PDA

View Full Version : Swap ash tele in vintage white Tips Please



leeuwevi
7 april 2011, 22:29
Telecaster Swap ash body in Vintage white.

Hallo allemaal,
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag. Ik ben een newbie op het forum maar ik heb al enige ervaring. Ik heb een tele transred gestained met clou en met nitro van Guitarsupplies afgelakt. Is best ok geworden. Heb nu nog een tele body in swampash (zwaar man) liggen en wil deze vintage white maken. Ik wil hiervoor witte nitro lak gebruiken en deze met nitro blanke hoogglas aflakken.
Twijfel nog of ik transparant wit wil of dekkend wit. Graag wat tips over the way to go voor beide opties. Wil in het geval van transparant wel de houtnerf zichtbaar hebben. In het geval van dekkend moet de lak wat gelig (vintage) worden. Zou het leuk vinden wat tips te krijgen om dat effect te bereiken.

Jeroen_K
7 april 2011, 23:23
Vind je het niet zonde om swampash dekkend te lakken? Ik zou m dan zwart stainen en afschuren(zodat je je nerf beter ziet) en dan transparant wit lakken.

Wel plaatjes erbij he!

barno
8 april 2011, 00:20
zwaar? swampash hoort licht te zijn, enfin normaal zou het lichter moeten zijn dan northern ash al is het swampash van tegenwoordig vaak niet meer wat het vroeger was (licht en superresonant).

de finish die jij zoekt wordt op Fenders gedaan met transparante lak, dwz blanke lak die gemengd wordt met gekleurde lak en dan wordt gespoten. De butterscotch gelige lak bekend van de 52 tele's is ook transparant.

Dat mengen van lak is een gedoe, tenzij je zelf een spuitinstallatie hebt. Een alternatief is het hout te stainen met een poederbeits of een okerachtige tint van ecoline en dan blank aflakken. Dit geeft wel niet hetzelfde semitransparante effect
Deze heb ik zo gedaan:

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Twang%20King%20II/DSC04633.jpg

Als je echt dekkend wil aflakken is het bij ash vooral zaak zeer goed de porieën te vullen (anders ook maar dan valt een minder goed gevulde nerf minder op)

leeuwevi
9 april 2011, 00:49
zwaar? swampash hoort licht te zijn, enfin normaal zou het lichter moeten zijn dan northern ash al is het swampash van tegenwoordig vaak niet meer wat het vroeger was (licht en superresonant).

de finish die jij zoekt wordt op Fenders gedaan met transparante lak, dwz blanke lak die gemengd wordt met gekleurde lak en dan wordt gespoten. De butterscotch gelige lak bekend van de 52 tele's is ook transparant.

Dat mengen van lak is een gedoe, tenzij je zelf een spuitinstallatie hebt. Een alternatief is het hout te stainen met een poederbeits of een okerachtige tint van ecoline en dan blank aflakken. Dit geeft wel niet hetzelfde semitransparante effect
Deze heb ik zo gedaan:

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Twang%20King%20II/DSC04633.jpg

Als je echt dekkend wil aflakken is het bij ash vooral zaak zeer goed de porieën te vullen (anders ook maar dan valt een minder goed gevulde nerf minder op)

Hey Barno, bedankt voor je reactie en ook DemensionX bedankt. Ik ben er uit. Het wordt transparant wit met een blanke nitrocellulose hoogglans finish. Als ik de body met zwart beits, dan afschuur en vervolgens whitewash en dan blank aflak zou ik dus aardig close moeten komen of
niet ? Twijfel nog over zwart stainen of alleen de whitewash. Anyone?

By the way schitterende Gitaren met een hoofdeletter Barno ! Hulde.

fred dons
9 april 2011, 12:39
nee dan kom je er niet maar krijg je een hele mooie asbakgrijze kleur ;)

zullen we afspraken dat we met zwart stainen alleen gebruiken voor flame of quilted maple tops en niet voor swampash ? :D

je zult de body eerst moeten fillen met een donkere houtfiller, hierdoor krijg je de mooie houttekening die je laten door het wit heen ziet komen, je zult sowieso de body moeten fillen dus sla je gelijk 2 vliegen in 1 klap

na het fillen schuur je de body weer glad en dan zou je de body kunnen verven met een whitewash paint op water basis, dit geeft een semitransparant wit. de whitewaspaint moet wel op waterbasis zijn omdat hij anders gaat reageren met de aflak

leeuwevi
9 april 2011, 17:24
nee dan kom je er niet maar krijg je een hele mooie asbakgrijze kleur ;)

zullen we afspraken dat we met zwart stainen alleen gebruiken voor flame of quilted maple tops en niet voor swampash ? :D

je zult de body eerst moeten fillen met een donkere houtfiller, hierdoor krijg je de mooie houttekening die je laten door het wit heen ziet komen, je zult sowieso de body moeten fillen dus sla je gelijk 2 vliegen in 1 klap

na het fillen schuur je de body weer glad en dan zou je de body kunnen verven met een whitewash paint op water basis, dit geeft een semitransparant wit. de whitewaspaint moet wel op waterbasis zijn omdat hij anders gaat reageren met de aflak

Hallo Fred, you're the man !
Dus:
fillen met donkere filler bv C,ou of rustins porienvuller Mahonie
Schuren
Whitewash op waterbasis
schuren
nog eens whitewash
licht schuren
Aflakken met nitro
dan de rest vd afwerking

Dus de nitro geeft geen problemen met whitewash op waterbasis ?

Iedereen alvast bedankt voor de input. Als hij klaar is zal ik foto's posten.

Han

fred dons
9 april 2011, 21:34
ik zou maar 1 keer whitewash gebruiken (opbrengen met een sponsje), hoe vaker je het opsmeert hoe dekkender het wordt en niet schuren, dan krijg je al snel ongelijke plekken. bewaar het schuren maar voor de filler en de blanke lak

leeuwevi
9 april 2011, 23:06
ik zou maar 1 keer whitewash gebruiken (opbrengen met een sponsje), hoe vaker je het opsmeert hoe dekkender het wordt en niet schuren, dan krijg je al snel ongelijke plekken. bewaar het schuren maar voor de filler en de blanke lak


Fred bedankt!
Ok dus de rest van mijn plan klopt ? Geen problemen met de nitro na die watergedragen whitewash ?

fred dons
10 april 2011, 08:38
de rest klopt helemaal, succes

leeuwevi
12 april 2011, 23:17
de rest klopt helemaal, succes


Hi, ik kwam bij Dieter van Guitarsuplies ook seethrough nitro tegen in de ralkleur die je wil. Kan ik daar ook dit vintage white see through effect met mooie houtnerf mee bereiken of is die whitewash beter. Your opinion please !

fred dons
13 april 2011, 08:44
als je see through kan krijgen dan zou ik er zeker voor gaan, dat maakt je leven een stuk makkelijker
zorg in ieder geval wel dat je de porieen vult met donkere houtfiller zodat de houttekening sterk blijft

barno
13 april 2011, 10:16
zelf zou ik geen donkere maar gewoon transparante filler gebruiken. toch als je het effect van de fender seethroughs wil. die nerf is zichtbaar maar popt er zeker niet uit.

fred dons
13 april 2011, 16:33
vergis je niet hoor, bij naturel filler en een semi transaparante lak is je tekening snel weg, deze body is donker gefilled

http://media.relicguitarstudio.com/img/products/guitar_bodies/ST-marykay-swampash/detailPictures/stratocaster_marykay_swampash_back_diagonal.jpg

http://media.relicguitarstudio.com/img/products/guitar_bodies/ST-marykay-swampash/detailPictures/stratocaster_marykay_swampash_front_diagonal.jpg

deze is licht gefilled
http://media.relicguitarstudio.com/img/products/guitar_bodies/ST-blonde/detailPictures/blonde_stratocaster_front.jpg

barno
13 april 2011, 18:18
vergis je niet hoor, bij naturel filler en een semi transaparante lak is je tekening snel weg, deze body is donker gefilled

http://media.relicguitarstudio.com/img/products/guitar_bodies/ST-marykay-swampash/detailPictures/stratocaster_marykay_swampash_back_diagonal.jpg

http://media.relicguitarstudio.com/img/products/guitar_bodies/ST-marykay-swampash/detailPictures/stratocaster_marykay_swampash_front_diagonal.jpg

deze is licht gefilled
http://media.relicguitarstudio.com/img/products/guitar_bodies/ST-blonde/detailPictures/blonde_stratocaster_front.jpg

ja, mss toch, ik heb tot nu toe alleen gestained en blank gelakt , dan is het niet nodig, maar met semi trans blijkbaar wel. Al zou je ook de mix van lak gewoon wat dunner kunnen maken? Zouden blackguards vroeger donker gefilld zijn? ik denk het niet (maar weet het niet eigenlijk)

nu ik hoor dat guitarsupplies semitrans cellulose heeft, ga ik dat zeker gebruiken.

fred dons
14 april 2011, 08:45
ik heb een japans boek met customcolour strats en daar zie je dat ze eigenlijk alles gebruikten om te fillen, zowel licht als donker dus ik denk niet dat ze echt bewust hier mee bezig waren, alleen kun je daar ook duidelijk zien wanneer er donker gefilled was of niet

onlangs zag ik een tele waarbij een heel transparant melkwit gespoten was en dat zag er wel erg mooi uit (en die was inderdaad licht gefilled) dus als je zelf kunt mengen dan kun je daar wel mee spelen

leeuwevi
14 april 2011, 23:09
ik heb een japans boek met customcolour strats en daar zie je dat ze eigenlijk alles gebruikten om te fillen, zowel licht als donker dus ik denk niet dat ze echt bewust hier mee bezig waren, alleen kun je daar ook duidelijk zien wanneer er donker gefilled was of niet

onlangs zag ik een tele waarbij een heel transparant melkwit gespoten was en dat zag er wel erg mooi uit (en die was inderdaad licht gefilled) dus als je zelf kunt mengen dan kun je daar wel mee spelen

Heb je daar msschien een foto van Fred ?

fred dons
15 april 2011, 10:01
ik kan hem zo snel niet vinden maar hij had wel iets van deze weg
http://media.photobucket.com/image/telecaster%20swampash%20mary%20kaye/strat642001/BlondeT006.jpg?t=1244808438