PDA

View Full Version : Volumepedaal vs Loadbox



SmartyMarti
19 mei 2003, 18:45
Ik denk dat we allemaal wel weten wat een loadbox doet, maar kun je zo'n apparaat ook vervangen door een volumepedaal in de effectlus van je versterker? Deze dan zo programeren dat ie maar heel weinig signaal doorgeeft naar de poweramp waardoor deze dan voluit gezet kan worden.
Wie weet of dit kan zonder je versterker op te blazen.

Marti

mathe
19 mei 2003, 18:56
Als ik dit zo lees heb jij geen idee wat een loadbox doet...

Een loadbox tempert het uitgans-signaalniveau van je eindversterker wat naar je luidsprekers gaat. Hierdoor kun je de eindversterker vol uitsturen (of laten oversturen) op een niet al te oorverdovend volume.
Als je het signaal daarentegen al gaat verlagen in je effectlus, oftwel VOOR de eindversterker, dan zal de eindversterker dus nooit kunnen oversturen.

Marc

SmartyMarti
20 mei 2003, 10:30
Nou, dat heb ik dus wel, alleen mijn vraag is misschien wat te simpel gesteld.
En poweramp distortion krijg je alleen maar als je de mastervolume lekker voluit draait. (waarom krijg je dan geen poweramp distortion als je de preamp voluit zet?)
Probeer maar eens je poweramp voluit te zetten, en dan het volume te regelen met je preamp. Je hebt dan wel poweramp distortion maar geen preamp distortion. Nou willen we zowel preamp als poweramp distortion maar dat geeft het bekende probleem wat het volume betreft. Dat vermogen kun je dus wegvreten tussen poweramp en luidspreker (de loadbox)Maar wellicht ook tussen pre- en poweramp en dit zal dan wel om een heel ander principe gaan, maar ik ben geen elektrotechneut vandaar deze vraag.

Yo

Negative K3 fan
20 mei 2003, 10:32
Dat werkt volgens hetzelfde principe als je pre amp gain op tien zetten en het volume van je gitaar bijna dichtdraaien, je wint er niks mee, alleen heel veel bijkomende ruis.

pimmetje
20 mei 2003, 10:50
Het oversturen van je buizen komt door een combinatie van ingangs-signaal voor de betreffenden buis en ingestelde gain voor diezelfde buis. Hij gaat pas die curve echt vervormen als hij die amplitude niet meer netjes aan kan.

Als jij dus een volume pedaal in je fx-loop zet, dan haal je 't ingangsvolume voor de buis omlaag. Het geluid van de evt pre-amp oversturing komt dus zacht bij de eindbuis en de kans is groot dat die eindbuis de amplitude niet vergroot tot op het punt van oversturing. Hij krijgt 't immers binnen alsof 't heel zacht gespeeld is.

Je doet met dat volume-pedaal ongeveer 'tzelfde als een master volume knop op de meeste versterkers.

Daarom is die loadbox ook NA de eindbuizen geplaatst. Je hebt dan uiteraard ook wel last van weggevallen speaker-breakup, maar je hebt alvast de eindbuis-oversturing.

Enfin, volgens mij kan je een volume pedaal onmogelijk gebruiken om een loadbox te vervangen... tenzij je 'm ombouwt zodat hij de impedantie bij volume wisselingen (weerstandswisselingen) gelijk houdt. Dan kan je 'm ook NA je uitgangstrafo zetten :grin:.

De Teng
20 mei 2003, 12:23
Simpel gezegd:

Bedoeling van Loadbox is eindtrap en evt. de preamp vouit te laten knallen en dan de zooi indammen.

Jij doet een schraal signaaltje naar je amp sturen en dan hopen dat het nog eens overstuurd. Kan natuurlijk nooit..

SmartyMarti
20 mei 2003, 13:34
Oké, ik weet genoeg.

EdJ
20 mei 2003, 17:36
Voor een beschrijving hoe je het wel kunt doen zonder loadbox wijs ik graag nog eens op het werk van Dag Sunby.Het is allemaal te vinden op http://www.ax84.com
Veel plezier!