PDA

View Full Version : Vragen over humbuckers (JB + Jazz), elektronica, lassen en serie / parallel schakelen



Guoy
7 april 2011, 20:01
Beste iedereen,

Mijn eerste post! Bij voorbaat excuses voor alle newbie vragen… Ik heb ook geen idee of dit het juiste forum is waar ik het moet vragen, maar ik zie wel als het wordt verplaatst.

Ik ben in het bezit van een Mexicaanse Fender strat met een Seymour Duncan Invader humbucker in de brugpositie en twee single coils in in de midden en nekpositie. Ik vind de Invader i.c.m. de twee single coils gewoon waardeloos en wil alles er uit halen en de JB en Jazz humbuckers (ook van Seymour Duncan) er in laten zetten. Ik wil deze humbuckers in het wit kopen. Ik zie ze eigenlijk overal in het zwart maar zelden in het wit. Weet iemand of ze überhaupt in het wit zijn gemaakt? Ik wil niet fakers kopen.

Verder heb ik totaal geen verstand van solderen en alle electronica in de gitaar. Ik las op het forum van Seymour Duncan verhalen over 250k, 300k en 500k. Het enige dat ik begrijp is dat het met de elektronica en de elementen te maken heeft, maar verder… Weet iemand waar ze het over hebben en wat ik moet kiezen?

Kan ik gewoon humbuckers kopen en deze met mijn gitaar naar een gitaarwinkel brengen zodat ze daar alles in/aan elkaar solderen? Weet iemand toevallig een goed adresje in Amsterdam waar dat kan?

Ik zie ook verhalen over parallel en serie schakelen van humbuckers en/of single coils. Heeft dit nog meerwaarde? Ik las ergens over een push/pull schakelaar zodat je van een 5 schakelaar een 10 schakelaar kan maken (10 verschillende combinaties van je elementen). Weet iemand hier het fijne van?

Nou, dat zijn voorlopig genoeg vragen. Alvast bedankt voor je hulp! :)

Groet,

Guoy

Sanderltd
7 april 2011, 21:00
De seymour duncans bestaan, bij mijn weten, bijna allemaal in het wit én in het zwart. (De humbuckers toch.) Heb zelf immers nog een JB in het wit gehad.

Verder duiden die 250 en 500k waarden op de potmeters die je moet gebruiken. Ik gebruik voor al mijn gitaren met humbuckers gewoon 500k potmeters. Als je single coils gebruikt, gebruik je best 250k potmeters.

Ik denk niet dat een gitaarwinkel je met plezier zomaar gaat helpen als je die humbuckers niet bij hen hebt gekocht eigenlijk...
Ze zullen het misschien wel doen, maar dan zal het wellicht niet supersnel en nauwkeurig gedaan worden (hoewel er uitzonderingen zijn!)...
Waarom bestel je die humbuckers niet gewoon bij de winkel zelf en laat je ze ook daar inbouwen? Dan doen ze het wellicht wel gratis.
Ofwel koop je ze zelf en bouw je ze ook zelf in, of laat je het doen door iemand anders met kennis van zaken. :)