PDA

View Full Version : Hoe krijg ik een voller geluid?



Greenhobbit
7 april 2011, 21:04
Hallo allemaal

Na een tijdje toch weer een vraag van mij:
Ik heb een LC comet die ik speel over een Vox vt40+ en ik vind het geluid een beetje te dun(hoort ook wel bij een tele maar toch), ik probeer een mooi ritme/rhythm gitaar geluid te krijgen, maar het wordt of heel laag of heel hoog.
Ik hou wel van een geluid met een beetje crunch erin zo'n blues achtige sound(zeg ik het zo goed?)
Aan welke knoppen zou ik moeten draaien(welke stand) en welke pickup zou het best zijn?

Alvast bedankt!

pasqual
7 april 2011, 22:06
Aan welke knoppen zou ik moeten draaien(welke stand) en welke pickup zou het best zijn?
Alvast bedankt!

de tweede van rechts en die helemaal links.....

dit is nou zo'n vraag waar niemand iets mee kan. gewoon proberen en draaien totdat je geluid je bevalt. I rest my case!

Bolder
7 april 2011, 22:10
Ik doe een gok:

Neem je hals (of middelste) stand op je elementschakelaar.

En je vindt dus dat het óf te hoog óf te laag is? Dan draai je toch wat aan de middle?
En gebruik niet te veel gain!

LesPaul1612
7 april 2011, 22:12
Ik vind zelf de brugpickup van een Comet ook een beetje dun. Voor (licht) overstuurde dingetjes gebruik dan ook bijna altijd het halselement. De oversturing regel ik met de volumeknop. Dat geeft voor mij een hele fijne blues sound, maar het is natuurlijk de vraag of dat ook geld voor jou!

Pepe
7 april 2011, 22:34
Ik gok dat je gitaar een dunne hals heeft.

Paragon
7 april 2011, 22:54
Pak je Richwood Re-129 Les paul? :soinnocent:

Greenhobbit
7 april 2011, 22:58
Vind ik ook wel mooier maar ontstemt echt elke 5 minuten, moet nog is worden afgesteld, maar je kan op een tele toch ook wel een vol geluid krijgen?

Eko
7 april 2011, 23:04
Ik heb even zitten kijken op de Youtube bij je amp. Er zitten presets op zoals bv een Vox AC 30. Rory Gallagher speelde vaak op een AC 30 en je kunt niet zeggen dat die geen crunch had in z`n sound. Dat zou moeten kunnen lukken.
Een Tele heeft een kenmerkend geluid met z`n 2 singlecoils. Daar zijn hele beroemde gebruikers bij zoals Muddy Water en Albert Collins. Beide zijn al hemelen maar staan nog wel op Youtube met opnames. De tele heeft een bite als je de toonregeling op je gitaar open laat. Het is een beetje leren spelen met je toonregeling op je gitaar en op je amp. Je kunt met een tele zelfs wollige jazz spelen als je wilt.
Je amp heeft een enorme lading presets qua amps en effecten , dus daar zit ook niet de beperking. Een echt bonkend laag zal er niet uit komen met deze combinatie maar je kunt een eind in de richting komen. Veel mid er in draaien wordt het niet beter van. Ook teveel hoog bevorderd het geluid niet. Toonregeling zit er niet voor niets op , gebruik die dan ook ten volle.
Ik heb een amp die ik voor iedere soort muziek of gitaar iets aanpas qua toonregeling. Ook tijdens optredens is het aanpassen aan de ruimte of het gebruikte volume ( daar veranderd je geluid ook nog van).

Greenhobbit
7 april 2011, 23:17
Goeie reactie ;)
Het kan er dus ook aan liggen dat hij te zacht staat?(zet em meestal niet heel hard, ben bang mn oren te beschadigen ;-)

Bolder
8 april 2011, 08:28
.... een Vox AC 30. Rory Gallagher speelde vaak op een AC 30 en je kunt niet zeggen dat die geen crunch had in z`n sound. Dat zou moeten kunnen lukken
....


Hmm, Rory Gallagher speelde toch op Fender versterkers? ik ben geen kenner, hoor.

lefthandstrat
8 april 2011, 09:37
Zie deze link, het staat er allemaal bij (dus Vox maar ook Fender).

http://www.rory.de/guitar.html

Eko
8 april 2011, 12:58
Het ging er mij niet om over Rory te schrijven , maar puur als voorbeeld wat er als geluid uit z`n VT 40 te halen zou moeten zijn. Natuurlijk komt het nooit 100% overeen , maar een eindje op weg moet je kunnen komen.
Ander voorbeeld kan bv Brian May zijn voor een AC 30.
Ik heb zelf ( voor thuisgebruik) een Spider Valve I met een enkele 12 inch. Ik gebruik bijna alleen maar clean tot een lichte crunch met de amp. Alles wat naar meer drive neigt vind ik niet interessant of overtuigend klinken. Ik heb het idee dat de modellingamps bijna allemaal een overdaad aan mid produceren bij het toevoegen van drive.
Door het bijna clean houden van m`n signaal hoor ik ook nog wat lage tonen er in terug.

Exi
8 april 2011, 15:00
Ik heb het idee dat de modellingamps bijna allemaal een overdaad aan mid produceren bij het toevoegen van drive.
Door het bijna clean houden van m`n signaal hoor ik ook nog wat lage tonen er in terug.
Inderdaad en helaas is de Vox Valvetronix serie een heel goed voorbeeld van deze karakteristieken. Ook bij mijn VT30 verween al het laag als je de drive openzette en werd het schelle geluid niet om aan te horen.
Ik denk daarom dat het probleem ook deels bij de versterker ligt, tenzij de nieuwe VT serie op dit punt enorm verbeterd is.

Harry
8 april 2011, 15:56
vergelijk met andere gitaristen is niet erg bruikbaar, bijvoorbeeld Rory speelde zo hard dat hij iedere versterker aan het scheuren kreeg. verder is het een kwestie van aan veel knoppen draaien en uitproberen.

(Rory had ook geen internet toen hij zijn geluid zocht)

frander
10 april 2011, 00:29
Rory rules! En onze Brian is voxversterkers gaan gebruiken op advies van mr. Gallagher :ok:

showband
11 april 2011, 09:09
wat met een vol geluid ook meetelt is dat je de keuze voor je gitaar en amp moet respecteren.
Je hebt ze zelf gekozen. Extreme EQ settings, toonpedaaltjes enz doen daar alleen van af. Als jij een OK gitaar in een OK versterker steekt en gewoon gaat spelen met alles in de middenstand, dan heb je vaak al het optimale geluid wat haalbaar is. Kies desnoods een andere soort gitaar.
Als het karakter van je geluid dan al niet naar je zin is zit je gewoon met een foute gitaar/amp keuze te modderen. Elektrische toonregeling geeft altijd wel iets van faseproblemen die je signaal sloopt.

Voor een voller geluid moet je op een mooi afgewerkt mid kiezen. Die gitaarsounds zijn bij platen best "neuzig"/"dof" Ook bij may. Maar dat komt omdat we sinds de CD "scooped mid" settings zijn gaan wennen.
Ook violen, saxofoons enz hebben eigenlijk best weinig hoog. Alleen door de bijgeluiden, speeltechnieken en opname/versterking gaan ze leven.

Een vol romig dik geluid zit 'em volgens mij in een duidelijk gedefinieerd mid zoeken en niet te pussyfootin' op je gitaar spelen. Dik aan de snaren hangen. En neem ook eens een dikkere snaar...

Arjan12
11 april 2011, 09:47
Gewoon je versterker harder zetten.

:cooler:

kidrock
11 april 2011, 17:05
Ik ken die VT40 niet, maar speakers doen ook een hoop. Je zou een 2x12 cab erop kunnen aansluiten. Heb je gelijk een voller sound.