PDA

View Full Version : kleine akoestische gitaar om op te oefenen



Bartcore
10 april 2011, 19:27
Beste mensen,

De context: ik speel elektrische gitaar in een bandje, maar ik begin me steeds meer te ergeren aan mijn beperkte kunde en theoriekennis. M'n gitaar is gestemd in drop B met een aanpassing waardoor ik uitkom op B F# B E A D. Om akkoorden en toonladders te leren is het wel zo handig om te oefenen met een gitaar in de standaard stemming. Vandaar dat ik voor thuis een akoestische gitaar wil.

Pas was ik bij de bassist van m'n band wat dingetjes aan het doornemen en hij heeft een heel fijne, kleine akoestische gitaar. Wat ik er ook fijn aan vind is de smalle hals, net zo smal als de hals van een elektrische gitaar.

Later hoorde ik echter weer van onze drummer dat western gitaren standaard zo een smalle hals hebben en dat alleen klassieke gitaren de dikke hals hebben waarvan ik dacht dat alle akoestische gitaren ze doorgaans hebben. :soinnocent:

Nu komt 't: ik zoek dus een tweedehands western gitaar. Een kleine maat (1/2 of 3/4) vind ik wel zo fijn (en handig ;)) en verder zou ik dus graag een hals hebben zoals die van een electrische gitaar. Hebben jullie nog tips voor mijn zoektocht?

Alvast bedankt!

Mr.Fingers
10 april 2011, 19:33
Baby Taylor? Klinkt duur, is het absoluut niet!

http://img5.cherchons.com/marchand/www.woodbrass.com/images/woodbrass/TAYLOR+BABY+ACAJOU.JPG

Is een 3/4 gitaar.

Cue Zephyr
10 april 2011, 21:59
Takamine en Alvarez/Yairi hebben wat modellen met een smalle hals.
Western gitaren hebben meestal halzen van rond de de 43 en 45 millimeter.
Klassieke gitaren hebben halzen van breder dan 50mm. En dan heb je nog zo'n grijs gebied - staalsnarigen met een hals van 1 7/8" of een nylonsnarige met een net zo brede hals (meestal zijn ze 2" namelijk), zoals bijvoorbeeld de Taylor NS modellen.
Vergeet ook niet dat er een verschil is tussen dikke en dunne halzen (Blueridge heeft voor akoestische gitaren veruit de dunste halzen).

De Baby Taylor zou ik persoonlijk niet aanraden, ik heb deze wel eens geprobeerd, en ik vond 't niet bepaald als een gitaar klinken. Niet dat ik er geen zou willen hoor (in de studio kan ik alles wel gebruiken). Ik zou eerder de Big Baby Taylor of de GSmini aanraden.

stikel
10 april 2011, 22:23
Baby Taylor? Klinkt duur, is het absoluut niet!

http://img5.cherchons.com/marchand/www.woodbrass.com/images/woodbrass/TAYLOR+BABY+ACAJOU.JPG

Is een 3/4 gitaar.

+1 De beste 3/4 m.i.(moeten het weer 10 tekens zijn, wat een kul ;))

Muzieknono
11 april 2011, 08:05
Cort maken ook 1/2 en 3/4 gitaren, maar waarom een klein model?
Mvgr. Dirk Jan :B

Bartcore
11 april 2011, 11:31
Bedankt voor de tips!

"Waarom een klein model?" Een klein model omdat dat handzaam is en je er wat makkelijker mee op de bank kunt hangen dan zo'n grote bak ;)

Het gaat me ook puur om het me aanleren van wat meer theorie, dus op zich hoeft 'ie niet heel goed te klinken. Belangrijker zijn de overeenkomsten met m'n Epiphone SG400.

LaurentB
11 april 2011, 15:12
Zou een Parlor- of OM-model dan niet al compact genoeg zijn? van Art & Lutherie heb je een leuk Parlor model. Is wel normale mensuur (snaarlengte) maar met een compacte kast.

Cue Zephyr
11 april 2011, 17:08
Punt is dat een SG-400 volgens mij al een kortere mensuur heeft (ik verwacht 24.75"). ;)

LaurentB
11 april 2011, 17:14
Punt is dat een SG-400 volgens mij al een kortere mensuur heeft (ik verwacht 24.75"). ;)

Ja ok, maar dat is niet dramatisch korter bedoel ik, dat is de mensuur van een Les Paul.

Hier heb je zo'n Art & Lutherie Parlor: http://www.youtube.com/watch?v=xfiVy63FVlI

Merelvh
12 april 2011, 11:33
+1 voor de Taylor GSmini. Taylor halzen spelen zeer licht en het is een mooie compacte gitaar! Zal ik zeker naar kijken.

Bartcore
12 april 2011, 11:39
De mensuur van de SG is inderdaad 24.75", maar dat doet er niet zo veel toe.

Ondertussen heb ik een klein oogje op de Dean JTJ. Het is een lekker kleine en, wat vanwege mijn financiële situatie ook belangrijk is, f**kin' goedkoop! Ik heb er een paar reviews over gelezen en men blijkt nogal verdeeld qua mening. Ik denk echter dat de negatieve reacties van mensen zijn die de JTJ als serieuze gitaar hebben bekeken en dat de positieve reacties van ouders met kinderen zijn ;). Nu behoor ik tot geen van beide groepen, maar ik denk dat het toch een prima gitaar kan zijn voor waar ik 'm voor wil gebruiken, namelijk thuis akkoorden en toonladders leren (hoewel dat laatste door het kleine aantal frets misschien niet optimaal is, maar dat overleef ik ook wel weer).

Daarnaast besefte ik me dat het over ruim twee weken koninginnedag is en hier in Nijmegen dan een reusachtige rommelmarkt is. Dus daar wacht ik eerst even op ;).

Maar desalniettemin bedankt voor de andere tips. Excuses dat ik niet duidelijker ben geweest over dat ik er maar een paar tientjes aan uit wil geven...

Groeten!

mastermind
15 april 2011, 12:38
Ik heb zelf een Farida T28NS, volledig massief (mahonie zij- en achterkant, sparren bovenblad, palissander toets en grover stemmechanieken). Geweldige sound en klinkt steeds beter (vond hem beter dan die Taylor).

Speel nog regelmatig ermee, vaker dan mijn Blueridge :P.

Gekocht bij Speeltuygh in Zwolle voor iets van € 300,-.

Ik zag bij Huygens Muziek in Hengelo nog een Alvarez MSD1 (ook volledig massief) voor slechts € 299,-! Jammer dat Alvarez niet meer verkocht wordt in Europa (heb begrepen dat LOUD Technologies Alvarez levert (not)). Alvarez is een van de best verkochte merken in USA.