PDA

View Full Version : Vox Tonelab EX vs. Line 6 POD HD



Rinze
7 april 2011, 17:19
Afgelopen week de nieuwe Tonelab EX vluchtig aan de tand gevoeld. Eerste indruk: geluid is best aardig, effecten klinken goed maar de interface is niet lekker te bedienen. Onoverzichtelijk, veel dubbele functies waarbij je een knopje moet indrukken en dan aan een potmeter moet gaan draaien. Display van twee cijfers, dat schiet op als je een andere speakerkast wilt selecteren :???: De handleiding is nog niet digitaal beschikbaar bij Vox, er is ook geen editing software, alleen een librarian progje. De knoppen op de EX leken me ook nogal kwetsbaar bij gebruik op het podium.

Op dit moment heb ik een POD X3 voor thuis aan de pc hangen en een oude desktop Tonelab met voetpedaal als backup voor bij optredens. De X3 blijft omdat daar ook basversterkermodellen in zitten (waarom gooit niet elke farbikant een paar basamps in zijn modeler?). Ik was van plan om mijn Peavey Classic 30 te verkopen en dan een nieuw versterkertje voor thuis te kopen maar ik heb besloten dat ik beter een extra modeler kan kopen, kan die oude Tonelab ook weg. Ik speel thuis nooit over een versterker, ook omdat ik eigenlijk altijd nummers aan het instuderen ben en dat gaat makkelijker met een modeler en de pc. Voor live backup is de X3 niet handig, daarvoor moet ik iets schakelbaars hebben.

Ik ben van plan om binnenkort de TL EX eens te gaan vergelijken met een POD HD. Iemand ervaring met beide bakjes (de Tonelab ST vs. de POD HD mag ook, aangezien de EX alleen in interface uitgebreid is voorzover ik heb kunnen nagaan)? Ik vind de versterkermodellen en het speelgevoel het belangrijkst, dan de interface en editingsoftware, de effecten zijn voor mij minder belangrijk. Bij podiumgebruik is stevigheid ook van belang, er lopen nog wel eens dronken types over heen.

Rinze
8 april 2011, 10:32
Niemand? Dan zoeken we het zelf wel weer uit :crazyhappy: Ze zien me komen bij Tonika (daar hebben ze allebei).

Eric van Esch
8 april 2011, 10:53
Ik heb ooit een Tonelab SE gehad naast de POD X3, maar de Tonelab heb ik eruit gedaan. De POD nodigde mij meer uit om de boel in te stellen dan de Tonelab, maar dat was echt gevoelsmatig. Maar waarom schaf je voor je POD niet een floorboard aan, dan kan je schakelen wat je wilt. Ik heb aan mijn POD ook een floorboard hangen (FBV shortboard MkII), ideaal!

Rinze
8 april 2011, 11:34
Ik heb ooit een Tonelab SE gehad naast de POD X3, maar de Tonelab heb ik eruit gedaan. De POD nodigde mij meer uit om de boel in te stellen dan de Tonelab, maar dat was echt gevoelsmatig. Maar waarom schaf je voor je POD niet een floorboard aan, dan kan je schakelen wat je wilt. Ik heb aan mijn POD ook een floorboard hangen (FBV shortboard MkII), ideaal!
Tja, behalve dat het gewoon een GAS-aanval is.. ;)

De oude Tonelab is me toch wat te beperkt in de heavy geluiden. De X3 mist wat in het speelgevoel, hij klinkt verder heel behoorlijk. Ik hoop dat de POD HD nog beter klinkt en aanvoelt én niet het bekende digitale Line 6 sausje heeft. Een floarboard zou ook kunnen idd, maar een nieuwe modeler trekt me meer :supercool: De X3 heeft heel veel geluidsmogelijkheden waarvan ik er maar weinig gebruik, nadeel van die nieuwe bakken is dat er geen basamps in zitten. Als die er wel in zouden zitten zou ik de Tonelab en de X3 verpatsen en één nieuwe kopen.

De nieuwe Tonelab vond ik toch wel errug moeizaam in te stellen, en geen editor, denk dat ie daardoor toch afvalt. Thuis heb ik bij de modelers altijd de pc aanstaan en doe daar ook het instelwerk op.

Speeddemon
9 september 2011, 12:15
en Rinze, hoe staat 't nu?

Ik twijfel om mijn X3 weg te doen voor de HD 'boon'. Gisteravond wel weer een te gek Judas Priest-Defenders of the Faith soundje tevoorschijn getoverd met Gearbox. Ik heb m'n X3 ook aan m'n PC hangen voor 's avonds spelen.
Ik merk wel dat ik 'm vaak wat middy vind en lekker EQ-en voor een vet, maar strak laag is vaak relatief lastig.

Rinze
9 september 2011, 12:30
Ik heb laatst beide uitgeprobeerd (Tonelab EX en POD HD 300).

De Tonelab viel af door de erg summiere bediening, als ik niet kan zien wat ik kies aan versterkers/cabs/effecten en niet fatsoenlijk kan tweaken dan hoeft het voor mij niet. Er is ook geen editor voor beschikbaar, alleen een librarian. Qua geluid leek ie wel aardig, voor zover je het in een half uurtje muziekzaak door een onbekende koptelefoon kunt beoordelen.

De POD HD 300 was ook erg summier qua bediening, dat is natuurlijk bij zijn grote broers wel beter. Op het eerste gehoor vond ik de geluiden niet geweldig maar, ja, muziekzaak en koptelefoonverhaal, net als bij de Tonelab. De POD HD boon is natuurlijk wel volledig vanaf het apparaat in te stellen. Wat ik op internet aan geluiden heb gehoord vind ik niet echt beter dan de X3, moet ik zeggen. Gek dat in alle tests wordt beweerd dat ie een stuk beter klinkt.

Punt is dat ik na drie modelers weet dat je de pas na lang tweaken een beetje je geluid vindt. Dat maakt een weloverwogen aanschaf moeilijk imo.

Nadeel van zowel Tonelab als POD HD vind ik verder het ontbreken van basversterkers.

Ik ga eerst maar eens op zoek naar nieuwe versterking, daarna zien we wel weer verder. Zag laatst nog een 11Rack tweedehands voor 500 euro, leek me ook wel wat, maar ja, even geen geld.

Speeddemon
10 september 2011, 15:02
Moeilijke situatie... enerzijds gebruik ik de X3 nu voornamelijk bij m'n PC om wat dingetjes uit te zoeken en het is zo makkelijk editen.
Anderzijds, zou ik hem wegdoen voor een Guitarport ofzo, heb ik minder amp- en cab-models en geen stand-alone-opname mogelijkheid.

Ik maak me ook behoorlijk zorgen om het summiere aanbod van high-gain amps in de nieuwe POD HD. Je gaat mij niet vertellen dat je met wat tweaking die klassieke Soldano X88R sound uit de POD HD's F-Ball, Treadplate of zelfs JCM800 krijgt dmv stomp-boosts ervoor.