PDA

View Full Version : Ibanez AD 9/ADL



zoon van Piet
6 april 2011, 16:31
Uitgerekend nu ik het ding weer gebruikte, begon mn ouwe AD 9 oudordomsverschijnselen te vertonen... en mijn reservepedaal, een CD10 is al jaren terug door een van min musicerende broers geleend..die krijg ik vast nooit meer terug..

Dus heb ik ( voor een heel schappelijk bedrag) een Ibanez ADL op de kop getikt als vervanger:
http://img855.imageshack.us/img855/6538/img0142x.jpg

Mooie gelegenheid om de verschillen - als die er al zouden zijn- aan den lijve te beoordelen: de delaytijd van de(ze) AD 9 is wat langer en hij klinkt echt wat 'losser' en organischer dan de ADL. Hij geeft ook een klein tikkie meer ruis en vervorming. Maar de ADL geeft veel van de 9 voor - meestal- een fractie van de prijs.

Probleem is wel dat de ADL, net als mijn CD10 Delay Champ trouwens, niet spontaan in een eeuwigdurende echoput wil veranderen. Met vol open repeat gaat ie nog niet verder dan een stuk of zes herhalingen, terwijl de AD 9 gewoon nooit meer ophoudt..

Dat lag aan een instelpotmetertje, zei D_H ooit. en okee, heb schroevendraaier en wil draaien! Maar waar moet ik wezen?

Dirk_Hendrik
6 april 2011, 17:35
Je moet VR4 hebben. Staat wss ook "Repeat" bijgeschreven op de print. Hij zit vast aan pinnetje 5 van de NE571 waar ook R10 aan vast zit.

zoon van Piet
6 april 2011, 18:01
Wat een service! ;)

Deze was nog maagd, geloof miet dat er ooit in gepord is geweest...
VR4 gevonden en gedraaid:
http://img819.imageshack.us/img819/3896/img0145rg.jpg

en nununununu gagagagagaat ie ie ie ie ie doordoordoordoor.... ;)

Bedankt!

Ik zag net je site en de woorden over of AD9/ADL en CD10 al of niet hetzelfde zijn... maar de ADL klinkt echt net effe anders, ook als ik de volgorde en de batterijen omwissel..

Maar ja, lekker boeien.. hij klinkt goedgoedgoedgoed..

Dirk_Hendrik
7 april 2011, 07:42
Van de AD9 bestaan 2 versies (2 als je de reissue meetelt). De 2e versie is elektronisch identiek aan de ADL/CD10. De eerste heeft wat andere waardes in die filteing. Dat ga je horen ja.

zoon van Piet
7 april 2011, 09:33
Dus daar kan een mod voor gemaakt worden? ;)

Mijn 9 zal een vroege zijn. Zwart label en ser.nr beginnend met 1 wordt als zodanig beschouwd door de allesweters...
( ik betwijfel dat nog steeds, overigens. Ik was er immers bij en had in 82 twee 9's, allebei met silver label..)

Ik zal eens luisteren hoe het verschil in podiumsituaties is. Maar ik denk wel dat ik terugga naar de 9, zodra het ouderdomsakkefietje verholpen is. Hij werkt niet meer op voeding, onze technicus neemt m onder handen...