PDA

View Full Version : BROM wegkrijgen (ik snap er niets meer van!)



davidof
8 april 2011, 18:39
Hoi

Ik ben sinds kort bezig met mijn pedalboard uit te breiden maar ik heb dus last van BROM vanaf ik de 1spot van visual sound aansluit. Ik heb al vanalles geprobeerd zodat ik enkele dingen kan elimineren:

-Ik heb mijn 1spot bij mijn mede gitarist getest en hij had GEEN last van brom -->ligt niet aan de 1spot
-Ik heb getest bij een andere versterker (lampen & transistor getest) en er veranderd niks -->ligt niet aan de versterker
-Ik heb IETS minder last van de brom als mijn noise gate aanstaat (maar echt zééér klein verschil)
-Ik heb IETS minder last van de brom als mijn volumepedaal(geen stroom nodig dus) helemaal dicht staat (dus normaal geen signaal doorlaat) aan het einde van de keten (tussen amp en effecten dus)
-Ik heb op een heel ander net getest, evenveel brom --> ligt niet aan het net
-ik heb met een andere gitaar getest, evenveel brom -->ligt niet aan de gitaar
-Ik heb zelfs elke pedaal al apart aangesloten tussen mijn gitaar & de amp en bij elke pedaal heb ik BROM vanaf ik de 1spot aansluit

Ik gebruik deze volgorde:

Gitaar --> Crybaby --> Korg Pitchblack stemapparaat --> Artec noisegate --> volumepedaal --> AMP
Preamp uit --> volumebooster --> preamp in


Ik begrijp er niets meer van .. ik heb volgens mij alles getest dat er te testen valt en toch kan ik maar niet besluiten waar het probleem ligt. Hopelijk kan hier iemand mij helpen?

Alvast Bedankt
Groeten

David

Dirk_Hendrik
8 april 2011, 18:51
Batterijen kopen en 1 voor 1 pedalen van op onespot en van batterij af. Net zo lang tot je de boosdoener hebt gevonden.

edit... kut gelezen. Eerst even extra nadenken....

Dirk_Hendrik
8 april 2011, 18:55
nagedacht...

lucky shot..
je hebt een gare kabel. (is zo snel de enige factor die ik je nog niet heb zien benoemen.

davidof
8 april 2011, 19:47
nagedacht...

lucky shot..
je hebt een gare kabel. (is zo snel de enige factor die ik je nog niet heb zien benoemen.

Had ik inderdaad nog niet gecontroleerd, maar too bad.. heb met verschillende kabels getest & hetzelfde gebrom :(
Toch bedankt!

misschien handig om te weten dat de brom er ook is als de volumeknop van mijn gitaar afstaat

bat
8 april 2011, 20:52
Ligt het niet toch wel aan je 1-spot, en dan vooral dat 1 van de pedalen voor het volumepedaal er op reageert? Misschien dat de CryBaby reageert op het ding?

edit: zie dat je in ieder geval al wel elk pedaal afzonderlijk hebt geprobeerd. Heb je het al eens zonder e 1-spot geprobeerd, is het probleem er dan nog? (dus pedalen op andere voeding of batterijen)

Tim..
8 april 2011, 21:21
Ik weet niet of dit valt onder "op een andere net getest" of "brom vanaf dat je je 1spot aansluit", dus zeg ik het toch maar even:

Is je versterker aangesloten op een geaard stopcontact?

davidof
8 april 2011, 21:45
edit: zie dat je in ieder geval al wel elk pedaal afzonderlijk hebt geprobeerd. Heb je het al eens zonder e 1-spot geprobeerd, is het probleem er dan nog? (dus pedalen op andere voeding of batterijen)

op batterijen is er geen BROM, ik heb momenteel een paar voedingen liggen (ook een instelbare) en daarbij is het net erger..


Ik weet niet of dit valt onder "op een andere net getest" of "brom vanaf dat je je 1spot aansluit", dus zeg ik het toch maar even:

Is je versterker aangesloten op een geaard stopcontact?
Jups, hier en op repetitie beide geaard

bat
8 april 2011, 21:57
Waar zit je voeding ten opzichte van je pedalen? En dan bedoel ik fysiek, hoe ver ervan af.

davidof
8 april 2011, 22:29
Waar zit je voeding ten opzichte van je pedalen? En dan bedoel ik fysiek, hoe ver ervan af.

goh, meestal rond de 1 à 2 meter afstand, kheb ook al eens een stekker geprobeerd op 5 meter afstand

Mitch
8 april 2011, 23:07
Heb je in dezelfde situatie waarin je brom hebt (dat heb ik geloof ik überhaupt nog niet gelezen, is dat thuis?) wel eens van speler gewisseld? Voortbordurend op forumlid piezos wijsheid dat brom van het elektromagnetische veld van de speler komt... ik zou maar eens wisselen van persoon.

Buzzel
9 april 2011, 17:04
Ik gok, dat het je crybaby is. Gekke dingen zijn dat...probeer ook de way op een aparte adapter aan te sluiten (of batterij zoals gezegd). Ik heb de wah ook apart in de keten. gewoon omdat het toevallig zo uitkomt, maar ik denk dat het wel wat scheelt:ok:

wireman
11 april 2011, 10:51
Ik zet ook mn geld in op de crybabs.. Ik heb er zelf ook veel gezeik mee gehad. Welke Crybaby heb je? Er zijn nogal wat verschillende. Haal de pedalen er een voor een tussenuit en je komt erachter welk pedaal voor de ellende zorgt. Ik zou beginnen met de crybaby.

bat
11 april 2011, 12:49
Als het de crybaby was (en die verdacht ik in eerste instantie ook), zou uat ook zijn gebleken uit het volgende testje van TS:

-Ik heb zelfs elke pedaal al apart aangesloten tussen mijn gitaar & de amp en bij elke pedaal heb ik BROM vanaf ik de 1spot aansluit
Hij heeft het dus met elk pedaal afzonderlijk ook.

1-spot zit dus niet dicht op de pedalen die daar misschien raar op reageren. Bijzonder.

zeiler
11 april 2011, 12:55
en je hebt het met alle adapters? patchkabels dus? gewone gitaarkabel?

het kan hast niet iets anders zijn dan een kapotte kabel dan denk ik als 't neit bij de onespot ligt... had je het voor de uitbreiding van je pedalenplank dus neit?

Buzzel
11 april 2011, 14:09
Volgens mij is de productie van 1-spot adapters ook niet helemaal constant. Mijn broer heeft er een niks geen brom. Toen heb ik er een gekocht, daar kwam een hels kabaal van af en hij electrocuteerde mij ook nog eens.

bat
11 april 2011, 14:43
Je hoort inderdaad wel meer dat mensen een nieuw uit doos brommende 1-spot hebben. Maar Davidof had al uitgesloten dat het daaraan ligt.

Ik neig er ook steeds meer naar dat het toch een kabel is die niet goed is. Ik heb me ooit eens helemaal lens gezocht naar waarom er geen signaal naar de versterker ging. Alle kabels vervangen, daar kon het dus echt niet aan liggen. Technicus kijkt ook nog een keer mee en concludeert: 't is die rooie patchkabel. Nee, dat kon niet, die had ik al geprobeerd. Maar het was 'm wel.

the sure thing
11 april 2011, 15:14
Ik vermoed ook dat je iets over het hoofd hebt gezien.....

Dirk_Hendrik
11 april 2011, 16:10
Ik vermoed het ook. Het verdere verloop van deze discussie en feedback op aangegeven mogelijke oplossingen en uitsluitingen bijvoorbeeld.

Buzzel
11 april 2011, 16:13
Je hoort inderdaad wel meer dat mensen een nieuw uit doos brommende 1-spot hebben. Maar Davidof had al uitgesloten dat het daaraan ligt.

Ik neig er ook steeds meer naar dat het toch een kabel is die niet goed is. Ik heb me ooit eens helemaal lens gezocht naar waarom er geen signaal naar de versterker ging. Alle kabels vervangen, daar kon het dus echt niet aan liggen. Technicus kijkt ook nog een keer mee en concludeert: 't is die rooie patchkabel. Nee, dat kon niet, die had ik al geprobeerd. Maar het was 'm wel.

Kan zijn dat de 1spot wel gek is, maar dat de pedalenboel van de medegitarist minder gevoelig is voor storingen dan TS zijn pedalen?

bat
11 april 2011, 16:35
Dat kan ook nog.

erik.k
11 april 2011, 16:45
Hoi klinkt als een aardlus, had ik ook pas, de effecten die tussen mijn gitaar en versterker zaten hadden dezelfde voeding als de effecten die in de effectloop zaten. Probeer het effect wat in je effectloop zit (tussen preamp out en poweramp) eens op een andere voeding te zetten of er tussen uit te halen. Bij mij was dat het.

stratokai
11 april 2011, 17:26
Heb je de 1-spot bij de mede gitarist op zijn versterker getest?
Dan kan daar het verschil zitten.
Ik heb ervaren dat de 1-spot altijd brom geeft, alleen op een clean afgestelde versterker valt het niet echt op.
Gooi je de preamp volume open ( en de master een beetje) dan hoor ik een brom. Dit heb ik met meerdere 1-spot's getest; en ook gewoon met 1 pedaal.

Ik verdenk toch de 1-spot.

davidof
14 april 2011, 23:09
Hoi klinkt als een aardlus, had ik ook pas, de effecten die tussen mijn gitaar en versterker zaten hadden dezelfde voeding als de effecten die in de effectloop zaten. Probeer het effect wat in je effectloop zit (tussen preamp out en poweramp) eens op een andere voeding te zetten of er tussen uit te halen. Bij mij was dat het.

Ik heb ook al elke pedaal apart getest dus kan het toch geen aardlus zijn denkik?

grts!