PDA

View Full Version : Geluids verschil combo+cabinet



SRV2000
8 april 2011, 19:50
Wie kan mij helpen met het volgende.

Voor de gene die mijn vorige topic heeft gelezen weten dat ik zoekende was naar mijn gewenste geluid, eindelijk heb ik deze gevonden en ben erg blij met mijn geluid !!!!

Nu zit ik met het volgende:

Ik gebruik een ENGL 50 Thunder Reverb die voorzien is van een V30 speaker
Ook gebruik ik een Engl standaard cab met 4x12 V60 speakers.

Als ik mijn combo op mijn cab aansluit klinkt mijn combo veel luider dan mijn cab.
De cab begint pas te werken als ik mijn combo op volume 4 zet maar dan staat de combo weer snoei hard:dontgeti:

Nu ben ik opzoek naar iets waardoor ik mijn volume van de cab en de combo apart kan regelen.
zodat ik mijn combo wat zachter kan zetten en mijn cab wat luider zodat de volume weer in ballans is.

Nu zullen er ongetwijfeld een aantal zich afvragen waarom ik geen head heb inplaats van een combo.

voor onze oefenruimte heb ik geen cab nodig en gebruik ik mijn combo.
Maar met optredens vind ik het best wel fijn om over een cab te spelen.

Kortom ik zoek een soort volume pedaal om mijn cab te boosten.

alvast bedankt

Fireburst
8 april 2011, 20:07
Kun je niet gewoon :

of over je combo spelen thuis en in de oefenruimte

of je combo als head gebruiken en over de cab spelen bij optredens (& de interne speaker niet gebruiken).

Lijkt mij veel simpeler, toch ?

lollol
8 april 2011, 20:25
Meestal is de cab harder, zijn de ohm's wel goed enzo?:???:

Mitch
8 april 2011, 20:41
Ik vermoed inderdaad een mismatch, dit is niet normaal, tenzij die V60 speakers aanmerkelijk minder efficiënt zijn dan de V30. Verder zie ik geen probleem als je gewoon de speaker van de combo eruit plugt?

caliban
8 april 2011, 23:59
Zijn de cab en interne speaker tesamen aangesloten?

KURK
10 april 2011, 07:00
Ik heb dezelfde setup gehad als jij. Als je de cab gebruikt heb je de interne speaker echt niet nodig. Of je moet een reden hebben om 5x12 te willen?

SRV2000
10 april 2011, 07:50
Ik heb dezelfde setup gehad als jij. Als je de cab gebruikt heb je de interne speaker echt niet nodig. Of je moet een reden hebben om 5x12 te willen?

De reden dat ik de combo in combinatie met mijn cab wil gebruiken

ik vind de v30 speaker vrij veel mid en hoog hebben en mijn cab ( v60 speakers ) geven van natura vrij veel laag

de combinatie hoog mid en laag zorgt voor een mooi vol en breed geluid

vandaar

johanh
10 april 2011, 08:01
Als je cab ook 8ohm is, dan moet je beide outputs gebruiken die als je er achter staat het meest rechtes zitten.
Je zal je interne speaker dus even moeten ompluggen.

Gr
Johan

macwilliams
10 april 2011, 08:46
Heb je de combo bovenop de cab staan? Dan kan het zijn dat door de hoogte van de combo speaker en de meer mids dat deze speaker uitblaast je dit als luider ervaart? Je staat tenslotte meer in de straal van de V30 dan in die van de V60 speakers. Misschien dat een beamblocker al een deel van dat probleem wegneemt. Je kan dit even testen door de combo op de grond te zetten of even van je af te draaien en dan meer afstand te nemen (indien de ruimte groot genoeg is).

Liquid_Metal
10 april 2011, 10:13
Ik verwacht dat ze bij gigs slechts een speaker uit zullen versterken, dus dan zal het, afgezien van voor jou, niets toevoegen om een blend van speakers te gebruiken. Dan is het simpelste wat je kunt doen (en al gezegd is) de speaker van je combo uit de keten halen en alleen je cabinet aansluiten.



Off topic: ik zie iedereen de cab zeggen, maar zouden we het niet het cabinet noemen. Net zoals het kabinet?

macwilliams
10 april 2011, 11:21
Off topic: ik zie iedereen de cab zeggen, maar zouden we het niet het cabinet noemen. Net zoals het kabinet?
Dat zou wel moeten maar de Nederlandse taal is niet meer wat het geweest is.

Mitch
10 april 2011, 12:33
Het is leuk dat topic starter weer even binnen komt waaien maar wel jammer dat -ie dan geen antwoord geeft op de tegenvragen :dontgeti: Hoe zit het nou met de impedantie? En hoe sluit je het aan?