PDA

View Full Version : Gitaar als ontvanger... wtf??



vpilot
7 april 2011, 10:03
Gisteren weer met de band geoefend, was erg leuk. Tot ik op een bepaald moment iets vreemds hoorde uit mijn versterker. Ik draaide het volume van m'n gitaar nog wat verder open, tot mijn stomme verbazing schetterde een of ander radio station door de speaker. Ik draaide het volume van 'n gitaar dicht, en het was weer stil.

M'n gitaar gedroeg zich als antenne of zo?? Wat kan ik hiertegen doen?

Goeiemorgen
7 april 2011, 10:07
Waarschijnlijk zijn je stopcontacten niet geaard en dat levert het probleem dat je signalen ontvangt die je niet wilt ontvangen.
Je kan ook vlak bij een zendmast wonen dan kan het probleem ook voordoen.

Gothra
7 april 2011, 10:20
Dat gebeurt heeel vaak. Ik heb al Duitse, Russische, Turkse en Engelse radiostations ontvangen.. Was wel een hele tijd geleden met oude speakertjes voor mn pc..

Ijselrobo 07
7 april 2011, 10:36
had jij of een ander bandlid niet toevallig een mobiele telefoon bij je?
die kunnen wel eens als antenne dienen.

Harald
7 april 2011, 10:50
Bekend verschijnsel. Zit ook nog zo'n scene in Spinal Tap :crazyhappy:

De meest idiote die ik heb gehad is dat ik op een gegeven moment bij een aankondiging onze zangeres door mijn reverse delay over mijn versterkers hoorde praten. Dat is op een of andere manier via mijn elementen binnen gekomen. Maar daar was dacht ik geen sprake van wireless voor de zangmicrofoon. Even door het publiek lopen kon toch al niet omdat dat aan de andere kant van de gracht, en deels in bootjes in de gracht stond.

Pé.
7 april 2011, 10:53
Hier dezelfde problemen gehad. Ik woon zo'n 500 meter van een idioot slecht afgestelde steunzender van RadioNL (of 100%NL ofzo). Niemand in hier in de straat kan een andere radiozender ontvangen dan die legale piratenzender, en Agentschap Telecom kan er zogenaamd niets aan doen.
Vooral met erg microfonische elementen of goedkope (stagg)kabels veel ontvangst. Tegenwoordig wat betere kabels, andere elementen (passieve emg's) en de ruimte onder de slagplaat volgeplakt met kopertape en merk er al een stuk minder van. Een heel enkele keer met idioot veel gain of een goedkoop kabeltje komt de radio er weer doorheen..

bat
7 april 2011, 11:01
Vroeger inderdaad vaak gehad met goedkope kabels. Meestal Russische (of die contreien) zenders.

Gek genoeg laatst ook een keer weer, rond een uur of half tien 's avonds bij ons op zolder, met toch een stuk betere spullen. Is blijkbaar geen garantie dat het je nooit gebeurt.

Oranjeaap
7 april 2011, 14:20
Ik heb het mijn met fuzz pedaal. Als ik die aanzet en vervolgens de snaren afdek met mijn hand zodat er geen geluid uit mijn gitaar komt, hoor ik soms russiche radio. Altijd gepraat, nooit muziek.
Ik vind het wel leuk om mee te klooien.

Kingfisher
7 april 2011, 15:50
Gek genoeg laatst ook een keer weer, rond een uur of half tien 's avonds bij ons op zolder, met toch een stuk betere spullen. Is blijkbaar geen garantie dat het je nooit gebeurt.

Propagatie van radiosignalen is altijd beter 's nachts: minder invloed van zonnegolven.

Bolder
7 april 2011, 15:55
Ik heb het mijn met fuzz pedaal. Als ik die aanzet en vervolgens de snaren afdek met mijn hand zodat er geen geluid uit mijn gitaar komt, hoor ik soms russiche radio. Altijd gepraat, nooit muziek.
Ik vind het wel leuk om mee te klooien.

Als ze nou leuke tunes draaide, kunnen we tenminste meespelen.

Het is toch zo dat je alleen AM-frequenties kunt ontvangen, of heb ik dit mis?

vpilot
7 april 2011, 16:13
Blij te horen dat ik niet de enige ben, ik was even heel erg benauwd dat er iets met mijn gitaar mis was. Ik stond wel even heel raar te kijken.

Kim Wilson
7 april 2011, 16:19
Dit gebeurt zo vaak. Ik weet van een aantal dingen bij ons in de buurt. Iemand die de geheime zender van de buurman een paar huizen verderop op zijn orgel kon ontvangen, een Engelse AM-zender over de geluidsinstallatie van de sporthal, een zendpiraat die in de kerk te ontvangen was...

mikeyaxeman
7 april 2011, 16:23
Heb dat ook wel eens gehad.
Komt er plots zo'n bakkie amateur over je amp binnen: "Hallo hier met bromsnor (zijn bakkie naam) over" :seriousf:

G.G.
7 april 2011, 16:27
OOk heel vaak gehad, en inderdaad ook vaak met een fuzz. Gek genoeg altijd met singlecoilgitaren en nooit met humbuckers (kan dat toeval zijn?)

Oplossing is deels: goeie kabels, in de gitaar een goeie afscherming door koper of alutape, die ook aan de massa hangt en eventueel afgeschermd draad (maar dat kan ten koste gaan van je hoog in je geluid)

bat
7 april 2011, 18:37
OOk heel vaak gehad, en inderdaad ook vaak met een fuzz. Gek genoeg altijd met singlecoilgitaren en nooit met humbuckers (kan dat toeval zijn?)
Toeval, vermoed ik. Ik had het laatst dus met mijn Les Paul...

Goeiemorgen
7 april 2011, 20:58
OOk heel vaak gehad, en inderdaad ook vaak met een fuzz. Gek genoeg altijd met singlecoilgitaren en nooit met humbuckers (kan dat toeval zijn?)

Oplossing is deels: goeie kabels, in de gitaar een goeie afscherming door koper of alutape, die ook aan de massa hangt en eventueel afgeschermd draad (maar dat kan ten koste gaan van je hoog in je geluid)

Volgens mij gaat het om het aantal omwikkeling per spoel en de werking van het magnetisch veld, maar dat weet ik niet zeker

nverschoor
7 april 2011, 21:24
Ik heb regelmatig gehad dat ik in een afgesloten oefenruimte de band in de ruimte naast de mijne hoorde spelen via mijn versterker: wanneer ik mijn distortionpedaal uitzette, was het weg :)