PDA

View Full Version : Hoe leer je rock gitaar?



Captain Planet
6 april 2011, 18:26
Ben nu een tijdje into blues gitaar. En dat lukt al vrij goed, en het is ook allemaal vrij logisch, maar nu wil ik ook gaan beginnen met rock gitaar. Maar nu vroeg ik me af hoe ik hieraan moet beginnen?

Met blues heb je een akkoordprogressie en een paar 'vaste' ritmes waar je wat in kan gaan improviseren, maar dit heb je toch niet echt bij rock?

Dus vandaar mijn vraag: hoe begin ik met rock gitaar te leren..?

Thiez
6 april 2011, 18:32
Rock is natuurlijk een heel breed begrip. De classic rock ligt natuurlijk heel erg in de blues richting alleen er wordt meer gebruik gemaakt van powerchords en een zwaardere drive.

Voor rock zul je ook vast wel standaard progressies hebben, maar ik zou zeggen, improviseer er lekker op los.
Er zijn een hoop gave riffs te maken met powerchords, daartussen pak je wat overloopjes uit een toonladder ofzo.
Het kan zo moeilijk en makkelijk als je zelf wilt. Als je sommige riffs van ac/dc bijvoorbeeld uitpluist, dan sta je ervan versteld hoe simpel het eigenlijk in elkaar steekt.
Soleren in rock vind ik zelf ook zeker het lekkerste in gewoon de pentatonische ladder. Lekker rauw met een beetje duw en trekwerk erin en af en toe een sprongetje naar volledig mineur.

Captain Planet
6 april 2011, 18:45
Gebruik je ook soms de majeur toonladder in rock? Want in blues zit ik tegenwoordig veel te experimenteren met: eerste maat/maten 'majeur denken' en dan echt met een lekkere bending naar een flat 5 en de spanning wegwerken door geleidelijk naar je root te gaan, als je het wat begrijpt.

Gaan zo'n dingen ook in rock? Ik heb gewoon nu veel meer feeling voor blues, omdat ik me voornamelijk een mondharmonicaspeler voel die een beetje gitaar speelt, en ik daarop vooral blues speel. :-)

Kan je rock ook aanvoelen als blues? Of is rock een meer random gevoel?

Wat zijn vaak gebruikte ritmes in rock?
EDIT: Als het rock een te breed begrip is, neem dan classic rock.

aaronstonebeat
6 april 2011, 19:07
It's all attitude, it's all spirit:


http://www.youtube.com/watch?v=PxKjcIU6fo0

;)

Thiez
6 april 2011, 22:41
Je kunt zoveel doen in rock als je wilt. Alles wat jij lekker vind klinken kan ;) Ik hou niet zo van 'standaard' dingen. Als het lekker klinkt is het goed, ookal is het theoretisch totaal niet te onderbouwen.
Blues heb je heel vaak shuffle achtige ritmes en rock gaat het meestal wat meer op de tel. Hoewel er ook een hele hoop rockshuffeltjes zijn.
Persoonlijk vind ik mineur altijd wel erg lekker klinken en schreeuwen maar het is zeker mogelijk om majeur te gebruiken. Wanneer je bijvoorbeeld eddie van halen kijkt, die combineerd ook vaak genoeg mineur en majeur toonladders in 1 solo. Over eddie gesproken, hot for teacher - van halen, is wel leuk rockshuffeltje ;)

Captain Planet
6 april 2011, 22:45
Oké, kan ik weer even verder, bedankt!

aaronstonebeat
6 april 2011, 22:52
Thiez slaat de spijker op de kop.
Voor een groot deel is het blues, maar je kunt doen wat je wilt.

Luister wat dat betreft toch even serieus naar het verhaal van Ted Nugent. Je zou het niet verwachten maar hij spreekt een paar wijze en ware woorden. Het moet uit jou komen. En je moet je leven in eigen handen hebben. Je leven is als een pijl, je kunt de roos raken of in je eigen voet schieten.

Vergeet ook vooral de Ted Nugent Night Vision Scopes niet! :D

-=JEROEN=-
7 april 2011, 02:28
Verschil tussen rock en blues voor mij is het laten ontbreken van de bluenote.

Dus lekker pentatonisch raggen met een dot overdrive!


En gebruik bijv sus ipv 7 akkoorden:

Blues: C7 G7
Rock: Csus2 G