

Bedankt voor het luisteren in ieder geval.

Thiez
14 april 2011, 18:43
Precies, er zijn altijd wel akkoorden of stukjes die je ergens aan doen denken. Boeiend?
Als het lekker klinkt is het toch goed, rollingstones hebben het misschien ook weer gejat van een of andere soulzanger ofzo of uit een slaverij workingsong waar toch wel heeel veel rock van afgeleid is in de jaren 70.