PDA

View Full Version : slide + drive



Pepe
7 april 2011, 22:02
Weinig over te vinden, goeie overdrive voor slide. Een vergeten groep. Natuurlijk, je trapt een pedaal in en daar ga je. Maar mijn solo's zijn redelijk clean en open ( MP Sweet Honey) en voor slide wil ik het tegenovergestelde. Een low drive dat knarst & knettert, compressie zonder alles open te moeten draaien.
Afijn.

D'r is een hoop langsgekomen in huize Pepe, van germanium vintage tot boetikkie dumble's in boxen. De een doet wat beter het Harley Davidson ding dan de ander. De vraag is, wat zou Uw ronkende low drive zijn?
Shoot.

wireman
7 april 2011, 23:47
Wat zou Gilmour gebruiken op zijn Meltdown dvd?.. Shine on!! fokking vet met die windmolen en wat een sound!! Coolste slidesound die ik ooit heb gehoord.. en veel cooler wordt het niet!!

barno
8 april 2011, 00:33
what's wrong met alles opendraaien? H44 Stratotone op een tweed ampje, turn up to eleven en klaar.

sorry, niet thuis in pedalenland :)

edit: of koop nu maar die Jupiter, dat moet ook werken...

ik heb sinds kort een een harmony bobkat, jammer genoeg niet met de originele pups (zitten nu p90's in) maar komt me daar een vette tone uit! slideheaven

Pepe
8 april 2011, 00:43
Gilmour heeft de Harley Davidson uitgevonden maar als je een Hiwatt open mag draaien heb je geen pedaal nodig.
Ook Barno heeft natuurlijk gelijk, het mooiste geluid krijg je, voor mijn situatie, als je een oude ampeg, supro of tweed ding openzet.
Het is alleen niet altijd praktisch. Mijn amp, een Deluxe, kan ik zelden opendraaien, pedalen zijn er voor een situatie dat je een cleane amp hebt.
Je zou kunnen zeggen, ik zoek het geluid van een rauwe low watt vintage amp in een pedaal.
Ik kan me redelijk behelpen maar ik was benieuwd of er meer mensen in een soortgelijke situatie zitten en de oplossingen.

erwin_ve
8 april 2011, 12:02
Ik vindt een Big Muff erg geschikt voor slide; gematigd instellen levert erg goede resultaten op.

pasqual
8 april 2011, 22:25
een goedkope maar doeltreffende oplossing voor jouw probleem Pepe ( naar mijn bescheiden mening....) is de Bad Monkey van digitech. als je de BM instelt met de gain bijna dicht en het volume op het pedaal aanpast, krijg je een mooie boost zonder echte vervorming ( klein randje ) en je kan de tone regeling nog naar eigen smaak aanpassen. nog een mooie analoge delay in je effectsloop en je bent klaar, tenminste voor Gilmourisch slide!

voor een vette vervorming is dit pedaal niet echt gemaakt, daar is ie te lief voor.
dan denk ik eerder aan een muff-fuzz met de gain niet ver open i.c.m. een TS ( gain instellen naar behoefte ).
de fuzz zorgt dan voor dat vette randje en de TS voor definitie in je sound.

Mitch
8 april 2011, 22:31
Je zou kunnen zeggen, ik zoek het geluid van een rauwe low watt vintage amp in een pedaal.
Ik kan me redelijk behelpen maar ik was benieuwd of er meer mensen in een soortgelijke situatie zitten en de oplossingen.
Jij had toch ook een Formula No5 besteld? Bevalt die niet voor dit doeleinde?

Roel64
9 april 2011, 01:11
Ik vindt een Pignose wel lekker klinken voor slide. Misschien is dit wat: http://www.pignoseamps.com/index.php?disp=detail&subcat=pedals&id=291
Pignose in pedaal vorm.

Pepe
9 april 2011, 12:33
Jij had toch ook een Formula No5 besteld? Bevalt die niet voor dit doeleinde?

Sterker, hij was bedoeld voor slide en zo gebruik ik hem ook. Een goeie growl met low drive zit er in.
Ik heb niks tegen pedalen en overdrives kunnen precies op hun plek vallen maar hoe meer zo'n pedaal de boel overneemt, hoe saaier het geluid wordt.
Tis net peper en zout, een beetje doet wonderen, de hele pot helpt de boel om zeep.
De meeste drives gaan pas growlen als je de gain opendraait maar dan wordt het een Mcdonalds hamburger met teveel ketchup.

Althans, in huize Pepe.

Mitch
9 april 2011, 23:20
Je wil dus dat het eindresultaat Amp + pedaal een drivesound wordt met de nadruk op de ampsound. Begrijpelijk, maar lastig. Echter, in je openingspost zet je dat je ook best een stukje compressie zoekt. In mijn ervaring is het vaak juist vooral de mate van compressie die bepaalt of een pedaal de overhand neemt in de sound of niet. Maar als ik je goed begrijp wil je wél compressie, maar grotendeels de sound van de amp. En geschikt voor slide.
Poeh :dontgeti:

Pepe
10 april 2011, 12:54
Compressie is niet voorbehouden aan een pedaal natuurlijk, een clean boost genereert van zichzelf geen of nauwelijks compressie, dat komt bij oversturing van de amp van de amp zelf.
Ik ben niet van het mierenneuken maar als je een specifiek beeld hebt over hoe een geluid moet klinken ontkom je er niet aan om te deconstrueren, iets wat ik wel weer grappig vind.
In een drive heb je parameters als structuur, compressie, tooncurve, dynamiek en nog een paar van die fratsen. De een kijkt naar de code op een chip, ik kijk naar dat soort dingen voor een drive. Het is een afwijking, ik weet het.

Mitch
10 april 2011, 13:35
Nee, is juist praktisch. Ik vind het altijd wel grappig als mensen op iemands board drie of vier drives zien staan en dan meteen beginnen te mieren dat dat niet nodig is. kan reuze nuttig zijn!
Als je van een open drive houdt, maar ook af en toe één wil met meer sustain, of ééntje met meer laag of iets dergelijks, dan kan dat je algehele sound op een simpele manier heel divers maken. Maakt het ook minder saai om naar te luisteren vind ik persoonlijk. Ik hoor wel eens bandjes die prima spelen, maar de hele avond dezelfde sound hebben. Word ik dan toch een beetje luistermoe van.

refused199
10 april 2011, 13:57
http://www.youtube.com/watch?v=xCFXeChXfcI
''Who says you need to buy a guitar?''

Erg toepasselijk vind ik hoe hij met zo weinig zo'n geluid produceerd!

jaywalker
10 april 2011, 15:37
vet!

wat voor versterker setup heeft ie daar?
Komt toch weer de big muff terug ;)

refused199
10 april 2011, 16:32
Ik heb werkelijk geen idee, maar ik ben ook best benieuwd wat hij daar gebruikt?
Het is 1 van de verwijderde scènes uit de documentaire It might get loud.