PDA

View Full Version : CMW Plexi 20W top



tnijland
9 april 2011, 22:26
Ik heb al een tijdje een CMW Plexi 20W in mijn bezit maar kon op een of andere manier de sweet spot niet helemaal vinden. Ik vond hem eigenlijk te schel en ook wat te rafelig. Ik had hem als extra amp gekocht om een classic Marshall sound te hebben.

Vandaag is het eindelijk gelukt! Hoe dat mogelijk is, komt doordat ik een Bluesbreaker combo heb geprobeerd die juist die bluesy rock sound heeft die ik in gedachten had. Omdat de verkoper van de amp mijn eigen CMW topje ook probeerde hoorde ik wat leuks. Hij speelde namelijk '60 en country achtige licks die er op mijn eigen top erg goed uitkwamen icm een 2x12" Greenback cabinet.

Thuis natuurlijk nog eens flink gesurfd en ben ook maar eens een keertje wat Rolling Stones gaan spelen met als resultaat een waanzinnige mooie '60 en 7'ties sound. Volgens mij is de amp erg richting de 2061 Marshall amp gevoiced. Je bent dus nooit te oud om te leren dat je het doel van de versterker goed moet begrijpen om er de juiste sounds uit te hallen. Ben er dus uiteindelijk toch wel weer heel erg happy mee.

Uiteraard komt de kleine broer van de Bluesbreaker 1974x er ooit nog wel een keertje bij. Deze klinkt wat smeuïger en past wat meer bij mijn blues/rock achtergrond. Als iemand dus nog een goed alternatief voor de 1974x weet (combo of top) hou ik me aanbevolen (maar dan wel met buizen tremolo/vibrato).

Tristan
9 april 2011, 22:42
Bij een meeting met meerdere 2061's bij elkaar had ik het idee dat de CMW t.o.v. de Marshall 2061x wat moderner gevoiced was, iets minder smeuig qua crunch, iets minder vet midden, maar wel wat meer sprankel (Vox belletjes) en detail.
Volgens mij heeft de CMW dus juist net iets minder de old skool Stones sound om maar eens een voorbeeld te noemen.

Wat betreft de 1974x en andere opties voor een kleine Blues/Rock achtige buizenamp met tremolo zou ik waarschijnlijk richting Fender, Toneking of Vox kijken.
Wat betreft huidig gebouwde amps komen dan de Fender Princeton Reverb, Toneking Imperial en Vox AC15 meteen in me op.
Overigens is, als je echt voor een 1974x achtige amp gaat, Cornell een hele goede optie, waarschijnlijk nog iets goedkoper en misschien zelfs wel beter dan de Marshall.
Ik heb er ooit eens op gespeeld (nadat ik al mijn 2061x had aangeschaft) en ik was er behoorlijk van onder de indruk moet ik zeggen.

Mitch
10 april 2011, 17:28
Ding heeft wel veel hoog maar ook zoveel laag dat ik het nooit een schelle bak vond. Ligt misschien aan de gebruikte cab? Maar goed, hij is inderdaad op de 2061 leest geschoeid. Vind het nog steeds een stoer ding, prima sound, vooral als clean/semi clean platform voor pedalen.

zjanke
10 april 2011, 22:09
Ik heb hem op een Bandmaster cab (G12H30) staan en vind hem inderdaad helemaal niet schel, mijn toneknoppen staan ergens rond 2 uur.
Ik heb een Godin LG (mahonie) en die is vooral vol en een tikkie donker, mijn tele maakt het licht en helder.

Mijn exemplaar is overigens degene die Mitch en Tristan hebben bespeeld.

Midwolda
11 april 2011, 11:51
:???: Een CMW is toch geen vintage versterker... ;)
Was Chris al wel geboren in 1983? :seriousf: