PDA

View Full Version : Open low gain overdrive / randje



Lexvandoef
9 april 2011, 00:35
Ik ben mijn pedalboard een beetje aan het updaten voor mijn huidige band waarbij ik altijd op mijn kleine portable setup speel en mijn overdrive uit pedaaltjes haal.

Ik heb al een rete goeie heftige drive (HBE Big D) en ben op zoek naar net zo'n vette, open dynamische low gain / randje drive sound.

Op dit moment gebruik ik daar een Danelectro Transparant Overdrive V1 voor, maar die wil icm mijn setup af en toe een beetje erg middy, stug en compressed klinken.

Ik zoek: een open, dynamische, vette, redelijke transparante low gain drive die goed kneedbaar (gain wise) is met je manier van spelen.
Ik speel op: strat, tele, gretsch met single coils, lp met humbuckers en een lp met p90 op een 1x12 combo die klinkt als een HOOK. Ik gebruik de combo clean en wil daarop stapelen met pedaaltjes. Hij moet ook goed kunnen stapelen met mijn HBE Big D voor een vette bijna high gain sound.
De combo heeft een hele mooie heldere gedefinieerde cleane sound die goed reageert op je spel.

Ik heb al gekeken naar: Fulltone OCD, Catalinbread DLS en Formula No5.

Nog andere suggesties waar ik echt naar moet kijken?
Budget valt wel uit te komen. Verkrijgbaarheid is echter wel belangrijk, ik koop het liefst iets gebruikt via marktplaats of maybe ebay dus pedaaltjes waarbij ik 3 jaar moet wachten voordat ik aan de bouwer mag vragen of ik misschien op de wachtlijst mag hoef ik niet... ;)

Thnx guys!

even
9 april 2011, 09:46
Probeer de ZVEX distortron eens. Ik gebruik 'm ook voor een randje en het prettige van het ding is dat dat hij lekker veel body heeft/geeft en zeer open klinkt. Het laag is regelbaar met een mini switch met drie standen. Het geluid doet mij denken aan Angus.

animal
9 april 2011, 10:49
Open, dynamisch en lichte drive; ik zou dan een treble booster toevoegen aan het lijstje met te testen pedaaltjes.

Zelf heb ik een BSM BM-Q en een HBE Germacide; voldoen beiden aan je omschrijving.
Let er wel op of de Treble boost een volumeknop heeft, vind ik zelf behoorlijk nuttig. Treble boosters reageren erg goed op volume en toon regelaars van de gitaar.

Pepe
9 april 2011, 13:03
De Formula is geen low drive wat mij betreft in de zin dat er geen cleane setting mee te maken is.
Als je dynamiek wil zou een lowdrive met clean moeten beginnen en hoe minder drive er wordt toegevoegd tot standje gain open, hoe dynamischer.

Ik vind nog steeds de MP Sweet Honey dat het beste doen. Ik speel soms nummers lang met ingetrapt pedaal en volume op gitaar. De volume toename geeft meer drive vanuit het pedaal maar ook naar je amp. Die 2 factoren bepalen het spectrum van clean naar full. Het is wel steeds even opnieuw afstellen per optreden en thuis mis je de amp factor maar dan kan je ongeveer hetzelfde effect krijgen met een clean boost voor de Sweet Honey.

Keeler designs pull is ongeveer hetzelfde pedaal kwa concept.

Pepe
9 april 2011, 13:08
Open, dynamisch en lichte drive; ik zou dan een treble booster toevoegen aan het lijstje met te testen pedaaltjes.

Zelf heb ik een BSM BM-Q en een HBE Germacide; voldoen beiden aan je omschrijving.
Let er wel op of de Treble boost een volumeknop heeft, vind ik zelf behoorlijk nuttig. Treble boosters reageren erg goed op volume en toon regelaars van de gitaar.

Helemaal waar alleen zijn treble booster rare beesten. Ze zijn enorm afhankelijk van de context. Ze willen geen gebufferde dingen ervoor en zijn zo afhankelijk van je amp's preamp dat het verschil tussen clean en overdrive niet te voorspellen is. En ze klinken allemaal anders. Maar met een goeie TB en een open Vox amp, daar kan maar weinig tegen op.

E-J
9 april 2011, 15:38
Kijk Niels eens lief aan en probeer zijn OKKO Diablo!

Mitch
9 april 2011, 23:39
ja, die Diablo kan ook ongeveer alles. Erg goed ding hoor. Afijn, van het rijtje dat je zelf al noemt zijn de DLS en OCD inderdaad pedalen die van clean naar randje naar meer kunnen en ik ben wel met Pepe eens dat de No5 eigenlijk pas gaat leven vanaf medium gain (maar misschien wel meer op driekwart).

Het probleem met randje, open en vet als combinatie is dat er maar weinig pedalen zijn die open (oftewel zo min mogelijk gecomprimeerd) blijven klinken en tegelijkertijd vet. Want met vet bedoelen we meestal dat het net wat voller (geboost) klinkt. Wat dat betreft is een boost met regelbare gain a la FatBoost misschien meer iets voor je dan een overdrive met subtiele drive als je bgrijpt wat ik bedoel.

Lexvandoef
10 april 2011, 01:23
Ah oke, dan valt de No5 waarschijnlijk wel even af ja....

Ik bedoel trouwens met vet niet zozeer een voller geluid, maar meer een soort van lekkere soepele chunky feel zonder dat het geluid per se volgepropt met laag is. Een beetje ala de Big D eigenlijk, die voelt op bandvolume erg vet aan, maar heeft stiekem best wel weinig laag in de sound op zich, in elk geval minder dan je zou verwachten aan de hand van de feel.

Ik heb trouwens een fat boost clone van HWA, maar ik vond nooit dattie zo lekker overstuurde, maar eerlijk gezegd heb ik dat nog nooit met de combi geprobeerd, thnx voor de tip!

HaroldA
10 april 2011, 08:44
Is de Xotic AC of RC al genoemd?

tommus42
10 april 2011, 09:45
De Carl Martin hot-drive&boost heeft mij nieuwsgierig gemaakt naar de Carl Martin crunch tone. De HD&B klinkt al erg open, vandaar.

Lexvandoef
10 april 2011, 21:48
Is de Xotic AC of RC al genoemd?


De Carl Martin hot-drive&boost heeft mij nieuwsgierig gemaakt naar de Carl Martin crunch tone. De HD&B klinkt al erg open, vandaar.

Heb nog niet naar beide merken gekeken, ga ik eens doen, thnx!

Nog meer suggesties? Ik ga mijn Fat Boost morgen ook eens proberen, kijken of ik daar een lekker randje uit kan halen. :)

Mitch
10 april 2011, 22:07
Toevoeging: de Mk2 van de HDnB zie je heel vaak voorbij komen op Marktplaats. De Mk3 is anders, met FETs en die is wat opener van klank. Je krijgt er een fijne boost bij, maar ook een stekker...

Lexvandoef
10 april 2011, 22:08
Toevoeging: de Mk2 van de HDnB zie je heel vaak voorbij komen op Marktplaats. De Mk3 is anders, met FETs en die is wat opener van klank. Je krijgt er een fijne boost bij, maar ook een stekker...

Hmm dan valtie wel af....

Goeie opmerking trouwens, moet wel gevoed kunnen worden via een 9V Onespot adapter!

Gervaas
10 april 2011, 22:31
Een Maxon od808?

In ieder geval prima te scoren via Marktplaats. Prijzen tussen de 75-100 euro.

HaroldA
10 april 2011, 22:32
Een Maxon od808?

Ehm, "open" en Tube Screamer in 1 zin?

Lexvandoef
10 april 2011, 22:33
Een Maxon od808?

In ieder geval prima te scoren via Marktplaats. Prijzen tussen de 75-100 euro.

Nee sorry, ben sowieso geen supergrote ts fan, hoewel die wel zijn toepassingen kent, maar er eentje gebruiken voor een mooie lichte crunch... Dan nog liever niet spelen ;).

Edit: wat Harold zegt...

Gervaas
10 april 2011, 22:38
Ah ok, dan heb ik een ander idee bij een lichte crunch. Succes met de zoektocht in ieder geval!

Lexvandoef
10 april 2011, 22:51
Ah ok, dan heb ik een ander idee bij een lichte crunch. Succes met de zoektocht in ieder geval!

Er komt inderdaad geen brute scheur uit, maar die lelijke midhump, laag af en compressie zoek ik niet in mijn lichte crunch.

EuroCinema
11 april 2011, 18:40
Open randje: Fulltone Fulldrive, nieuwste model en dan middelste drive-stand. Sowieso heb je met deze in totaal 5 drive standen en een zeer gedetailleerd bereik in het low gain gebied (nul is echt clean), dus tweakmogelijkheden te over. Mijn lange low gain zoektocht is met deze alweer een tijdje ten einde...

ewout
17 april 2011, 08:38
Ik heb zelf een Timmy, een jaar op gewacht maar die doet denk ik echt precies wat je wilt. Ze zijn ook tweedehands voor omgerekend +/- 150 euro direct te koop, dus daarmee wellicht toch een optie? Ik heb zelf ook een DLS, Eternity, TS en Fulldrive, maar de Timmy klinkt in vergelijking een stuk opener en transparanter dan die allemaal. Een Timmy behoud desgewenst al het laag (en hoog), kleurt je geluid amper en heeft bij zeer lage gain instellingen meer definitie, punch en dynamiek dan zo goed als alle andere drives die ik getest heb, waaronder ook BigD en OCD.

Heffie
17 april 2011, 10:33
Wat EuroCinema zegt. Ik heb al een paar jaar de Fulldrive in niet-mosfet uitvoering met 3-standen schakelaar en in de F(lat) M(ids) stand doet-ie volgens mij precies wat je vraagt.
Hij werkt bij mij eigenlijk met al mijn gitaar-(Strat/Tele/Les Paul) en versterker(Marshall 2205, Ceriatone Plexi, 3 kanaals Fender Twinamp en Fender Prosonic)combinaties goed in samenwerking met de gitaar volumeknop.