PDA

View Full Version : Is dit wat? Gibson Artist 1980.



Triggy
6 april 2011, 22:53
Hallo allemaal,

Ben geen Gibsonkenner (meer een Gretsch-freak) maar ben wel van plan om eens een mooie Gibson aan mijn collectie toe te voegen.
Tijdens het googlen kwam ik deze tegen. Is dit wat?

http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/432793587-gibson-les-paul-artist-antique-sunburst-collectors-item.html?

Weer eens wat anders als een Les Paul Standaard of een custom terwijl de kleur en houttekening bij deze wel heel erg mooi is..

Graag jullie kennersblik en commentaar!

arcane
6 april 2011, 22:59
Hallo allemaal,

Ben geen Gibsonkenner (meer een Gretsch-freak) maar ben wel van plan om eens een mooie Gibson aan mijn collectie toe te voegen.
Tijdens het googlen kwam ik deze tegen. Is dit wat?

http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/432793587-gibson-les-paul-artist-antique-sunburst-collectors-item.html?

Weer eens wat anders als een Les Paul Standaard of een custom terwijl de kleur en houttekening bij deze wel heel erg mooi is..

Graag jullie kennersblik en commentaar!

Ik kan alleen het volgende zeggen: Wat een enorm geile gitaar.

geert1976
6 april 2011, 22:59
mooie gitaar uit het einde van de jaren 70/begin jaren 80, maar gezien de huidige markt vind ik hem aan de dure kant.

In deze gitaar is een moogboard ingebouwd, hardrock en metall is geen aanrader met deze gitaar (gaan niet grandioos goed om met zware distortions).

Voor een potje blues en rock is die prima te gebruiken

Rinze
6 april 2011, 23:01
Les Paul met een printplaat met aktieve elektronica ter grootte van Schiermonnikoog aan boord. Elektronica is ontworpen door meneer Moog. Was ook een ES en een RD van.

Mitch
6 april 2011, 23:05
mooie gitaar uit het einde van de jaren 70/begin jaren 80, maar gezien de huidige markt vind ik hem aan de dure kant.


Zeg maar gerust: bedoeld voor de verzamelaar, niet een gebruiker. En dan nog te rooskleurig. Het totaalplaatje moet je wel héél erg aanstaan. Bronzen topkam, staartstuk met finetuners, vijflaags esdoorn hals, aktieve electronica, pfff....

Thiez
6 april 2011, 23:09
Het is inderdaad wel een aparte gibson, maple hals en actieve elektronica. Ik vind het wel een mooi dingetje om te zien.
Kan iemand mij vertellen wat voor top dat is? Ik vind het wel een gaaf effect hebben.

Oranjeaap
6 april 2011, 23:31
Een maple top die meerdere malen gestained is denk ik. Zowel met geel als met zwart. Aan de rand meer zwarte stain denk ik. En daarna gewoon tabacco burst maar met een subtiele overgang naar zwart.

Ik vind het echt een super mooie gitaar. Alleen jammer van die enorme plastic deksels aan de achterkant. Als je er op gaat spelen kun je natuurlijk ff het soldeer apparaat pakken en gewoon bypassen. Maar dit lijkt mij eerder een collectors gitaar.

Thiez
6 april 2011, 23:34
Maar wel een aparte tekening in dat maple stuk. Het is geen flame of quilt of burl ofzo. Je ziet een normale nerf en dan hier en daar een apart stuk tekening. Vind het erg mooi.

geert1976
6 april 2011, 23:37
Misschien ben ik aan het dementeren, maar volgens mij hoort de koffer er niet bij, ik weet toch bijna zeker dat de Artist versies in andere meer luxere koffers kwamen....

Wouter J
7 april 2011, 00:42
Bij Luc in Maaseik hangt een Gibson ES335 artist, de ES versie van deze gitaar en ik heb die bespeeld en in tegenstelling tot wat men hier tot nu toe heeft gezegd is de actieve elektronica best voor metal te gebruiken, sterker nog, Ik blies bijna die versterker op toen ik de "expander" aanzette.
http://www.justjazzguitars.com/Images.1/The%20Collection/ForSale%20045%20ES%20Artist%2010a.jpg
En ik zag een hardcore band waarbij een van de gitaristen een RD Artist gebruikte en een monster sound eruit kreeg.

Van wat ik begrepen heb was het de bedoeling dat je de Artist gitaren via DI versterkte en dan met een kabel je pedalen door lustte naar de effects loop waardoor je geen versterker meer op het podium nodig had. Het Line6 POD idee dus maar dan 20 jaar eerder. Natuurlijk was er niemand die die dingen op die manier gebruikte.

Ik denk dat Yes gitarist Steve Howe toch wel de bekendste gebruiker van de ES Artist is.
http://originalasia.com/images/photos/Rio/asia_rio_09.jpg

En dan hebben we natuurlijk ook de RD Artist bas, die door Krist Novoselic van Nirvana werd (en nog steeds word) bespeeld. Novoselic heeft vaak bewezen hoe stevig die bassen zijn, er is een scene in "Live tonight, sold out" waar Kurt's kapotte Fender stratocaster body naar Krist word toegeworpen en deze hem met zijn bas honkbal stijl weg slaat. En in een interview met het Duitse "Gitarre und Bass" Prees novoselic de RD Artist bas als zijnde de enige bas "die ik tegen de muur aan kan gooien en die dan nog steeds gestemd is als ik 'em opraap"
http://www.novoselic.com/adrift/pictures/adriftkrist1.jpg

Duhsjaak
7 april 2011, 03:12
En dan hebben we natuurlijk ook de RD Artist bas, die door Krist Novoselic van Nirvana werd (en nog steeds word) bespeeld. Novoselic heeft vaak bewezen hoe stevig die bassen zijn, er is een scene in "Live tonight, sold out" waar Kurt's kapotte Fender stratocaster body naar Krist word toegeworpen en deze hem met zijn bas honkbal stijl weg slaat. En in een interview met het Duitse "Gitarre und Bass" Prees novoselic de RD Artist bas als zijnde de enige bas "die ik tegen de muur aan kan gooien en die dan nog steeds gestemd is als ik 'em opraap"


Bericht ingekort.....

Goeiemorgen
Mensen tegen een muur aanzetten mag niet, maar gitaren tegen een muur aangooien wel? En is dat een manier om gitaren te beoordelen? Hij klinkt en speelt kut maar hij gooit zo lekker.

Vind je het heel erg dat ik dat een tamelijk eh....... hoe zeg je dat nou een beetje netjes? Vind je het vreemd dat ik een beetje twijfel aan de verstandelijke vermogens van die heer Novo?

Als ie dat met droge ogen zegt, ben je trouwens als uitgever op zijn minst ook een beetje eigenaardig dat je dat nog print ook.

Destijds vond ik John Hiatt een beetje een janker met zijn Perfectly Good Guitar, maar ik begin er steeds meer begrip voor te krijgen.

Het is maar een mening hoor, maar het is wel mijn mening.

Vriendelijke groet, Gus

Bolder
7 april 2011, 11:04
Als je geen kenner bent, zou ik het niet doen aan de hand van de reacties van onze mede forumleden.

Aan de andere kant is het een ontzettend vette gitaar.

geert1976
7 april 2011, 12:55
Bij Luc in Maaseik hangt een Gibson ES335 artist, de ES versie van deze gitaar en ik heb die bespeeld en in tegenstelling tot wat men hier tot nu toe heeft gezegd is de actieve elektronica best voor metal te gebruiken, sterker nog, Ik blies bijna die versterker op toen ik de "expander" aanzette.
http://www.justjazzguitars.com/Images.1/The%20Collection/ForSale%20045%20ES%20Artist%2010a.jpg
En ik zag een hardcore band waarbij een van de gitaristen een RD Artist gebruikte en een monster sound eruit kreeg.

Van wat ik begrepen heb was het de bedoeling dat je de Artist gitaren via DI versterkte en dan met een kabel je pedalen door lustte naar de effects loop waardoor je geen versterker meer op het podium nodig had. Het Line6 POD idee dus maar dan 20 jaar eerder. Natuurlijk was er niemand die die dingen op die manier gebruikte.

Ik denk dat Yes gitarist Steve Howe toch wel de bekendste gebruiker van de ES Artist is.
http://originalasia.com/images/photos/Rio/asia_rio_09.jpg

En dan hebben we natuurlijk ook de RD Artist bas, die door Krist Novoselic van Nirvana werd (en nog steeds word) bespeeld. Novoselic heeft vaak bewezen hoe stevig die bassen zijn, er is een scene in "Live tonight, sold out" waar Kurt's kapotte Fender stratocaster body naar Krist word toegeworpen en deze hem met zijn bas honkbal stijl weg slaat. En in een interview met het Duitse "Gitarre und Bass" Prees novoselic de RD Artist bas als zijnde de enige bas "die ik tegen de muur aan kan gooien en die dan nog steeds gestemd is als ik 'em opraap"
http://www.novoselic.com/adrift/pictures/adriftkrist1.jpg

Het zou om gemodde exemplaren kunnen gaan.
Ik heb een Gibson RD gehad, met het beruchte Moogboard en bij zwaardere oversturing werd die rete schel en gillerig en feedback gevoelig.

Ik geloof dat HaroldA destijds ook zijn RD heeft gemod, om hem voor metal geschikt te maken

Wouter J
7 april 2011, 13:51
Bericht ingekort.....

Goeiemorgen
Mensen tegen een muur aanzetten mag niet, maar gitaren tegen een muur aangooien wel? En is dat een manier om gitaren te beoordelen? Hij klinkt en speelt kut maar hij gooit zo lekker.

Vind je het heel erg dat ik dat een tamelijk eh....... hoe zeg je dat nou een beetje netjes? Vind je het vreemd dat ik een beetje twijfel aan de verstandelijke vermogens van die heer Novo?

Als ie dat met droge ogen zegt, ben je trouwens als uitgever op zijn minst ook een beetje eigenaardig dat je dat nog print ook.

Destijds vond ik John Hiatt een beetje een janker met zijn Perfectly Good Guitar, maar ik begin er steeds meer begrip voor te krijgen.

Het is maar een mening hoor, maar het is wel mijn mening.

Vriendelijke groet, Gus

Nou ja, er is een keer geweest dat Krist Novoselic een opdonder van een van zijn bassen terug kreeg, dat was tijdens de 1993 MTV Music awards toen hij zijn Gibson Ripper de lucht in gooide en verkeerd opving.
http://www.youtube.com/watch?v=u8oT9ag631Q
Nou weet ik dat een Gibson Ripper een vrij zwaar instrument is dus dat moet hem wel flink pijn hebben gedaan.

In ieder geval deed dat hem pijn genoeg om zich daarna in de politiek te stortten.
http://tweedmag.com/MEDIA/NEWS/2005012912271101.jpg

signsofzodiac
7 april 2011, 14:50
De brightness zou je misschien nog wel kunnen verklaren door de maple neck, de maple top en een zo goed als holle mahonie body die daardoor niet zo gek veel bijdraagt aan de warmte. Ik ken hem persoonlijk niet, maar puur op de visuals vind ik het een plaatje. Hou ook wel van de aparte gitaren met aparte electronica. Onlangs een Les Paul Recording bespeeld en, hoewel volgens traditionele begrippen, geen Les Paul sound wel een unieke gitaar met bruikbare sounds. Staat me vaag iets van bij van een paar jaar terug dat volgens de Vintage Guitar Guide de 2e hands prijs ergens tussen de $1300-1600 lag. 2600 euro lijkt me echt veel te veel van het goede.

munkie
7 april 2011, 19:08
Er ontbreekt wel een fijnstemmertje op het staartstuk. Dat is een origineel Gibson onderdeel waar naar mijn beste weten geen kopieen van zijn. Rete(n)duur dus.

HaroldA
7 april 2011, 19:47
Ik geloof dat HaroldA destijds ook zijn RD heeft gemod, om hem voor metal geschikt te maken

Nope, da's niet de reden.

Ik was gewoon niet onder de indruk van de elektronica en vooral de bass en treble vond ik gevaarlijk. Die gingen van -10 tot +10 en moesten dus ergens in het midden staan om een beetje neutraal te blijven. Hetzelfde geldt voor de volume pot die tot 20 ging.

Hij is nu gewoon passief met een oude Super Distortion in de brug. Nice! :ok:

Triggy
7 april 2011, 21:19
Bedankt voor jullie reacties tot zover.

@geert1976: Heb er nog eentje gevonden op Gbase.com , de koffer lijkt toch origineel te zijn: http://www.gbase.com/gear/gibson-les-paul-artist-1980

Kort samengevat, Mooie gitaar om te zien, meer een collectersitem dan een player, de electronica maakt 'm tot een vreemde eend in de bijt... en de prijs is te hoog.

Vooralsnog spring ik nog niet in de auto. In hoeverre is een LP Custom uit dezelfde periode qua speelplezier beter/anders?