PDA

View Full Version : Martin om-1



whopper
6 april 2011, 20:53
Hoi allemaal,

Ik heb vandaag een (voor mij) waanzinnige mooie acoustische gitaar uitgeprobeerd, de Martin OM-1.

Heb bij de muziekwinkel bij mij in de buurt lekker lang mogen uitproberen en wil de gitaar eigenlijk wel kopen van mijn spaarcenten.

De gitaar is al goed afgesteld en ik krijg er ook nog een afstelbeurt (binnen 1 jaar) en gratis nieuwe snaren bij. De prijs lijkt me ook OK voor 850.00 is ie van mij. Zonet ff bij Thomann gekeken en wordt daar voor 880.00 verkocht

Heeft iemand ervaring met deze gitaar?

bedankt alvast!

Fingerpick
6 april 2011, 21:00
Hoi allemaal,

Ik heb vandaag een (voor mij) waanzinnige mooie acoustische gitaar uitgeprobeerd, de Martin OM-1.

Heb bij de muziekwinkel bij mij in de buurt lekker lang mogen uitproberen en wil de gitaar eigenlijk wel kopen van mijn spaarcenten.

Heeft iemand ervaring met deze gitaar?

bedankt alvast!

Als je er zo gek op bent en ze als voor jou de"beste" keuze is van alles wat je uitgeprobeerd hebt mag je ze met een gerust hart kopen. Hoe anderen dit model ervaren heeft geen belang : kwaliteit kan van instrument tot instrument van hetzelfde merk en model, verschillen.
Heel veel geluk er mee!!

LaurentB
7 april 2011, 10:35
Ja, en koop dan wel DIE gitaar die je getest hebt hè, dát exemplaar. Kan nogal verschil in zitten namelijk (bij alle gitaren, niet specifiek bij Martin).
Mijn ervaring is dat als een gitaar je direct zo goed bevalt dat het dan wel goed zit.

Mr.Fingers
7 april 2011, 11:03
Als het jouw gitaar is, zeker doen. Hou er wel rekening mee dat de hals gemaakt is van extreme mahonie multiplex... (Rust) Stratabond heet dat

http://www.jacksinstrumentservices.com/shared/images/reviews/martin-laminate-neck.JPG

Fingerpick
7 april 2011, 11:10
Als het jouw gitaar is, zeker doen. Hou er wel rekening mee dat de hals gemaakt is van extreme mahonie multiplex... (Rust) Stratabond heet dat

Is wel oersterk en stabiel!

chris c
7 april 2011, 19:11
Geen ervaring met deze gitaar, wel hele goede ervaringen met andere Martins.
Als je ze "waanzinnig goed" vindt, kopen!

zoon van Piet
8 april 2011, 10:31
Is wel oersterk en stabiel!

en al dan niet terecht alom berucht als tonevretend!

rijsberman
8 april 2011, 10:52
en al dan niet terecht alom berucht als tonevretend!

Bedoel je multiplex in het algemeen of heb je specifieke ervaring met de gelamineerde hals van Martin? Het ene laminaat is het andere niet.

Anyways, punt blijft dat als TS die OM-1 geniaal vindt, hij er geen verkeerde koop aan doet. Die Martins zijn bij mijn weten niet erg overpriced ofzo. Hoewel er in die prijsklasse nog wel meer is wat warme gevoelens zou kunnen oproepen natuurlijk. Ik neem aan dat de TS verder heeft gekeken dan deze OM-1...

Rutger
8 april 2011, 11:25
Afgezien van de technisch/theoretische bezwaren van multiplex, vind ik deze gitaren best goed klinken hoor!

zoon van Piet
8 april 2011, 11:56
Bedoel je multiplex in het algemeen of heb je specifieke ervaring met de gelamineerde hals van Martin? Het ene laminaat is het andere niet.

Anyways, punt blijft dat als TS die OM-1 geniaal vindt, hij er geen verkeerde koop aan doet. Die Martins zijn bij mijn weten niet erg overpriced ofzo. Hoewel er in die prijsklasse nog wel meer is wat warme gevoelens zou kunnen oproepen natuurlijk. Ik neem aan dat de TS verder heeft gekeken dan deze OM-1...

Ik wil de TS niet beïnvloeden, mijn uitspraak heeft niet specifiek betrekking op de Martin. Ik reageerde op de algemene uitroep dat laminaatnekken ultrasterk en stabiel (zouden) zijn.
'Geforceerd kwartiers' of 'Vielschichtlaminat' nekken hebben een uitermate bedenkelijke reputatie, sommigen zeggen zelfs dat ze de ondergang van de Duitse gitaarindustrie op hun streperige geweten hebben. Toekomstige archeologen zullen duizenden onverwoestbare maar nergens naar klinkende Framussen opgraven ;)
Natuurlijk is het mogelijk goed klinkende laminaatnekken te maken. sterker ik heb een prima klinkende gitaar met deels laminaatnek ( het middendeel). Maar dat doet niks af aan die reputatie: ik had ernstig twijfels bij aankoop van die gitaar, louter en alleen vanwege de streepjes. De techniek blijft altijd omgeven door een bedenkelijke reputatie. En sinds de 70er jaren zien we dit soort halzen dan ook nog zelden, ondanks de aan laminaatnekken toegedichte extra sterkte en stabiliteit.

whopper
8 april 2011, 22:41
beste mede forummers,

Bedankt nog ff voor jullie adviezen en comments.

Vanmiddag naar Meibergen in Deventer gereden en de gitaar gekocht. Past hartstikke mooi in de originele case en dat voor 850.00 euri!

Ik ben helemaal blij en ga er vannacht mee slapen......

Flipkoos
9 april 2011, 10:01
Ik ben helemaal blij en ga er vannacht mee slapen......

Ooh...daarom wou je een nieuwe gitaar. Je hebt daar ook wel betere alternatieven voor hoor...

:P

gefeliciteerd

BobvanKempen
9 april 2011, 23:10
beste mede forummers,

Bedankt nog ff voor jullie adviezen en comments.

Vanmiddag naar Meibergen in Deventer gereden en de gitaar gekocht. Past hartstikke mooi in de originele case en dat voor 850.00 euri!

Ik ben helemaal blij en ga er vannacht mee slapen......

Ik vind (en daar zal ik in de komende posts wel om neergesabeld worden) dat je een van de beste gitaren in die prijsklasse gekocht heeft. Ze heeft een mooi volume, de klanken zijn in balans, een uiterlijk so sober dat het super is en Martin op de Headstock. Heel erg gefeliciteerd!