PDA

View Full Version : epiphone les paul



Anarith
10 april 2011, 01:49
mijn 14e fret buzzt als ik de 13e speel, op bijna alle snaren.
voor de rest klinkt alles goed. is dit een groot probleem of kan zoiets gemakkelijk verholpen worden door af te stellen? zou de fret misschien verkeerd zijn gaan zitten? het is een gitaar die jaren in een koffer heeft gelegen.

Wilson
10 april 2011, 03:47
mijn 14e fret buzzt als ik de 13e speel, op bijna alle snaren.
voor de rest klinkt alles goed. is dit een groot probleem of kan zoiets gemakkelijk verholpen worden door af te stellen? zou de fret misschien verkeerd zijn gaan zitten? het is een gitaar die jaren in een koffer heeft gelegen.

afstellen kan helpen maar betekent waarschijnlijk ook een hogere actie in dit geval. Maar als het echt maar bij 1 fret is, is de kans groot dat het aan de hoogte van de frets ligt. Zijn de frets erg afgesleten? zo ja, dan kan het zijn dat er significant meer op de dertiende fret dan op de veertiende is gespeeld zodat deze meer is afgesleten de fret(s) erna, waardoor de snaar daar nu tegen aanloopt. Dit is iets wat je soms wel eens ziet bij gitaren die worden bespeeld door gitaristen met een voorkeur voor soleren in E mineur, waarbij de 12 en 14/15e fret meer afslijten dan de frets eromheen.

Wat ook kan is dat het een productieslordigheid betreft, iets dat zeker gezien het een epiphone betreft waarschijnlijker is.

In beide gevallen zou je de frets kunnen laten vlakken door een gitaarbouwer.

LesPas89
10 april 2011, 13:01
Had mijn LP ook. Heb hem naar een gitaartech gebracht. Sindsdien nergens meer last van gehad. Het schijnt te liggen aan de manier hoe die dingen geproduceerd worden.

Mesjoggah
10 april 2011, 13:55
Nieuwe snaren er op gezet toevallig?

Anarith
10 april 2011, 18:09
aan de snaren licht het niet, bedankt voor jullie reacties trouwens.
als ik het goed begrijp moet ik hem dus gewoon even laten nakijken.
ik woon zelf in noord holland, in De Rijp, tussen Alkmaar en Purmerend.
weet iemand een goed adresje of kan elke muziekwinkel zoiets voor je doen?
ben je dan niet vrij duur uit?

BamBuFan1
10 april 2011, 23:54
Je zou eens kunnen proberen om de veertiende fret met een kunststofhamertje (dus niet rubber of staal!) ietsjes aan te tikken. Hierdoor kun je vaak net die tiende millimeter winnen om fijner te kunnen spelen.

http://www.agroluxeshop.nl/shop/images/big/T20654.jpg
Bijna iedereen heeft thuis wel zoiets in de gereepschapskist liggen. En daarvan dus de gele kant gebruiken.

Niet als een aap erop los meppen dus, maar gewoon een paar gedecideerde tikken verdeeld over de hele fret. Dus 'links' beginnen *tik, hamer een cm opschuiven *tik, weer een cm *tik tot je rechts bent aangekomen.

Ondersteun de hals wel met bv een dik boek met een zachte kaft onder de 14e fret. Zorg dat het boek zo dik is dat de kop van de gitaar de grond niet raakt en de kracht van de klap dus door het boek en niet de kop wordt opgevangen.

TIP!: Een telefoonboek en/of gouden gids zijn hiervoor prima, je laptop met daarop firefox+ telefoongids.nl of goudengids.nl werkt minder goed.

Wilson
14 april 2011, 03:55
en als dat nou niet helpt? ik heb er namelijk ook last van: fretbuzz bij één specifieke fret op één snaar. Je ziet overigens ook dat de fret iets hoger ligt dan de anderen. Ik heb vanmiddag geprobeerd er beheerst op te meppen met zo'n hamertje, maar het heeft nog niet veel geholpen. Is er een andere oplossing behalve frets vlakken? Kan een gitaarbouwer zoiets bijveilen misschien?

Brewskie
15 april 2011, 08:13
Kan een gitaarbouwer zoiets bijveilen misschien?

Bijvijlen kan niet. Alleen afvijlen.:)

Eko
15 april 2011, 12:43
Op de youtube staatb een hele serie films over het vlakken en herfretten van een gitaar. Daarin is te zien dat een gitaarbouwer de hals eerst helemaal rechtzet voor dat hij aan het werken begint. Dan zet hij een blok er op ,wat ongeveer een halve hals lang is , en begint de frets met schuurpapier vlak te maken. Dat doet hij tot aan 12-13e fret. Voor het gedeelte 13- hoger zorgt hij er voor dat het schuurblok een hoek maakt en de frets iets onder een hoek worden geschuurd. Het zo laten aflopen van de hogere regionen zorgt er voor dat je veel minder last hebt van fretbuzz. Uiteraard doet hij dit in fases en is iedere fase ook voorzien van het netjes behouden van het profiel van de frets en het afwerken van de freteinden.
Het omhoogkomen van de fret waar je het over hebt is een verschijnsel waar hij het over gehad heeft toen het ging over het rechtmaken van de hals. Veel Les Pauls hebben dan de neiging om op dat punt een fret iets omhoog te werken. De hals scharniert dan eigenlijk op dat punt. Bij duurdere types wordt dat gecorrigeerd , bij goedkopere gaat het zo de doos in.
Eerst kijken of de hals recht is , zo niet , dan eerst de halspen stellen. Als je er zelf niet uitkomt , zoek dan een winkel of gitaarbouwer op.

Mike999999999
15 april 2011, 12:57
het is natuurlijk altijd veiliger om naar een gitaar bouwer tegaan. Je kunt natuurlijk, als de hamer niet werk, ook zelf even vijlen. Je kunt het beste zo'n papiere nagelvijl gebruiken. en dan vooral op die ene fret als hij alleen daar last heeft van fretbuzz.

Pas wel op, als er een te groot verschil is in hoogte moet je hem te vlak vijlen, in dat geval moet je da zijkanten van de fret ook weer vijlen zodat hij bol wordt, want met een echt platte fret klopt je intonatie niet meer. Als dit het geval is raad ik je wel af om dat zelf te doen als je er geen ervaring mee hebt. voor 50 euro is dat gefikst bij een redelijke gitaarbouwer.