PDA

View Full Version : Dé originele Jazzmaster tone: welke pickups komen in de buurt?



knarf
7 april 2011, 13:42
Dit is een vraag die vooral is gericht naar Jazzmaster kenners of mensen die me in mijn zoektocht zijn voorgegaan.

Ik ben dus op zoek naar pickups voor m'n Jazzmaster project waarbij ik de originele klank van de 60's JM zo goed mogelijk wil benaderen. De paar topics over JM pickups die hier zijn verschenen gaan allemaal over persoonlijke voorkeuren en muziekstijlen die worden beoogd. Niet hier dus, ik zoek de authentieke JM klank met al z'n beperkingen en gebreken.

Zelf zou ik denken dat Fender met z'n vintage RI het dichtst in de buurt zit, zij hebben immers de originelen gemaakt, maar sommige bronnen spreken dit tegen in het voordeel van bvb, Seymour Duncan.

Kortom, wie kent de originele JM goed genoeg om te weten; die pups moet je hebben!

Mijn dank is groot!

barno
7 april 2011, 13:54
ken niet echt iets van Jazzmasters maar het het probleem met dit soort dingen is dat de originele JM klank natuurlijk ook samenhangt met de andere specs van de de gitaar, hout, brug enz... Als dat allemaal zo identiek mogelijk is, zou ik ook gaan voor de fender RI's. Mss zijn de SD een betere upgrade, maar je wil de beperkingen erbij, dus...

knarf
7 april 2011, 14:16
Hey Barno, dank voor je antwoord!

Ja, origineel doet het 'm voor mij. Beter dan dit wordt het niet:

http://www.youtube.com/watch?v=UoEnEcMnSp4&NR=1

Dreverhaven
7 april 2011, 22:55
Misschien is dit een idee: http://curtisnovak.com/pickups/jm-v.shtml
Heb zelf Novak's in m'n Jaguar zitten, vintage specs, klinkt heerlijk.

knarf
8 april 2011, 12:44
Ik ben de Novaks idd al een paar maal tegengekomen als upgrade in mijn zoektocht, iedereen is er lovend over. Alleen weet ik dus niet in hoeverre ze de "oude" JM klank benaderen. Alle reviews die ik las spreken over "meer sprankel, meer definitie,..." dan de stock AVRI pups maar ik ben (voorlopig) nog niks in de zin van "in vergelijking met mijn originele '64 klinkt het zus of zo" tegengekomen...

Bestaat er niet zoiets als een "Jazzmaster Forum"?

McVenco
8 april 2011, 13:23
Op http://www.offsetguitars.com/forums/ zitten een hoop liefhebbers van scheve gitaren, probeer het daar eens...

Mr.Fingers
8 april 2011, 13:33
Antiquity I van seymour duncan, dat zijn de blackbobbin elementen die in jazzmasters zaten van voor 1965, en die geven DE vintage klank (zijn compleet nagemaakt met de juiste wikkeldraad, spoelmateriaal, magneten). Kost wel wat, maar dan heb je ook wat!

knarf
12 april 2011, 00:12
@McVenco: dank voor de Offsetguitar forum tip, inderdaad een grote bron van informatie !

@Mr.Fingers: heb je de SD Antiquity I gehoord naast een pak-'m-beet '64 JM? De sound samples die ik al gehoord heb klinken nogal dof IMHO. En op het hierboven genoemde forum is men precies ook vrij sceptisch...

Een andere optie is Pickup Wizard pups, die worden op hetzelfde forum geroemd,niet in het minst omwille van hun uitstekende prijs/kwaliteitverhouding. Als je minder betaalt ga je de pickups misschien ook sneller goed vinden?... Sound zit voor een deel ook tussen je 2 oren hé...

Ik denk dat ik in eerste instantie voor de Fenders AVRI ga en bekijk het verder van daar. Het is zo moeilijk beslissen op grond van reviews en sound samples en een mens moet érgens beginnen...