PDA

View Full Version : Ibanez 9 serie: ouderdom komt met gebreken..



zoon van Piet
7 april 2011, 12:17
Potdorie.. heb ik gisteren al geklaagd dat mijn AD 9 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?145140-Ibanez-AD-9-ADL) ouderdomsverschijnselen begint te vertonen.. begint mijn SD 9 nu ook steeds vaker vreemd te doen!

http://img33.imageshack.us/img33/9224/img0148tp.jpg
( geen topic zonder plaatjes! )

Dus de reserve gaat volgende repetitie mee...
Gelukkig doen mijn TS 9 en CS 9 het allebei nog prima! Maar voor hoe lang? Ik zal de rest van de reeks snel eens aansluiten om te zien of ze het nog allemaal doen.. Afkloppen!

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die incontinente oudjes in zijn rusthuis heeft. wie heeft er ook last van de meur? Wie heeft ruftende Tubescreamers, demente delay's, flodderige flangers of dooie distortions uit de 9 serie?

Dirk_Hendrik
7 april 2011, 12:36
Ik niet.
maar ik zie er best veel.

zoon van Piet
7 april 2011, 12:45
Dat de jouwe niks mankeren, kan ik me voorstellen.. jij houdt ze in leven!
en dat je er veel ziet, kan ik me ook voorstellen.. misschien zie je de mijne binnenkort... ;)

Nielsje
7 april 2011, 13:23
Een 9-pedaal hier, en daarvan moest ik de schakelaar schoonmaken (er zat allemaal half vergaan schuim in van het batterij gedeelte), een brakke batterij aansluiting, en een potmeter die afgebroken is.

Klinkt wel als een tiet!

zoon van Piet
8 april 2011, 10:26
Tieten klinken niet! ( OT:Nouja.. een beetje, als je er lekker tegenaan kletst. Maar nooit zoals een bil, die klinken altijd beter en voller)

Nou heb ik gisteren gerepeteerd met mn onlangs aangeschafte reserve SD 9, ipv de ouwe trouwe herrieschopper die al een jaar of 12 in mn bak zit..
En twee dingen vielen me op..
De 'nieuwe' heeft de van dit model bekende en beruchte doorlekkende distortion in het cleane geluid. Veel meer dan de oude, al heb ik die vaak langs een techneut gebracht voor dit euvel ( hier istie weer, hij lekt nog steeds) tot die gast er gek van werd ;) Maar kennelijk heeft al zijn werk wel wat geholpen. want de nieuwe heeft het erger.

En hij klinkt... echt heel anders! Geen idee of dat een kwestie van wennen wordt, of dat ik hem over een weekje of wat uit mn bak pleur, maar als de buitenkant niet precies hetzelfde was, zou ik zweren dat dit en totaal ander apparaat was..

geert1976
8 april 2011, 10:55
Nee, hier geen demente ruftende pedalen.

Misschien passen de pedalen, hun gedrag aan, aan hun baasje?:D

zoon van Piet
8 april 2011, 11:41
dankje wel Geert! :)

Maar jij gebruikt Pearl pedalen.. en die hebben geen beste reputatie wat betreft levensduur.. is te hopen dat het baasje daar niet op lijkt! ;)

geert1976
8 april 2011, 11:54
dankje wel Geert! :)

Maar jij gebruikt Pearl pedalen.. en die hebben geen beste reputatie wat betreft levensduur.. is te hopen dat het baasje daar niet op lijkt! ;)

AUW touché :seriousf::seriousf::seriousf:

zoon van Piet
8 april 2011, 17:35
En hij klinkt... echt heel anders! Geen idee of dat een kwestie van wennen wordt, of dat ik hem over een weekje of wat uit mn bak pleur, maar als de buitenkant niet precies hetzelfde was, zou ik zweren dat dit en totaal ander apparaat was..

Intussen heb ik ze open gehad en van binnen bekeken. Ze zijn echt nagenoeg hetzelfde, alleen die ouwe trouwe van me had een RC4558P en de nieuwe een JRC4558D..
ik mag dan doof worden, ik heb nog steeds goeie oren!

Dirk_Hendrik
8 april 2011, 18:43
( hier istie weer, hij lekt nog steeds) tot die gast er gek van werd ;) .

Terwijl de fix echt retesimpel is......

Mitch
8 april 2011, 19:02
Mijn ouwe nieuwe 9-pedaal ruft ook, afhankelijk van de instelling. Maar ja, een AF9 hoort dat te doen :seriousf: Nee, niks geen klachten hier...

zoon van Piet
8 april 2011, 19:22
jij bent er wel errrrrg blij mee, he? ;)

gelijk heb je!

Mitch
8 april 2011, 19:45
Het enige dat nog ontbreekt is een lyrisch topic :D
Het is zonder meer een leuk ding en ik ben blij als Ibanez-adept nu eindelijk eens een 9 op mijn board te hebben staan. Wel meteen het enige Ibanez pedaal waar D_H niet met zijn vingers heeft aangezeten ;)

BamBuFan1
8 april 2011, 22:24
Het enige dat nog ontbreekt is een lyrisch topic :D
Het is zonder meer een leuk ding en ik ben blij als Ibanez-adept nu eindelijk eens een 9 op mijn board te hebben staan. Wel meteen het enige Ibanez pedaal waar D_H niet met zijn vingers heeft aangezeten ;)

Regel Dat.

Mitch
8 april 2011, 22:29
Topic of modden :???: Dat laatste is namelijk niet nodig, hooguit een regelbare decay, ghehe

zoon van Piet
10 april 2011, 11:30
dat topic, natuurlijk!
Een regelbare decay is niet nodig, want dit topic behendeld al de decay van 9-serie pedalen... :(

geert1976
10 april 2011, 11:48
Ik heb gisteren een Fender Blender gekocht, soort van fuzz pedaal, straks maar eens uitproberen en kijken hoe die zich verhoudt tot onder andere mijn oude Ibby pedalen:seriousf:

Volgens de vorige eigenaar was die niet rufterig...

zoon van Piet
10 april 2011, 12:00
'soort van' fuzzpedaal, Geert? ;) Zo'n herriebak mag gewoon fuzz heten en zal zich zelfs naast je Shin-Ei staande weten te houden! Is ie oud of reissue?

Maar goed, decay van pedalen... mijn AD 9 die zo moeilijk deed heeft een stuk van zijn printplaat verloren:
http://img17.imageshack.us/img17/2742/img0149akv.jpg
Vermoedelijk is de schroef te strak aangedraaid geweest, waardoor er stukjes afgebroken zijn. ( en ik kan me niet herinneren het ding ooit opengemaakt te hebben, maar zal de schuld toch maar op mezelf nemen..)
daardoor schoof ie iets naar binnen en maakte er iets contact met iets waarmee het geen contact mocht maken.. Nu werkt ie weer 100%, maar de schade is bedenkelijk, hiermee kan ik niet de weg op..

geert1976
10 april 2011, 12:14
'soort van' fuzzpedaal, Geert? ;) Zo'n herriebak mag gewoon fuzz heten en zal zich zelfs naast je Shin-Ei staande weten te houden! Is ie oud of reissue?

Maar goed, decay van pedalen... mijn AD 9 die zo moeilijk deed heeft een stuk van zijn printplaat verloren:
http://img17.imageshack.us/img17/2742/img0149akv.jpg
Vermoedelijk is de schroef te strak aangedraaid geweest, waardoor er stukjes afgebroken zijn. ( en ik kan me niet herinneren het ding ooit opengemaakt te hebben, maar zal de schuld toch maar op mezelf nemen..)
daardoor schoof ie iets naar binnen en maakte er iets contact met iets waarmee het geen contact mocht maken.. Nu werkt ie weer 100%, maar de schade is bedenkelijk, hiermee kan ik niet de weg op..


Het is een re-issue, met true bypass, straks maar eens laten gillen over mijn oude Champ.
Er zit tevens een octaver op geloof ik.

Hij gaat niet in mijn pedalenbak, dus puur voor thuisgebruik.

In mijn pedalenbak heb ik een oude Blackcat Fuzz-Overdrive zitten:ok:

Als ik naar de foto kijk.... is dat niet te fixen?

zoon van Piet
10 april 2011, 12:30
Te fixen??? Nou, er is dus niks kapot ana de electronica. ding werkt weer prima, alleen durf ik er geen 9 volt voeding op te zetten, ben bang dat ik de printplaat dan weer wat verschuif..
Oplossingen en goeie tips worden op prijs gesteld, natuurlijk! ;)
want hij klinkt toch echt wel beterder(*) dan de AFL...

*: vervang 'wah'door willekeurig welk pedaal dan ook:

het is me de afgelopen tien jaar wel duidelijk geworden dat het verrekte moeilijk is om een gitarist ervan te overtuigen dat zijn wah misschien niet zo goed is. Ik heb heel wat A/B vergelijkingen gedaan/laten doen met mijn spullen. Opvallend vaak overheerst dan toch de macht der gewoonte: wat je kent is wat je horen wil.. Zelfs als iemand zo objectief was dat ie het verschil kon horen, bleef ie zitten met het feit dat een onbekende wah zo anders reageert op zijn voeten.