PDA

View Full Version : Help! Mijn floyd ontstemd!



LesPaul1612
8 april 2011, 17:52
Beste mensen,

Ik heb al sinds het begin deze maand stevige ruzie met mijn Floyd Rose brug. Twee weken geleden zijn er nog verse snaren op gekomen, maar dat kreng blijft maar ontstemmen zodra ik die trem gebruik. Zelfs bij wat lichte vibrato is de gitaar al vreselijk ontstemd. Ik wordt hier zo langzamerhand helemaal knettergek van. Is er iets wat ik kan doen? of is blokkeren de enige oplossing?

Het betreft trouwens een licensed floyd.

Sinner1980
8 april 2011, 17:57
En daar heb je dus Marktplaats voor...weg met dat ding!

En dan vervolgens je naam eer aan doen;)

sjaak1990
8 april 2011, 17:58
Staat hij wel vlak/komt hij in goede positie terug? Je moet toch vaak even met de veren spelen.
Snaren goed opgerekt? Locking nut goed aangedraaid? Mijn ervaring met floyd rose is eigenlijk nooit stemmen, heb hem nu wel gelockt en dat betekend nog minder stemmen.

LesPaul1612
8 april 2011, 18:01
@Sinner1980

Daar zat ik al aan te denken, maar hij speelt en klinkt veel lekkerder dan dat ie waard is:makeup:. Als er geen andere oplossing is, dan maar een blokkie hout, maar nooit op marktplaats.

Het ironische: Ik kwam aan deze gitaar door hem te ruilen, tegen een les paul

Terminus
8 april 2011, 18:38
Brug vlak, alles goed aangedraaid (niet te strak)? Zo niet, begin daarbij.

Mesjoggah
8 april 2011, 20:17
Het is gekomen na het monteren van de nieuwe snaren begrijp ik?

TimoSomers
8 april 2011, 20:19
Snaren teringhard uitrekken, brug perfect recht zetten (ander merk snaren hebben vaak ook andere spanning, en andere dikte snaren ook, obviously), lockingnut ff goed nachecken, zijn de eerste dingen die in me opkomen.

LesPaul1612
8 april 2011, 21:28
de brug rechtzetten? wat bedoelen jullie daar nou eigenlijk precies mee:???:

Het is trouwens vooral komen opzetten na het opzetten van nieuwe snaren.

-toen ik hem kreeg: geen ontstemming
-toen ik er Stagg snaren (die had ik nog over) opzette: geen ontstemming
-Nu ik er Ernie Ball snaren op heb liggen: wel ontstemming:chicken:

aaronstonebeat
8 april 2011, 21:38
Recht, zoals op de bovenste afbeelding:

http://image.absoluteastronomy.com/images/encyclopediaimages/f/fl/floyd_rose_principle.png

LesPaul1612
8 april 2011, 22:07
http://img23.imageshack.us/g/img4257d.jpg/
I
k ben helaas niet zo'n fotograaf:seriousf:

Maareh, zit ie zo goed? Ik weet het zelf eigenlijk ook niet meer, en ik durf eigenlijk ook niet zomaar aan die schroeven te trekken:hide:

aaronstonebeat
8 april 2011, 22:23
Moeilijk te zeggen zo. Misschien kun je eerst een lamp aandoen zodat je camera iets ziet om op scherp te stellen?
Meestal zit er ergens wel een lijn waaraan je kunt zien of de zaak 'flush' is afgesteld.

Het lijkt me trouwens sterk dat je omwonden snaren goed zijn geďntoneerd.

Fiendish
8 april 2011, 22:31
Kan het niet echt goed zien zo, maar het lijkt me dat hij niet helemaal gelijk ligt met de body, dus of je hebt zwaardere snaren erop gezet, of je hebt een lesje nodig in hoe je zonder al te veel problemen snaren vervangt op een floyd.

Een tripje naar een gitaartech/luthier zou misschien ook uitkomst bieden, dan kun je meteen je intonatie laten doen, want zoals aaronstonebeat al opmerkte, die kan nooit helemaal kloppen zo.

Exi
8 april 2011, 22:38
Probeer het inderdaad eens met meer licht en eventueel de macro-stand als je dat hebt:
http://www.paneristipix.com/artwork/blog/macro-icon.jpg

Kijk aan de achterkant van de gitaar in de cavity of het tremoloblok goed recht staat (dus haaks op de body)
http://image.absoluteastronomy.com/images/encyclopediaimages/f/fl/floyd_rose_principle.png
Afbeelding 1

LesPaul1612
8 april 2011, 22:44
Foto's maken lukt 's avonds niet meer, maar ik kan jullie wel vertellen dat de brug niet volledig haaks op de body staat. Hij steekt een klein stukje omhoog.

Over die intonatie gesproken: Ik heb alles tien keer gecheckt want ik zweerde dat het vals klonk, maar mijn stemapparaat gaf aan dat het zuiver was. Ik speelde een open snaar en een boventoon op de 12e fret, maar het klonk echt knettervals.

Toch maar even een bezoekje brengen aan de gitaarboer?

Terminus
8 april 2011, 23:01
Afhankelijk van wat voor Floyd het is loopt de zijkant misschien wat schuin waardoor het lijkt alsof hij scheef staat. Je moet kijken of de onderkant van de Floyd (niet het blok) parallel staat met de body. Dit komt vooral voor bij de Ibanez Edge serie.

LesPaul1612
8 april 2011, 23:57
Ondanks dat het voor dit soort klusjes echt te laat is, ben ik maar net even aan de slag gegaan:). Ik heb de brug versteld en de intonatie gedaan. de boel lijkt nu zo ongeveer weer te kloppen(als ik het een beetje mag vergelijken met de plaatjes van het internet:P), maar morgen kijk ik er weer even rustig naar.

aaronstonebeat
9 april 2011, 00:04
Ondanks dat het voor dit soort klusjes echt te laat is, ...


Wat nou? Ik doe mijn beste werk meestal na middernacht.

JER00N
9 april 2011, 02:12
Wat voor gitaar is het, en met wat voor FR? Een goeie FR ontstemt nauwelijks, maar een goedkope is vaak een pain in the ass... mijn eerste elektrische, een Ibanez RG270, had ook een Floyd Rose maar dat was een budgetgitaar met een dito FR van pisbakkenstaal, en die ontstemmen om de haverklap. Paar jaar later kocht ik een high-end Ibanez (RG3120) met een Lo-Pro Edge en die ontstemt amper, om de twee weken hoef ik hooguit de finetuners wat bij te draaien maar de toplock hoeft zelden los. Goedkope floyds slijten gewoon veel meer op de 'knife-edges', de vlakken waarmee ze tegen de studs zitten, en daardoor krijg je problemen met ontstemmen. Doordat de knife edges snel bot worden komt de brug niet meer goed terug in positie, waardoor je gitaar uit stemming raakt.

Gera
9 april 2011, 19:50
ik heb het ook wel eens gehad dat ie ineen aantal dagen behoorlijk ontstemd was maar dat kan ook door het veranderende weer komen.
meestal in het voor en najaar moet ik mn lag dan behoorlijk stemmen zodat ook de toplocks los moeten om alles weer goed te krijgen.
daarna maanden weer goed .
Evt halspen bijstellen kan ook nodig zijn.

Braindead
10 april 2011, 00:10
Zo op de eerste foto te zien zou ik zeggen dat ie te ver omhoog staat (stond). Hij moet inderdaad in een lijn met de body of hals staan. Verder de snaren eerst goed oprekken voordat je de snaren bovenaan de neck vastzet. Aan je floyd zal het niet liggen als hij met je vorige snaren wel stemvast was.

By the way, het schijnt slecht te zijn om de hoogte van je floyd te veranderen (draaien aan de studs) terwijl je spanning op je snaren hebt staan. Dan kan de knife-edge beschadigen en blijft ie niet goed meer op stemming.

HaroldA
10 april 2011, 09:04
Ik stopte altijd de pook van mijn fr er achterstevoren in om te zien of hij haaks op de body stond.

Nu zit mijn fr gewoon vast. Kutdingen. :stop:

LesPaul1612
10 april 2011, 11:41
Okay, hij staat nu in een lijn met de body, maar ik weet nu waarom hij ontstemt. Bij het gebruik van de trem keert hij niet goed terug naar het nulpunt. Als ik hem omlaag druk, blijft hij meestal iets boven het nulpunt hangen. Ik kan hem wel op stemming houden door bij het omhoog komen van de brug hem een beetje richtig het nulpunt te drukken.

Hij blijft zo wel op stemming, maar is er een reden dat hij niet meer lekker terugkomt?

HaroldA
10 april 2011, 11:43
Hij blijft zo wel op stemming, maar is er een reden dat hij niet meer lekker terugkomt?

Zijn de messen nog scherp? Zit er iets tegen de veren? Loop hij nog wel soepel? Zit hij wel goed in de inkeping van de "posts"?

Het blijven ondingen.

LesPaul1612
10 april 2011, 12:19
Zijn de messen nog scherp? Zit er iets tegen de veren? Loop hij nog wel soepel? Zit hij wel goed in de inkeping van de "posts"?

Het blijven ondingen.

Volgens mij zijn die mesjes in de loop der jaren gewoon versleten. Hij is nu ook al 12 jaar oud en half verroest, maar klinken doet ie wel:crazyhappy:.
Nee serieus, de zadels van de drie omwonden snaren zijn compleet verwoest(palm muting:rockon:) en op bijna alle onderdeeltjes zitten puntjes, putjes en plekjes.

Ik zal er eens naar kijken, blokkeren kan altijd nog.

Braindead
10 april 2011, 20:07
Let even goed op dat je de messen wel goed in de sleuven hebt zitten anders ontstemd ie zeker. Dat het ondingen zijn ben ik het helemaal niet mee eens. Sterker nog ik vind een floyd een van de beste systemen om een gitaar goed op stemming te houden. Een goede floyd, snaren goed oprekken, aan beide kanten inklemmen en natuurlijk een gitaar met goed hout dat goed afgedicht is zodat het niet teveel gaat werken. Resultaat is een gitaar die perfect op stemming blijft.

Volgens mij komt het merendeel van de negatieve verhalen van mensen die een crappy cheap ass licensed under floyd rose ding hebben of hebben gehad en denken dat dat kenmerkend is voor het systeem. En ja,. natuurlijk kan een floyd slijten dus daar moet je rekening mee houden maar voor de rest kun je beter zelf oordelen ipv mensen na te brallen.

LesPaul1612
10 april 2011, 20:18
Let even goed op dat je de messen wel goed in de sleuven hebt zitten anders ontstemd ie zeker. Dat het ondingen zijn ben ik het helemaal niet mee eens. Sterker nog ik vind een floyd een van de beste systemen om een gitaar goed op stemming te houden. Een goede floyd, snaren goed oprekken, aan beide kanten inklemmen en natuurlijk een gitaar met goed hout dat goed afgedicht is zodat het niet teveel gaat werken. Resultaat is een gitaar die perfect op stemming blijft.

Volgens mij komt het merendeel van de negatieve verhalen van mensen die een crappy cheap ass licensed under floyd rose ding hebben of hebben gehad en denken dat dat kenmerkend is voor het systeem. En ja,. natuurlijk kan een floyd slijten dus daar moet je rekening mee houden maar voor de rest kun je beter zelf oordelen ipv mensen na te brallen.

Zelf zou ik het meer op prijs stellen als mijnheer Floyd Rose zijn tremolo´s standaard blokkeerde(alleen omlaag drukken). Dan heb je gewoon geen geklooi(ook niet met de el cheapo's) , en blijft hij altijd perfect op stemming.

Al heb je natuurlijk wel een goed punt. Een goede floyd rose werkt echt perfect, maar alleen wanneer die ook goed staat

Liquid_Metal
10 april 2011, 20:25
Zelf zou ik het meer op prijs stellen als mijnheer Floyd Rose zijn tremolo´s standaard blokkeerde(alleen omlaag drukken). Dan heb je gewoon geen geklooi(ook niet met de el cheapo's) , en blijft hij altijd perfect op stemming.

Al heb je natuurlijk wel een goed punt. Een goede floyd rose werkt echt perfect, maar alleen wanneer die ook goed staat

Dan ben je een deel van de flexibiliteit van de Floyd kwijt dus moet je het zelf maar doen als je trem niet zuiver blijft (is idd een probleem bij de goedkope modellen).

HaroldA
10 april 2011, 20:31
Volgens mij komt het merendeel van de negatieve verhalen van mensen die een crappy cheap ass licensed under floyd rose ding hebben of hebben gehad en denken dat dat kenmerkend is voor het systeem.

Ibanez Lo-Pro Edge op een Japanse Ibanez RG560. 1992 tot 2010 problemen mee gehad, in 2010 "dive only" gemaakt :ok:

Op stemming blijven ging overigens altijd perfect. Op stemming komen kostte de nodige uren en snaren verwisselen was een hels karwei.

Gelukkig ben ik daar vanaf!

jerome
10 april 2011, 21:55
Zelf zou ik het meer op prijs stellen als mijnheer Floyd Rose zijn tremolo´s standaard blokkeerde(alleen omlaag drukken). Dan heb je gewoon geen geklooi(ook niet met de el cheapo's) , en blijft hij altijd perfect op stemming.

Al heb je natuurlijk wel een goed punt. Een goede floyd rose werkt echt perfect, maar alleen wanneer die ook goed staat

Een zwevende Floyd Rose is inderdaad lastiger om af te stellen en bij snarenwissel is het ook wat lastiger.
Met een dive only trem heb je dat gezeik allemaal niet meer.
Om m dive only te maken kan je bij veel FR gitaren gewoon de veren strakker aandraaien totdat de brug op de body komt.
Bij sommige gitaren komt de trem dan te scheef te staan en in zo'n geval zou je een stripje hout op de body kunnen lijmen (aan de achterkant in de schacht) waar in ruststand de trem tegen aan leunt.
Ik vind dive only ook zoveel lekkerder; veel stabieler, veel stemvaster, meer sustain, je kan veel veel extremer benden zonder dat de trem kantelt en geen gezeik meer met snarenwissels...

peter_l
13 april 2011, 20:44
Een 12 jaar oude Licensed mét roest mag misschien wel eens vervangen worden. Op eBay Duitsland ken ik een mijnheer die voor 25 euro ex porto splinternieuwe (Boston?) Licensed Floyd's verkoopt. Niet kwalitatief vergelijkbaar met een echte natuurlijk, maar voor een habbekrats kun je dan weer een paar jaar vooruit.

Heb je op deze gitaar trouwens een locking nut zitten, of een normale topkam met daarachter een separate lock? Dan kan het ook nog eens zijn dat de snaren in de topkam blijven haken, ik heb dat probleem momenteel ook met een net opgebouwde Charvel bastaard Strat. Als je Ernie Ball snaren nét een tikkie dikker zijn zouden ze dus niet meer lekker soepel door de sleufjes in de topkam lopen.

Gera
13 april 2011, 21:55
je kunt ook een trem stop monteren
dit is niet zo moeilijk en goed af te stellen.
ik heb er zelf ook eens over gedacht .
Evt kun je ook een blackbox doen om toch de trem in 2 richtingen te laten werken.
er zijn ook wel you tube filmpjes over te vinden

http://www.floydupgrades.com/catalog/index.php?main_page=product_info&cPath=70&products_id=215

Braindead
13 april 2011, 22:36
Ben ik deels met je eens. Ook ik vind de non-recessed (schrijf ik dat goed zo?) veel fijner maar dat heeft niks met de stemming te maken. Simpelweg met het feit dat de sustain en sound veel beter is als er niet gefrased is onder de floyd.
Maar nogmaals staat dat los van de stemming. Ik heb zowel gitaren met zwevend als met alleen "down floyds" en ze blijven beide prima op stemming.

Bij mensen die er problemen mee hebben is het of geen goede floyd, of een versleten floyd of ze kunnen er niet mee omgaan (of een cobinatie van deze :D ). Met el cheapo's heb je soms ook nog dat ze de locking nut achter de brug hebben zoals sommige kahlers. Dat bevordert de stemvastheid ook niet echt, zelfs al kan hij alleen naar beneden.

edit: ik zie dat Jerome en Peter mij al voor waren. Ik loop te papegaaien....


Zelf zou ik het meer op prijs stellen als mijnheer Floyd Rose zijn tremolo´s standaard blokkeerde(alleen omlaag drukken). Dan heb je gewoon geen geklooi(ook niet met de el cheapo's) , en blijft hij altijd perfect op stemming.

Al heb je natuurlijk wel een goed punt. Een goede floyd rose werkt echt perfect, maar alleen wanneer die ook goed staat

peter_l
13 april 2011, 22:43
edit: ik zie dat Jerome en Peter mij al voor waren. Ik loop te papegaaien....
Een papegaai is best een leuk beest, vooral als ze bijdehand en lichtelijk grofgebekt uit de hoek danwel kooi kunnen komen ;)

Qua topkam zijn er trouwens alternatieven zoals de Fender Roller Nut, maar ook AWM Guitar Parts verkoopt voor 7 euro een fijngeprijsde variant daarop.

guitarkid
14 april 2011, 13:20
Wat nou? Ik doe mijn beste werk meestal na middernacht.

We hebben het toch nog wel over gitaren afstellen, hoop ik..... :seriousf:
Enne, LP1612, je had nooit die LP weg moeten doen! ;)
Ik kijk er zaterdag (als je hier met Tom repeteert) wel even naar, ok?

Gr. Coos