PDA

View Full Version : Pedaal en kanaal tegelijk schakelen?



Brum
7 april 2011, 18:13
Ik heb een vraag en wellicht is het een hele domme, maar ik zou echt niet weten hoe het moet en of het kan, dus ik heb enige expertise nodig van de kenners. Mijn vraag is het volgende:

Is het mogelijk om een versterker met één druk op de knop onder de voet te schakelen van clean naar het overdrive kanaal plus een overdrive pedaal? Ik ben namelijk van plan om een twee-kanaals versterker aan te schaffen, maar wil ook graag en tussenstandje van minder gain, zodat ik feitelijk een extra kanaal toevoeg. Dit pedaal moet alleen ook gezamenlijk met het drive kanaal van de versterker ingeschakeld kunnen worden, zodat ik ineens van clean naar vette scheur kan.

Ik heb zoiets een tijd gedaan met twee pedalen over een één-kanaals versterker, middels een Line Selector, maar wil dit nu graag met het drive kanaal.

Kan dit? Midi of iets dergelijks? Ik heb echt geen flauw idee, dus enige inbreng is zeer welkom.

Punkrockerke
7 april 2011, 20:26
Channelswitch naast OD-pedaal. Beide tegelijk intrappen met 1 voet.
Probleem opgelost!

Hell's Engl
7 april 2011, 21:06
http://www.glab.com.pl/gsc-3_en

o.a. dit ding kan dan....


Joost

Buzzel
8 april 2011, 00:11
Ik gebruik meerdere overdrive pedaaltjes op me pedalboard. die staan nu boven elkaar zodat ik met 1 voet zonder gekke draaien ze beide kan intrappen. dan zou ook wel lukken met die footswitch van de amp en door achter op een verhogingtje je overdrive pedaaltje :ok:

Oranjeaap
8 april 2011, 00:33
Ja ik zet ze ook gewoon tegen elkaar aan en ram ze beide tegelijk in. Gaat prima.

WillemdaGuide
8 april 2011, 06:51
Die Glab kan dat inderdaad, deze ook http://musicomlab.co.kr/efxmkiii.htm en zo zijn er misschien nog een paar. Zijn geweldige units, en met elke versterker/pedalen combi te gebruiken.
Nadeel is dat ze erg duur zijn, voordeel is dan wel weer (naast de flexibiliteit van alles switchen met 1 druk op de knop) dat je er derest van je gitaarleven wat aan hebt.
Ik heb de musicomlab EFX MKII, de voorloper van bovenstaande, en zou nooit meer wat anders willen! (nou ja, zou dolgraag de MKIII willen, maar je snapt hem denk ik wel)
Dus heb je het geld (er voor over) dan is het een geweldige investering@

Brum
8 april 2011, 07:05
Tegen elkaar aanzetten en tegelijk inrammen is voor mij geen optie, anders was ik niet op zoek gegaan naar een andere oplossing.

Die G-Lab en die Musicomlab, zijn er ook kleinere opties? Met één of twee knoppen bijvoorbeeld? Ik zal toch redelijk wat pedalen weer gaan gebruiken, ik weet niet zo goed waar ik zo'n groot apparaat ook nog kwijt moet... Mooi spul is het wel, daar niet van, maar ook een beetje groot.

WillemdaGuide
8 april 2011, 07:15
Die Musicomlab is relatief niet eens zo erg groot.
Maar veel kleinere weet ik niet, gezien de flexibiliteit is het al niet eens zo heel groot, maar al die functies hebben natuurlijk wel ruimte in een behuizing nodig.
Zeker als je aangeeft meerdere pedalen te gebruiken heb je natuurlijk ook redelijk wat loops nodig.

Een andere oplossing kan zijn dat je losse untis gebruikt, dus een losse midilooper voor je pedalen, een losse midiswitcher voor je kanalen en een kleine midi footcontroller om eea mee aan te sturen.
Echter ook de meeste midi footcontrollers hebben een redelijk oppervlakte en zijn vaak niet eens veel kleiner dan de musicomlab of andere alles in één oplossing. Ook is het bij zo'n midicontroller van belang dat je kijkt hoeveel opties die heeft qua verzenden van data, grote zegt daar weinig over.

Hoeveel en welke pedalen wil je gaan gebruiken en wat voor pedalboard heb je?

Bijl
8 april 2011, 09:20
Als je nog aan het kijken bent voor een versterker, er zijn een aantal versterkers van Peavey met een effects loop die je met de meegeleverde voetschakelaar aan/uit kan zetten, net als de kanalen van de versterker.

Je zet dan vooraf je effect(en) aan, en als je van kanaal wisselt en je effect aan wil zetten plaats je je voet dwars over de footswitch en druk je ze allebei tegelijk in.

Zeker als je meer dan 1 effect aan wil zetten en tegelijk van kanaal wil wisselen is het ideaal.

Edit: Ik lees net dat het gaat om een extra overdrive, dan is dit niet aan te raden :-)

Brum
10 april 2011, 10:10
De versterker moet er ook nog komen, voor de duidelijkheid en een Peavy wordt het in ieder geval niet.;) Ik twijfel nog tussen een Orange TH30, of een Bogner Alchemist en ik ben er nog niet uit of ik een head wil, of een combo. Een head vind ik in bandverband dan weer handiger, maar een combo weer meer voor thuis en zo, ik moet nog kijken wat ik ga doen.

De midi apparaten, ik vind het serieus erg mooi spul en op zich ook goeie tips, ik zou alleen echt liever iets handzamers willen, ivm beperkte ruimte op m'n pedalboard (Pedaltrain 1, de ouwe versie), waar dan een stuk of 6 pedalen en een wah pedaal op komen. Ik denk dat ik dan ruimte tekort kom als ik bijvoorbeeld een Musicomlab er bij wil zetten. Ook zou ik graag iets simpels willen, minder mogelijkheden, echt alleen 'klik' en ik schakel en that's it. Ik vrees alleen dat dat niet zomaar mogelijk is...

Mr. Dynamite
10 april 2011, 11:11
Ik zou toch maar eens oefenen op aantrappen dan, meest simpele oplossing ;)

Brum
10 april 2011, 21:29
Het punt is, op zich is het misschien wel te doen, twee knoppen tegelijk indrukken met de voet, maar ik ben nu ook weer niet echt zo'n virtuoos en ben snel afgeleid en wil dus ook niet teveel nadenken en/of strubbelingen hebben bij het schakelen. Vandaar het idee van één knop. Geeft mij iets wat meer zekerheid.;)

Ik had nog ergens Shiny Guitar Effects in m'n favorietenlijstje staan, een Nederlands bedrijf dat allerlei custom pedalen op maat maakt, waaronder ook midi pedalen. Ik zal 's contact opnemen met de lui, kijken of er iets op maat te maken is.

Sowieso eerst 's op versterkerjacht, hoewel het niet erg moeilijk zal worden, omdat ik al redelijk weet wat ik wil. Maar wie weet, loop ik tegen iets anders aan en is het hele probleem geen issue meer. Nou ja, probleem...

yhcmarc
11 april 2011, 10:41
Met 2 relais (afhankelijk van het switch systeem van je amp natuurlijk) zou je dit voor +- 2 tientjes zelf kunnen maken.

relais 1: looper aan/uit
relais 2: kanaal switch

overdrive in de looper en klaar.

Edit, misschien dat je het zelfs met 1 3dptd switch kan maken.

Heibel
11 april 2011, 11:05
Beste Brum,

Ik herken je probleem. Een beetje afhankelijk van welke stijl muziek dat je speelt, is het goed mogelijk om pedalen (of channelswitcher) ná elkaar in te trappen. Zo doe ik het in ieder geval. En in de praktijk (voor 'n publiek of op de repetitie) valt het nauwelijks op. Van clean naar je 1e drive geluid is het grootste verschil. Als je dan daarna nog 'n extra booster intrapt voor die dikke scheur, gaat daar nog geen seconde overheen en dat zal minder zijn dan één maat. Of je speelt natuurlijk übersnelle speedmetal, dan is het lastig..Maar in de meeste pop/ rock/ blues achtige combi's levert het geen problemen op.

Denk er eens over na..