PDA

View Full Version : Gibson LP studio dof. Pickups? Potmeters?



Lush High
9 april 2011, 15:41
Beste forumleden,

Zoals een aantal van jullie nu wel weten heb ik sinds kort mijn eerste gitaar gescored. (gibson lp studio '87) Nu kwam ik al snel tot de ontdekking dat het beestje nogal dof klinkt, zelfs met de tone knoppen volledig open. Nu heb ik dus nog niet veel (geen) verstand van pickups e.d. dus ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
Deze pick ups zaten er dus in:

http://i55.tinypic.com/fxszrk.jpg

Op de achterkant van de zwarte humbucker staat helemaal niets en op de achterkant van het chromen geval staat een nummer geponst

http://i54.tinypic.com/2j3pb87.jpg

Van de bedrading kon ik geen schema vinden maar in de lp schema'tjes die ik tegenkwam zag ik zo snel geen condensatortjes tussen de volume en tone regelaars.

http://i56.tinypic.com/302ov82.jpg

(groen zijn de achterste humbuckers, het dikke zilveren de neck pickup)

Waar kan ik het beste mee beginnen?

N.D.
9 april 2011, 15:46
Waar kan ik het beste mee beginnen?

Komende week op school even kijken of iemand 't kan horen? En dan nu van de zon gaan genieten;):D

Wilson
9 april 2011, 15:56
LP's klinken nou eenmaal dof met die humbuckers en mahony body. Je er idd pickups met meer hoog in kunnen zetten.

macwilliams
9 april 2011, 16:10
LP's klinken nou eenmaal dof met die humbuckers en mahony body. Je er idd pickups met meer hoog in kunnen zetten.

Sorry maar waaraan kan je zien dat LP's in combinatie met die brugbucker dof zou moeten klinken?

Wilson
9 april 2011, 16:24
Sorry maar waaraan kan je zien dat LP's in combinatie met die brugbucker dof zou moeten klinken?

dat kan je niet zien, dat kan je horen. in mijn ervaring klinken lp's nou eenmaal relatief dof in vergelijking met andere gitaren

E-J
9 april 2011, 16:25
Je kunt al best wat bewerkstelligen door te spelen met de hoogte van de polepieces en de pickups. Zorg er ook voor dat je de gitaar goed afstelt. De site van donhofstee (google eens) kan je hierbij goed helpen!

macwilliams
9 april 2011, 17:10
dat kan je niet zien, dat kan je horen. in mijn ervaring klinken lp's nou eenmaal relatief dof in vergelijking met andere gitaren

Vreemd, mijn ervaring strookt dus geheel niet met de jouwe.

TimS
9 april 2011, 17:19
Wat is dat voor maffe bedrading? Zitten die tone pots nou niet aangesloten of mis ik wat?

Zal wel het tweede zijn

Buzzel
9 april 2011, 17:28
Beste forumleden,

http://i56.tinypic.com/302ov82.jpg



Ik weet niet hoor, maar volgens mij zijn die tonepots niet goed aangesloten. er gaat een transistortje (of zoiets) heen maar verder komt er niks weer van af.

Buzzel
9 april 2011, 17:35
Beste forumleden,


http://i56.tinypic.com/302ov82.jpg



Ik weet niet hoor, maar volgens mij zijn die tonepots alleen maar geaard of zo. er gaat iets heen maar verder komt er niks weer van af.

EDIT: laat maar als ik eventje kijk naar wat diagrammen zie ik dit wel vaker.

Dit poept seymourduncan uit als een klassiek 2pickups 2 volume 2 tone diagram
http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/2h_2v_2t_3w.jpg

TimS
9 april 2011, 17:36
Misschien loopt de aarding via het metalen plaatje er onder?

Leuk he, beetje raden tot er iemand langs komt die er wel verstand van heeft :seriousf:

Buzzel
9 april 2011, 17:42
Misschien loopt de aarding via het metalen plaatje er onder?

Leuk he, beetje raden tot er iemand langs komt die er wel verstand van heeft :seriousf:

:seriousf: Gefeliciteerd u gaat door naar de volgende ronde!

Exi
9 april 2011, 17:47
dat kan je niet zien, dat kan je horen. in mijn ervaring klinken lp's nou eenmaal relatief dof in vergelijking met andere gitaren
Werkelijk? Een Les Paul klinkt misschien wel anders dan bijvoorbeeld een Strat, maar dof zou ik het echt niet willen noemen. Wat voller ja, maar attack heeft een Les Paul echt wel.

Bedrading lijkt me gewoon te kloppen.

jutter
9 april 2011, 18:51
http://www.youtube.com/watch?v=2ATolIMMqZM&feature=player_embedded

jutter
9 april 2011, 18:54
En deze komt er bij mij in!
http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?productID=5745

Hoezo dof?

munkie
9 april 2011, 19:33
Tijd geleden een GLPS gekocht, elementen eruit gehad, stond "Gibson" ingestanst in de bodemplaat. Dit zijn dus ws. geen originele elementen.

Lush High
9 april 2011, 19:45
En deze komt er bij mij in!
http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?productID=5745

Hoezo dof?

Sjessus wat een geld voor 4 potmetertjes en 2 condensatortjes. :dontgeti:
Misschien helpt het al om gewoon een elco ipv een keramische condensator tussen de pots te zetten? (al weet ik niet precies of er dan juist meer of minder gefilterd gaat worden..)

macwilliams
9 april 2011, 19:53
Dat is inderdaad een hoop centen voor 4 potmeters en twee condensatoren.

Mesjoggah
9 april 2011, 19:53
Sjessus wat een geld voor 4 potmetertjes en 2 condensatortjes. :dontgeti:
Misschien helpt het al om gewoon een elco ipv een keramische condensator tussen de pots te zetten? (al weet ik niet precies of er dan juist meer of minder gefilterd gaat worden..)

heb je al een andere versterker geprobeert?

jutter
9 april 2011, 19:57
Sjessus wat een geld voor 4 potmetertjes en 2 condensatortjes. :dontgeti:
Misschien helpt het al om gewoon een elco ipv een keramische condensator tussen de pots te zetten? (al weet ik niet precies of er dan juist meer of minder gefilterd gaat worden..)

Valt mee hoor. Vaak wordt 'de sound' van de gitaar in de pickups gezocht maar minstens zo belangrijk zijn de potmeters en de condensators. Er zijn mensen die eerst een pickup switch overwegen en toch 'maar' eerst zo 'n RS kit kopen. 99% is er very happy mee en het switchen van pickups bleek niet nodig te zijn. Nieuwe pickups zijn duurder dan zo 'n kit.....het is aan jou wat je wilt.:)

jutter
9 april 2011, 19:58
Dat is inderdaad een hoop centen voor 4 potmeters en twee condensatoren.

Zie post 20....;)

macwilliams
9 april 2011, 20:15
Valt mee hoor. Vaak wordt 'de sound' van de gitaar in de pickups gezocht maar minstens zo belangrijk zijn de potmeters en de condensators. Er zijn mensen die eerst een pickup switch overwegen en toch 'maar' eerst zo 'n RS kit kopen. 99% is er very happy mee en het switchen van pickups bleek niet nodig te zijn. Nieuwe pickups zijn duurder dan zo 'n kit.....het is aan jou wat je wilt.:)

Ik moet mezelf eens wat Pio condensatoren cadeau doen en eens gaan experimenteren. De potmeters van CTS die ik nu gebruik zijn de normale die je koopt tussen de 7à10 euro.

Oranjeaap
9 april 2011, 20:41
Element met gouden onderkant is niet origineel. Die andere wel. Is een 'tim shaw'. Zit in de nek positie dus het is waarschijnlijk een 490R. Die andere durf ik niet te zeggen.
Potmeters zitten op een stalen plaatje. Kan best een circuit-board zijn maar kan ik zo niet zien.
Van die kant en klare bedradings setjes zijn echt onzin. 500K pots en papier in olie is in principe de enige nuttige upgrade.
Het kan zijn dat je gewoon niet het geluid van een les paul gewend bent. Mag ik vragen waar je het mee vergeleken hebt? Mss us dof niet het juiste woord, en bedoel je eerder donker. Een strat of tele klinkt veel scheller.

Exi
9 april 2011, 20:47
Misschien ook nog wel een nuttige toevoeging:
Als je normaal op een ander type gitaar speelt kan het zijn dat je voor de Les Paul de settings van je versterker even goed moet aanpassen.

Lush High
9 april 2011, 20:51
Element met gouden onderkant is niet origineel. Die andere wel. Is een 'tim shaw'. Zit in de nek positie dus het is waarschijnlijk een 490R. Die andere durf ik niet te zeggen.
Potmeters zitten op een stalen plaatje. Kan best een circuit-board zijn maar kan ik zo niet zien.
Van die kant en klare bedradings setjes zijn echt onzin. 500K pots en papier in olie is in principe de enige nuttige upgrade.
Het kan zijn dat je gewoon niet het geluid van een les paul gewend bent. Mag ik vragen waar je het mee vergeleken hebt? Mss us dof niet het juiste woord, en bedoel je eerder donker. Een strat of tele klinkt veel scheller.

Ah cool, goed om te weten. Waar ik het mee heb vergeleken.. tsjah, met youtube filmpjes, een v-shaped ibanez van een huisgenoot, wat levenservaring en gezond verstand.. Als de tone knobs helemaal uit stonden zat er echt totaal geen definitie meer in, geen attack, pure bass eigenlijk. Met de pots vol open klonk het net of je 2 kussens over je oren had. Als ik een paar youtube filmpjes kijk van een lp studio clean klinkt het in mijn oren 'super' helder. Echt totaaal anders in ieder geval. Ik zal m maandag weer even in elkaar schroeven en wat sampletjes maken om te laten horen.

De pickups had ik al zeer dicht op de snaren gezet, het hielp een beetje maar ik vond het nog steeds niet echt... relaxed.

jutter
9 april 2011, 21:45
......Van die kant en klare bedradings setjes zijn echt onzin. 500K pots en papier in olie is in principe de enige nuttige upgrade........
.

Hoe kom je daar nou bij? De 500K pots en de paper in oil zijn voor de vintage fanaten die het electronica gedeelte ook 'vintage' willen houden. De Jensen zijn precies hetzelfde maar dan niet 'vintage'. Ik hoor zeker de verschillen wel tussen zo 'n goed setje als de link hierboven en de stock setjes.

jutter
9 april 2011, 21:47
Ah cool, goed om te weten. Waar ik het mee heb vergeleken.. tsjah, met youtube filmpjes, een v-shaped ibanez van een huisgenoot, wat levenservaring en gezond verstand.. Als de tone knobs helemaal uit stonden zat er echt totaal geen definitie meer in, geen attack, pure bass eigenlijk. Met de pots vol open klonk het net of je 2 kussens over je oren had. Als ik een paar youtube filmpjes kijk van een lp studio clean klinkt het in mijn oren 'super' helder. Echt totaaal anders in ieder geval. Ik zal m maandag weer even in elkaar schroeven en wat sampletjes maken om te laten horen.

De pickups had ik al zeer dicht op de snaren gezet, het hielp een beetje maar ik vond het nog steeds niet echt... relaxed.

Pickups moet je ook niet dicht op de snaren zetten; zet ze er juist verder vanaf, dat geeft een meer open geluid i.p.v. dicht erop.

Hendriks
9 april 2011, 22:48
Dat elektriek ziet er uit alsof er flink in gehannest is , gewoon de meuk vervangen door fatsoenlijk spul , 4cts pots en 2 goede caps (Orange Drop ,pio,oid) en je bent voor rond 25-30 euri het heertje (of vrouwtje).

Mitch
9 april 2011, 23:05
die super pot van RS is wel wat anders hoor, die heeft een heel mooi soepel verloop dat ik nog bij geen enkele andere potmeter zo ben tegengekomen.

jutter
9 april 2011, 23:19
die super pot van RS is wel wat anders hoor, die heeft een heel mooi soepel verloop dat ik nog bij geen enkele andere potmeter zo ben tegengekomen.

Morgen komt het spul er in, ben zeer benieuwd. Bijna iedereen die deze kit geplaatst heeft is er zeer lovend over, op de enkele dombo na die niet weet waarover hij praat( in het algemeen bedoeld). Het schelle is weg, het modderige is weg en de potmeters hebben een heel mooi verloop. Ik ben benieuwd hoe hij morgen zal klinken.

Rinze
9 april 2011, 23:35
Brugpup ziet er goedkoop en niet-origineel uit, geen verstelbare polepieces en flutterig groen draadje. Elektronica ziet er knoeierig uit (voor zover te zien op de foto). Alles loshalen, potmeters even doormeten en als ze nog goed zijn gewoon opnieuw gebruiken. Als je niet weet hoe dat moet iemand zoeken die dat wel kan doen. Brugpup zal vermoedelijk vervangen moeten worden door iets beters om recht te doen aan de gitaar.

HaroldA
10 april 2011, 08:59
Ik heb zo'n groen draadje en die 3-punts bevestiging wel eens in een oude Yamaha SG1000 gezien. Die pickups waren ook dof en saai.

Goedkope oplossing: Dimarzio super distortion er in. Liefst een oudje... je hebt dan ook een nieuwe pickup ring nodig.

Fancy potmeters en condensatoren hoor je pas als je je geluid door en door kent.

Bedrading is goed en origineel.

Hendriks
10 april 2011, 09:50
Morgen komt het spul er in, ben zeer benieuwd. Bijna iedereen die deze kit geplaatst heeft is er zeer lovend over, op de enkele dombo na die niet weet waarover hij praat( in het algemeen bedoeld). Het schelle is weg, het modderige is weg en de potmeters hebben een heel mooi verloop. Ik ben benieuwd hoe hij morgen zal klinken.

Een kennis van mij heeft een setje in een Japense Fender Thinline gezet en dat was een enorme verbetering .

HaroldA
10 april 2011, 09:52
Een kennis van mij heeft een setje in een Japense Fender Thinline gezet en dat was een enorme verbetering .

Het kan alleen maar een enorme verbetering zijn als het oude ruk was. De oude Gibson/CTS potmeters zijn niet ruk, net als de keramische condensator.

jutter
10 april 2011, 10:06
Het kan alleen maar een enorme verbetering zijn als het oude ruk was. De oude Gibson/CTS potmeters zijn niet ruk, net als de keramische condensator.

Heb jij, persoonlijk, ervaring met deze sets op duurdere gitaren?

Zelfs op duurdere gitaren (ik kan Gibson als voorbeeld nemend, niet goedkoop noemen) blijken deze sets een hele toevoeging/verbetering te zijn.

HaroldA
10 april 2011, 10:08
Heb jij, persoonlijk, ervaring met deze sets op duurdere gitaren?

Heb jij, persoonlijk, ervaring met de CTS pots die nu in deze Gibson zitten? :soinnocent:

Het enige wat ik me voor kan stellen is dat deze pots nu 300K zijn en dat je dan het verschil met 500K kunt horen.

jutter
10 april 2011, 10:16
Heb jij, persoonlijk, ervaring met de CTS pots die nu in deze Gibson zitten? :soinnocent:

Het enige wat ik me voor kan stellen is dat deze pots nu 300K zijn en dat je dan het verschil met 500K kunt horen.

Ik kan je vertellen dat de 300K verwijderd is en vervangen is door CTS 500. Dat geeft niet het 'bevredigde' resultaat, wel een lichte verbeteing.


En jouw ervaring ben ik zeer benieuwd naar.

jutter
10 april 2011, 10:25
Heb jij, persoonlijk, ervaring met de CTS pots die nu in deze Gibson zitten? :soinnocent:

Het enige wat ik me voor kan stellen is dat deze pots nu 300K zijn en dat je dan het verschil met 500K kunt horen.

Vandaag komt de RS kit erin. Ik kom hier later op terug.

Rinze
10 april 2011, 10:30
Bedrading is goed en origineel.

We hebben het over de foto op pagina 1? Ik zie daar knoeiwerk bij de bevestiging van de aardedraden op de steraarde. Maar ook een aantal andere soldeerpunten zien er niet lekker uit, alsof het tin niet helemaal gelijkmatig doorgesmolten is op de pots en aan de harsknoeierij op de pots te zien ging het solderen sowieso niet zo lekker. Bij de aansluiting van het brugelement op de volumepot zit nog een stukje van de oude aardemantel.

En dat je fancy pots en condensatoren pas hoort als je je geluid door en door kent wil nog niet zeggen dat het geen verschil maakt ;) Ik haal de toonpots altijd los, maar meet mijn volumepots even door voor montage, er zit behoorlijk veel variatie in de weerstand, wat je toch wel hoort hoor. Het zijn maar kleine verschilletjes maar al die kleine verschilletjes bij elkaar maken wel degelijk verschil. Een paar kleine minpunten in de elektronica bij elkaar opgeteld kunnen je geluid wel vernaggelen.

Hendriks
10 april 2011, 10:41
Het kan alleen maar een enorme verbetering zijn als het oude ruk was. De oude Gibson/CTS potmeters zijn niet ruk, net als de keramische condensator.

De oude was ruk en niet geheel onbelangrijk , de potmeters waren 1 meg en nu 250 K , dus eigenlijk appels en peren.

jutter
10 april 2011, 10:51
We hebben het over de foto op pagina 1? Ik zie daar knoeiwerk bij de bevestiging van de aardedraden op de steraarde. Maar ook een aantal andere soldeerpunten zien er niet lekker uit, alsof het tin niet helemaal gelijkmatig doorgesmolten is op de pots en aan de harsknoeierij op de pots te zien ging het solderen sowieso niet zo lekker. Bij de aansluiting van het brugelement op de volumepot zit nog een stukje van de oude aardemantel.

En dat je fancy pots en condensatoren pas hoort als je je geluid door en door kent wil nog niet zeggen dat het geen verschil maakt ;) Ik haal de toonpots altijd los, maar meet mijn volumepots even door voor montage, er zit behoorlijk veel variatie in de weerstand, wat je toch wel hoort hoor. Het zijn maar kleine verschilletjes maar al die kleine verschilletjes bij elkaar maken wel degelijk verschil. Een paar kleine minpunten in de elektronica bij elkaar opgeteld kunnen je geluid wel vernaggelen.

Op Y-T zijn er trouwens voor en na filmpjes van de RS kits; zelfs op deze filmpjes hoor ik heel duidelijk het verschil. Ik sluit me helemaal bij je mening aan.

HaroldA
10 april 2011, 10:54
We hebben het over de foto op pagina 1? Ik zie daar knoeiwerk bij de bevestiging van de aardedraden op de steraarde. Maar ook een aantal andere soldeerpunten zien er niet lekker uit, alsof het tin niet helemaal gelijkmatig doorgesmolten is op de pots en aan de harsknoeierij op de pots te zien ging het solderen sowieso niet zo lekker. Bij de aansluiting van het brugelement op de volumepot zit nog een stukje van de oude aardemantel.

Je hebt gelijk, ik kan daar pas goed over oordelen als ik de gitaar in m'n handen heb gehad.

De plaatsing van de condensatoren kloppen wel, en de aarding van de tone pots via hun behuizing en de metalen plaat ook.

geert1976
10 april 2011, 11:14
Ik had TS al aangeboden om de gitaar door mij naar te laten kijken, misschien moet die dat maar doen.

Kleine plaatjes kijken is lastig, maar ik ben het wel met Rinze eens dat niet al het soldeerwerk er fijn uit ziet.

E-J
10 april 2011, 11:31
Op Y-T zijn er trouwens voor en na filmpjes van de RS kits; zelfs op deze filmpjes hoor ik heel duidelijk het verschil. Ik sluit me helemaal bij je mening aan.

Dat verschil ligt denk ik meer aan de waardes van de potmeters (Superpots rond de 500-550 en Gibson pots +- 300) en aan de manier van bedraden. Als je zelf kunt solderen of een handig maatje hebt kun je imho voor veel minder geld hetzelfde bereiken.

Voorstel van Geert: erg netjes!!

HaroldA
10 april 2011, 11:41
Dat verschil ligt denk ik meer aan de waardes van de potmeters (Superpots rond de 500-550 en Gibson pots +- 300) en aan de manier van bedraden.

Appels en peren dus.

Tussen een goede 500K pot (CTS) en een hele dure zul je (blind) geen verschil kunnen horen. Het verloop zou misschien anders zijn, maar beter klinken? In die mojo-spookverhalen geloof ik niet.

geert1976
10 april 2011, 11:46
Ik kan deels wel meegaan met de stelling van EJ.

Ik heb eens een MIM Fender voor iemand gerepareerd, omdat de gitaar voor zijn gevoel niet lekker klonk en de pots kraakte (Fender van anderhalf jaar oud)

Ik heb de crappy 250k mini-pots vervangen voor CTS USA 250k pots en na deze ingreep klonk de gitaar wel iets helderder qua sound en was de eigenaar wel tevreden over het geluid.

Orpheo
10 april 2011, 12:18
waarom zou een les paul dof zijn? een les paul was ontworpen als concurrent van de telecaster. het is onlogisch om dan iets te maken dat mijlenver ligt van de tele, qua karakter. Luister eens naar led zep, allman brothers, etc etc. dat zijn ouwe les pauls, en niet dof. no way. dat de huidigen dof klinken, heeft te maken met matige pickups en matige houtselectie. mahonie dof? hoe kom je erbij. Dan zou ac/dc/angus young een doffe tone hebben. en ik dacht dat we het er over eens waren dat angus young juist een ranzige, nasty, felle tone heeft (en dat maple meer hoog levert, meer bite). een LP zou dus juist heel fel moeten zijn. en de oudjes zijn dat ook.

verder. de kans is groot dat de pickup in de brug gewoon brak is. afhankelijk van het budget zou ik beginnen met gewoon een duncan JB (en een alnico8 magneet erbij kopen om er een jb8 van te maken, en ook een alnico2 voor een jb2. dat laatste is voor wanneer je meer naar een vintage-y tone neigt, beetje ala jeff beck; zijn jb van blow by blow had namelijk een alnico2). een alnico 8 geeft 'm wat meer ronding, meer brul ipv scheur, maar behoudt die midrange bump, maar is wat 'sweet'. just my 2 cents.

Lush High
10 april 2011, 21:06
Nou ik heb alles weer in elkaar gezet, een kleine verbetering ten opzichte van hiervoor door de neck pickup iets beter te plaatsen maar nog steeds behoorlijk dof. Hier een voorbeeld op soundcloud:

tadaaah (http://soundcloud.com/mind-dilution/gibson)

Ik heb ook even de potmetertjes doorgemeten maar daar kwamen zulke rare getallen uit dat ik er niks meer van snapte (ik ben al niet echt een elektronica held)

http://i54.tinypic.com/jgr2o9.jpg

Weird... toch?

Oranjeaap
10 april 2011, 21:13
Die waarden op de volume potmeters lijken mij eerder waarden van de humbuckers.

Had je die potmeters volledig los toen je ze gemeten hebt?

Oranjeaap
10 april 2011, 21:15
Oooh en je soudclip klinkt niet echt vreemd ofzo. Mss wat meer mid en wat minder bass op je versterker zetten?

jutter
10 april 2011, 22:00
Klinkt alsof je tone pot bijna dicht staat.....

Rinze
10 april 2011, 22:17
Behoorlijk dof idd. Mijn gitaren geven ook een vrij dof geluid bij opname van het droge "DI" signaal maar hebben wel veel meer punch.

Die gemeten waardes zijn gemeten met aangesloten potmeters, de volumepots geven keurig de gelijkstroomsweerstandswaarden van je pups aan.

Dimitri92
10 april 2011, 22:24
Goeie potmeters en condensatoren zijn het echt wel waard....... zoals is gezegd het geluid word er echt wel een tikje meer helder en gedefinieerder op hoor.

En dat een les paul van nature dof klinkt is echt de grootste onzin ooit als je het mij vraagt. Nice Orpheo ^^


Maargoed even to the point, ik vind de soundclip ook best dof klinken maar ik kan alleen maar de al eerder genoemde adviezen beamen, alles checken en eventueel de boel opnieuw solderen vanaf een schema. Modern of eventueel 50s style?

Exi
10 april 2011, 22:52
Als je dan toch de bedrading gaat aanpassen/fixen, kun je eigenlijk meteen die rare brugpickup eruit gooien. JB klinkt inderdaad lekker, maar ik zou er gewoon lekker een Seymour Duncan '59 in zetten. Lekkere PAF tone met veel bite. Dat zal de gitaar wel tot leven brengen.

jutter
10 april 2011, 22:56
Appels en peren dus.

Tussen een goede 500K pot (CTS) en een hele dure zul je (blind) geen verschil kunnen horen. Het verloop zou misschien anders zijn, maar beter klinken? In die mojo-spookverhalen geloof ik niet.


Behoorlijk dof idd. Mijn gitaren geven ook een vrij dof geluid bij opname van het droge "DI" signaal maar hebben wel veel meer punch.

Die gemeten waardes zijn gemeten met aangesloten potmeters, de volumepots geven keurig de gelijkstroomsweerstandswaarden van je pups aan.


Goeie potmeters en condensatoren zijn het echt wel waard....... zoals is gezegd het geluid word er echt wel een tikje meer helder en gedefinieerder op hoor.

En dat een les paul van nature dof klinkt is echt de grootste onzin ooit als je het mij vraagt. Nice Orpheo ^^


Maargoed even to the point, ik vind de soundclip ook best dof klinken maar ik kan alleen maar de al eerder genoemde adviezen beamen, alles checken en eventueel de boel opnieuw solderen vanaf een schema. Modern of eventueel 50s style?

Zoals ik vandaag eerder aangaf zou er vandaag een RS kit in mijn Gibson komen, wat ook gebeurt is. De reden voor deze switch was dat de potmeters niet lekker reageren; met de volumepot een beetje dicht, zeg maar op 7, werd het geluid dof. De tonepots reageerden eigenlijk net zo. Vorige week is er een CTS 500K volumepot ingezet. Dat gaf wel enige verbetering maar was het gewoon niet. Ik heb internet afgezocht naar een goede oplossing en elke keer kwam ik de RS kit weer tegen. Tja, ik vond het ook een hoop geld voor 4potmeters en 2 condensators. Maar volgens iedereen die deze kit geplaatst heeft is het zijn geld dubbel en dwars waard. Vanavond heb ik hem goed aan de tand gevoelt en ik kan het alleen maar beamen dat deze kit inderdaad zijn geld dubbel en dwars waard is. Mijn Gibson is tot leven gekomen en klinkt veel meer opener, helderder, briljanter. Door een enkeling hier werd op zo'n RS kit sarcastisch op gereageert, maar ik kan alleen maar zeggen dat als je een Gibson hebt die levenloos klinkt een RS kit je gitaar weer tot leven brengt! Ik hoop dat de TS hier iets aan heeft.

macwilliams
10 april 2011, 23:15
Zoals ik vandaag eerder aangaf zou er vandaag een RS kit in mijn Gibson komen, wat ook gebeurt is. De reden voor deze switch was dat de potmeters niet lekker reageren; met de volumepot een beetje dicht, zeg maar op 7, werd het geluid dof. De tonepots reageerden eigenlijk net zo. Vorige week is er een CTS 500K volumepot ingezet. Dat gaf wel enige verbetering maar was het gewoon niet. Ik heb internet afgezocht naar een goede oplossing en elke keer kwam ik de RS kit weer tegen. Tja, ik vond het ook een hoop geld voor 4potmeters en 2 condensators. Maar volgens iedereen die deze kit geplaatst heeft is het zijn geld dubbel en dwars waard. Vanavond heb ik hem goed aan de tand gevoelt en ik kan het alleen maar beamen dat deze kit inderdaad zijn geld dubbel en dwars waard is. Mijn Gibson is tot leven gekomen en klinkt veel meer opener, helderder, briljanter. Door een enkeling hier werd op zo'n RS kit sarcastisch op gereageert, maar ik kan alleen maar zeggen dat als je een Gibson hebt die levenloos klinkt een RS kit je gitaar weer tot leven brengt! Ik hoop dat de TS hier iets aan heeft.

Ik word nieuwsgierig.

jutter
10 april 2011, 23:22
Ik word nieuwsgierig.

Ik ook; woensdag nog even in de band uitproberen!

jutter
10 april 2011, 23:26
U heeft een PM, mijn waarde!

TimS
10 april 2011, 23:33
Heb je ook een sample opgenomen zonder die kit er in? Zou wel leuk zijn om een vergelijking te horen (met de zelfde versterker, kabel, ruimte en instelling enzo natuurlijk)

HaroldA
10 april 2011, 23:34
Heb je ook een sample opgenomen zonder die kit er in? Zou wel leuk zijn om een vergelijking te horen (met de zelfde versterker, kabel, ruimte en instelling enzo natuurlijk)

Of dat je blind* kunt schakelen tussen beiden.


*) Dus dat je niet kunt zien welke pot er actief is.

jutter
10 april 2011, 23:39
Ik begrijp dat je zoiets niet klakkeloos aanneemt maar kijk eens op YT, daar staan filmpjes van RS Guitarwork met voor en na.

HaroldA
10 april 2011, 23:43
Ik begrijp dat je zoiets niet klakkeloos aanneemt maar kijk eens op YT, daar staan filmpjes van RS Guitarwork met voor en na.

Jaja... Voor en na filmpjes van het bedrijf wat die dingen maakt. Nee, dat nemen we wel klakkeloos aan!

jutter
10 april 2011, 23:47
Jaja... Voor en na filmpjes van het bedrijf wat die dingen maakt. Nee, dat nemen we wel klakkeloos aan!

Ook als ik iets opneem zal je het ook niet klakkeloos aannemen....tjonge, tjonge, neem jij wel eens iets aan??? Op deze manier is het moeilijk praten met jou! Nou ja, succes verder dan maar....

HaroldA
10 april 2011, 23:49
Ook als ik iets opneem zal je het niet klakkeloos aannemen....tjonge, tjonge, neem jij wel eens iets aan??? Op deze manier is het moeilijk praten met jou! Nou ja, succes verder dan maar....

He, een potmeter is een variabele weerstand. Niets meer, niet minder. Dat het verloop anders is wil ik wel geloven. Dat hij beter contact maakt dan een el-cheapo minipot ook.

Maar het blijft een variable weerstand.

Lush High
11 april 2011, 02:07
Oooh en je soudclip klinkt niet echt vreemd ofzo. Mss wat meer mid en wat minder bass op je versterker zetten?

Dit is niet door een versterker met EQ maar regelrecht mn audiointerface in (focusrite saffire pro 24) in ableton opgenomen. Geen enkele toonsverandering aan toegevoegd. Als ik mn gitaar door mn micromarshal haal en daar de tonepot ook volledig van open draai is het geluid best goed te pruimen (zit alweer een uurtje te spelen) over de hoofdtelefoon. Het probleem is dus dat ik momenteel al eigenlijk geen geld heb en ik ook nog een redelijke versterker moet kopen voor ik 100 euro aan 4 potjes uit kan gaan geven (en/of een nieuwe pickup) :seriousf: Heerlijk he, het studentenleven. Wederom bedankt voor de hulp, ik weet in iedergeval waar ik het moet zoeken.

Oranjeaap
11 april 2011, 06:14
Ik blijf erbij dat zo'n guitar kit onzin is.
IK heb 10% 500k CTS pots. Allemaal gemeten en uitgezocht met waarden allemaal rond de 520K. Die pots waren iets van 8 euro per stuk.
Ik heb van de duitse ebay een aantal vintage (jaren 60) papier in olie condensatioren(sprague) gekocht. Stuk of 4 voor 10 euro.
Die 2 die ik niet gebruikt heb, heb ik beide verkocht voor 10 euro per stuk.

Ik heb dus voor 50 euro mijn elektronica vervangen. En ja, het maakt zeker verschil. Het grootste verschil zijn toch wel de 500K pots. En die condensatoren klinken ook erg goed. Eerder speelde ik altijd met de tone volledig open. Nu ligt het optimum rond de 7

Hoe duur is nou zo'n RS guitar kit?

Wat ik eigenlijk wil zeggen is; Niemand gaat verschil horen tussen 500K pots, tenzij ze echt bagger zijn. Er zit wel een verschil tussen verloop, dat ga ik niet ontkennen. En ik ben het verder met Harold eens.

heinz3110
11 april 2011, 08:49
Ik ben het helemaal met HaroldA eens: het blijft een variabele weerstand met een bepaald verloop. Het merk maakt niet zo veel uit hoor. De eigenlijke weerstandswaarde en duurzaamheid wel, en dat kan veel goedkoper ook .

En een condensator blijft een condensator in zo'n passief circuitje , en mocht iemand nu erg overtuigd zijn van het geluidsverschil: doe maar een blinde test (met Han S bijvoorbeeld, haha) met een goede testopstelling..

Blijft erover: mythe en suggestie. Maar ja, stel je voor dat je die mythe en suggestie kan voeden , ( en en passant komen termen als mojo om de hoek,) en voila: een nieuwe markt is geschapen voor de onzekere gitarist. Potmeters en condensators die prima werken worden lukraak vervangen door elektrisch identieke onderdelen die opeens het 8 voudige kosten.

Terwijl de topicstarter na 6 paginas maar bekent dattie dof klinkt op zijn audio-interface, maar ok op zijn gitaarversterker. Tja, dat haalt je de koekkoek, dat kan je dan verwachten , vooral als het geluid uit een paar hifi of pcspeakertjes komt- om over een koptelefoon maar te zwijgen.

Ik heb een goede tip: Sluit je gitaar eerst maar eens aan op een beetje gitaarversterker, zal je zien dat het best nog meevalt.:)

Bijdeway, AL mijn gitaren klinken crap als ik ze rechtstreeks inplug op mijn audio-interface, moet ik dan al mijn potmeters en caps dan ook maar vervangen? :D

HaroldA
11 april 2011, 11:54
Het probleem is dus dat ik momenteel al eigenlijk geen geld heb en ik ook nog een redelijke versterker moet kopen voor ik 100 euro aan 4 potjes uit kan gaan geven (en/of een nieuwe pickup) :seriousf: Heerlijk he, het studentenleven. Wederom bedankt voor de hulp, ik weet in iedergeval waar ik het moet zoeken.

Wie woont er in de buurt van Hilversum en heeft nog wat oud spul liggen of kan de bedrading fatsoeneren van Lush's gitaar?

Het is toch zonde dat zo'n gave gitaar zo dof klinkt...


@jutter: wanneer ga je alle potmeters uit je effecten en versterker vervangen? :soinnocent:

Agent_Smith
11 april 2011, 12:14
Ik zou een fatsoenlijk brug element erin zetten (want dat is volgens mij de boosdoener) en inpluggen op een fatsoenlijke versterker. Ik vermoed dat het dan al een stuk beter klinkt.
Die 'control cavity' ziet imo nog niet zo heel slecht uit hoor. Er zijn vele manieren van bedraden mogelijk en lijkt mij gewoon de standaard 'moderne' wiring. Daar zul je in elk geval niet veel winst behalen.

Lush High
11 april 2011, 13:24
Ja er zijn een hoop verschillende factoren waar het aan kan liggen. Ik ga inderdaad komende week eerst maar even langs een muziekwinkel om wat versterkers te proberen, misschien valt het dan allemaal wel weer heel erg mee. :)

no 1 hops
11 april 2011, 13:43
voor wat het voor jullie waard is, mijn observatie over jutter zijn RS kit.

de cts pot die we er eerst ingezet hadden had een beroerd verloop, die was echt zijn 8 euro niet waard, maar dat kan exemplarisch zijn geweest.

de superpots van RS die waarschijnlijk in die RS kit zitten vielen mij echt positief op.
terwijl jutter speelde en voorzichtig draaide aan de potmeters was er eigenlijk nergens een moment dat hij draaide en er niks gebeurde.
ook bleef het hoog meer aanwezig tijdens het terugdraaien van de volumepots.

dus verloop vond ik subliem en als je veel met potmeters speelt tijdens het spelen dan lijkt mij dit echt goed gereedschap.

ik ben zeer tevreden over mijn cort superstrat, maar het heeft mij verbaasd wat de gitaar van jutter uit mijn oude transistor evans versterker haalde en dat werd nog beter toen de koch mee mocht doen.

of het het geld waard is?
ik denk in het geval van jutter zeer zeker, ik zou het niet doen omdat ik niet veel doe met volume en tonepot.

een punt voor diegene die aan zo'n RS kit denkt.
ze zaten voorgemonteerd op een plastic plaatje.
deze had de afmeting van de afdekplaat van de gitaar, dus je zal in sommige gevallen de boel los moeten halen en overplaatsen op de metalen plaat die in dit geval in de LP zat met de oude pots.

E-J
11 april 2011, 14:45
de superpots van RS die waarschijnlijk in die RS kit zitten vielen mij echt positief op.
terwijl jutter speelde en voorzichtig draaide aan de potmeters was er eigenlijk nergens een moment dat hij draaide en er niks gebeurde.
ook bleef het hoog meer aanwezig tijdens het terugdraaien van de volumepots.

dus verloop vond ik subliem en als je veel met potmeters speelt tijdens het spelen dan lijkt mij dit echt goed gereedschap.

Die Superpots zitten alleen op de volumepotmeters niet?

15.95 euro per stuk.. hmm. Misschien moet ik ze eens overwegen

jutter
11 april 2011, 16:13
voor wat het voor jullie waard is, mijn observatie over jutter zijn RS kit.

de cts pot die we er eerst ingezet hadden had een beroerd verloop, die was echt zijn 8 euro niet waard, maar dat kan exemplarisch zijn geweest.

de superpots van RS die waarschijnlijk in die RS kit zitten vielen mij echt positief op.
terwijl jutter speelde en voorzichtig draaide aan de potmeters was er eigenlijk nergens een moment dat hij draaide en er niks gebeurde.
ook bleef het hoog meer aanwezig tijdens het terugdraaien van de volumepots.

dus verloop vond ik subliem en als je veel met potmeters speelt tijdens het spelen dan lijkt mij dit echt goed gereedschap.

ik ben zeer tevreden over mijn cort superstrat, maar het heeft mij verbaasd wat de gitaar van jutter uit mijn oude transistor evans versterker haalde en dat werd nog beter toen de koch mee mocht doen.

of het het geld waard is?
ik denk in het geval van jutter zeer zeker, ik zou het niet doen omdat ik niet veel doe met volume en tonepot.

een punt voor diegene die aan zo'n RS kit denkt.
ze zaten voorgemonteerd op een plastic plaatje.
deze had de afmeting van de afdekplaat van de gitaar, dus je zal in sommige gevallen de boel los moeten halen en overplaatsen op de metalen plaat die in dit geval in de LP zat met de oude pots.

Tja, hier hoef ik niets meer aan toe te voegen!

Zoals je tussen de regels door kunt lezen werk ik i.t.t. No1Hops wel veel met de potmeters. Ik kan alleen maar zeggen dat als je gitaar wat levenloos klinkt en wat dof wordt bij het terugdraaien van de pots, deze kit je gitaar enorm opkrikt. Ik vind dat mijn gitaar met grote sprongen vooruit is gegaan!

@No1Hops, nogmaals bedankt! Buiten dit alles om was het gisteren weer zeer gezellig!

macwilliams
11 april 2011, 16:29
Tja, hier hoef ik niets meer aan toe te voegen!

Zoals je tussen de regels door kunt lezen werk ik i.t.t. No1Hops wel veel met de potmeters. Ik kan alleen maar zeggen dat als je gitaar wat levenloos klinkt en wat dof wordt bij het terugdraaien van de pots, deze kit je gitaar enorm opkrikt. Ik vind dat mijn gitaar met grote sprongen vooruit is gegaan!

@No1Hops, nogmaals bedankt! Buiten dit alles om was het gisteren weer zeer gezellig!

En dat is het enige dat telt:ok:

Maar als die potmeters €60 bij elkaar kosten dan kosten die condensatoren dus €30,- ?

Zijn die ook los verkrijgbaar?

jutter
11 april 2011, 16:38
En dat is het enige dat telt:ok:

Maar als die potmeters €60 bij elkaar kosten dan kosten die condensatoren dus €30,- ?

Zijn die ook los verkrijgbaar?

Geen idee.
Wat ik eerlijk gezegd niet helemaal begrijp, in het algemeen bedoeld dan, is het gemiereneuk om een paar tientjes terwijl je een gitaar hebt van een paar duizend euro. Hetzelfde heb ik als iemand met een dikke Mercedes onder zijn kont staat te mekkeren bij de pomp dat de benzine zo duur is. Ik kan in niemand zijn beurs kijken maar het valt me gewoon op. Nogmaals, dit is niet op de man bedoeld hoor Willem!;)

Lush High
11 april 2011, 16:42
'paar tientjes' (100 euro)
'duizenden euro's' (geruild voor een synth)

Overdrijven is ook een vak hoor ;)

jutter
11 april 2011, 16:45
'paar tientjes' (100 euro)
'duizenden euro's' (geruild voor een synth)

Overdrijven is ook een vak hoor ;)

Mha, ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel.

Lush High
11 april 2011, 16:52
Mha, ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel.

Ik begrijp dat jij het niet erg vindt om 100 euro te betalen voor een paar potmeters en 2 condensatortjes zodat je gitaar iets helderder klinkt. En dat vind ik prima :)

no 1 hops
11 april 2011, 16:55
En dat is het enige dat telt:ok:

Maar als die potmeters €60 bij elkaar kosten dan kosten die condensatoren dus €30,- ?

Zijn die ook los verkrijgbaar?heb geen idee wat die condensators kosten , maar vergeet niet dat alles netjes op die kunstof plaat is voorgesoldeerd.
het enige soldeerwerk was de oude draden overzetten en 2 nieuwe GND eilandjes maken op de vol. pot voor de aarde van de pups.

zit toch al gauw 15 tot 20 minuten werk aan en dan moet het nog verpakt en verzonden worden.

jutter
11 april 2011, 17:02
Ik begrijp dat jij het niet erg vindt om 100 euro te betalen voor een paar potmeters en 2 condensatortjes zodat je gitaar iets helderder klinkt. En dat vind ik prima :)

Klopt! Stel dat je denkt dat het aan je pups ligt en je koopt nieuwe pups t.w.v. zeg 250,00 euro en dat blijkt niet te werken. Dan geef ik toch liever wat minder uit aan zo'n setje;). Ik ben zelf iemand die liever iets goed koopt en dan mag het best wel wat kosten, als het dan ook maar echt goed is. Zoals je kon lezen hebben we er eerst een andere potmeter van CTS in gezet. Goede potmeters, tenminste zo staan ze bekend, maar voor mij werkt het niet; het gaf wel een lichte verbetering maar daar was alles mee gezegd. Wat er over bleef was zo'n setje van 100,00 euro of nieuwe pups. Dan lijkt mij de keus niet moeilijk.

macwilliams
11 april 2011, 17:08
Geen idee.
Wat ik eerlijk gezegd niet helemaal begrijp, in het algemeen bedoeld dan, is het gemiereneuk om een paar tientjes terwijl je een gitaar hebt van een paar duizend euro. Hetzelfde heb ik als iemand met een dikke Mercedes onder zijn kont staat te mekkeren bij de pomp dat de benzine zo duur is. Ik kan in niemand zijn beurs kijken maar het valt me gewoon op. Nogmaals, dit is niet op de man bedoeld hoor Willem!;)
Ik vat het zo ook niet op.
Maar als ik mezelf een paar euro kan besparen op een setje en je vermenigvuldigd dat met het aantal gitaren, 13à14 stuk, dan is dat mooi meegenomen. En het soldeerwerk vind ik ook niet naar om te doen.


heb geen idee wat die condensators kosten , maar vergeet niet dat alles netjes op die kunstof plaat is voorgesoldeerd.
het enige soldeerwerk was de oude draden overzetten en 2 nieuwe GND eilandjes maken op de vol. pot voor de aarde van de pups.

zit toch al gauw 15 tot 20 minuten werk aan en dan moet het nog verpakt en verzonden worden.

Zie bovenstaande reaktie op jutters post.
Met als toevoeging dat ik die plastic plaatjes dan niet hoef weg te gooien.

jutter
11 april 2011, 17:12
Ik vat het zo ook niet op.
Maar als ik mezelf een paar euro kan besparen op een setje en je vermenigvuldigd dat met het aantal gitaren, 13à14 stuk, dan is dat mooi meegenomen. En het soldeerwerk vind ik ook niet naar om te doen.



Zie bovenstaande reaktie op jutters post.
Met als toevoeging dat ik die plastic plaatjes dan niet hoef weg te gooien.

Dan heb ik de oplossing voor jou: je kan niet tegelijk op 13 of 14 gitaren spelen dus je verkoopt 1 van je Gibbies voor zeg 1800 euro. Daarvoor kun je met gemak 12 setjes kopen en dan hou je nog geld over en je hebt 12 'wereldgitaren'...:seriousf:

HaroldA
11 april 2011, 17:24
Klopt! Stel dat je denkt dat het aan je pups ligt en je koopt nieuwe pups t.w.v. zeg 250,00 euro en dat blijkt niet te werken.

€250,- :???: Zijn dat speciale elementen van RS? :seriousf:

jutter
11 april 2011, 17:54
€250,- :???: Zijn dat speciale elementen van RS? :seriousf:

Ja die zijn er. Voortaan beter je informatie ophalen voordat je sarcastisch reageert.:chicken:

Mitch
11 april 2011, 17:59
Kan het asjeblieft een beetje meer inhoudelijk in plaats van half op de man?

macwilliams
11 april 2011, 19:13
Dan heb ik de oplossing voor jou: je kan niet tegelijk op 13 of 14 gitaren spelen dus je verkoopt 1 van je Gibbies voor zeg 1800 euro. Daarvoor kun je met gemak 12 setjes kopen en dan hou je nog geld over en je hebt 12 'wereldgitaren'...:seriousf:

Ghehehe, nou vooruit dan omdat jij het bent, je mag mijn McBBQfgtdlx wel overnemen voor €1800,- en dan mats ik je dik... :D

jutter
11 april 2011, 19:25
Ghehehe, nou vooruit dan omdat jij het bent, je mag mijn McBBQfgtdlx wel overnemen voor €1800,- en dan mats ik je dik... :D

Ik hou van Goldtops......:seriousf:

macwilliams
11 april 2011, 19:38
Ik hou van Goldtops......:seriousf:

http://www.kroonpart.nl/img/p/576-574-large.jpg

Krijg je er gratis bij, noem het service. Kwast niet inbegrepen.

jutter
11 april 2011, 19:45
http://www.kroonpart.nl/img/p/576-574-large.jpg

Krijg je er gratis bij, noem het service. Kwast niet inbegrepen.

Of vind ik nou een Silvertop toch mooier.....:seriousf:

Antoon
11 april 2011, 20:18
Is de input impedantie van die audio interface wel hoog genoeg? Magnetische gitaarelementen hebben een behoorlijk hoge impedantie nodig anders verlies je ook hoog. Ik zou alleen de originele (CTS) pots vervangen als ze 300k zijn en je wilt 500k als laatste redmiddel proberen. Dat brugelement zou ik inderdaad eruit flikkeren. Zal wel een of ander mid-heavy ding zijn om hem beter te laten scheuren. Weg ermee