PDA

View Full Version : schade, wat nu?



zeiler
6 april 2011, 23:45
Hoi!

ik had een gitaar hier staan, uitgeleend en met een paar dikke krassen teruggekregen. Nu weet ik wel welke gitaar ik uitleen dus in dit geval vind ik het niet heel erg en met een kratje bier was 't afgedaan maar toch...

Ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die een instrument ooit eens uitgeleend hebben en beschadigd terug hebben gekregen en hoe dat financieel is opgelost?

Als ik bijv. mijn Fender strat uitleen en er zit een dikke lelijke kras op de voorkant, al dan niet per ongeluk door de lener veroorzaakt.

De gitaar doet het om een kras niet minder, maar de resale waarde ligt beduidend lager... Is het dan coulant om te zeggen: betaal het verschil terug... Fender Standard strat voor een 800 euro, zeg met beschadiging nog maar 500, dus 300 overmaken of?

Ik hoop dat ik 't nooit meemaak, maar mijn versterker reist wel best wat af met andere mensen, welliswaar met een stevige flightcase maar toch!

Ik ben benieuwd ;)!

Zeiler

rensiemetal
6 april 2011, 23:54
Als je je versterker uitleent heb je dat risico. Het is slim om van te voren af te spreken met de persoon die van je leent dat hij eventuele schade vergoed. Zo voorkom je ruzie en ergernis.

FruscianteFan
7 april 2011, 00:19
Als het ernstig is, heb je daar verzekeringen voor. Altijd vervelend gedoe, en waarschijnlijk is het voor een vriendschap beter om het onderling op te lossen...

Ik hoorde een tijdje terug dat een (aangetrouwde) neef van me zijn goede akoestische gitaar had uitgeleend (aan zijn broer, dacht ik).... en de gitaar de volgende dag in twee stukken terugkreeg. Doodzonde... en hij vertrouwde het ook niet zo om de hals te laten repareren.

Braindead
7 april 2011, 00:19
Als je niet wilt dat er iets met je spullen gebeurt dan kun je ze beter niet uitlenen. Zo doen de meeste muzikanten het volgens mij. Als je iets wel uitleend dan loop je het risico dat er iets mee gebeurt en eventueel de lener daar niet voor garant staat. Daar kan je dan vooraf afspraken over maken en hopen dat die nagekomen worden.

Persoonlijk leen ik niet graag dingen van anderen omdat ik het risico niet wil lopen dat het vervolgens beschadigd. Ik heb weleens een gitaar uitgeleend maar dat was een hele oude. Dan is het niet zo'n ramp als er een krasje bij is gekomen.

FruscianteFan
7 april 2011, 00:33
Ik bedenk trouwens net dat ik zelf ook een en ander heb uitgeleend. Mijn Epiphone Les Paul, Boss ME-50 en tot voor kort de Phase90 logeren al ongeveer een jaar bij de medegitarist van mijn band. Die laatste is doorgebrand. Als ik al zou kunnen aantonen dat dat inderdaad zijn schuld is, hoef ik daar weinig mee te doen. 't Is jammer.... dat de ME-50 kuren vertoont is niet vreemd, dat deed-ie bij mij ook al.

Eerst maakte ik me wel zorgen over de Epiphone, maar dat valt nu wel mee. Hij gaat namelijk voorzichtiger om met zijn instrumenten dan ik...

Eko
7 april 2011, 08:40
Kun je eigenlijk alleen maar voorkomen door niet uit te lenen. Ik weet ook niet of dit onder W.A. verzekeringen te claimen valt. Je zult dan , denk ik , gedateerde foto`s moeten kunnen overleggen met toestand voor het lenen en de toestand er na. Doe je ook niet iedere keer voor je lol.
Ik leen hooguit instrumenten uit die niet gebruikt worden. En dan nog de goedkope zaken. Een Squier bv mag nog wel eens opgehaald worden.
Alle andere zaken blijven bij mij. Uit ervaring wijs geworden. Als er iets kapot gaat weet niemand ergens van. Ze waren er niet bij en ineens was het zo enz. enz. Dit heeft me een keer een goede gitaar gekost. Dan blijkt niemand verzekerd en niemand heeft geld of de vriendschap is ineens over.
Het materiaal wat er nu staat is dusdanig duur of niet te vervangen dat ik geen risico`s meer neem.

bat
7 april 2011, 08:50
Ik weet ook niet of dit onder W.A. verzekeringen te claimen valt. Je zult dan , denk ik , gedateerde foto`s moeten kunnen overleggen met toestand voor het lenen en de toestand er na. Doe je ook niet iedere keer voor je lol.
Jawel en mits de andere partij meewerkt (schuld bekent) heb je daar helemaal geen foto's of ander bewijsmateriaal voor nodig.

Het wordt inderdaad een heel ander verhaal als, zoals je ook schrijft, de ander er niks vanaf weet, er niet bij was enzovoort. Dan is het meteen een lastige kwestie, maar in dat soort gevallen zou ik me sowieso afvragen of je met zulke mensen wel vrienden moet willen zijn/blijven.

Kortom: het is vooral een kwestie van weten aan wie je het uitleent, goede afspraken daarover te maken en als je niet wilt dat iets beschadigt raakt buiten je eigen doen om: niet uitlenen.

zoon van Piet
7 april 2011, 11:55
Breek me de bek niet open!

Ik heb - zo even vlug uit mn hoofd- twee Gibsons en een tokai gebroken teruggekregen, een hard gevallen fender met kapotte elektronica, een paar kapotte koffers en allerlei slijtage. Marshall opgeblazen, eindtrafo aan gort..
Pedalen - die ik vaak uitleen- met gebroken pots,of gewoon defect, momenteel heeft iemand een van mij geleend vintage pedaal met klittenband beplakt op zijn plank gemonteerd..
Erger is niet terugkrijgen, een gitaar die gestolen werd terwijl ze geleend was. en een paar dingen waarvan de lener intussen verhuisd is, adres onbekend...

Meestal word het wel opgelost.Krijg ik iets anders of geld. de gitaar die gestolen werd, is vervangen door een mooie LP. Soms ben ik dus blij, vaak wat minder. Maar dat gaat wel over.. ;)

Maar een andere kant: Mijn broer speelt al tien jaar op een van mij geleende gitaar. Die krijg ik nooit meer terug. Maar de inspiratie die hij er uit haalde resulteerde wel in een album en een redelijk lopende act. Ik speel gitaar op dat album en bij die act, dus het heeft me eigenlijk heel wat opgeleverd...

SantaX
7 april 2011, 12:29
Persoonlijk zou ik zeggen, juist in het belang van de vriendschap, bel de verzekering. Als de vriend zegt, ja inderdaad dat is mijn schuld geweest, dan zal zijn WA verzekering gewoon uitkeren. Zolang het maar een ongelukje is. Dan betaald je vriend die premie ook niet voor niets ;)

Vervelend is het trouwens zeker. Heb het zelf wel eens gehad dat ik per ongeluk een dure nieuwe speaker van B&W om heb gestoten. De verzekering keerde gelukkig netjes uit. Vriend blij, ik blij.

FruscianteFan
7 april 2011, 12:45
Ohja, ik heb een tijdje terug best hard kortsluiting veroorzaakt bij een vriend (zijn ouders) thuis. Niet zomaar een zekering gesprongen, maar de hoofdknop doorgebrand. Ik weet er het fijne niet van, was ook geen dure reparatie. We hebben inderdaad afgesproken dat hij (de vader dan) het regelt met de verzekering, eventueel dus ook met mijn verzekering.

Punt is wel dat ik niet geheel schuld erken: dat ik een zekering laat springen is mijn fout, maar dat hun systeem zodanig verouderd is dat het nog harder naar de knoppen gaat, is niet per se mijn fout - ik had immers redelijkerwijs kunnen verwachten dat de elektonica daar thuis goed voor elkaar is. Daar komt nog bij dat als ik in contact was gekomen met de kortsluiting, ik nu dood was geweest omdat de stroom er dus niet onmiddellijk af was.

De eigenaar is het er niet mee eens. In zijn ogen heb ik simpelweg kortsluiting veroorzaakt en ben ik dus schuldig aan alle gedane schade.

Hoe dan ook, ik heb er niets meer van gehoord. De reparatie was €35, ik heb de man nog even gesproken en hij wees me er toch vooral op dat ik blij mag zijn dat ik nog leef.

TopRob
7 april 2011, 12:57
Persoonlijk zou ik zeggen, juist in het belang van de vriendschap, bel de verzekering. Als de vriend zegt, ja inderdaad dat is mijn schuld geweest, dan zal zijn WA verzekering gewoon uitkeren. Zolang het maar een ongelukje is. Dan betaald je vriend die premie ook niet voor niets ;)

Ik ben geen verzekeringsexpert, maar uit ervaring weet ik dat wanneer je iets aan een ander uitleent en het beschadigd terugkrijgt, de WA-verzekering van die ander meestal niet uitkeert. Wanneer je iets uitleent aan iemand anders, dan heeft die ander het betreffende goed (in dit geval een gitaar) "onder zich" als ware het zijn eigendom. Een WA-verzekering keert meestal alleen uit indien het een schade "aan derden" betreft.
Informeer eens bij je eigen verzekering hoe het precies in elkaar zit. Geen waardevolle spullen meer uitlenen is m.i. de beste optie. Succes ermee.

Rembull1980
7 april 2011, 15:14
Lenen is een lastige zaak, vooral als je geen "nee" kan zeggen...

zeiler
7 april 2011, 15:30
Lenen is een lastige zaak, vooral als je geen "nee" kan zeggen...

zeker... leuke verhalen en tips allemaal!

voor de kras van afgelopen week was het al mijn kampvuur gitaar, desalniettemin heb ik er een kratje bier voor gekregen aangezien de persoon 't niet zo tof vond dat er schade was, was dus aardig ;)!

Nu zit mijn amp in een flightcase etc maar ik ga idd wel ff met die jongen zeggen dat indien 't stuk gaat hij mag dokken (in wat vriendelijkere termen dan ;))...