PDA

View Full Version : Is Vintage een OK merk?



ESP LTD
9 april 2011, 19:18
Ik zag dit merk in de winkel staan deze middag, en ik vond het wel mooie gitaren voor een redelijke prijs. Heeft er iemand enig idee (uit ervaring) of deze gitaren deugen? Ik zag een mooie flametop voor 419,-, ook nog een beetje 'aged' hoewel dat er niet professioneel uit zag...

Groet!

munkie
9 april 2011, 19:30
Ik heb recentelijk een Vintage SG uitgeprobeerd in een winkel. Ik was in 1 instantie aangenaam verrast voor de 275 die hij nieuw moest kosten. Bij nader inzien bleek het fretwerk niet helemaal egaal te zijn. Misschien onvermijdelijk in de prijsklasse maar dan haak ik af. Goed testen dus.

blademan
9 april 2011, 19:53
ik heb een Vintage AV6GWH, en dat is een prima gitaar, zeker voor het geld.

Exi
9 april 2011, 20:27
Ik zag een mooie flametop voor 419,-, ook nog een beetje 'aged' hoewel dat er niet professioneel uit zag...
419,- voor een flametop? Krijg je de rest van de gitaar er niet bij voor die prijs?
Maw: over welk model heb je het?

als je het over aged hebt gaat het waarschijnlijk over een Icon uitvoering van de gitaar. Je hebt ook de normale versies voor minder geld en ze zien er nog nieuwer uit ook!;)

Vintage gitaren moet je inderdaad even goed testen en verschillende exemplaren vergelijken. Er zitten goede en slechte tussen (let inderdaad ook goed op het fretwerk). Als je een goede hebt zijn het hele lekkere gitaren voor de prijs. Ik ben nog steeds heel tevreden met mn V100.

BamBuFan1
10 april 2011, 00:46
Vintage gitaren moet je inderdaad even goed testen en verschillende exemplaren vergelijken. Er zitten goede en slechte tussen (let inderdaad ook goed op het fretwerk). Als je een goede hebt zijn het hele lekkere gitaren voor de prijs. Ik ben nog steeds heel tevreden met mn V100.

Mee eens. Vintage is redelijk vergelijkbaar met merken als Squier en Epiphone. En zoals eigenlijk voor alle merken (ja, ook Gibson/Fender/Ibanez enz enz) geldt: zet er vijf van naast elkaar en er zal er ongetwijfeld ééntje tussen zitten die het beste speelt en is afgewerkt. En dan heb je bij Vintage voor weinig geld een hele leuke gitaar.

Duhsjaak
10 april 2011, 07:46
Hi TS
Ben sinds een jaar in het bezit van een Vintage Advanced AV1H.
Geinspireerd op het LP model.

Gistermiddag in de tuin nog een setje nieuwe snaren op gezet. Als dat minder wordt die animo voor nieuwe snaren is dat meestal een teken dat de eerste verliefdheid ook begint te slijten.

Dat ding pak ik zeer regelmatig en dan zet ik heb pas weg als er een kamerbrede grijns op mijn gezicht staat.

Heel goed afgewerkt voor het geld en heel goed af te stellen/intoneerbaar.

Een ander pluspunt vind ik dat de lang niet beroerd klinkende PAF's door middel van een volume knop traploos naar single coil kunnen worden gedraaid. Dus Single of Humbucker en alles standjes ertussen in. Het lijkt de Kama Sutra wel!

(Bij mij) super afgewerkt dus voor het geld. Ik heb er € 320,00 voor betaald, wat lange tijd de duurste Vintage was.

€ 419,00 voor een gitaar waar ze een schuurmachine op hebben gezet?

http://www.gear4music.com/Guitar-and-Bass/Vintage-Advance-AV1H-Electric-Guitar-Black/7EF

Dit is de mijne.

Onder deze lijst:
http://www.gear4music.com/Electric_Guitars/Vintage_Electric.html
zag ik zo gauw niet welke je bedoelde.

Er woont een bijzonder aardige en hulpvaardige gast in KMPN die gitaren in brand steekt en die je met je flametop best graag zal willen helpen roosteren.

Voor de rest ben ik het behoorlijk eens met Exi: Pas als je de tijd neemt om erop te spelen wordt duidelijk of die gitaar op jou staat te wachten.

Veel plezier met het testen!
Vriendelijke groet, Gus

ESP LTD
10 april 2011, 16:50
Hi TS
Ben sinds een jaar in het bezit van een Vintage Advanced AV1H.
Geinspireerd op het LP model.

Gistermiddag in de tuin nog een setje nieuwe snaren op gezet. Als dat minder wordt die animo voor nieuwe snaren is dat meestal een teken dat de eerste verliefdheid ook begint te slijten.

Dat ding pak ik zeer regelmatig en dan zet ik heb pas weg als er een kamerbrede grijns op mijn gezicht staat.

Heel goed afgewerkt voor het geld en heel goed af te stellen/intoneerbaar.

Een ander pluspunt vind ik dat de lang niet beroerd klinkende PAF's door middel van een volume knop traploos naar single coil kunnen worden gedraaid. Dus Single of Humbucker en alles standjes ertussen in. Het lijkt de Kama Sutra wel!

(Bij mij) super afgewerkt dus voor het geld. Ik heb er € 320,00 voor betaald, wat lange tijd de duurste Vintage was.

€ 419,00 voor een gitaar waar ze een schuurmachine op hebben gezet?

http://www.gear4music.com/Guitar-and-Bass/Vintage-Advance-AV1H-Electric-Guitar-Black/7EF

Dit is de mijne.

Onder deze lijst:
http://www.gear4music.com/Electric_Guitars/Vintage_Electric.html
zag ik zo gauw niet welke je bedoelde.

Er woont een bijzonder aardige en hulpvaardige gast in KMPN die gitaren in brand steekt en die je met je flametop best graag zal willen helpen roosteren.

Voor de rest ben ik het behoorlijk eens met Exi: Pas als je de tijd neemt om erop te spelen wordt duidelijk of die gitaar op jou staat te wachten.

Veel plezier met het testen!
Vriendelijke groet, Gus

Wat een super antwoord zeg! Hartstikke bedankt!

http://www.gear4music.com/Guitar-and-Bass/Vintage-ICON-V100MR-Electric-Guitar-Lemon-Drop/7BF

Deze is het geloof ik :)

Mitch
10 april 2011, 16:57
Ik wou al zeggen, dat moet die Peter Green wannabe wel zijn. Verkijk je niet op de flame top, dat zal echt geen dikke plak esdoorn zijn hoor. Op de foto gaat het nog maar 'live' is de aging/relicing erg slecht. Het onnatuurlijke straalt er van af. Het zijn verder aardige gitaren, maar puur als gitaar gezien eignelijk meer in de 250-350 categorie, allues duurder dan dat is het eigenlijk niet waard.

tostiapparaat
13 april 2011, 17:00
ik weet niet hoe het is met die peter green gitaar, maar bij hun andere gitaren staat ook op de site dat de top gewoon esdoorn fineer is.

maar, ik heb zelf twee gitaren van vintage en genoeg anderen uitgeprobeerd, en voor het geld zijn dit zeker leuke gitaren.

maar je moet inderdaad even verschillende testen want er zitten wel eens slechtere tussen.

frander
13 april 2011, 17:37
Ben het wel met Mitch eens. Een vriend van me heeft er ook zo een...Peter Green wannabe hahaha. Speelt kut en ziet eruit alsof ie onder een kopieermachine heeft gelegen...maar dan een waarvan de lens niet scherp zag en de inkt een beetje op. Ik moet er niks van hebben...so fake! Koop er een mooie tweedehands van...goede Epi of zo.

Vaemint
18 mei 2011, 00:19
Ik verbaas me elke keer dat gitaristen op dit forum zo'n snobs zijn. Er is eerst al de rivaliteit tussen de Gibson en de Fender aanhangers en als er dan iemand een vraag stelt over een copy ,moet die copy zonodig altijd afgekraakt worden met de nodige hoon.
Ik ben zelf nog maar pas gitaar aan het spelen , maar over de technische kant en de afwerking van de instrumenten kan ik me toch wel een duidelijk beeld vormen.
En dan is Vintage duidelijk de betere van Epiphone en de andere ESP's.
En een randje aan een fret vindt je even goed bij een Gibson(we hebben het hier over de instappers). Neem dan gewoon een sleutelvijltje en werk dat bij. Dat duurt even lang als hier te zitten mekkeren.

geert1976
18 mei 2011, 00:31
Ik verbaas me elke keer dat gitaristen op dit forum zo'n snobs zijn. Er is eerst al de rivaliteit tussen de Gibson en de Fender aanhangers en als er dan iemand een vraag stelt over een copy ,moet die copy zonodig altijd afgekraakt worden met de nodige hoon.
Ik ben zelf nog maar pas gitaar aan het spelen , maar over de technische kant en de afwerking van de instrumenten kan ik me toch wel een duidelijk beeld vormen.
En dan is Vintage duidelijk de betere van Epiphone en de andere ESP's.
En een randje aan een fret vindt je even goed bij een Gibson(we hebben het hier over de instappers). Neem dan gewoon een sleutelvijltje en werk dat bij. Dat duurt even lang als hier te zitten mekkeren.

Je speelt zelf pas gitaar?
Wat voor een gitaar heb je zelf?

arnoldtims
18 mei 2011, 08:52
Ik heb een strat gezien bij een gitaar zaak, zag er goed uit met een erg dikke hals. moet volgens mij ergens rond 450 euro kosten
En ik dacht dat vintage goed bekend stond of verwar ik dat nu met een ander merk.

mmmm rare gitaar boer heb, ik keek net op die site en 450 euro lijkt mij veel te veel volgens mij was het een v6 en die gaan op de site voor 262 euro

Bert Gitaar
18 mei 2011, 09:38
Ik verbaas me elke keer dat gitaristen op dit forum zo'n snobs zijn. Er is eerst al de rivaliteit tussen de Gibson en de Fender aanhangers en als er dan iemand een vraag stelt over een copy ,moet die copy zonodig altijd afgekraakt worden met de nodige hoon.
Neem dan gewoon een sleutelvijltje en werk dat bij. Dat duurt even lang als hier te zitten mekkeren.

+10 voor Vaemint
Ik ben het roerend met je eens.

Mitch
18 mei 2011, 09:46
Snobs? Ik lees een paar kritische noten terug, maar met voldoende relativering, een enkele negatieve en een paar positieve. Kun je iets concreter zijn en quoten wat je precies niet aanstaat in de geuite kritiek op de gitaren van Vintage? Ik zie hier namelijk niemand roepen dat een Gibson wel goed is en een Vintage niet en dat is wel wat je schrijft.

Bert Gitaar
18 mei 2011, 09:57
Snobs? Ik lees een paar kritische noten terug, maar met voldoende relativering, een enkele negatieve en een paar positieve. Kun je iets concreter zijn en quoten wat je precies niet aanstaat in de geuite kritiek op de gitaren van Vintage? Ik zie hier namelijk niemand roepen dat een Gibson wel goed is en een Vintage niet en dat is wel wat je schrijft.

Aan wie vraag je dit?

Mijn +10 is bedoelt omdat het snob gehalte over het algemeen op deze site vrij hoog is. Ongeacht het onderwerp. Kan over een gitaar, versterker of effect gaan.
Maar ik dacht ik zal toch niet de enigste zijn die dit telkens vind.

Mitch
18 mei 2011, 10:18
Aan degene die dit bumpt.
Maar als je je door je +10 voelt aangesproken: ik vind het nogal sterk uitgedrukt om in een topic als deze, waar welgeteld één echt negatieve reactie staat, te komen klagen over het hooghartige karakter van het hele forum. Da's dan toch echt een kwestie van perceptie.

geert1976
18 mei 2011, 10:27
Aan degene die dit bumpt.
Maar als je je door je +10 voelt aangesproken: ik vind het nogal sterk uitgedrukt om in een topic als deze, waar welgeteld één echt negatieve reactie staat, te komen klagen over het hooghartige karakter van het hele forum. Da's dan toch echt een kwestie van perceptie.

Inderdaad en dan nog zonder enige onderbouwing Vintage beter vinden dan een Epi en ESp's beter zijn.

@Veamint, je geeft zelf aan dat je pas net gitaar speelt, maar qua bouw etc. al wel weet hoe het zit?
Dan noem ik juist snobistisch.

Vintage is een budgetmerk en qua prijs/kwaliteit verhouding voldoen ze prima, maar zoals bij veel budget gitaren uit China zitten er hele redelijke exemplaren tussen, maar ook hele slechte.
Ik heb er al behoorlijk wat in handen gehad en daar zaten echte maandagmorgen monsters tussen.

Het snobisme op het forum valt mijns inziens wel mee, in dit topic wordt zoals Mitch al aanhaalt maar één kritische post geplaatst

Exi
18 mei 2011, 13:21
Ik heb een strat gezien bij een gitaar zaak, zag er goed uit met een erg dikke hals. moet volgens mij ergens rond 450 euro kosten
En ik dacht dat vintage goed bekend stond of verwar ik dat nu met een ander merk.

mmmm rare gitaar boer heb, ik keek net op die site en 450 euro lijkt mij veel te veel volgens mij was het een v6 en die gaan op de site voor 262 euro
450 Euro voor een V6 is inderdaad veel en veel te veel. 262 Euro is al wat beter, maar dat is ook al weer duurder dan de prijs waar ze een tijdje geleden voor weggingen. Uiteraard logisch want prijzen stijgen nu eenmaal.

Ik moet wel zeggen dat ik de strats van Vintage van beduidend mindere kwaliteit vind zijn dan hun Les Pauls. Ik had er één voor een spotprijsje weten te bemachtigen, maar ik was er niet echt van onder de indruk en vind Squier of London City strats betere gitaren.

Ik vind iemand die een andere mening heeft uitmaken voor snob wel een beetje ver gaan. Ik ben het ook absoluut eens met Mitch dat je voor deze gitaren niet meer dan 300 Euro moet willen betalen, misschien net iets meer voor de AV (advance) serie. Het blijven budget gitaren.

mastermind
12 juni 2011, 14:02
Aan wie vraag je dit?

Mijn +10 is bedoelt omdat het snob gehalte over het algemeen op deze site vrij hoog is. Ongeacht het onderwerp. Kan over een gitaar, versterker of effect gaan.
Maar ik dacht ik zal toch niet de enigste zijn die dit telkens vind.

Mee eens, zijn hier mensen op het forum die denken dat ze het beter weten. Moet je gewoon doorheen prikken.

Back to topic:

@ Exi, inderdaad, die stratjes van Vintage V6 vallen behoorlijk tegen. Advies zitten ze op €*259,-. Had laatst een Tanglewood TSB62 strat van € 229,- in handen, maar die kun je bijna vergelijken met de Classic Vibe series van Squier, uitstekende beginner strat!

Squier moet je alleen kijken naar de duurdere serie (Classic Vibe) alles eronder is rotzooi.
LC zijn ook prima gitaren, jammer dat de leverancier (JIC, huismerk overigens) failliet is. Dus wees snel want op = op lijkt mij.

De Les Paul klonen van Vintage zijn merkbaar beter geworden, eerst slecht in afwerking, nu heel goed en mooi fretwerk voor zo'n € 300,-. Beter dan menigeen Epiphone in deze prijsklasse. Voor iets van € 100,- meer vind ik Tanglewood een topper onder de Les Paul klonen (ook beter dan de Epiphone, met name bespeelbaarheid, minder logge dikke hals).

Die € 450,- ofzo zal inderdaad een Vintage AV6 model moeten zijn.

Misery Signals
12 juni 2011, 15:27
Ik heb één keer op een Vintage LP model gespeeld.

De gitaar klonk iets dunner als een LP, wss door de pickups. Klonk meer als een superstrat. Maar ze klonk door een Rectifier wel ongelofelijk goed. Strak, goed in de mix, bleef perfect gestemd.

Naar mijn ervaring toen, vind ik dat een beter alternatief voor een LP als een Epiphone. De LTD 400 reeks en hoger schat ik nog wel beter in, door tuners en elementen. Maar de Vintage zit dus lekker er tussenin.

MS

Dimitri92
12 juni 2011, 15:35
De goeie, en dat zijn er aardig wat hoor, zijn toch echter beter dan epiphones naar mijn mening maargoed.... mijn oren horen het natuurlijk anders dan die van jullie waarschijnlijk.