PDA

View Full Version : (on)gestabiliseerde voeding....



Midwolda
9 april 2011, 21:01
Heren, dames ook (alhoewel ik die hier niet vaak tegenkom...)

ik heb me zojuist een effectpedaal aangeschaft waar een ongestabiliseerde 12VDC 1A voeding bij zit.
Meegeleverd door de fabrikant en in de manual staat (uiteraard...) dat iets anders niet kan/mag.
Als ik die adapter onbelast aan een multimeter hang dan meet ik 18,2 Volt.
Op m'n effectenplank staat een T-Rex FuelTank Junior, die ook een gestabiliseerde 18V kan leveren.
Verbrandt het apparaat als ik 'm daar aan hang? Polariteit, I know, check.
Of is de gestabiliseerde 9V van de T-Rex een optie?
Het gaat trouwens om een ptp handbuilt overdrive met twee 12au7 buisjes (Ollmann Rose66).

nico verduin
9 april 2011, 21:38
Ik ken het schema niet, maar:
- Op het moment dat je hem belast kan de voeding nog wel wat inzakken. Onbelaste metingen heb je niet zoveel aan.
- Die 12AU7 buisjes kunnen tot 300V gaan :)
- En TL072 of vergelijkbaar die vaak gebruikt wordt kan tot rond de 30V
- Hij zal die 12V voornamelijk gebruiken voor de gloeidraden. als in dat effecten ding geen regulator zit, dan zou het wel kunnen dat er teveel spanning op de gloeidraden komt. Dan gaan de buisjes wel een stuk korter mee:seriousf:
Ik zou me gewoon aan de specs houden.

Midwolda
9 april 2011, 22:37
Okee, bedankt Nico, dan zal ik me deze keer netjes gedragen en doen wat je zegt. :)
Wel een heel mooi apparaat hoor, eerste indruk: past qua klank geweldig bij de CMW.
Helder, veel dynamiek, veel mogelijkheden. Kwaliteits-onderdelen, erg netjes gebouwd.
Heb er net foto's van gemaakt (in & out) maar ja, dat zijn flitsfoto's, morgen nog eens proberen.