PDA

View Full Version : Voorstellen!



Liquidje
10 april 2011, 12:22
Hoi!

Ik ben René, ik ben 23 jaar maar speel slechts iets langer dan een jaartje gitaar. Ik leer het mijzelf via internet, door tabs e literatuur lezen, luisteren en natuurlijk heel, heeeel veel oefenen.

Grootste invloed in mijn muziek is toch wel alternative rock uit de jaren 90, hoewel ik elk genre kan waarderen. Daarom speel/oefen ik eigenlijk alle nummers die mij aanstaan.

Mijn gear is niks spannends. Heb een beginnersetje gekocht van SX (stratocaster met 10W versterker). Hier later een Yamaha western gitaar bijgehaald. Ook is de versterker inmiddels vervangen (Gratis gelukkig) voor een Marshall 15W, maar dan wel met 12" woofer: gewoon net dat beetje extra!

Ook heb ik een klein side projectje lopen waar ik nu al best trots op ben: ik heb een oude import squier die ik een beetje aan het modden ben.
http://i51.tinypic.com/6tee5v.jpg

Momenteel is het dus een fat strat (afgelopen vrijdag gedaan), met:
bridge pickup: Seymour Duncan SH5 Custom Humbucker
middle pickup: Seymour Duncan SSL3 Hot Single-Coil pickup
neck pickup: Fender Lace Sensor

Helaas scheelt er ook nog heel wat aan. De schroeven van de Humbucker zijn te lang, deze ga ik binnenkort vervangen. Momenteel is het een nogal eigenaardige constructie hoe die humbucker vast zit, en mijn scratchplate zit aardig wat druk op nu.

Tevens moet de bridge hoognodig worden vervangen, de knobs moeten nog bijpassend bij de scratchplate, en de scratchplate zelf moet worden vervangen door een 8-hole (heb momenteel een 11-hole, maar de body is slechts geschikt voor een 8-hole plate).

Ik hoop hier een beetje te kunnen praten over muziek, gitaarspelen en het modden van gitaren, gezien ik een van de weinige ben van mijn vrienden die een instrument bespeelt.

SantaX
11 april 2011, 00:41
Heej René,

Dat zijn de betere voorsteltopics! Lekker veel informatie. Weten we meteen wat je hebt en waar je interesses liggen. Het forum zit vol met kennis en mensen die hun kennis graag delen! Dus ik zou zeggen, open een topic ergens met je modvragen of schuif aan in een bestaand topic. Dan komt het plezier hier denk ik wel goed.

Cheers!

Duhsjaak
11 april 2011, 07:37
Hi
Je bent bijzonder gedetailleerd in je bericht. Reuze.

Ik bedacht mij alleen dat golfen (de mooiste golven staan op de Noordzee) een stuk minder milieubewust is dan gitaar spelen.

Daar heb je weliswaar 18 holes, maar daar heb je dan toch wel 45 hectare voor nodig.
Dan doe jij dat (zelfs met 8 holes) toch behoorlijk goed. En ook niet voor 1 hole te vangen zeker?
Dacht ik al.

Je merkt, ik heb geen idee waar jij het over hebt. Daarmee heb ik gelijk een ander fabeltje uit de wereld: Nieuwe forummers denken altijd van de oude te kunnen leren. Dat mag misschien waar zijn, maar ik leer ook graag van jou.

The beat goes on.

Vriendelijek groet, Gus

Liquidje
11 april 2011, 12:00
Hey,

ja ik moet eerlijk bekennen dat ik dacht met "ouwe rotten" hier te zitten, maar blijkbaar had ik daar niet blind van uit moeten gaan, zeker met modden! Maar goed, ieder zijn ding, waarschijnlijk kan je mij wel een ding of 100 leren over gitaarspelen :)

Ik heb altijd de neiging me verder te verdiepen in dingen die mij bezighouden, dus muziektheorie en sleutelen aan gitaren zijn dingen waar ik mij dan volledig op stort.

Het is verder niks bijzonders, het gaat om het aantal schroefgaten van de body/scratchplate (slagplaat). Deze komen niet overeen: zo van wat ik heb gelezen hebben de meeste MIA (Made in America) Fenders 11 gaten, maar de Import Strats van Fender (dus ook squiers) hebben vaak 8 gaten.

Dus ik heb een body met 8 schroefgaten, maar daarop een slagplaat met 11 gaten. Resultaat is dus dat maar 3 schroeven passen (hoewel ik er een vierde nog wel fatsoenlijk in heb weten te krijgen), en ik dus een slagplaat heb met 7 lege gaten. Ziet er niet zo mooi uit helaas, maar voor het eerste zelfbouw project wel goed genoeg. Groter probleem is de humbucker die flink druk uitoefent op de slagplaat.

Helaas had ik moeite een chrome plaat voor een 8 gaats body te vinden.

Verder moet je vooral een gil geven als het niet meer duidelijk is. Ik moet nog een beetje feeling krijgen van het algehele niveau en het jargon hier op het forum. Verder heb ik ook het nare probleem dat ik alles engelstalig heb gelezen/geleerd, dus ik heb soms moeite met mensen te communiceren die de Nederlandse terminologie gebruiken.

Vince247
11 april 2011, 12:17
Zozo, vet mod projectje! Ga je de pickups ook nog chroom/metaal kleurig maken? Ik vind dat wit zo goedkoop staan bij de chrome slagplaat. Succes verder!

Liquidje
11 april 2011, 12:44
Zozo, vet mod projectje! Ga je de pickups ook nog chroom/metaal kleurig maken? Ik vind dat wit zo goedkoop staan bij de chrome slagplaat. Succes verder!

Helemaal mee eens. Voeg daar nog eens toe dat die SD Humbucker zwaar gebroken wit heeft :( Ik heb echter niet zo'n zin om de pups zelf te gaan veranderen van kleur, zeker naar chroom. Tenzij dat natuurlijk erg makkelijk is, dan ga ik dat ook zeer zeker doen!

Anders wil ik de boel misschien overzetten in een white (clean of dat parel effect) fat strat scratchplate en dat op mijn gare SX strat (Sunburst finish) te doen.

Dan kan ik met deze iets heel nieuws doen. En daar loop ik ook al een paar dagen mee te spelen. Grootste punt is dat ik niet handig ben buiten wat tangen, schroevendraaiers en soldeerbouten: mijn body repainten zou daarom erg duur en moeizaam (risicovol!) worden, dus blijf ik zoveel mogelijk trouw aan de zwarte body (gezien een sunburst in mijn ogen niet zo superbijzonder valt te modden).

Waar ik nu heel erg naar neig als volgend project is deze body icm een gouden scratchplate, gouden snaren (dat wordt een duur geintje elke keer vervangen), en dan zwarte OF gouden elementen. Als het gouden elementen worden, dan wordt het waarschijnlijk NOG een fat strat, ik ben verliefd op die gouden humbucker covers!

Liquidje
15 juni 2011, 02:06
Om hier nog even op terug te komen (en omdat ik helaas niet echt weet waar het anders te posten), mijn Fat Strat is wat mij betreft nu klaar. Het heeft heel wat tijd en moeite gekost, maar toch gelukt.

Hoewel ik eigenlijk allerlei spullen had besteld voor aged white slagplaat en componenten (gezien mijn zebra HB aged white heeft), kreeg ik toch de ingeving alsnog voor zwart met chroom te gaan.

Grootste probleem was de slagplaat, probeer maar eens een passende slagplaat te vinden voor een 8-gats body met HSS setup, waar ook nog eens een humbucker cover doorheen moest passen.

Uiteindelijk is dit dus het resultaat. Ben er erg tevreden over. Heb ook meteen de cavity geshield. Enige wat me wel dwarszit is dat bij het stellen van de humbucker de cover is los gaan laten: de cover zit ook een heeel klein beetje klem tussen het gat van de scratchplate dus blijkbaar was dat sterk genoeg om door mijn soldeer te breken. Als hij loslaat haal ik denk ik maar wat wax ervoor.

Anyway, enjoy!

http://photobucket.com/customfatstrat