PDA

View Full Version : Wat voor een soort steelstring ?



Frido
10 april 2011, 17:20
Ik speel al een tijdje gitaar en ben bij verschillende gitaar leraren geweest.
Bij 1 daarvan heb ik een gitaar gekocht en toen deze aan vervangen van nieuwe snaren toe was vroeg ik hem of er steel strings op konden. Hij zei van niet, maar ik had een stalen pin in de hals ontdekt en toen bleek dat er wel degelijk een soort van stalen snaren op konden. Maar dit waren niet normale stalensnaren hij had het over een iets lichter soort of zo (waar minder spanning op zat) nu heb ik het internet zo eens rond gezocht en kwam op Silk & Steel uit. Maar ik weet niet zeker of dat goed is :confused: .
Weet een van jullie er misschien meer over?
alvast bedankt.
(ps. ik zit al weer bij iemand anders op les, hij was verhuisd)

-Martijn-
10 april 2011, 18:21
Silk & steel snaren oefenen inderdaad minder kracht uit op je gitaar.
Wat voor merk/type gitaar is het dan?

Frido
10 april 2011, 19:05
Silk & steel snaren oefenen inderdaad minder kracht uit op je gitaar.
Wat voor merk/type gitaar is het dan?

hmmmm
op dat papiertje staat :
J.B GUITARS
an instrument of value and qualitly
model No. FAC-603CEQ

Frido
10 april 2011, 19:32
en als ik dan Silk & Steel ga kopen daarvoor, weet iemand dan ook nog wat voor een soort?
bv.
http://www.lordofthestrings.com/lots/mcsmambo.p
want hier heb je al iets van 23 soorten (waarvan sommige voor een bass gitaar, die hoef ik dus niet ;) )

Mr.Fingers
10 april 2011, 19:36
http://chelbay.ru/sites/default/files/imagecache/800x600/admin/8222_prodam_gitaru_martinez_fac_603.jpg
Deze? da's een klassieke gitaar, daar kun je geen stalen snaren (ook geen silk 'n steel) opleggen, tenzij je graag hebt dat je je bovenblad kapotdrukt, of je brug eraf trekt... gewone nylon snaren erop.

Frido
10 april 2011, 20:36
ja dat is hem
en zoals ik al zei zat er een stale stang in de hals of zo,
ik heb er nu al bijna 4jaar de zelfde snaren op (dus tijd voor vervanging)
en ze zijn staal, alleen wist nog wel dat er minder spanning op zat maar niet meer wat voor soort het was

Cue Zephyr
10 april 2011, 20:53
Volgens D'addario zit er tussen de 1 en 4-5 kg meer spanning per snaar bij de Silk & Steels dan bij de Extra-Hard nylon snaren.
Ik zou 't toch maar niet proberen. ;)

De stalen pen in de hals is de truss rod.

Frido
10 april 2011, 21:19
Volgens D'addario zit er tussen de 1 en 4-5 kg meer spanning per snaar bij de Silk & Steels dan bij de Extra-Hard nylon snaren.
Ik zou 't toch maar niet proberen. ;)

De stalen pen in de hals is de truss rod.

hmpf
nu weet ik niet echt meer wat ik moet doen:confused:
ik speel er nu al 4 jaar mee en tot nu toe is er nix kapot gegaan.
maar dat wil ik zou houden .... en ik op zich ook nog dat mooie geluid houden van de stale snaren en ik ben aan nieuwe snare toe :(
dan toch maar voor de nylon gaan?

-Martijn-
10 april 2011, 21:40
Ik maakte eigenlijk uit je eerste bericht op dat er nu nylon snaren op liggen.

Maar als er inderdaad al 4 jaar stalen snaren op hebt zitten en hals en bovenblad zijn nog recht/vlak, dan kan je ze er natuurlijk weer op zetten.
Dan moet je alleen wel even uit zien te vinden of het silk&steel snaren zijn of iets anders aparts (mailtje naar fabrikant misschien?).

Muzieknono
11 april 2011, 07:11
Ik zou het niet wagen, er zijn inderdaad ook nylonsnarige gitaren met trussrod maar dat betekent niet dat ze geschikt zijn voor stalen snaren, hard tension nylonsnaren erop en spelen maar, klinken super.
Mvgr. Dirk Jan :B

jazzie1
12 april 2011, 00:45
Op zich typisch, je zit op gitaarles ,je hebt deze snaren er al 4 jr opliggen, heeft jou leraar nooit wat gezegd over het feit dat er stalen snaren op zitten?
En na mijn idee is na 4 jaar het steeds maar weer op spanning brengen v/d snaren (er moet toch gestemd worden) de rek er wel uit, waardoor het gevolg had kunnen zijn dat je inderdaad de brug eraf had kunnen trekken..
Ik ben van mening dat je toch de hierboven gegeven adviezen ter harte moet nemen, zet er nylonsnaren op daar is deze gitaar in eerste instantie voor gemaakt...en ga gauw lekker leren spelen je zult merken dat ook met nylonsnaren er een mooi geluid uitkomt.

BLUEWEY
13 april 2011, 02:01
Frido, miss heb ik nog een goeie tip voor je als je staal klinkende snaren op je akoestische gitaar wilt.

John Pearse (Folk) van Thomastik-Infeld (Fingerpicking PJ 116)

Zijn niet echt goedkoop en is miss een beetje moeilijk aan te komen, maar moet wel lukken via een muziekzaak(bestellen) of internet. (VoxH. ofzo)
De G-B-E zijn behoorlijk dunner dan de nylon snaren en geven zodoende dat lekker fel geluidje. Maar zijn specifiek voor klassieke gitaar... Zeker de moeite waard om 'ns te proberen !

Mocht je al snaren gekocht hebben, dan raad ik deze voor de volgende keer aan. En als ik jou was, zou ik m'n snaren in het vervolg veel eerder vervangen, want dat zal je ook veel meer speelplezier opleveren en zoals hierboven al vermeld, is het ook veel beter voor je gitaar. ;)

Ben benieuwd..

Strings
13 april 2011, 10:54
Als je zo van het geluid van steelstrings houdt zou je ook kunnen overwegen om je gitaar in te ruilen voor een western. Lijkt me verstandiger dan stalen snaren op een klassieke gitaar te zetten.

Liquidje
13 april 2011, 13:07
Frido, miss heb ik nog een goeie tip voor je als je staal klinkende snaren op je akoestische gitaar wilt.

John Pearse (Folk) van Thomastik-Infeld (Fingerpicking PJ 116)

Zijn niet echt goedkoop en is miss een beetje moeilijk aan te komen, maar moet wel lukken via een muziekzaak(bestellen) of internet. (VoxH. ofzo)
De G-B-E zijn behoorlijk dunner dan de nylon snaren en geven zodoende dat lekker fel geluidje. Maar zijn specifiek voor klassieke gitaar... Zeker de moeite waard om 'ns te proberen !

Mocht je al snaren gekocht hebben, dan raad ik deze voor de volgende keer aan. En als ik jou was, zou ik m'n snaren in het vervolg veel eerder vervangen, want dat zal je ook veel meer speelplezier opleveren en zoals hierboven al vermeld, is het ook veel beter voor je gitaar. ;)

Ben benieuwd..

Heb ook Thomastik "John Pearse" snaren gezet op mijn nylon gitaar (in een suffe bui zo'n ding gehaald, maar het is niet echt mijn passie). Het geeft een vrij aparte sound (banjo-achtig), en totaal niet zoals een western gitaar.

Ik denk dat je beter af bent met een western gitaar. Een goedkope western gitaar klinkt vaak veel beter dan zo'n opgedirkte klassieke gitaar met JP snaren.

BLUEWEY
13 april 2011, 14:04
Heb ook Thomastik "John Pearse" snaren gezet op mijn nylon gitaar (in een suffe bui zo'n ding gehaald, maar het is niet echt mijn passie). Het geeft een vrij aparte sound (banjo-achtig), en totaal niet zoals een western gitaar.

Ik denk dat je beter af bent met een western gitaar. Een goedkope western gitaar klinkt vaak veel beter dan zo'n opgedirkte klassieke gitaar met JP snaren.

TS zocht bepaalde snaren voor z'n gitaar en volgens zijn zeggen, zien ze er "staal achtig" uit, en hoogstw.lijk met 'stalen sound'.
Heb in 6 jaar tijd verscheidene malen tussen door met afwisseling, John Pearse op mijn klassieke gitaar Alhambra 6P (volledig massief) gehad, maar dat 'banjo geluid' herken ik niet.
Misschien zijn dit dus toch toevallig de snaren die hij zoekt.

En natuurlijk zit er weldegelijk een verschil in sound met een normale western gitaar.., dat spreekt voor zich.. ;)

Liquidje
13 april 2011, 16:38
TS zocht bepaalde snaren voor z'n gitaar en volgens zijn zeggen, zien ze er "staal achtig" uit, en hoogstw.lijk met 'stalen sound'.
Heb in 6 jaar tijd verscheidene malen tussen door met afwisseling, John Pearse op mijn klassieke gitaar Alhambra 6P (volledig massief) gehad, maar dat 'banjo geluid' herken ik niet.
Misschien zijn dit dus toch toevallig de snaren die hij zoekt.

En natuurlijk zit er weldegelijk een verschil in sound met een normale western gitaar.., dat spreekt voor zich.. ;)

Ik als beginnend gitarist heb nog niet zo'n ontwikkeld oor, ik weet in ieder geval dat het NIET als mijn Yamaha F310 klinkt, misschien was "banjo-ig" niet het juiste woord.

Hoe dan ook, ze zijn voornamelijk bedoeld als ik de sound hoor voor country/western fingerstyle. Maar zoals je zegt, mogelijk dat hij juist deze sound zoekt.

Kijk eens op youtube (kan daar niet op hier op werk) of je een demo'tje kan vinden over de PJ snaren.