PDA

View Full Version : Wah kunnen aansluiten op volume pedaal met fx



Rooker
6 april 2011, 20:51
Zoals titel zegt ben ik op zoek naar een wah effect die ik kan aansluiten op mijn Boss volume pedaal. Ik wil graag dat hij in ieder geval de classieke wah geeft die ik dan met mijn voeten kan bedienen middels het volume pedaal. Wanneer ik het effect dan uit zet moet het gewoon weer werken als volume pedaal. Bestaat deze mogelijkheid:???:
Misschien ook relevant... Hij komt voor mn peavey vk100

driftkop
6 april 2011, 20:57
Er bestaan wel gecombineerde wah/volume pedalen, bv van Morley die doen wat jij beschrijft. Of er een uitbreiding voor je Boss is weet ik niet.

Rooker
6 april 2011, 21:10
Er bestaan wel gecombineerde wah/volume pedalen, bv van Morley die doen wat jij beschrijft. Of er een uitbreiding voor je Boss is weet ik niet.

Thnx voor je reactie. De Morley ken ik. Dat is evt een optie, maar wil eerst uitvinden of er eventueel een soort wah pedaal bestaat dat je kunt aansluiten op de fx van het volume pedaal. Blijkt dit niet te bestaan dan zal ik ooit wel voor de Morley gaan.

Mitch
6 april 2011, 21:55
Dus je wil een extern effect dat je koppelt aan je volumepedaal, zodat je volumepedaal dan fungeert als wah? Dan is je volumepedaal op dat moment eigenlijk een expressie-pedaal en da's alleen maar bediening. Dan mis je dus het signaalpad (oftewel: geluid en geëffecteerd geluid).

Rooker
7 april 2011, 11:32
Dus je wil een extern effect dat je koppelt aan je volumepedaal, zodat je volumepedaal dan fungeert als wah? Dan is je volumepedaal op dat moment eigenlijk een expressie-pedaal en da's alleen maar bediening. Dan mis je dus het signaalpad (oftewel: geluid en geëffecteerd geluid).

Juist.. De eerste twee zinnen is wat ik bedoel. Op het moment dat ik de footswitch zou intrappen op het wah pedaal zou dan mijn volume pedaal gaan veranderen in een wah. Het volume blijft dan op het nivo van het minimum wat ik ingesteld heb op mijn volumepedaal en ik kan het pedaal dan gebruiken als wah. Net zoals je bijvoorbeeld bij een cry baby pedaal.
De uitleg in je laatste zin begrijp ik niet. Of bedoel je dat het alleen mogelijk zou zijn om de intensiteit van het effect te reguleren maar niet het effect zelf:???:

FruscianteFan
7 april 2011, 11:44
Klinkt best ingewikkeld wat je wilt. Als ik het goed begrijp wil je dat je wahwah zelf alleen nog fungeert als aan/uit-schakelaar, die tegelijkertijd het ingestelde volume onthoudt? Vervolgens kun je je volume als wah gebruiken.

Dan vraag ik me af waarom je niet gewoon je wahwah naast je volume zet en ze los blijft bedienen....

Rooker
7 april 2011, 12:44
Klinkt best ingewikkeld wat je wilt. Als ik het goed begrijp wil je dat je wahwah zelf alleen nog fungeert als aan/uit-schakelaar, die tegelijkertijd het ingestelde volume onthoudt? Vervolgens kun je je volume als wah gebruiken.

Dan vraag ik me af waarom je niet gewoon je wahwah naast je volume zet en ze los blijft bedienen....

De reden waarom er naast zowiezo niet gaat gebeuren is omdat het dan veel te groot en te druk wordt met al die pedalen....

De Morley is op zich een goede optie. die doet eigenlijk precies wat ik wil. Alleen ik ben al in het bezit van een boss volume/expressie pedaal. Dit is een mooi flink (degelijk pedaal).

Nu weet ik dat bijv (even ter uitleg) Behringer een autowah pedaal pedaal heeft die je kunt aansluiten op de expressie input.

Wil dit dan zeggen dat ik nu de wah kan bedienen met mijn expressiepedaal en dat het "auto" gedeelte opgeheven wordt.

En dan.....

Wanneer dat het geval is. vind ik nog een ding van belang. Wanneer ik dat wah pedaaltje dan uit schakel. Werkt dan me volume pedaal gewoon als volume pedaal???

Dan heb ik dus 2 in 1 en dat is waar ik naar op zoek ben:soinnocent:

Sorrie.... Duidelijker kan ik het niet uitleggen;)

FruscianteFan
7 april 2011, 12:56
Ik heb die Morley weleens geprobeerd en vond het maar onhandig. Niet alleen vanwege de combinatie wah en volume, maar vooral omdat je een aparte schakelaar hebt om tussen de twee te schakelen. Je moet met je voet van de wah af om hem uit te zetten, maar je moet er wel aan denken dat je hem dan toe-down wilt hebben omdat je anders meteen je volume kwijt bent.

Verder denk ik dat het afhangt van de aansluitingen op je volumepedaal of het kan, wat je wilt. Als je hem als volumepedaal in de keten kunt zetten en tegelijkertijd als expressiepedaal aangesloten kunt hebben, dan zou het theoretisch kunnen. Dan denk ik dat je wel nog een aparte loop nodig hebt om het volumepedaal uit de keten te halen als je hem als wah gebruikt. Probleem: dan moet je naast een (auto)wah nog een kastje hebben. Denk dat je dan beter af bent door je volumepedaal te vervangen door een volume-wah, al heb je dan veel minder keus.

Rooker
7 april 2011, 21:13
Ik heb die Morley weleens geprobeerd en vond het maar onhandig. Niet alleen vanwege de combinatie wah en volume, maar vooral omdat je een aparte schakelaar hebt om tussen de twee te schakelen. Je moet met je voet van de wah af om hem uit te zetten, maar je moet er wel aan denken dat je hem dan toe-down wilt hebben omdat je anders meteen je volume kwijt bent.

Verder denk ik dat het afhangt van de aansluitingen op je volumepedaal of het kan, wat je wilt. Als je hem als volumepedaal in de keten kunt zetten en tegelijkertijd als expressiepedaal aangesloten kunt hebben, dan zou het theoretisch kunnen. Dan denk ik dat je wel nog een aparte loop nodig hebt om het volumepedaal uit de keten te halen als je hem als wah gebruikt. Probleem: dan moet je naast een (auto)wah nog een kastje hebben. Denk dat je dan beter af bent door je volumepedaal te vervangen door een volume-wah, al heb je dan veel minder keus.

Ja precies.... Dank voor je duidelijke uitleg! Ik denk dat ik twee opties over houd. Mijn volume pedaal opofferren voor een Morley combi pedaal of over me geloof heen stappen en toch een wah ernaast. Of helemaal geen volume pedaal meer gebruiken. Haha. als je alles van te vooren weet:(. Dan had ik gelijk die Morley moeten kopen.

Nogmaals dank:ok:

Nitefly7
9 april 2011, 18:30
wat jij wilt, kan wel degelijk...maar niet helemaal!

optie 1:
je kan je Boss pedaal (als het een FV-300 of FV-500 betreft) aanpassen, waarmee je schakelt tussen volumeregeling en 'expressie'stand..

De FV-300 en -500 zijn stereo, waarmee je dus een extra input/output paar hebt dat je (als het goed is) niet gebruikt in een mono-setup..

Een forumlid (naam is me ontschoten) heeft zijn FV dusdanig gemod (aangepast) zodat als hij op een switch duwt (plek zat op zo'n Boss), er van output paar gewisseld wordt:

gitaar -> extra gesoldeerde input Boss -> (volume regeling) -> input/ output Boss 1 -> gitaarversterker (schakelaar uit)
gitaar -> extra gesoldeerde input Boss -> (volume regeling omzeilen, 100% volume) -> input/output 2 naar Wah-module -> output 1 naar versterker.
omdat je kiest tussen het gebruik als volumepedaal OF als expressie, kun je niet het volume gebruiken dat je instelt.
dit volume is of 100% (of 0% als je het omdraait)

optie 2:
verder kun je dus doen wat FruscianteFan zei, met een extra kastje ter grootte van een klein MXR pedaal:
je hebt er alleen 3 dingen voor nodig:

- Boss Exp./volumepedaal
- module met wah-effect (bijv. Boss AW-x, of iets als een Line6 M5/9/13)

- interface doosje met
* gitaar ingang
* gitaar uitgang

* 'volume-regeling' send/return : signaal van gitaar loopt loopt door de interface, door de volumeregeling van volumepedaal, terug naar interface -> naar de versterker
* wah-regeling' send/return: signaal van gitaar gaat rechtstreeks door interface naar de versterker (100% volume), en het volumepedaal wordt door de interface verbonden met de expression ingang van het wah-effect.

je kunt met zo'n oplossing, je volumepedaal voor zowel volumeregeling (0-100%) als voor expressie van een wah-effect (volume = 100%) gebruiken.

Als ik uit je verhaal begrijp, dat je tijdens het bedienen van je wah-effect, het volume wilt gebruiken dat je als laatste op je volumepedaal had ingesteld, wordt dit een beetje lastig:

zodra je volumepedaal het wah-effect aanstuurt, kan het niet tegelijkertijd een actieve bijdrage leveren aan het volume van je gitaar: feitelijk haal je het volumepedaal namelijk uit de signaal keten.

ik onderzoek de mogelijkheid om bij Dan van This1smyne.com een dergelijk kastje te laten bouwen;
op die manier kan ik met een volumepedaal af en toe de Expressie-ingang van een Boss Pitch Shifter gebruiken..

Optie 3 Een gecombineerde Wah/volume, en hier is niet zo weinig keus als je zou denken:
Morley heeft een flink aantal, waaronder ook hun nieuwe Mini reeks (kleiner pedaal, met zowel wah als volume)
EBS Wah One (niet alleen voor bassisten, maar ook te gek voor gitaristen, incl. een autofilter stand)
EBS Stanley Clarke Wah (..misschien wel alleen voor bassisten, maar in te stellen en wie weet ook te gek voor gitaar)
Dunlop Mr Crybaby (wah + volume)
DOD FX-17 (als je'm kan vinden, oudje, soms 2ehands)

Optie 3b Een Wah laten aanpassen naar volumepedaal
je kan een Crybaby of andere wah laten aanpassen, maar dan hou je vaak dit over:
- een wah die geen lekkere 'sweep' meer heeft
- of een volumepedaal dat niet helemaal van 0-100% of andersom kan gaan