PDA

View Full Version : noise gate...



RealHateHardcore!
9 april 2011, 09:09
Goede morgen, ik heb een vraag...

Ik ben sinds kort in het bezit van een Ibanez met actieve Seymour Duncan elementen, klinkt modder vet alleen hij blijft erg feedbacken/piepen....
Nu wil ik dus een noisegate in m'n 19 Inch rack kopen......
Ik gebruik een Marshall TSL 100/ JCM 2000 + 1960 A cabinet.
Nu heb ik er een gevonden van Rocktron, zowel in pedaal als rack uitvoering....heeft iemand ervaring met dit apparaat, of betere opties????
Alvast bedankt!

Hier gaat het om;http://www.thomann.de/nl/rocktron_hush_super_c.htm

groovieguitarguus
10 april 2011, 08:33
Klinkt dat je het meer in je elementen moet zoeken!
Ik had voorheen in 1 gitaar elementen die niet gewaxpotted waren (gedompeld in een heet bad met was/parafine).
Als een gitaar vlak na je spel nog hhel veel piept en ruist, slaat de gate niet dicht. Of je moet hem heel zwaar instellen en dat gaat ten koste van de dynamiek.

RealHateHardcore!
10 april 2011, 09:33
Klinkt dat je het meer in je elementen moet zoeken!
Ik had voorheen in 1 gitaar elementen die niet gewaxpotted waren (gedompeld in een heet bad met was/parafine).
Als een gitaar vlak na je spel nog hhel veel piept en ruist, slaat de gate niet dicht. Of je moet hem heel zwaar instellen en dat gaat ten koste van de dynamiek.


Gaat om een Mick Thomson sig, als ik op redelijk volume (4 á 5) speel tijdens de repetitie, kan ik van m'n versterker weglopen wat ik wil maar hij blijft feedbacken.....Vaak sta je té dicht bij je gear, en ga je dan wat verder er vanaf staan ....en weg is het....
Waar kan ik die elementen dan laten voorzien van een waxlaag of kan dat niet??? Heb er nu 2 gehad en ze deden het allebei...:???:

Deze elementen zitten er in de gitaar:Seymour Duncan HB-105MT

Het meeste wat ik zo zie op youtube is dat ze de gate iets meer dan half open hebben staan....

Liquid_Metal
10 april 2011, 09:55
Van horen en zeggen schijnt de Rocktron gate goed te zijn. Toch zou ik, zoals Guus al zegt, eerst eens kijken of je het anders kan oplossen of in ieder geval optimaliseren. Noise gate is echt last resort want hij verkloot je spel enorm.
Hier moet je echt naar kijken:
1. gain van versterker. Veel gitaristen gebruiken véél te veel gain en zeker in repetitie is dat echt niet nodig. Welke versterker gebruik je? Ik weet het niet precies meer want ik ben al maanden niet thuis, maar volgens mij staat de gain van mijn ENGL SE op Lead 1 (mijn kanaal voor de heavy rhythm riffs) op 2.
2. Galm van de ruimte. Als je ruimte veel harde objecten heeft wordt je geluid enorm gereflecteerd en is de kans op feedback veel groter. Gordijnen (dik) ophangen kan al heel veel schelen als je veel kale muren en een kale grond/plafond hebt.
3. Positie van je versterker. Zoals je al zegt heb je de feedback vooral als je recht voor je versterker staat. Probeer eens 180 graden te draaien waardoor je versterker achter je staat. Als het goed is hoor je jezelf dan nog even goed, maar staan je elementen niet in direct contact met je versterker.

Succes!

Sj03rd
11 april 2011, 01:16
Pssst...

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=140762

Is een dubbele noisegate. Ken die rocktron niet en deze is een stuk duurder maar wel echt een fantastisch apparaat. En als je denkt dat een noisegate je sound kapot maakt dan heb je nog nooit een echt goede gehoord. Deze kun je zo instellen dat je sound helemaal exact hetzelfde blijft. (had m namelijk in een loop zodat ik het back to back kon checken...!) Kon met volle gain en volumepot open zelfs gewoon mn handen van de snaren halen zonder ook maar iets van sound in te leveren, ook clean...Ok, nu genoeg gespammed...!

ik had vroeger hetzelfde probleem als jij hebt, oplossing: veel minder gain gebruiken maar dan nog kan het af en toe gebeuren als je pech hebt. Bij sommige muziekstijlen heb je nu eenmaal veel gain nodig. Ik heb mn noisegate niet meer nodig door de helft van de gain te gebruiken en alles beter te bekabelen etc...
Dus; probeer eerst eens andere kabels, minder gain (!), oplossingen zoals hierboven beschreven en ga bij geen succes pas denken aan een noisegate. (kost namelijk veel geld)

Liquid_Metal
11 april 2011, 08:15
Ik denk dat je de issue waar Guus en ik het over hebben (namelijk dynamiek) niet helemaal begrijpt, Sjoerd. Als je je noisegate, hoe goed die ook is, te hoog instelt wordt er veel te veel van je geluid afgekapt en verlies je ongelofelijk veel sustain. Dat zal met deze gate ook zo zijn.
Dus kun je beter eerst zorgen dat je ruis (of feedback in dit geval) minder wordt en een noise gate als last resort gebruiken.
Voor zover ik heb gelezen schijnt de Decimator idd erg goed te zijn.

Sj03rd
11 april 2011, 12:45
Ik denk dat je de issue waar Guus en ik het over hebben (namelijk dynamiek) niet helemaal begrijpt, Sjoerd. Als je je noisegate, hoe goed die ook is, te hoog instelt wordt er veel te veel van je geluid afgekapt en verlies je ongelofelijk veel sustain. Dat zal met deze gate ook zo zijn.
Dus kun je beter eerst zorgen dat je ruis (of feedback in dit geval) minder wordt en een noise gate als last resort gebruiken.
Voor zover ik heb gelezen schijnt de Decimator idd erg goed te zijn.

Ik begrijp de dynamiek kwestie zeker wel. En hoe vreemd het ook klinkt, die Decimator kan dat dus wel. (Of je moet wel zo'n enorme bak ruis hebben die je normale geluid bijna overstemt dat je 'm extreem hoog moet instellen) Ik heb nooit wat moeten inleveren aan sustain. Ik kon ook gewoon feedback krijgen wanneer ik wilde.
Maar nogmaals, eerst alles overige zaken checken, dan pas die noisegate.

Liquid_Metal
11 april 2011, 13:46
Ik begrijp de dynamiek kwestie zeker wel. En hoe vreemd het ook klinkt, die Decimator kan dat dus wel. (Of je moet wel zo'n enorme bak ruis hebben die je normale geluid bijna overstemt dat je 'm extreem hoog moet instellen) Ik heb nooit wat moeten inleveren aan sustain. Ik kon ook gewoon feedback krijgen wanneer ik wilde.
Maar nogmaals, eerst alles overige zaken checken, dan pas die noisegate.

Ik bedoelde ook niet dat je het concept niet begrijpt hoor :).

Maar misschien zijn de noisegates tegenwoordig inderdaad zo goed dat ze noise op een dynamische manier kunnen weghalen.
Ik gebruik zelf de noisegate in mijn ENGL SE en die is heel simpel (threshold en release knoppen) maar zeer doeltreffend.

RealHateHardcore!
11 april 2011, 16:15
Naar mijn mening zal het niet in de bekabeling liggen, want als ik met m'n Ibanez Prestige met gewone Dimarzio's in dezelde oefenruimte gebruik heeft die er bijna niets tot géén last van ( wel als ik er erg dicht bij sta, maar dat is normaal!)....Iets minder gaine zal ik eens gaan proberen...die staat nu ongeveer 3/4 open......Maar ik natuurlijk kan het fout hebben...

Zal ook eens gaan testen met de opstelling van m'n half stack......

Maar als zo'n noisegate té véél open zet kapt hij toch te snel het geluid weg en hou je niets over van je totaalsound???
Het meeste wat ik zo zie is ongeveer een half of net wat minder open....Dus wat ik bedoel te zeggen is met wat minder gaine én een andere plaats van m'n gear en een noisegate moet ik toch een eind kunnen komen???? Ik zo ook graag willen dat als ik een bepaalde riff afdemp met m'n rechterhand, dat dan het geluid meteen weg is zonder je sound te verliezen.....

zoiets als bij dit filmpje...http://www.youtube.com/watch?v=EjgXzvd2jV4

onrust nv
16 april 2011, 21:08
Ik begrijp de dynamiek kwestie zeker wel. En hoe vreemd het ook klinkt, die Decimator kan dat dus wel. (Of je moet wel zo'n enorme bak ruis hebben die je normale geluid bijna overstemt dat je 'm extreem hoog moet instellen) Ik heb nooit wat moeten inleveren aan sustain. Ik kon ook gewoon feedback krijgen wanneer ik wilde.
Maar nogmaals, eerst alles overige zaken checken, dan pas die noisegate.

Is die decimator ook transperant? Oftewel hoor je hem alleen als je hem uitzet? Want ik zoek nog steeds een noise gate die je geluid niet veranderd, en alleen de noise verwijderd.

ateng
16 april 2011, 22:55
Dan is Decimator Pro rack G wat je zoekt ;)

onrust nv
17 april 2011, 13:09
Dan is Decimator Pro rack G wat je zoekt ;)

Kan deze ook op de master gebruikt worden? Want ik wil niet dat er ruimte uit het geluid verdwijnt. Ik zoek dus een noise gate, die als je hem uitzet alleen de ruis toevoegd aan het geluid. Of is het handiger om hem alleen op een stereo track te gebruiken bij de opnames?

Vlad_96
17 april 2011, 17:01
als ik jullie was zou ik een Boss NS-2 Noise Suppressor (don't let the name fool you) aanschaffen, oke het is geen 19'' rack maar tis wel een te gek dingetje om te hebben

Sj03rd
18 april 2011, 13:49
Die NS-2 heb ik ook gehad maar echt niet te vergelijken met de Decimator ProRackG....

De decimator haalt gewoon alleen je ruis weg. Volume, toon, etc blijft gewoon exact hetzelfde en je kunt ook nog feedback krijgen wanneer je wilt...gewoon een keer proberen!

onrust nv
22 april 2011, 13:24
Die boss ns-2 verziekt je geluid, ik gebruik ze alleen live. Een keer in de studio gebruikt om door de mute heen te blazen. Om een soort onderaards gerommel te maken. Maar voor de rest gebruik ik ze niet in de studio.

Felanovic
23 april 2011, 07:04
http://www.youtube.com/watch?v=uF8hBHok2xI

Dit filmpje inspireerde mij om 2 Noisegates te gebruiken in pedalvorm.

Mijn signaalpad:

Gitaar -> ISP Decimator -> Fulltone Fatboost -> Boss NS-2-> Amp

Ik heb meerdere opstellingen geprobeerd (ook een gate tussen preamp en poweramp), maar dit werkt het beste voor mij.

Ook zonder dat de fatboost aanstaat heb ik mijn originele geluid en lever ik niks in qua sustain en dynamiek. De ISP staat op halverwege en de Boss op minimaal. Hoe ik het zie is dat de ISP het grove werk doet en de Boss meer een fine-tune functie heeft. Beide pedalen los van elkaar gebruiken hakt in mijn ogen te veel van je geluid af en dat is niet de bedoeling.

Verder merkte ik dat ik ook meer feedbackproblemen kreeg als ik met mijn wireless (line6 G30) speelde. Nu speel ik weer met kabel (monstercable), maar ben nog steeds op zoek naar een wireless die daar niet last van heeft en mijn geluid niet kleurt. Suggesties zijn welkom ;)!

Als je voor de rack-versie van de decimator gaat kun je eenzelfde soort signal-chain maken door gebruik te maken van de loop die erin zit. Ik geloof dat deze ook apart instelbaar is, zodat je kan finetunen. Eventueel ook tussen pre-amp en power-amp maar zoals je al aangaf ligt het probleem vooral bij je gitaar.

@TS Patrick alles goed !

RealHateHardcore!
23 april 2011, 08:02
http://www.youtube.com/watch?v=uF8hBHok2xI

Dit filmpje inspireerde mij om 2 Noisegates te gebruiken in pedalvorm.

Mijn signaalpad:

Gitaar -> ISP Decimator -> Fulltone Fatboost -> Boss NS-2-> Amp

Ik heb meerdere opstellingen geprobeerd (ook een gate tussen preamp en poweramp), maar dit werkt het beste voor mij.

Ook zonder dat de fatboost aanstaat heb ik mijn originele geluid en lever ik niks in qua sustain en dynamiek. De ISP staat op halverwege en de Boss op minimaal. Hoe ik het zie is dat de ISP het grove werk doet en de Boss meer een fine-tune functie heeft. Beide pedalen los van elkaar gebruiken hakt in mijn ogen te veel van je geluid af en dat is niet de bedoeling.

Verder merkte ik dat ik ook meer feedbackproblemen kreeg als ik met mijn wireless (line6 G30) speelde. Nu speel ik weer met kabel (monstercable), maar ben nog steeds op zoek naar een wireless die daar niet last van heeft en mijn geluid niet kleurt. Suggesties zijn welkom ;)!

Als je voor de rack-versie van de decimator gaat kun je eenzelfde soort signal-chain maken door gebruik te maken van de loop die erin zit. Ik geloof dat deze ook apart instelbaar is, zodat je kan finetunen. Eventueel ook tussen pre-amp en power-amp maar zoals je al aangaf ligt het probleem vooral bij je gitaar.

@TS Patrick alles goed !

Hey bert......alles oke???? Ook met Henkie???? Hhahahahaha:seriousf::dance:

Heb een afspraak gemaakt met www.pkguitars om naar m'n elementen te kijken....kunnen ze dicht maken met schuim om 't feedbacken tegen te gaan...

En m'n tsl 100 krijgt nieuwe buizen en wordt opnieuw afgesteld, wat er dan nog overblijft gaan we dan wel zien...

p.s'; Was een mooi tripje hé naar Duitsland ouwe kotsert.....

Liquid_Metal
23 april 2011, 09:30
Het verhaal van ISP klinkt goed (link (http://www.isptechnologies.com/index.php?option=com_content&view=article&id=52&Itemid=65)) hoewel ik nog wel skeptisch ben.
Toch, als ik ooit een noisegate nodig heb kan dit 'm best wel gaan worden (de ProRack G dus). Maar voorlopig doet de interne gate van mijn E570 het perfect. Gewoon je gain terugschroeven en zorgen dat er geen rotzooi in je rack zit.

Felanovic
23 april 2011, 13:41
http://www.youtube.com/watch?v=ot20IEAP6x0

1 voordeel van de rack versie ! Je hoeft er geen instellingen aan te veranderen wanneer je switched van kanalen !

Hoe het werkt weet ik niet, maar blijkbaar werkt het !

ltr

ps. Rheinberg Oi !

JGD
22 mei 2011, 09:53
ik zweer al jaren bij de Boss RCL-10.
persoonlijk ben ik nog geen betere noisegate tegen gekomen.

splitplug in de input van je overdrive en deze doorlussen naar de Key-in op de achterkant van de RCL-10 en je hebt een spartaans strakke noisegate.