PDA

View Full Version : Bomen, bos, versterker voor thuis.



SantaX
9 april 2011, 12:07
Hallo lieve muziekliefhebbers,

Het is weer zo ver. Het bomen-bos verhaal.
De situatie: ik ben op zoek naar een versterker voor thuis. Het moet er eentje zijn die af is. Eentje waar mijn kleinkinderen achter 40 jaar van vragen, opa, als u dood bent mag ik die dan hebben. Zo een versterker dus. Voor minder doen we het niet. Het mag uiteraard niets kosten, moet thuis te gebruiken zijn en als het even kan moet een klein optreden zoals Pinkpop er ook zonder backline goed mee te doen zijn. ;)

Ik speel al vrij lang en zou graag richting buizen gaan, alleen ben ik er hoe langer ik zoek steeds minder zeker van dat buizen the way to go zijn voor thuis. Dus transistor is zeker een optie. Het is namelijk van belang dat het volume te temperen is.

Wat heb ik zelf tot nu toe heb gevonden:
De fenders 5f1, 5e3 al dan niet in zelfbouw/kit formaat.
Fender Twin Reverb (te duur)

Ook opties als Vox hou ik open, maar ik ken deze versterkers niet goed genoeg. Ja van Queen en U2, maar dat zijn nu niet echt bands die het toelaten het geluid van een versterker te horen.

Wat ik vooral belangrijk is een prachtig fender clean en dat randje. Ik moet een smerig randje hebben dat ik met de volumeknop en manier van aanslaan van clean tot oversturing kan laten gaan.


Het geluid dat ik clean zoek:
http://www.youtube.com/watch?v=5B0FTsyFU6A



Het geluid dat ik zoek qua randje:
http://www.youtube.com/watch?v=8Pa9x9fZBtY

http://www.youtube.com/watch?v=rwMfS594qfE

http://www.youtube.com/watch?v=0MuBIOmGFHM&feature=related

Nu hebben al deze mannen hun geluid wel voor een groot deel aan de vingers te danken.

Wie oh wie kan me aan het handje nemen en wellicht nog meer mogelijkheden noemen. Het budget voor thuis is in het geval van transistor max 200 euro. In het geval van buizen wil ik wel verder gaan, maar dan moet het wel een hele lekkere versterker zijn.

iWishmaster
9 april 2011, 12:20
Als het een transistor wordt zeker eens bij Tech 21 kijken: leuke cleane versterkers, overdrive pedaaltje ervoor en klaar.

Buizen zou ik denken aan een klein fender versterkertje, zoals een Champ.

lollol
9 april 2011, 12:25
Kijk ook even naar de Fender Super Champ XD;)
http://www.youtube.com/watch?v=-aGMTrL0pGg
http://www.youtube.com/watch?v=vmnjnU55JL4

SantaX
9 april 2011, 12:40
Kijk ook even naar de Fender Super Champ XD;)
http://www.youtube.com/watch?v=-aGMTrL0pGg
http://www.youtube.com/watch?v=vmnjnU55JL4

Als 666ste post deze linkjes... Zeg, als wij nu eens afspreken ergens op een kruispunt vanavond en jij hebt een versterker bij je? Is dat geen idee?

@iWishMaster Tech 21, ik ga eens soundbites luisteren!

Ijselrobo 07
9 april 2011, 13:10
je zou ook eens naar Vox valvetronix versterkers moeten kijken.. een tijdje geleden heb ik over de grootste versie gespeeld, en ik vond ze errug lekker klinken :rockon:

G.G.
9 april 2011, 13:30
Oke, je speelt dus waarschijnlijk op een strat (mayer, Knopfler, en die eerste link met die MIJ strat). Die BB King kan ik ff niet plaatsen. Is een hele andere gitaar in de vergelijking.

Ik heb werkelijk geen idee wat ik je moet aanraden, maar als ik al die verschllende sounds hoor, dan zou moddeling misschien wat voor je kunnen zijn....

SantaX
9 april 2011, 13:35
Heb een strat nu als hoofd-axe inderdaad. Nouja, zeg maar het is de enige die ik nu nog aanraak. Het geluid van BB zit erbij omdat hij ook altijd op het randje van clean/crunch zit. Modelling. Hmmz. Gemengde gevoelens. Heb ooit eens veel geld uit gegeven aan een digitech gnx3 bijvoorbeeld en dan blijf ik toch altijd iets missen. Terwijl ik als versterker met een valvestate 65 bijvoorbeeld over het clean wel heel te spreken was. Dus liever wil ik modelling vermijden. Sta er niet geheel negatief tegenover want inmiddels ben ik ook die roland cubes eens aan het beluisteren, maar liever 1 versterker met een goede clean, nette reverb en als ik een keer wil raggen zet ik er wel een pedaaltje voor.

Edit: valvetronix gaan we ook eens beluisteren.

LesPaul1612
9 april 2011, 14:02
Misschien een Vox AC4tv of een lil night train? Deze oversturen ook op lage volumes en hebben een mooie clean. Of misschien een Epiphone Valve Junior of een Marshall Class 5/ Laney Cub?

Kingfisher
9 april 2011, 14:38
als het wat mag kosten: een Mesa Boogie Express. Koop de 5:50, niet de 5:25. Koop de small head versie, met een klein cabinet erbij en je hebt een zeer veelzijdige setup. Gaat van zeer warm clean tot AC/DC overdrive. Voor pompend metaal moet je elders zijn.
En ja, hij gaat heel mooi samen met een Strat, ga maar ergens proberen (maar laat best de credit card thuis)

G.G.
9 april 2011, 14:43
als het wat mag kosten:.......

.........(maar laat best de credit card thuis)

openingspost:


Het mag uiteraard niets kosten....

........ Het budget voor thuis is in het geval van transistor max 200 euro. In het geval van buizen wil ik wel verder gaan, maar dan moet het wel een hele lekkere versterker zijn.

Dan moet je wel een flink eind "verder gaan".

SantaX
9 april 2011, 14:50
Mja, 1500 is veels te veel. Daarnaast zie ik me 25 watt buizen ook niet opendraaien thuis.

pasqual
9 april 2011, 15:18
ik snap heel goed dat je graag een buizen amp wil maar voor thuis is dit naar mijn mening moeilijk haalbaar: een buizenamp van 20 watt en meer kan je thuis nooit ver genoeg opendraaien voor het echte lekkere geluid te krijgen waar je 'm voor bedoeld hebt. een 1 of 5 watter komt naar mijn mening niet in de buurt van een volwaardige buizenversterker, uitzonderingen daar gelaten, hoewel hier natuurlijk ook het tegendeel beweert gaat worden ( blackstar=boven budget ). er zijn heus wel goeie transistor amps te koop voor jouw doeleinden. moddeling kan een oplossing zijn, maar meestal is een line-6 op een hoger volume ineens niet meer zo interessant als op huiskamer volume. ik heb 2 buizenamps die ik thuis gewoon niet gebruik: zinloos! voor thuis heb ik een digitech RP-1 ( multi effects ) die ik heb doorgeschakeld naar een keyboard ( dit zou uiteraard ook een stereo installatie kunnen zijn via de aux-input ). een mooi stereo geluid met een lekkere clean en crunch en je kan er naar smaak diverse pedalen voor zetten of via de effectsloop. ik heb thuis echt een mooi geluid. oké, het is géén buizen geluid. maar ik heb op ieder gewenst volume een prima sound.

SantaX
9 april 2011, 15:27
Ja precies, dat laatste is gewoon belangrijk. Ik kan hier niet knallen. Dus 20, 25 watt is veels te veel. Vandaar ook de 5e en 5f serie. Die zouden misschien nog te doen zijn. Maar je vat leuk samen wat ik zoek. Overdrive zegt me niet zoveel, daar kan ik een pedaaltje voor gebruiken, maar de basis moet staan als een huis. Ik wil een fender clean. Misschien geef ik daarmee ook al het antwoord op mijn vraag. Alleen ken ik de fender transistors gewoon niet.

Ijselrobo 07
9 april 2011, 15:40
Ja precies, dat laatste is gewoon belangrijk. Ik kan hier niet knallen. Dus 20, 25 watt is veels te veel. Vandaar ook de 5e en 5f serie. Die zouden misschien nog te doen zijn. Maar je vat leuk samen wat ik zoek. Overdrive zegt me niet zoveel, daar kan ik een pedaaltje voor gebruiken, maar de basis moet staan als een huis. Ik wil een fender clean. Misschien geef ik daarmee ook al het antwoord op mijn vraag. Alleen ken ik de fender transistors gewoon niet.

bij mij op school staat een Fender frontman head met bijbehorende 4x12 cab.. en dat klinkt best goed! mooi clean, en er zit ook overdrive op, en nog een knopje om de overdrive nog wat "heavyer" te maken.. dus ook zeker even uittesten.
en misschien heb ik eroverheen gelezen, maar welke versterker gebruik je nu? (en wat mis je aan die versterker?)

pasqual
9 april 2011, 15:50
je woont ongeveer 15 minuten van me af. kom eens luisteren of ik neem dat ding mee naar jouw. kun je zelf eens luisteren.je moet 'm wel stereo kunnen luisteren anders blijft er niet veel van over.....

Wabbie
9 april 2011, 15:55
De meeste moderne buizenversterkers hebben gewoon een mastervolume. Dat werkt prima voor thuis aangelegenheden.
Wat ook wel wil helpen is een inefficiënte speakerkast thuis. Ik gebruik thuis een 60Watt Kitty Hawk M3 op een Marshal VS100 1x12" speakerkastje. Dat geeft goed genoeg het gevoel van een buizenversterker weer voor op een gehorige flat met een mastervolume. Ik heb ook nog een 5 Watt Fender buizen bakkie wat ik soms wel eens gebruik thuis als ik eens een andere sound wil, dat gaat nog zachter door de 8" speaker die erin zit, en klinkt nog steeds acceptabel.
Als het echt superstil is, plug ik via mijn Fultone OCD in mijn externe geluidskaart en zet ik een koptelefoon op. Mijn JTM45 en mijn 1,2kW basversterker staan netjes in een opslagruimte bij mijn oefenruimte.

SantaX
9 april 2011, 15:57
@pasqual
Dat zou eigenlijk wel tof zijn. Ik heb geen auto, maar tot aan station sittard kom ik zonder problemen.

@Robo
Ik waardeer je inbreng, maar 4x12 past niet echt bij wat ik zoek. 4x12 neem ik mee als ik op Pinkpop of in de Arena moet spelen. Thuis mag het iets kleiner :ok:

edit: aanvulling.
In de opslag staat een marshall valvestate 65 maar thuis gebruik ik nu een UX2 die via de Podfarm software naar cubase gaat. Verder gebruik ik een hoofdtelefoon op het moment. De patch die ik gebruik is een model van een fender bassman, met alles op standje 6 behalve drive (5). Dat geeft op de pc net een licht randje dat gaat overdriven als ik naar het brug element switch of als ik heel hard aan de snaren pluk (want dat is het dan, plukken ;) )

SantaX
9 april 2011, 16:00
@Wabbie

Interessant dat je begint over de 8 inch.
Mijn huidige situatie thuis is als volgt. De gitaar prik ik in op de UX2 die naar de podfarm software gaat en vandaar naar Cubase. Omdat mijn pc-speakers leuk zijn voor spelletjes en casual muziek luisteren heb ik dus altijd de (betere) hoofdtelefoon op. Prima ding, maar na een paar uur gaat zo een hoofdtelefoon toch irriteren. Daar wil ik dus vanaf. De tweedjes hebben een 8 inch speaker en de bouwpakketjes komen er vaak ook mee. Ik vind dat niet oninteressant, maar ik vraag me af wat zo een 8 inch speaker nu doet. Is het een beetje lekker? Wat zijn jouw ervaringen daarmee? Ik ben geneigd te denken dat zo een kleinere speaker niet genoeg lucht kan verplaatsen voor een lekkere sound, maar dat weet ik dus niet. Dat denk ik alleen...

Wabbie
9 april 2011, 17:07
Kijk, als een dikke 4x12" kast gaat het natuurlijk nooit klinken. Maar dat moet je ook niet willen thuis. Ik vind dat voor laagvolume die 8" speaker in de Fender Champion 600 best oke klinkt. Klinkt natuurlijk wat ieliger dan een 12" speaker, maar het fender geluidje zit zeker wel in die versterker.

Ik kan dat combotje laten oversturen zonder dat er al teveel herrie vanaf komt. Koppel ik de interne speaker af en hang ik hem aan mijn 1x12" Marshall kast, dan komt er significant meer geluid uit, en wordt oversturen een probleem zonder ook de buren te oversturen ;).

Daarom dus ook mijn opmerking over een versterker met een goed mastervolume. Normaliter gebruik ik dus een 60Watt mastervolume buizentop op een 1x12" thuis.

Toegegeven, de eindbuizen van mijn Kitty Hawk zijn echt aan vervanging toe, maar ik kan echt het volume wel terugbrengen naar acceptabele niveau's zonder al te veel te moeten inboeten aan geluidskwaliteit. En dat ging ook met mijn oude 120Watt Koch Powertone (zelfs met een ENGL4x12 eronder). De enige versterker waar ik thuis niet lekker mee kon spelen zonder loadbox/attenuator was mijn JTM45, maar die heeft dan ook geen mastervolume ;).

Exi
9 april 2011, 18:20
Robo: Valvetronix? Frontman? Ik denk dat de TS dat stadium wel gepasseerd is;)

Santa, erg lastig om jou een amp aan te raden. Superchamp XD zijn inderdaad lekkere versterkers, maar is ondertussen wel een 15watt AB versterker. En als ik zo verhalen hoor om me heen gaat hij nog best hard voor thuis.

Aangezien je ook de nodige modeling spullen hebt is het misschien leuk om te kijken naar iets waar je de modeling bij zou kunnen blijven gebruiken, zoals de eerder genoemde Tech21. Een prima cleane amp en kunt je interface aansluiten op de return van de effectsloop voor al die verschillende geluiden die je gewend bent.

stikel
9 april 2011, 18:42
Robo: Valvetronix? Frontman? Ik denk dat de TS dat stadium wel gepasseerd is;)

Santa, erg lastig om jou een amp aan te raden. Superchamp XD zijn inderdaad lekkere versterkers, maar is ondertussen wel een 15watt AB versterker. En als ik zo verhalen hoor om me heen gaat hij nog best hard voor thuis.

Aangezien je ook de nodige modeling spullen hebt is het misschien leuk om te kijken naar iets waar je de modeling bij zou kunnen blijven gebruiken, zoals de eerder genoemde Tech21. Een prima cleane amp en kunt je interface aansluiten op de return van de effectsloop voor al die verschillende geluiden die je gewend bent.

Omdat ze een aantal malen genoemd zijn zou ik zeggen Tech21 (heb zelf een 4x10). Echter ook leuk (u raadt het al, van mijn zoon) een Roland Bluescube 60 3x10. Voor een trannie ook erg acceptabel. Ze zijn er ook met 1x12.

ccc
9 april 2011, 22:52
5 watt !
http://www.youtube.com/watch?v=Hkxs06doo9w&feature=player_embedded#at=104

Midwolda
9 april 2011, 23:15
Fender clean buizen voor thuis?
Oude VibroChamp.
Klaar.

RoelSmoel
9 april 2011, 23:18
Nu denken jullie natuurlijk, komt hij weer met zijn Blackstar, maar..
Ik heb vandaag eens een Blackstar HT1 uit mogen proberen, wat een machtig geluid voor zo'n klein dingetje! Onder de indruk, dat was ik! De top op een 4x12 en de losse combo, boh... En hoe simpel, een knop voor de klankkleur, 1tje voor eventuele reverb, een gain knop, een volumeknop en een knopje voor van kanaal te kunnen schakelen.
En duidelijk beter dan zijn grotere HT20/40/60/100 broertjes, veel duidelijker, minder compressed, veel lichter (niet zo donker van klank), zeker het proberen waard.

SantaX
10 april 2011, 05:29
Bedankt allemaal weer mensen!
Tech21, Roland blues cube, fender vibrochamp en de blackstar. Ik ga weer luisteren! Begin het idee te krijgen dat ik eigenlijk gewoon een fender moet gaan kopen, maar ben er nog (net) niet helemaal uit. Trouwens, heeft iemand toevallig ervaring met de peavey delta blues? Die schijnt ook nogal hoog aangeschreven te staan, maar ken ze alleen van youtube. Niet ideaal dus.

Edit, de tech 21 is trouwens inderdaad erg lekker. http://www.youtube.com/watch?v=dWqNwUu8rRU&feature=related
Klinkt zoals ik het zoek eigenlijk.

(die diago is niets voor mij, die ben ik binnen een week kwijt ;) )

SantaX
10 april 2011, 09:51
En nu kom ik net een versterker tegen die ik helemaal niet kende. De fender g-dec 3. http://www.youtube.com/watch?v=nX6gVCqDt7g&feature=player_embedded#at=33

Nu wilde ik perse niets digitaals, maar als ik dit zo zie/hoor, dan denk ik dat dit helemaal geen slechte koop is. Vooral de backingtracks spreken me wel aan. Iemand zo een ding toevallig al eens live gehoord? Prijs ligt op 250 voor de 15 watt versie en 350 voor de 30-watt versie. Een bedrag dat ik ansich wel kan uitgeven voor een goede thuis-versterker.

Mr. Dynamite
10 april 2011, 11:25
Ik zou als je er de mogelijkheid voor hebt een leuke buizencombo scoren. Inderdaad iets van een champ ofzo, ben niet zo thuis in fender modellen. Maar ik denk dat je gewoon een fender clean zoekt. Dat randje kun je altijd nog met een pedaaltje krijgen. Een tubescreamert ofzo ;)

SantaX
10 april 2011, 12:03
Het blijft lastig he. Denk inderdaad dat ik wel in de fender hoek moet gaan zitten. Want dat cleane is toch wel wat ik zoek. Inmiddels ook de tech 21 trademarks gevonden na de tips hier. Zo rond de 350 euro toch nog een aardig bedrag voor transistors, maar... ze klinken inderdaad wel erg mooi moet ik zeggen. Verder inmiddels ook nog de Lab L5 tegen gekomen tweedehands. Ook die optie wil ik eens verder onderzoeken. In het kader: als het goed genoeg is voor B.B. dan zal ik er ook wel even mee vooruit kunnen :seriousf: De prijzen zijn op de tweedehands markt ook nog vrij redelijk, al zag ik dat er een paar al voor 200 euro staan.

Wat ik echt lastig vind is dat de betere transistorbakjes toch nog redelijk aan de prijs zijn. Voor 350 euro kom ik aardig in de buurt van een zelfbouw 5e3/5f1 met een hele nette speaker. Poeh poeh lastig. Het probleem van buizen is gewoon het volume. Ik ga deze amp vooral thuis gebruiken, waarschijnlijk zelfs alleen maar thuis zelfs en hoe graag ik ook buizen zou willen hebben... het volume moet beheersbaar zijn. Daar winnen de transistors toch. Van de andere kant dus de centenkwestie. Ben zo bang dat als ik een tech 21 koop voor 350 ik me later verwijten ga maken dat ik niet gewoon een kit heb gekocht en gemaakt. Wat is wijsheid. En waarom heb ik nog nooit de lotto gewonnen :seriousf:

geert1976
10 april 2011, 12:10
Fender clean buizen voor thuis?
Oude VibroChamp.
Klaar.

Yep,

Ik gebruik thuis ook een Fender Champ, een oude Silverface uit 1976.
Thuis prima te gebruiken en beheersbaar.
Daarnaast zijn het ook nog eens prima pedalenvreters.
Voor een randje kun je er een tubescreamer tussen zetten

SantaX
10 april 2011, 12:14
Toevallig net op eentje wat informatie gehad. Ik vind 750 toch nog aan de prijs voor een thuisversterker. Dat is eigenlijk meer dan ik voor ogen had. (was wel een blackface uit 69 uit het hoofdje, maar die oude blackface champs hebben ook geen reverb geloof ik he?)

FruscianteFan
10 april 2011, 12:46
Het blijft lastig he. Denk inderdaad dat ik wel in de fender hoek moet gaan zitten. Want dat cleane is toch wel wat ik zoek. Inmiddels ook de tech 21 trademarks gevonden na de tips hier. Zo rond de 350 euro toch nog een aardig bedrag voor transistors, maar... ze klinken inderdaad wel erg mooi moet ik zeggen. Verder inmiddels ook nog de Lab L5 tegen gekomen tweedehands. Ook die optie wil ik eens verder onderzoeken. In het kader: als het goed genoeg is voor B.B. dan zal ik er ook wel even mee vooruit kunnen :seriousf: De prijzen zijn op de tweedehands markt ook nog vrij redelijk, al zag ik dat er een paar al voor 200 euro staan.

Wat ik echt lastig vind is dat de betere transistorbakjes toch nog redelijk aan de prijs zijn. Voor 350 euro kom ik aardig in de buurt van een zelfbouw 5e3/5f1 met een hele nette speaker. Poeh poeh lastig. Het probleem van buizen is gewoon het volume. Ik ga deze amp vooral thuis gebruiken, waarschijnlijk zelfs alleen maar thuis zelfs en hoe graag ik ook buizen zou willen hebben... het volume moet beheersbaar zijn. Daar winnen de transistors toch. Van de andere kant dus de centenkwestie. Ben zo bang dat als ik een tech 21 koop voor 350 ik me later verwijten ga maken dat ik niet gewoon een kit heb gekocht en gemaakt. Wat is wijsheid. En waarom heb ik nog nooit de lotto gewonnen :seriousf:
Ik weet niet of je zelf ervaring hebt met buizen op laag volume, maar ik kán mijn Fender Blues Junior ook gewoon heel zacht zetten. Dat kan zelfs met oversturing, als je de master gewoon laag zet. En dan is de BJ in de huidige markt nog lang niet de kleinste buizenversterker.

Daar komt bij dat ik een tijdje terug mijn Vox Pathfinder (15 watt transistor) heb aangesloten op de speaker van de Fender. Op zich verschilde dat weinig, afgezien van dat de Blues Junior zelf een veel rijker geluid geeft, en juist thuis merkte ik dat goed. Bij repetities had ik daar veel minder last van.

SantaX
10 april 2011, 13:08
Nee niet echt. Natuurlijk in de loop der jaren wel over gespeeld en vaak gehoord bij vriendjes/collega's etc.

Alleen ook zo een blues jr, ik vind ze mooi klinken, maar dan zit ik meteen weer over de 500 euro heen. Voor niet zo gek veel meer koop ik dan ook een Delta Blues. Een versterker die ik ook echt te gek vind.

Ik moet het anders zeggen, ik wil eigenlijk geen 500 euro uitgeven. Als ik dat namelijk doe, dan zit ik zo dicht bij het segment amps dat ik op een podium zou plaatsen dat het zinniger is door te sparen en meteen een twin of sonic of delta blues of zelfs een bassman te kopen. Alleen blijf ik dan volgens mij alsnog zitten met wat ik thuis graag zou zien. Een goede kleine versterker voor niet te veel, met het fender clean en een reverb.

FruscianteFan
10 april 2011, 13:27
Nee niet echt. Natuurlijk in de loop der jaren wel over gespeeld en vaak gehoord bij vriendjes/collega's etc.

Alleen ook zo een blues jr, ik vind ze mooi klinken, maar dan zit ik meteen weer over de 500 euro heen. Voor niet zo gek veel meer koop ik dan ook een Delta Blues. Een versterker die ik ook echt te gek vind.

Ik moet het anders zeggen, ik wil eigenlijk geen 500 euro uitgeven. Als ik dat namelijk doe, dan zit ik zo dicht bij het segment amps dat ik op een podium zou plaatsen dat het zinniger is door te sparen en meteen een twin of sonic of delta blues of zelfs een bassman te kopen. Alleen blijf ik dan volgens mij alsnog zitten met wat ik thuis graag zou zien. Een goede kleine versterker voor niet te veel, met het fender clean en een reverb.
Neen, dat is dus niet zinniger. Als jij op zoek bent naar een amp voor thuis en expliciet niet een voor optredens (die je trouwens met de BJ meer dan prima kunt doen), dan moet je op zoek naar een amp voor thuis - en dus niet doorsparen voor een bassman of twin.

Dat je geen 500 euro wilt uitgeven aan een versterker voor thuis, dat is een ander verhaal. Sowieso kan ik de Blues Junior alleen maar afraden vanwege de betrouwbaarheid. Niettemin, een kleine buizenversterker kan misschien wel harder dan een kleine transistor, maar hoeft dat niet.

G.G.
10 april 2011, 13:35
Als je toch al zelfbouw overweegt, met een budget, met laag vermogen en een fenderachtige sound. Kijk dan hier eens:

http://ampmaker.com/wf-55-4w-tweed-style-amp-830-0.html

geert1976
10 april 2011, 13:36
Toevallig net op eentje wat informatie gehad. Ik vind 750 toch nog aan de prijs voor een thuisversterker. Dat is eigenlijk meer dan ik voor ogen had. (was wel een blackface uit 69 uit het hoofdje, maar die oude blackface champs hebben ook geen reverb geloof ik he?)

Met goed zoeken kun je voor rond de E 350,00 a E 400,00 een goede 70's Champ Silverface scoren.
De Blackface exemplaren gaan inderdaad voor wat meer geld weg.

De Silverface en Blackface amps hebben inderdaad geen reverb.
Ik heb dit "probleem" opgelost met een Quadrasound box (los kastje met daarin een spring reverb, tremolo, echo en vibrato)

SantaX
10 april 2011, 13:59
@G.G. die site ken ik ja! Helaas toen ik 2 weken terug wilde gaan bestellen kwam die gast met z;n 1 april grap. Althans, dat dacht ik. Hij heeft dus gewoon echt zijn bestel site eruit liggen nu tot (eind) mei... Dat moet hem toch wel geld kosten zou je denken. Ondoordacht vind ik het in elk geval.

@Geert
Ik moet wel eerlijk zeggen dat de reverb bij fender me erg aanspreekt. Ik vind dat eigenlijk de reverb waaraan elke andere gemeten moet worden. Kwestie van smaak natuurlijk, maar ansich kan jouw oplossing wel. Er zullen wel meer goede reverbs zijn, maar ik moet dan wel meteen de kosten daarvan nu al in de prijs meenemen. En dan gaat het hard.

geert1976
10 april 2011, 14:05
@G.G. die site ken ik ja! Helaas toen ik 2 weken terug wilde gaan bestellen kwam die gast met z;n 1 april grap. Althans, dat dacht ik. Hij heeft dus gewoon echt zijn bestel site eruit liggen nu tot (eind) mei... Dat moet hem toch wel geld kosten zou je denken. Ondoordacht vind ik het in elk geval.

@Geert
Ik moet wel eerlijk zeggen dat de reverb bij fender me erg aanspreekt. Ik vind dat eigenlijk de reverb waaraan elke andere gemeten moet worden. Kwestie van smaak natuurlijk, maar ansich kan jouw oplossing wel. Er zullen wel meer goede reverbs zijn, maar ik moet dan wel meteen de kosten daarvan nu al in de prijs meenemen. En dan gaat het hard.

Ik gebruik een Quadrasound box van Marlboro en de Reverb die daar in zit is gewoon goed, er zit gewoon een reverbtank in met drie veren.
Het Quadrasoundboxje van mij, tikte ik voor E 30,00 op de kop, op de beurs in Veenendaal nota bene:ok:
Het voordeel wat ik er mee heb, is dat ik gelijk ook vibrato, echo en tremolo heb.
Kan je vertellen dat dit allemaal heerlijk klinkt, als ik bijvoorbeeld mijn Harmony of één van mijn Ricks inplug.

Met geduld zoeken is mijn motto:ok:
Mijn Fender Champ uit 1976 is in een perfecte conditie en ik tikte hem voor E 300,00 op de kop.

G.G.
10 april 2011, 14:06
@G.G. die site ken ik ja! Helaas toen ik 2 weken terug wilde gaan bestellen kwam die gast met z;n 1 april grap. Althans, dat dacht ik. Hij heeft dus gewoon echt zijn bestel site eruit liggen nu tot (eind) mei... Dat moet hem toch wel geld kosten zou je denken. Ondoordacht vind ik het in elk geval.


Nee, denk dat er juist heel goed over nagedacht is. Die kerel levert een uitsekende service en wil gewoon zijn shit helemaal op orde hebben. Ik denk dat hij heel gecontroleerd wil groeien en dit even nodig heeft.

SantaX
10 april 2011, 14:15
@Geert
Dank je, die ga ik ook eens onderzoeken. Ben het trouwens helemaal met je eens. Waar ik als tiener perse iets snel moest hebben, heb ik nu gewoon lol in de zoektocht. Het hoeft niet morgen hier te zien. Dat mag ook achter een paar weken of zelfs maanden. Helemaal mee eens!

@G.G.
Heb je misschien gelijk in, maar als software-man komt dit op mij heel amateuristisch over. 2 maanden nodig voor je nieuwe software? Dat vind ik raar. Ik vind het niet raar dat als je zelf de software schrijft je daar de tijd voor neemt. Ik vind het wel raar dat je je site plat legt tijdens die periode. Schrijf die software, of wat ik in dit geval vermoed, download je nieuwe software en installeer dat. Werk daar een tijdje mee in een proefopstelling en als het allemaal klaar lijkt voor de grote proef, haal je andere site weg en gooi de nieuwe online. Ik kan ook geen enkel geval bedenken dat ik dit eerder ben tegen gekomen. Maar goed, ik neem dan maar aan dat dit niet zijn hoofdinkomen is. De site zelf vond ik in elk geval wel meteen goed. Zijn kits zijn ook scherp in de prijs. Gewoon een nette eerlijke prijs zelfs zou ik willen zeggen. Als hij die site niet had dicht gedaan op die 1 april had ik daar al een kit gekocht. Ik ging er echt speciaal die dag heen om de koop te sluiten. Wat dat betreft blijft het ook nog wel een optie hoor. Misschien moet ik hem ook eens mailen of hij toch kan leveren nu. Dat heb ik namelijk nog niet gedaan.

SantaX
20 april 2011, 00:11
Vanavond is de knoop doorgehakt. Omdat jullie me hier goed hebben geholpen dus ook hier even de uitslag. Ik heb hem nog niet en het is ook geen moderne geworden. Het is eigenlijk ook geen kleine geworden. Het is eigenlijk ook geen buizen geworden... Het is het versterkertje geworden dat je achter deze man ziet staan:


http://www.youtube.com/watch?v=6hgrRibBPGQ

Een Lab L5. Ben heel erg nieuwsgierig of het beestje mijn verwachtingen gaat waarmaken, ben namelijk niet in de gelegenheid om hem te gaan testen. Spannend dus!

geert1976
20 april 2011, 00:52
Vanavond is de knoop doorgehakt. Omdat jullie me hier goed hebben geholpen dus ook hier even de uitslag. Ik heb hem nog niet en het is ook geen moderne geworden. Het is eigenlijk ook geen kleine geworden. Het is eigenlijk ook geen buizen geworden... Het is het versterkertje geworden dat je achter deze man ziet staan:

Een Lab L5. Ben heel erg nieuwsgierig of het beestje mijn verwachtingen gaat waarmaken, ben namelijk niet in de gelegenheid om hem te gaan testen. Spannend dus!

Goeie clean versterker, compleet transistor, bedacht door Moog geloof ik en gemaakt in opdracht van Norlin (Gibson).

Opmerkelijke maar mooie keuze, blijkt dat je met veel geduld en overdenking hebt gekozen, chapeau met je keuze:ok:

SantaX
20 april 2011, 01:58
Dank je Geert! Ik ben heel nieuwsgierig of hij gaat bevallen, maar dat laat ik zeker weten!

SantaX
21 april 2011, 22:00
Vandaag is ie aangekomen. Hij is groter dan ik dacht, hij is ook lichter dan ik dacht. Zo een grote kerel ben ik niet, maar je kunt hem met 1 hand optillen als je dat zou willen.

Het geluid: hard. Dit kreng gaat echt hard. Ik vermoed dat het 100 echte watts zijn, of misschien nog wel wat meer. Huiskamerniveau staat de master net onder de 2.

Het geluid: zet je hem te zacht - fluisterniveau - dan is ie blikkig, zeker in combinatie met de brightswitch. Hij heeft 2 kanalen en een lo - hi ingang per kanaal. Je kunt dus 4 gitaren prikken. Ik kies zelf voor B.B. King zijn ingang. Dat is de LO input op kanaal 2. Kanaal 2 heeft een uitgebreide (en echt goede valt me op) EQ en een reverb. Schakelen kan niet. Waar je inprikt, prik je in. Of je moet met een AB-looper gaan werken.

Het geluid vanaf huiskamerniveau:
Ik speel met een strat, maar het is echt het BB King geluidje. Welliswaar op een strat dan. Hij is warm, je kunt hem als ware het een buizenbak laten crunchen en dat klinkt opmerkelijk lekker. Veel gain heeft ie niet. Metal ga je er niet op spelen zonder pedalen. Het clean daarentegen is wel echt wat ik zocht. Het is gewoon mooi. Hij is dynamischer dan andere solid state versterkers die ik ken en reageert echt goed op je volumeregeling en manier van aanslaan.

Door de eq kun je veel regelen en alles wat ik zo in 2 uurtjes spelen heb getest was toch echt bruikbaar. Al is het zeker ook mogelijk om veels te scherpe geluiden erin te draaien, zeker met de brightswitch.

Conclusie: ziet eruit alsof je er met een tank overheen kan, voelt ook zo aan en het clean is gewoon goed. Durf het zelfs echt lekker te noemen. Beetje gain erin maakt het alleen maar mooier (al is gain in dit geval volume, want hij heeft geen gainknop), maar draai je de volume helemaal open en de master laag (voor meer gain dus) dan zijn er betere versterkers te krijgen. Deze moet je of clean of met een randje gebruiken. Dat is me wel duidelijk.

Ik denk dat deze nog een hele poos in mijn bezit gaat blijven. Voor 200 euro kan ik me niet voorstellen dat ik een betere cleane sound had kunnen krijgen.

Rock Bottom
21 april 2011, 22:45
Fijne amps, heb er net een die omgebouwd was naar top voor een paar 10tjes meegenomen.