PDA

View Full Version : amerikaans elzen!



jan jansen
9 april 2011, 11:41
Ik zie hier altijd posting omtrent amerikaans elzen en essen. Dit zou het lichtst en beste zijn,althans dat maak ik ervan.
Persoonlijk vindt ik hier wat van.....maar goed gisteren op pad geweest om een partijtje amerikaans elzen te bekijken.

Mooi hout en precies de goede afmetingen....maar loei en loei zwaar en keihard....:crazyhappy::crazyhappy:
Dit strookt met alles wat men altijd beweert...of ik heb iets gemist:???:

Nee dan hou ik het maar gewoon bij nederlands essen en elzen....lekker licht en volop verkrijgbaar.....:ok::ok:

Van Dattum
10 april 2011, 20:53
Koopt Nederlandsche waar, zo helpen wij elkaar.....:ok:

barno
10 april 2011, 21:04
Het gewicht van hout hangt grotendeels af van de soort, maar vooral de groeiomstandigheden/klimaat en de plaats in de stam waar het stuk uit komt. Zo kan een stuk Europees essen soms lichter zijn dan een zwaar stuk swampash.
Swampash (zuiden) is normaal lichter door snellere groei, bredere jaarringen ... maar tegenwoordig wordt het hout daar ook sneller geoogst, dus minder kans op die lichte, superresonante stukken.

Essen of Elzen uit noorden van de States groeit min of meer inzelfde klimaat als hier...

G.G.
10 april 2011, 21:11
Klopt helemaal. Swamp ash is bijvoorbeeld heel rijk aan water. Op het moment dat dat verdampt laat het veel open ruimtes over in het hout, waardoor het vrij licht van gewicht is.

Ik heb een strat van amerikaans elzen en die is echt extreem zwaar (4.7 kilo voor een standaard stratocastertje). Hij is lekker fel van klank en ik krijg steeds het idee dat die felheid vaak te maken heeft met het geicht van hout (of dat klopt weet ik niet, maar het is een vermoeden).