PDA

View Full Version : 1960 (ax) modificatie



Dude
10 april 2011, 15:07
ik kan me altijd mateloos verbazen hoeveel waarheid mensen kunnen verbinden aan internet wijsheden, maar deze kon ik jullie niet onthouden.

ik ben al een jaar of 10 geloof ik inmiddels verliefd op mijn 1960ax, tis een reissue uit begin jaren 90. Enige waar ik me wel aan kon irriteren was het feit dat die zo recht projecteert. Dat die op een meter of 4 afstand (vaak 1e rij publiek in kroegjes) vrij schel klinkt terwijl die over de PA en verder in de zaal prima klinkt, ook hoorde ik mezelf slecht als ik er recht voorstond, dat laatste probleem werd opgelost met beamblockers voor 2 van de 4 speakers een jaar of 2 geleden. De schelheid en 'straal' geluid kon ik niet echt oplossen. Ook hoort de rest van de band mij dan slecht wanneer de monitoring niet optimaal valt te regelen (vaak kleine podia dus geen ruimte voor 3 monitors.

Ok genoeg blabla, ik wilde die nieuwe plaat monteren, maar bedacht me dat ik eerst 2 poortjes in de oude achterkant kon zagen en s'avonds in kroeg kon proberen of ik die meteen in mn nieuwe plaat hout ging verzagen.

Ik was echt super enthousiast, het 'rechtdoor' straal geluid blijft maar de schelheid is grotendeels weg, ook op de brug pickup echt prima te doen.

ik zou het niet posten als ik het echt een verbetering van de speakerkast vond, maar voor 0 euro en 10 minuten werk (20 als je het echt even netjes rond wil maken) heb je een leuke verbetering !

http://img151.imageshack.us/img151/9192/1960e.jpg

Mitch
10 april 2011, 16:46
Geinig. Hoe kwam je op het idee?

Dude
10 april 2011, 18:22
onze drummer heeft een of andere plastic 'poort' in zn kick en toms gestopt en daar ging het geluid ook enorm van vooruit, geen nagalm meer, dus ik dacht dat kan vast op mijn kast ook haha

refused199
10 april 2011, 18:47
Goeie oplossing!
Dus als ik het goed begrijp zorg je met die 2 gaten er voor dat je de lage frequenties boost zoals een kickport op een bass drum?

Dude
10 april 2011, 18:57
ik had niet het idee dat die meer laag had, maar meer dat die hele schelle geluiden (marshall clean + les paul classic op brug pickup is niet een ideale situatie) niet meer irritant waren maar gewoon netjes.

zat er over te denken om een achterwand te maken die de 2 onderste van de 2 bovenste speakers afscheid en de bovenste helft open of deels open te maken maar na gisteravond heb ik die drang niet meer zo.

Thiez
10 april 2011, 19:35
Het gaat richting half open back idee. Je krijgt wat meer spreiding van je geluid maar iets minder druk.

http://mesaboogie.com/Product_Info/Guitar%20Cabinets/RoadKingCABS/images/4x12-RKing-bkLG.jpg

the sure thing
10 april 2011, 20:21
Na een hele serie half-open backs te hebben gehad, heb ik respectievelijk de 1960AX en de Bogner 2x12 OS closed back gehad. Ik moet zeggen: closed back geeft zeker meer druk en ook meer laag. Van "schelheid" heb ik niet zo veel gemerkt. Nu toch weer terug naar de half-open back en omdat het geluid indirecter wordt, het geluid zich wat meer spreidt, kan ik mij zeker voorstellen dat het daardoor minder "schel" wordt. Voor mij in ieder geval geen closed back meer. Maar: ik speel ook hoofdzakelijk clean en crunch.

jerome
10 april 2011, 21:30
Geweldig dat je hier ook een topic voor opent, dit zijn toch zulke Leuke experimenten, en leerzaam ook! :)
Ik had ook steeds het gevoel dat het geluid in mijn Marshall kast op n een of andere manier opsloten zat/klonk
Ik begon me ook steeds meer te irriteren aan het bijna krasserige geluid en dat met goed ingespeelde G12-65ers uit eind 70....
Toen heb ik deze cab maar halfopen gemaakt.
Wat een verademing, zoveel meer dynamiek, meer laag (had ik echt niet verwacht), opener, warmer, heerlijk!!!
Ik snap niet dat zo'n Marshall cab niet gewoon te koop is als halfopen uitvoering...
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/Marshall4x12G12-65halfopen.jpg

guitarguru
10 april 2011, 21:58
Geweldig dat je hier ook een topic voor opent, dit zijn toch zulke Leuke experimenten, en leerzaam ook! :)
Ik had ook steeds het gevoel dat het geluid in mijn Marshall kast op n een of andere manier opsloten zat/klonk
Ik begon me ook steeds meer te irriteren aan het bijna krasserige geluid en dat met goed ingespeelde G12-65ers uit eind 70....
Toen heb ik deze cab maar halfopen gemaakt.
Wat een verademing, zoveel meer dynamiek, meer laag (had ik echt niet verwacht), opener, warmer, heerlijk!!!
Ik snap niet dat zo'n Marshall cab niet gewoon te koop is als halfopen uitvoering...
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/Marshall4x12G12-65halfopen.jpg

Cool man! Tweede erbij, plat neerleggen, en je hebt een hotte bedbodem .. :cooler:

Jasper.
10 april 2011, 22:30
Oeh, het begint te kriebelen om het met die van mij te proberen. Maar wil niet in het originele cabinet gaan zagen, misschien dat mijn vader nog een mooi stuk hout heeft liggen.

Henri H
11 april 2011, 00:43
Geweldig dat je hier ook een topic voor opent, dit zijn toch zulke Leuke experimenten, en leerzaam ook! :)
Ik had ook steeds het gevoel dat het geluid in mijn Marshall kast op n een of andere manier opsloten zat/klonk
Ik begon me ook steeds meer te irriteren aan het bijna krasserige geluid en dat met goed ingespeelde G12-65ers uit eind 70....
Toen heb ik deze cab maar halfopen gemaakt.
Wat een verademing, zoveel meer dynamiek, meer laag (had ik echt niet verwacht), opener, warmer, heerlijk!!!
Ik snap niet dat zo'n Marshall cab niet gewoon te koop is als halfopen uitvoering...
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/Marshall4x12G12-65halfopen.jpgIk heb min of meer hetzelfde gedaan met m'n 2x12, nadat ik eerst een closed back 1936 heb gehad, die me erg tegenviel.
Ik heb de achterplaat vervangen door 2 multiplex plaatjes, waardoor ie 1/3 open is.
Ik heb ook de ervaring dat het cabinet minder "beamy" wordt, en (in tegenstelling tot wat the sure thing zegt) meer/betere bas-weergave heeft.
Met mijn 4x12 zit ik er ook over te denken iets dergelijks te gaan doen, hoewel het meevalt met de schelheid. G12-65's (zitten ook in mijn 4x12) klinken sowieso minder schel.

Edit: Één en ander is wel afhankelijk v.d. ruimte waar de kast zich bevindt. In kleine ruimtes komt het beter tot z'n recht dan in grotere en/of "hardere" ruimtes. Met dat laatste doel ik op ruimtes met harde muren/wanden.

Dude
11 april 2011, 08:53
Geweldig dat je hier ook een topic voor opent, dit zijn toch zulke Leuke experimenten, en leerzaam ook! :)

jij pakt het rigoureus aan ! goed bezig, meer laag en opener geluid zeg je ? mooi... dan ga ik dit proberen haha. Enige nadeel vind ik dat de speakers vanachter bereikbaar zijn, gamma heeft grijs vliegenhor op een rol te koop, is spul van plastic, haast onscheurbaar, dat heb ik nu ook achter de gaten geniet en zou ik bij jou oplossing denk ik ook in de open ruimtes nieten, voorkomt zooi in je kast en ook bescherming tegen lompe bandgenoten.

thanks man

Thiez
11 april 2011, 10:09
Hm dit is misschien inderdaad wel een expirimentje waard. Hoewel ik in hardrock wel van wat druk houd. Maar proberen kan altijd ;)

jerome
11 april 2011, 20:24
Ik had m'n originele achterplaat eraf geschroefd en op zolder gezet.
Ik heb toen stuk berkenmultiplex gehaald en gezaagd volgens de tekening die ik eerst gemaakt had. Het grappige is dat je m dan zo weer dicht kan maken door de tussendelen er ook in te schroeven.
En zonder al te veel lekkage want zoals je in de tekening ziet zijn de delen schuin gezaagd.
Je kan kan m dan bijvoorbeeld ook 3/4 dicht maken door er 1 deel in te schroeven. Meerdere mogelijkheden dus...
De maten had ik een beetje afgekeken van halfopen AC50 extension cabs die ik (met de juiste speakers) heel erg goed vind klinken.

@Thiez: Ik speel ook vrij heavy muziek met m'n band en ik kon er toch een lekkere vette hardrock sound uit halen, maar ook een lekkere bluesy sound.
Overigens heb ik deze Marshall cab niet meer.
Ik gebruik nu met 2 halfopen 2x 12 inch cabs, voor mij nooit meer gesloten cabs...

http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/Marshall1960Acabinethalfopen.jpg

Henri H
11 april 2011, 22:24
Slim gedaan, dat schuin-zagen. :ok:

Thiez
12 april 2011, 10:28
Als je hem echt helemaal weer lucht dicht wilt kunnen krijgen kun je er eventueel nog een schuimbandje ofzo tussen plakken. Of natuurlijk de platen tolexen, die drukt ook altijd wel goed in elkaar.

HaroldA
12 april 2011, 10:53
Ik snap niet dat zo'n Marshall cab niet gewoon te koop is als halfopen uitvoering...

Ik hoor een "gat in de markt"? Mooi getolexte berken multiplex platen met "vintage/mono" of "modern/stereo" jackplates. :ok:

@TS: Ik heb ook een 1960TV uit begin jaren 90 en ga 2 van de greenbacks met oudjes vervangen, dat zal hopelijk ook wel schelen in de schelheid.