PDA

View Full Version : Probleem in zelfbouw Deluxe...



Agent_Smith
8 april 2011, 12:29
Enkele jaren geleden heb ik met veel plezier en precisie een Deluxe cloon gebouwd. Om het geheugen even op te frissen hier de thread: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?111787-Zelfbouw-Deluxe-6G3

Nu is het geluid (lees: volume) van de versterker niet goed meer. Ik zal het proberen uit te duiden.
Als je heeeel zachtjes over de snaren 'aait' lijkt het geluid vrij normaal. Sla je echter normaal aan komt heel 'haperig' en slecht (redelijk overstuurd) het ware volume boven. Qua volume niveau is het dan nog wel op het oude, juiste niveau, alleen zoals gezegd overstuurd en het lijkt wel boven een bepaald signaalniveau.

Het ligt niet aan de speaker (klinkt een beetje als een speaker die op z'n laatste benen loopt). De preamp, tremolo en volumes werken ook prima, dus het lijkt me in de eindtrap te zitten. Extra 6V6 buisjes om te testen heb ik helaas niet.

Zou de uitgangtrafo naar de knoppen zijn?

nico verduin
8 april 2011, 12:50
Enkele jaren geleden heb ik met veel plezier en precisie een Deluxe cloon gebouwd. Om het geheugen even op te frissen hier de thread: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?111787-Zelfbouw-Deluxe-6G3

Nu is het geluid (lees: volume) van de versterker niet goed meer. Ik zal het proberen uit te duiden.
Als je heeeel zachtjes over de snaren 'aait' lijkt het geluid vrij normaal. Sla je echter normaal aan komt heel 'haperig' en slecht (redelijk overstuurd) het ware volume boven. Qua volume niveau is het dan nog wel op het oude, juiste niveau, alleen zoals gezegd overstuurd en het lijkt wel boven een bepaald signaalniveau.

Het ligt niet aan de speaker (klinkt een beetje als een speaker die op z'n laatste benen loopt). De preamp, tremolo en volumes werken ook prima, dus het lijkt me in de eindtrap te zitten. Extra 6V6 buisjes om te testen heb ik helaas niet.

Zou de uitgangtrafo naar de knoppen zijn?
Hoe heb je bepaald dat het niet aan de pre-amp ligt? Ik zou namelijk als eerste aan de pre-amp denken en dat een van de anode weerstanden uit de bocht is gevlogen. Dat zou verklaren dat je bij een heel klein signaal (er loopt dan praktisch geen stroom door de preamp) nog wel normaal geluid hebt. En bij meer signaal gaat ie gelijk oversturenj.

Eindpitten kan natuurlijk, maar als je kan bepalen dat de pre-amp goed is, dan kan je dat toch ook voor de eindbuizen? Of heb je alleen de spanningen gemeten op de preamp?

Hoewel sommigen altijd gelijk de OT verdenken, zou ik dat pas als laatste doen. die gaan niet zomaar stuk.

Agent_Smith
8 april 2011, 19:17
Hoe heb je bepaald dat het niet aan de pre-amp ligt? Ik zou namelijk als eerste aan de pre-amp denken en dat een van de anode weerstanden uit de bocht is gevlogen. Dat zou verklaren dat je bij een heel klein signaal (er loopt dan praktisch geen stroom door de preamp) nog wel normaal geluid hebt. En bij meer signaal gaat ie gelijk oversturenj.

Eindpitten kan natuurlijk, maar als je kan bepalen dat de pre-amp goed is, dan kan je dat toch ook voor de eindbuizen? Of heb je alleen de spanningen gemeten op de preamp?

Hoewel sommigen altijd gelijk de OT verdenken, zou ik dat pas als laatste doen. die gaan niet zomaar stuk.


Sorry, ik had het maar klakkeloos gesuggereerd..Stom natuurlijk, maar bedankt Nico! Ik ga dit weekend even proberen te meten!

cluseau
8 april 2011, 20:15
Zou de uitgangtrafo naar de knoppen zijn?

Niet zomaar, heb je speakerloos vol vermogen gespeeld kan je het niet uitsluiten maar acht de kans heeeel klein.

Had jij geen gelijkrichtbuis? ;)

Agent_Smith
8 april 2011, 22:56
Niet zomaar, heb je speakerloos vol vermogen gespeeld kan je het niet uitsluiten maar acht de kans heeeel klein.

Had jij geen gelijkrichtbuis? ;)

Do not worry; zulke dingen doe ik niet :D

En ja, er zit idd een gelijkrichtbuis in. Hoe dat zo?

cluseau
9 april 2011, 09:15
En ja, er zit idd een gelijkrichtbuis in. Hoe dat zo?

Dat was bedoeld als hint :ok:

tommus42
9 april 2011, 10:57
Mijn werkpaard van het moment is een Epiphone blues custom, 30W 6L6, Laatst was de gelijkrichtbuis gesneuveld.
Prima bakje, maar ik bedoel, misschien is het de gelijkrichter? Ben natuurlijk in mijn waarneming gebiassed:D, maar misschien kortsluiting bij stroomtrekken of zoiets?

nico verduin
9 april 2011, 17:51
Laat hem eerst maar eens met zijn meetresultaten komen. 't is nu allemaal koffiedik kijken.

Agent_Smith
9 april 2011, 21:58
Jajaja, sorry mensen, maar twas een gigantisch hectische dag. Morgen hoop ik ermee aan de slag te gaan.

Agent_Smith
10 april 2011, 20:07
Okee, ik heb weer veel te lang motor gereden vandaag :), maar toch nog aan de versterker aan het meten geweest.

Het schema staat bijv hier: http://www.kbapps.com/audio/schematics/tubeamps/fender/deluxe6g3.html

Op zich ziet het er allemaal keurig uit, alleen alle spanningen zijn wat hoog.
Uit de PT komt netjes 330V (op pin 4 en 6 van de gelijkrichtbuis), maar de gelijkgerichte spanning die van 8 en 2 naar de elco's gaat is 450V. Da's toch 75 meer dan de in het schema vermeldde 375V.
Uiteraard zijn dus de overige spanningen op de diverse meetpunten ook evenredig hoger. Hoe zat het nou met die tip over mijn gelijkrichter?

Ik weet op dit moment echter absoluut niet meer hoe de spanningen waren toen ik m 3 jaar geleden gebouwd had.

Iemand een idee of verdere tips? Spannend hoor... :)

Agent_Smith
10 april 2011, 20:16
Oja, in tegenstelling tot de in het schema vermeldde GZ34, gebruik ik een 5v4 (5U4) gelijkrichter. Vandaag de hogere spanningen?

cluseau
10 april 2011, 21:50
Hoe zat het nou met die tip over mijn gelijkrichter?

Als je daarmee mijn opmerking bedoeld? Tom begrijpt 'm wel:makeup:.

De spanning welke jij meet is onder geringe belasting neem ik aan. Meet de spanningen nog eens en laat de amp daarbij goed hard werken. Als de gelijkrichter versleten is zal de spanning flink instorten. Iig meer dan 200V=. Meet maar eens of prik er ff een andere gelijkrichter in.

Agent_Smith
10 april 2011, 22:18
Als je daarmee mijn opmerking bedoeld? Tom begrijpt 'm wel:makeup:.

De spanning welke jij meet is onder geringe belasting neem ik aan. Meet de spanningen nog eens en laat de amp daarbij goed hard werken. Als de gelijkrichter versleten is zal de spanning flink instorten. Iig meer dan 200V=. Meet maar eens of prik er ff een andere gelijkrichter in.

Op hoog vermogen spelen bedoel je? Even kijken wanneer de buren weg zijn dan :)

Ik heb helaas niet even een andere liggen...

cluseau
10 april 2011, 22:28
Op hoog vermogen spelen bedoel je?

Tuurlijk, als je een afwijking wil meten zul je hem wel in de situatie moeten brengen waar jij het probleem ervaart. Dat is dus bij hoger volume toch? Ennehhh buren? Gebruik dan een dummyload, doen wij toch ook.

Agent_Smith
11 april 2011, 07:40
Tuurlijk, als je een afwijking wil meten zul je hem wel in de situatie moeten brengen waar jij het probleem ervaart. Dat is dus bij hoger volume toch? Ennehhh buren? Gebruik dan een dummyload, doen wij toch ook.

Nee, hij doet het altijd. Ook op laag volume.
Ik had het over heel zacht aanslaan en normaal aanslaan. Als het ingangssignaal dus boven een bepaalde waarde komt; niet het uitgangssignaal.

Leuk dat jullie dan ook 'gewoon' een dummyload gebruiken, maar misschien kun je je indenken dat niet iedereen die heeft. Ik probeer als redelijke leek gewoon een probleem op te lossen.

cluseau
11 april 2011, 07:51
Ik probeer als redelijke leek gewoon een probleem op te lossen.

Das duidelijk, ik ben dan bang dat je zelfdiagnose beperkt blijft tot buisjes wisselen. Als hij het op laag volume ook doet heb ik dat niet goed begrepen en kun je de gelijkrichter wel vergeten. Je kan wel de instellingen van de buisjes meten, tabelletje plaatsen, misschien kan daar iemand wat uithalen.

nico verduin
11 april 2011, 07:56
Ik ga nog steeds voor de anode weerstanden. Als er eentje ver boven zijn waarde komt, dan krijg je heel gauw een veel te grote spanningsval over de anode weerstand, stort de voedingsspanning op de anode in elkaar (er wordt meer gevraagd dan er is), valt een deel van het signaal weg en enorme vervorming (wordt gewoon een blokgolf).
Ik zou eerst de weerstanden eens meten wat hun waarde is tov wat het zou moeten zijn.

@edit: en ik zou gewoon zo gauw mogelijk eens een dikke weerstand koopen (Zo'n aluminium ding van een wattje of 25-50). Kosten zijn niet zo hoog en dan kun je tot midden in de nacht de amp op vol zetten.

cluseau
11 april 2011, 08:31
Ik ga nog steeds voor de anode weerstanden.
Zoiets zal het idd zijn, kom je achter door de instellingen te meten

Wat de weerstand betreft, zo doen we het alllemaal. En dan met de scoop monitoren. Heb je die niet kun je een koptelefoon eroverheen hangen met 220 Ohm serieweerstand.

Agent_Smith
11 april 2011, 08:43
Das duidelijk, ik ben dan bang dat je zelfdiagnose beperkt blijft tot buisjes wisselen.

Nou, dan moet ik zeggen dat je me toch iets te laag inschat (hoewel ik mezelf in alle bescheidenheid maar even als leek heb neegezet). Op zich kan ik goed met electronica en meters uit de voeten, maar mis helaas veel theoretische kennis en vooral ervaring.

Agent_Smith
11 april 2011, 08:49
Ik ga nog steeds voor de anode weerstanden. Als er eentje ver boven zijn waarde komt, dan krijg je heel gauw een veel te grote spanningsval over de anode weerstand, stort de voedingsspanning op de anode in elkaar (er wordt meer gevraagd dan er is), valt een deel van het signaal weg en enorme vervorming (wordt gewoon een blokgolf).
Ik zou eerst de weerstanden eens meten wat hun waarde is tov wat het zou moeten zijn.

@edit: en ik zou gewoon zo gauw mogelijk eens een dikke weerstand koopen (Zo'n aluminium ding van een wattje of 25-50). Kosten zijn niet zo hoog en dan kun je tot midden in de nacht de amp op vol zetten.

Okee, dank heren. Bij het meten gisteren was ik door bovenstaand verhaal voornamelijk gefocussed op de gelijkrichter en de daarop volgende spanningen. Aan de preamp buisjes heb enkel even de anodespanningen gemeten, maar buiten het feit dat die wat hoger lagen (door de hogere spanning uit de gelijkrichter) viel me niet direct iets op. Na het werk heb ik wellicht tijd om de weerstandswaardes te gaan controleren.
Het probleem doet zich voor op zowel het 'normal' als het 'bright' kanaal. De tremolo doet het ook gewoon. Wellicht is de laatste triode vóór de PI een eerste verdachte?
Ik hou jullie op de hoogte.

cluseau
11 april 2011, 08:59
Nou, dan moet ik zeggen dat je me toch iets te laag inschat

In eerste instantie had ik je ook veel hoger ingeschat maar begrijp dan niet wat het probleem is van een 8Ohm/25watt weerstandje? Ik heb al achter mijn scherm zitten kijken maar kom er maar niet achter wie er aan de andere kant zit ;). We komen er vast wel uit, eerst maar wat meetwaarden.

Agent_Smith
11 april 2011, 09:20
In eerste instantie had ik je ook veel hoger ingeschat maar begrijp dan niet wat het probleem is van een 8Ohm/25watt weerstandje? Ik heb al achter mijn scherm zitten kijken maar kom er maar niet achter wie er aan de andere kant zit ;). We komen er vast wel uit, eerst maar wat meetwaarden.

No problemo :) en op zich zijn die weerstanden ook geen punt. Maar naast eerder genoemde zaken/kennis mis ik ook een voorraad onderdelen en een fatsoenlijke leverancier binnen een straal van zeker 75 km.
Hoewel ik best een leuke hobby scoop heb, doe ik eigenlijk alles met mijn multimeter. Moet nog eens beter met de scoop leren omgaan voordat ik m aan een buizenamp hang.

nico verduin
11 april 2011, 09:24
Ik heb het ooit meegemaakt met een castle (london city verwant). 100K was 1.5M geworden. Beetje signaal en alles stortte in...

guitarnijboer
11 april 2011, 11:51
Okee, dank heren. Bij het meten gisteren was ik door bovenstaand verhaal voornamelijk gefocussed op de gelijkrichter en de daarop volgende spanningen. Aan de preamp buisjes heb enkel even de anodespanningen gemeten, maar buiten het feit dat die wat hoger lagen (door de hogere spanning uit de gelijkrichter) viel me niet direct iets op. Na het werk heb ik wellicht tijd om de weerstandswaardes te gaan controleren.
Het probleem doet zich voor op zowel het 'normal' als het 'bright' kanaal. De tremolo doet het ook gewoon. Wellicht is de laatste triode vóór de PI een eerste verdachte?
Ik hou jullie op de hoogte.

De laatste triode voor de fasedraaier zit in het schema dat ik heb van de deluxe reverb alleen aangesloten op het vibrato/reverb kanaal. Dit is net het enige gedeelte dat niet gezamelijk is.

Ik zou eerst even kijken of de fasedraaier / eindtrap nog werkt door even een signaal te zetten op de ingang van de fasedraaier. (even kort een spanningzoeker / geisoleerde schroevendraaier op de ingang van de fasedraaier zetten, natuurlijk voor de koppelcap)

Als dat goed werkt zou mijn verdenking uitgaan naar de tweede triode's van elk kanaal die met de kathoden op de zelfde 820 ohm weerstand zitten. Wat is de spanning over de weerstand? Zit deze nog knap aan de massa?

Wat ook nog zou kunnen is dat er in een van de toonregelingen een cap lekt die die beide triodes ontregelt vanwege de gezamelijke kathodeweerstand. Je meet dan ook een relatief hoge spanning op de 820 ohm weerstand.

Werkt de fasedraaier / eindtrap niet dan weet je dat ook weer en kun je je daar op richten.

Agent_Smith
11 april 2011, 12:20
De laatste triode voor de fasedraaier zit in het schema dat ik heb van de deluxe reverb alleen aangesloten op het vibrato/reverb kanaal. Dit is net het enige gedeelte dat niet gezamelijk is.

Ik zou eerst even kijken of de fasedraaier / eindtrap nog werkt door even een signaal te zetten op de ingang van de fasedraaier. (even kort een spanningzoeker / geisoleerde schroevendraaier op de ingang van de fasedraaier zetten, natuurlijk voor de koppelcap)

Als dat goed werkt zou mijn verdenking uitgaan naar de tweede triode's van elk kanaal die met de kathoden op de zelfde 820 ohm weerstand zitten. Wat is de spanning over de weerstand? Zit deze nog knap aan de massa?

Wat ook nog zou kunnen is dat er in een van de toonregelingen een cap lekt die die beide triodes ontregelt vanwege de gezamelijke kathodeweerstand. Je meet dan ook een relatief hoge spanning op de 820 ohm weerstand.

Werkt de fasedraaier / eindtrap niet dan weet je dat ook weer en kun je je daar op richten.

Dank je Richard. Ik neem alles mee in mijn testen. Ik bedoelde idd niet de vibrato helft, maar de andere helft van de dubbeltriode.
Ik heb overal signaal; die test heb ik al gedaan.
Helaas heb ik een behoorlijk drukke week (buiten het werk om) voor de boeg, maar ga zodra ik kan meten en noteer dan alle spannigen in het schema.

Agent_Smith
11 april 2011, 19:46
Okee mensen, ik heb eerst alle (echt alle) weerstanden in de versterker nagemeten. Allemaal keurig op waarde; geen afwijkingen.
Toen alle spanningen gemeten en in het schema gezet:

http://img822.imageshack.us/img822/7830/deluxe6g3.jpg

Tsja, ik zie een behoorlijk verschil bij de twee anodes van de PI. Sowieso zijn de spanningen behoorlijk hoog, maar het ontbreekt mij aan de kennis of dit tè hoog is.
Het bias voltage is wel erg laag, maar dat fluctueert natuurlijk met het oscilleren van de vibrato.

Kan het ook zijn dat een kathode elco ergens kapot is? Of de afvlakelco's in de voeding? (deze kunnen 475v hebben)

cluseau
11 april 2011, 19:50
Het bias voltage is wel erg laag, maar dat fluctueert natuurlijk met het oscilleren van de vibrato.


Op zich zie ik hier geen vreemde dingen, zou gewoon moeten werken.
Wel vind ik je negatief erg hoog maar dat kan met de hogere anode spanning wel kloppen. Check voor de zekerheid eens de biasstroom

Spanningen in de eerste input stage zijn correct.
De 12Ax7 daarachter ook.

Het volgende klopt niet!
Op de gelijkrichter meet je 445 maar op de anodes van de eindbuizen meet je 457. Dit betekend een negative biasstroom en dat kan niet. Mogelijk staat hij te oscilleren en dan gaat je meter de meest vreemde dingen doen.

I'll be back :D

nico verduin
11 april 2011, 20:24
Zou me niks verbazen als die buizen aan het oproken zijn.......
Spanningen kloppen niet. Die 6V6én staan zo goed als uit. Er loopt denk ik bijna geen enkele biasstroom. Wat voor voedingstrafo zit er in?
edit: ik heb die oude thread nog eens gelezen. Maar toen waren de spanningen nog wat te laag. Heb jij die PT op een andere wikkeling gezet oid? Dus een te lage spanningswikkeling?

Agent_Smith
11 april 2011, 21:35
Nee, ik heb er na het bouwen helemaal niets meer aan veranderd (behalve de speaker dan).
Hij maakt ook absoluut geen rare / slechte geluiden zoals brommen, geknetter of wat dan ook. Keurig stil in rust.

Maar hoe kunnen de buizen aan het oproken zijn als ze zo goed als uit staan? Even pure interesse/nieuwsgierigheid hoor :)

nico verduin
11 april 2011, 22:31
Je triodes staan al erg warm en dat staan ze al een tijdje...... Het zou me niet verbazen dat je PT ook aan het oproken. Er vanuit gaande dat je indertijd een juiste waarneming deed dat de spanningen lager waren als spec. Nu zit je er 25% boven... Dit wordt niets zonder goede metingen, scope erbij maar eerst moet die spanning naar beneden. Dat gaat al voor een deel gebeuren als de bias spanning naar beneden gaat (dus positiever), maar ik begin nu zo ongeveer aan alles te twijfelen in jouw geval:
- Indertijd waren de spanningen lager dan spec
- Daarna was de speaker goed, de volume goed en de preamp goed (zonder te meten).
Ik weet niet meer wat waar is.........

cluseau
11 april 2011, 22:39
I'm back :D Sorry maar moest even miijn sociale verplichting vervullen.

Nog geen antwoord op de constatering dat je anode spanning hoger is dan je voeding? Is op z'n minst verdacht zoniet onmogelijk. Kun je dat nog een keer checken? Uiteraard zonder signaal.

Oproken van de eindbuizen en voeding zie ik niet zitten met totaal afgeknepen buizen. Normaal moet er zo'n 1,5V spanningverlies over de trafo wikkelingen vallen. Jij houd meer over dan erin gaat.

edit:
De biasspanning kun je helemaal niet regelen, dit is een vaste waarde. Slechts gemoduleerd door de trem. Iig is de negative waarde veeeeel te hoog.
/edit

edit2
kun je ook even een gloeidraad meten?
/edit2

cluseau
11 april 2011, 22:57
Nog een belangrijk ding om te checken is de weerstand welke over de elko zit na de bias diode. Zo te zien 22k. Deze vormt een spanningsdeler met de 100k serieweerstand uit de hoogspanningswikkeling. Als die 22k defect is zal je negatief veel te hoog uitkomen.

Agent_Smith
12 april 2011, 10:02
Je triodes staan al erg warm en dat staan ze al een tijdje...... Het zou me niet verbazen dat je PT ook aan het oproken. Er vanuit gaande dat je indertijd een juiste waarneming deed dat de spanningen lager waren als spec. Nu zit je er 25% boven... Dit wordt niets zonder goede metingen, scope erbij maar eerst moet die spanning naar beneden. Dat gaat al voor een deel gebeuren als de bias spanning naar beneden gaat (dus positiever), maar ik begin nu zo ongeveer aan alles te twijfelen in jouw geval:
- Indertijd waren de spanningen lager dan spec
- Daarna was de speaker goed, de volume goed en de preamp goed (zonder te meten).
Ik weet niet meer wat waar is.........

Dat begrijp ik Nico, dat je niet meer weet wat je nu eigenlijk moet geloven.
Hoe de spanningen toen waren weet ik echt niet meer. Het is drie jaar geleden en heb helaas niet genoteerd daarvan.
De speaker is idd goed. Ik heb speakers zat en die gebruik ik ook met andere versterkers.
Het volume is idd goed. Hij gaat nog steeds flink hard; naar mijn idee gewoon net zo hard als toen het probleem er nog niet was.
Dat de preamp goed was was (zoals gezegd) klakkeloos, nergens op gebaseerd gel*l uit m'n nek. Ik dacht wat logisch te redeneren, maar dat werkt dus niet als je er niet veel verstand van hebt.
Sorry dus voor het ongemak.

De metingen die ik gisteren gepost heb heb ik heel secuur geprobeerd te doen. maar ik zal weer opnieuw gaan meten, want ik ben het er zeker mee eens dat die anodespanning op de eindbuizen vreemd is. (en nog wel meer)Ik zal dat ook in de gaten houden of de PT niet heel warm wordt ofzo.

Is er een manier om de spanning naar beneden te krijgen?

Agent_Smith
12 april 2011, 10:11
I'm back :D Sorry maar moest even miijn sociale verplichting vervullen.

Nog geen antwoord op de constatering dat je anode spanning hoger is dan je voeding? Is op z'n minst verdacht zoniet onmogelijk. Kun je dat nog een keer checken? Uiteraard zonder signaal.

Oproken van de eindbuizen en voeding zie ik niet zitten met totaal afgeknepen buizen. Normaal moet er zo'n 1,5V spanningverlies over de trafo wikkelingen vallen. Jij houd meer over dan erin gaat.

edit:
De biasspanning kun je helemaal niet regelen, dit is een vaste waarde. Slechts gemoduleerd door de trem. Iig is de negative waarde veeeeel te hoog.
/edit

edit2
kun je ook even een gloeidraad meten?
/edit2

Dank je. Ik zal vanavond weer opnieuw meten (overdag wordt ik bij de baas verwacht); hij ligt toch nog helemaal in de testhouding :) Mee eens dat dat heel raar is natuurlijk.

Het bias circuit is anders en wel regelbaar. Dat heb ik gemaakt volgens een schema dat (meen ik) ook in de bouw-thread (zie OP) staat. Ja, die spanning is idd veel en veel te hoog negatief.

cluseau
12 april 2011, 10:35
Het bias circuit is anders en wel regelbaar. Dat heb ik gemaakt volgens een schema dat (meen ik) ook in de bouw-thread (zie OP) staat. Ja, die spanning is idd veel en veel te hoog negatief.


Is dit het aangepaste schema?

http://www.lynx.bc.ca/%7Ejc/6v6vibratoSml.gif

Zo te zien gebruik je hier een aftakking en niet de hoogspanningswikkeling. Toch geld hier ook dat je dan naar de koude kant van de biaspot moet kijken. Als ik het goed kan zien is dat een 10k naar massa. Geef als je zover bent de 3 spanningen op de potmeter.

Kan zijn dat de potmeter het loodje heeft gelegd of de 10k naar massa. Andere mogelijkheid is er eigenlijk niet.
Het ligt er een beetje aan wat voor potmeter je hebt gebruikt maar je zit in de buurt van het maximale vermogen. In de potm wordt 100mW verstookt en dat is voor sommige pots teveel.

Agent_Smith
12 april 2011, 12:19
Is dit het aangepaste schema?

http://www.lynx.bc.ca/%7Ejc/6v6vibratoSml.gif

Zo te zien gebruik je hier een aftakking en niet de hoogspanningswikkeling. Toch geld hier ook dat je dan naar de koude kant van de biaspot moet kijken. Als ik het goed kan zien is dat een 10k naar massa. Geef als je zover bent de 3 spanningen op de potmeter.

Kan zijn dat de potmeter het loodje heeft gelegd of de 10k naar massa. Andere mogelijkheid is er eigenlijk niet.
Het ligt er een beetje aan wat voor potmeter je hebt gebruikt maar je zit in de buurt van het maximale vermogen. In de potm wordt 100mW verstookt en dat is voor sommige pots teveel.

Ja, dit is idd het bias schema. Ik ga het asap nakijken/meten.

Agent_Smith
12 april 2011, 18:00
okee mensen, hij bleek gewoon gruwelijk slecht gebiassed.
Ik ben weer gaan meten. De voedingsspanning zat weer op 455; de anodespanning nu op 454. Lijkt me beter, maar ik heb niks veranderd. En ik weet zeker dat ik gisteren 457 meette. Nou ja, zal mijn onkunde waarschijnlijk zijn :)

Anyway, we waren het er over eens dat -63v biasspanning helemaal niet goed was. De weerstanden nogmaals gemeten: in orde. Even proefondervindelijk heb ik de biasspanning iets (15v) minder negatief gezet (potmeter werkt gewoon goed) en het geluid is goed! Vreemd, want ik heb er niets aan veranderd, dus zal wel verlopen zijn. De voedingsspanning was inmiddels gezakt naar 444 v.

Maar ik wil het hier niet bij laten. Ik ga m correct proberen te biassen. Omdat ik het zo weinig doe moet ik me altijd eerst weer even in verdiepen (ik hanteer altijd de 1 ohm-weerstand-methode). Maar moet ik nog aan de spanning doen om het iets omlaag te krijgen? (is dat uberhaupt mogelijk?)

cluseau
12 april 2011, 18:07
Vreemd dat je bias zo veel verlopen is, maar goed. Bias gewoon instellen volgens voorschrift van de fabrikant. Buisje is 12 Watt toch. Daar moet je dus op instellen.
Uak weet je dus bij 12Watt (= 50%) kun je de stroom uitrekenen. I=P/Uak. Als je I eenmaal weet kun je de weerstand van de anodewikkeling meten. Met U=I.R weet je dan wat je over de anodespoel voor spanning moet meten. Ik schat dat je op 1.5V moet uitkomen.

Agent_Smith
13 april 2011, 21:56
Ik heb de versterker gebiassed op 20mA bij Va=416v. Dus 8,32w per buis lijkt me veilig, niet waar? De gloeispanning bedraagt een nette 6.4v.
Raar idd dat de eindbuizen eigenlijk gewoon helemaal 'dicht' stonden. Dat gaat natuurlijk nooit klinken.
Ik had gewoon meteen de bias moeten checken, maar ja onervarenheid he.

Sorry voor de troubles, maar hartelijk dank voor het meedenken en de tips.
:)

driftkop
13 april 2011, 23:03
We zijn allemaal weer wat wijzer, dus je hoeft je niet te verontschuldigen :)