PDA

View Full Version : Gitaar gevallen en waarschijnlijk is er iets mis.



SlevinK
6 april 2011, 20:28
Hey allemaal,

Ik ben nu ongeveer 2 weekjes in het bezit van een Loar LH-200vs. Ik ben er erg tevreden mee. Alleen heb ik hem 2 dagen geleden per ongeluk uit de standaard gestoten en is hij plat op de bovenkant gevallen. In eerste instantie kon ik niets ontdekken, geen krasje of iets dergelijks. Hij viel dan ook precies recht op de snaren.
Alleen heb ik het idee als ik barre-akkoorden gebruik, ik deze wat harder moet indrukken dan voorheen. Want als ik dit niet doe, begint het geluid te trillen. Dit is duidelijk hoorbaar, als ik bijvoorbeeld reggae speel. (Dus af en toe het geluid demp, dmv de barre-akkoorden wat losser aan te zetten).

En dan heb ik ook nog als ik op de 8ste en 13de positie op de lage E een hammer-on doe of deze snaar op die 2 posities snel achter elkaar in te drukken, dan hoor ik een raar geluid (een soort trilling of iets dergelijks). Dit heb ik niet op de andere posities. Kan het zijn dat er op deze posities de fret wat beschadigd is? Hij maakt dit geluid in ieder geval niet als ik op dezelfde posities, andere snaren indruk.

Ik heb deze gitaar via internet besteld, dus ik kan niet langs de winkel gaan waar ik hem gekocht heb.
Ik hoop dat iemand weet wat ik hier aan kan doen.

Groeten,
T.

-Martijn-
6 april 2011, 21:03
Wat er precies aan de hand is is moeilijk te zeggen van een afstand, heb je misschien wat foto's? Het zou kunnen dat je hals door de val iets verbogen is. Het is in ieder geval geen fret die beschadigd is.

Op deze site staan onder andere de gebruikelijke afstanden tussen snaren en de toets, misschien kan je opmeten of die van jou gitaar een ongeveer overeenkomen: http://donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen

Als er verder niks mis is kan het met een beetje afstelwerk misschien wel verholpen worden.

G.G.
6 april 2011, 23:58
NIET GELIJK VOLGENS HET BOEKJE GAAN AFSTELLEN. Als er bij de klap iets veranderd is aan je gitaar, wat er 2 minuten ervoor nog niet was, dan is er iets mis. Eerst uitzoeken wat er aan de hand is. Halsbodyverbinding nog even strak? Halspen verschoven in de groef, of door de klap deels ontspannen omdat ie eerder wringde in de uitfrezing? Bepaalde frets door de klap wat uit de groef omhoog gekomen?

Eerst kijken wat er aan de hand is en dan afstellen. uit welke plaats kom je? Misschien zit er iemand in de burt die eens een kijkje kan nemen.

Eko
7 april 2011, 08:59
Ga er even mee langs een winkel waar ze een techneut hebben rondlopen. Even checken is binnen 5 minuten gedaan. Oplossen kan misschien iets langer duren , zeker als er echt iets kapot is gegaan. Er kan van alles kapot zijn gegaan , topkam , brug , halspen of frets om maar iets te noemen. Zijn niet allemaal onoverkomelijke problemen. Als je zelf niet echt bekend bent met repareren laat het dan even doen.

Ron Houben
10 april 2011, 14:09
Demp de snaren en klop eens op het bovenblad. Je kunt dan horen of een zangbalk is losgekomen. Bij dit soort ongelukjes komt er vaak een zangbalk los die dan een resonantie geeft.

Verder de hals/body verbinding laten controleren. Zit er geen scheurtje aan de achterkant van de kop? Hals/kop overgang?

Ga er mee naar een gitaarbouwer, en kop je spullen de volgende keer in een winkel waar ze ook een reparateur hebben, dat bespaart een hoop ellende.

Succes!

Hacquebord
17 april 2011, 15:23
Ik heb ooit hetzelfde meegemaakt met een Fender, een waanzinnig fijne DG 31 SG. Kostte een rib uit mijn lijf. Iemand duwde een een meubelstuk aan de kant waar mijn black beauty achter stond. Auw. Plat op een betonnen vloer met zijn front.

Nadien mistte ik de tensie die hem zo speciaal maakte. Ook was de actie groter (afstand snaren tot de toets). Er was visueel niets te vernemen. Ook nooit iets gemerkt van rammelende delen. Met een spiegel kon je ook niets zien.

Aan de achterkant van de kop was een scheurtje in de lak te zien, maar dat was niet genoeg om te duiden op een scheurtje in het hout, het kon niets van doen hebben met de veranderde actie.

Ik heb er nog jaren op gespeeld, maar niet meer met dat super plezier. Toch was hij niet onbruikbaar.

Tip: kun je iets met de inboedelverzekering? Overleg met een gitaarbouwer wat reparatie kost. Aan de andere kant een nare les. Wees altijd superzuinig op je spullen. Ook met een gitaar van 200,00. Je hebt er hard voor gespaard toch?