PDA

View Full Version : vinger oefeningen



Milagro
9 april 2011, 17:32
Hallo ik heb weer eens na 10 jaar mij gitaar op gepakt maar nu merk ik dat ik aardig roestig ben en de kracht in mijn handen weer moet opbouwen.
Is er naast het spelen van laders ook nog een goed alternatief waarmee ik mijn handen kan trainen?

Ik zit zelf te denken aan een stres bal of een veer. Alleen weet ik niet zo goed hoe dit heet en waar ik op moet zoeken.

TimS
9 april 2011, 17:37
Denk je niet dat je juist je techniek weer op moet bouwen? Je hoeft helemaal niet zoveel kracht te zetten voor de meeste dingen.

Thiez
9 april 2011, 17:40
Bij de titel was het eerste wat in me opkwam: zoek een mooie meid uit en doe je best ;)

Maaar zoek een op gripmaster, dat is wat je zoekt denk ik.

Milagro
9 april 2011, 17:40
Ik merkte net dat ik met wat simpel laddertjes en akkoorden al in de krap ging. Daarom zit ik te denken aan een paar kracht oefeningen.

TimS
9 april 2011, 17:43
Als je met toonladders al in de knoop komt ligt het echt niet aan de kracht. Gewoon lekker doorspelen, gaat het vanzelf goed.

-Martijn-
9 april 2011, 17:44
De kracht in je handen bouw je vanzelf op als je maar genoeg speelt.

Grepen waarbij je wijsvinger en pink ver van elkaar vandaan liggen zijn meestal wel goede oefeningen om je hand sterker te krijgen. Het ligt er ook een beetje aan wat voor muziek je speelt, maar ik denk inderdaad ook dat je je beter op techhiek kan richten.

Liquidje
10 april 2011, 15:32
Daarnaast is het maar de vraag of je echt wat aan gripmasters hebt! Die dingen oefenen/trainen vaak brute kracht, maar geen fijn mechaniek zoals je toch voornamelijk gebruikt met gitaar spelen. De meningen over die apparaten zijn redelijk verdeeld.

Daarnaast is kracht opbouwen onzin, ik heb altijd vrij slappe handen/armen gehad, maar nooit te weinig kracht gehad om een gitaar te bespelen sinds ik ben begonnen.

Gewoon spelen en die kracht komt vanzelf!

Milagro
23 juni 2011, 14:16
Ben nu een tijdje al een paar uur per dag aan het oefenen.
Maar schiet nog steeds in de kramp vooral bij baré akkoorden als G5 F5 A#5 etc.
Heb in middels een powerbal en een knijphalter gekocht echter helpt dit niet.

Heeft iemand tips bijvoorbeeld voor het opwarmen van de handen?
Zou het helpen als ik een gitaar aanschaf met een bredere hals? Heb zelf nogal lange vingers.

bass blom
23 juni 2011, 14:59
had je 10 jaar geleden dezelfde gitaar en toen ook kramp?

Harald
23 juni 2011, 16:22
lange vingers is alleen maar fijn.

Vingerzettingen waarbij je met de wijsvinger of pink strekt zullen best helpen voor kracht, maar daar moet je niet mee beginnen. Eerst een beetje souplesse in die handen. En als je snel kramp krijgt zou ik nog even wachten met stukken als Message in a bottle, waarbij de pink de hele tijd strekt.

Kramp heeft vaak met houding te maken. Je moet ontspannen zijn in je houding. Alleen in je vingers heb je wat kracht nodig. Dat is echt niet zoveel dat je daarvoor met apparaatjes moet oefenen. Helpt wel als je sterke handen hebt. Bij bends is het natuurlijk wel fijn. Maar voor het fretten van een akkoord hoeft het niet.

Kijk goed hoe je zit/staat. Waar is de hals van de gitaar, is je rug recht, schouders niet omhoog trekken, dat soort dingen. Maar verder dan een algemeen verhaal is hier niet mogelijk.

Milagro
23 juni 2011, 19:45
Oke bedankt voor de reacties, ik ga wat nummers opzoeken waarmee ik kan opwarmen. Met welke nummers warmen jullie eigenlijk op?

-=JEROEN=-
24 juni 2011, 12:32
heb je haast ofzo?

volgende week een optreden?

dus je wilt in een week effe jaren van ervaring en training terug halen?

was je destijds ook zo ongeduldig toen je het leerde?

kom op rouwdouwer, leg er ook eens wat gevoel in, je bloem staat prachtig in knop, gaat ze te snel open dan scheuren de bloemblaadjes

:hippie:

Milagro
24 juni 2011, 14:10
Nee heb geen haast het zou alleen fijn zijn als ik na 15min opwarmen mijn nummers kan oefenen zonder kramp.
Ben nu 10 jaar ouder en hoop niet dat het met leeftijd te maken heeft dat ik in de kramp schiet.

-=JEROEN=-
24 juni 2011, 15:01
ik denk dat die kramp komt doordat je hard van stapel wil gaan

begin met een kwartiertje en dan een paar uur later nog eens een kwartiertje

bouw dit rustig op, tot zover je lichaam aangeeft

-Martijn-
24 juni 2011, 18:06
Als ik mijn gitaar pak en gelijk een heel nummer speel krijg ik ook wel eens kramp, zowel in mijn linker- als rechterhand.
De oplossing bij mij is om eerst een beetje van alles en nogwat te spelen, maar geen hele nummers.

jorrie66
25 juni 2011, 23:16
Ik zou als ik jou was gewoon lekker veel gaan spelen. Nummers doen die je leuk vind en als dat niet lukt enkel riffjes. Maak lol met backingtracks en kijk ofdat de kramp afneemt na een paar weken. Als het dan nog niet weg is word het een ander verhaal!