PDA

View Full Version : Nieuwe Amp: VHT Special 6 Ultra combo



Koeloe
8 april 2011, 19:07
Wellicht is een slaapkamer amp niet interessant voor de meeste van jullie, maar ik heb zojuist een nieuwe amp binnen. Ik had al de Special 6 ministack, maar heb nu de Ultra gekocht.

Aangezien er nog niet veel over bekend is bij deze mijn bevindingen.


Waarom?
Aangezien ik van mijn multi-effect toch alleen maar de delay en de overdrive gebruik, wou ik hiervoor 2 fatsoenlijke pedalen aanschaffen. De normale Special 6 heeft geen effects-loop, de Ultra daarintegen wel. Over het cleane kanaal was ik wel te spreken, dus waarom ook niet de Ultra kopen dacht ik.

Ik had nog wel rond gekeken voor een Fender 57 Deluxe of soortgelijken, maar waarom zou ik ook als beginnend gitarist zo'n versterker kopen als ik niet eens fatsoenlijk kan spelen?


Wat zijn de verschillen tussen de 2?

Naast de effect-loop zit er nu ook een Depth control, Texture switch en een Gain switch op. Ook is de ingebouwde attenuator is nu traploos regelbaar van 6W tot 0,5W.

Qua geluid kon ik met de Ultra al snel het geluid van de normale namaken. Als ik eerlijk moet zijn klinkt de Ultra niet beter dan de normale. Wel kan je met de knoppen het geluid meer fine-tunen met de Ultra.
Ik merk wel dat er meer hoog in de Ultra zit. Waarschijnlijk ligt dat aan de Depth control of Texture.

De depth control is een soort presence knop. Deze heeft 11 standen.
De texture is een 3 standen schakelaar welke hoog toevoegt of weglaat (en neutraal).

Voor de rest is het wel vergelijkbaar. Max 6W en 12" VHT speaker.

Wel is de Ultra sneller in het vinden van een overdrive. Wattage voor 12uur geeft een randje, meer terug = meer overdrive. Met de normale kreeg ik minder snel een bruikbare overdrive, ik kreeg er niet meer uit dan een randje. Mogelijk ook omdat ik niet erg ervaren met met de volumeknop te gebruiken op mijn gitaar.

Qua grootte is de combo net zo groot als de cabinet. Dit is terug te zien in de foto's.


Aanrader of niet?

Als beginner is deze versterker wel aan te raden. Het cleane kanaal = oke. Het ultra kanaal gaat meer richting hardrock en hardere stijlen. De overdrive op het cleane geeft van een randje tot Rock 'n Rock achtige toestanden. Dit is dus goed genoeg voor mij, beter dan verwacht in ieder geval. De drang om de pedalen snel te kopen is er nu nog niet.

Nogmaals is het verschil in clean geluid niet hoorbaar voor mij. Dus als je de regelbare Wattage icm met het Gain kanaal de meerprijs waard vind, dan moet je het doen (in mijn geval dus).

Minpunten zijn voor dus mij dus het hoge bereik van de tone, maar dat vond van de special ook al. Daarom had ik bij voorbaat al een Beamblocker en een set JJ-buizen ervoor aangeschaft. Ik hoop hiermee meer richting vintage geluid te krijgen zonder het te hoge.

Verder heb ik nog niets negatiefs kunnen vinden. Ik heb ook maar ff 45min getest wat de verschillen nu waren. Maar dat ik de Ultra gekocht heb na de normale Special 6 geeft wel aan dat de prijs-kwaliteit goed is voor me.


PS. De verkoop van de normale Special 6 is al gereserveerd voor een forumlid.

Stel eventuele vragen maar gewoon...


(Sorry dat ik zoveel praatte, nu de foto's :))

/edit... de Beamblocker en buizen zijn nog niet gemonteerd, dus het vergelijk is zo eerlijk mogelijk gehouden.



http://i55.tinypic.com/1zdm6c6.jpg
http://i52.tinypic.com/2h5v1qv.jpg
http://i56.tinypic.com/20gh7xu.jpg
http://i54.tinypic.com/ih1fzl.jpg
http://i54.tinypic.com/2crahiv.jpg
http://i53.tinypic.com/rlgso9.jpg

Fireburst
8 april 2011, 20:03
Proficiat, en een leuk verslagje.

Moest je het hoge er niet uit krijgen, zou je een EQ pedaal in de FXloop kunnen gebruiken.

stikel
8 april 2011, 23:04
Van Harte. Leuk ding. Ik zou voor een head gaan met bijv een 4x10 cab voor de huiskamer. Ben nog wel benieuwd wat de JJ's doen.

Mr. Dynamite
10 april 2011, 11:33
Vet man. Lijken mij ook heel gave versterkers voor thuis :crazyhappy:

Is het verschil in hoog misschien ook te verklaren omdat je nu een combo hebt ipv head-cab?
Of is de cab ook open back?

Koeloe
10 april 2011, 12:02
De cab is inderdaad closed-back. Ik zal volgend weekend de Beamblocker erin doen en de weekend erop de JJ buizen. Kijken wat het allebei voor een individueel verschil uit maakt.

Rutger Molenberghs
10 april 2011, 14:20
De nieuwe luidspreker kan ook wel wat te maken hebben met het extra hoog. Eens die ingespeeld is, kan het vervelende extra hoog zomaar verdwijnen. Probeer je combo eens aan te sluiten op je cabinet (waarvan de luidspreker al wat ingespeeld is) en luister dan of het hoog nog zo aanwezig is.

Brewskie
21 januari 2012, 09:28
De cab is inderdaad closed-back. Ik zal volgend weekend de Beamblocker erin doen en de weekend erop de JJ buizen. Kijken wat het allebei voor een individueel verschil uit maakt.

Hoi, Koeloe.
Even een bump van deze thread uit april 2011. Ben benieuwd hoe de amp op langere termijn is bevallen en het verschil van de 'closed-back-kabinet', tov de open combo van de Ultra. En ik ben benieuwd naar jouw bevindingen na montage van de beamblocker. Gr, Brew

Koeloe
21 januari 2012, 09:39
Ik vond de buizenwissel naar JJ het meeste doen qua geluid. Klonk allemaal minder iel dan de originele buizen. Ook haalde het wat van het hoog weg.

Eerlijk gezegd hoor ik het verschil niet met de beamblocker, maar dat kan er aan liggen dat ik op redelijk laag volume speel. (Speel alleen thuis)

/edit,
De Ultra heb ik weer weggedaan, omdat ik het Ultra-kanaal ervan toch niet gebruikte.
De Ultra heeft dan niets meer extra's te bieden ten op zichte van de Special voor mij.

Brewskie
21 januari 2012, 09:46
Ok. Dank voor de snelle reactie. Zag dat je online was, dus rekende er al wel op. :)

Vind je niet lastig dat die top de knoppen bovenop heeft ? Ik heb de indruk dat je op moet staan van je krukje, als je de instellingen wilt aanpassen. Zeker als je de stack op dat plankje hebt staan, zoals op de foto's.

Koeloe
21 januari 2012, 09:56
Ja, dat is zeker een minpunt.
Het scheelt wel dat je met de footswitch en volumeknop op je gitaar al veel kan doen.

Ik laat het op een crunch-stand staan op de versterker, en clean regel ik met de volumeknop. Omdat mijn gitaarspel sowieso niet geweldig is, is dat voldoende voor me.


Ik heb de effectenbak weggedaan en er een Fender Mustang (amp) voor teruggedaan. Aangezien ik mijn gitaar helemaal aan het verbouwen ben, heb ik hier nog niet veel mee gedaan. Als ik klaar met de gitaar zal ik ze eens naast elkaar zetten en kijken wat nu fijner is in mijn situatie.
Op internet staan zoveel tegenspraken over de discussie buizen/solidstate. Ik ga het gewoon eens voor mezelf kijken. De mogelijkheid is er nu toch.

muziekschuur
21 januari 2012, 13:39
de VHT is ook leuk voor bas.