PDA

View Full Version : closed back combo onder 1000 euro?



Bijl
6 april 2011, 14:05
Ik overweeg mijn Mesa F-50 te verkopen en een andere combo aan te schaffen met de volgende specs:

1x12
buizencombo
met gesloten achterkant
doet metal
onder de 1000 euro
nieuw of tweedehands maakt niet uit

Tot nu toe heb ik er maar 1 kunnen vinden en dat is de 6505+ van Peavey binnen het gestelde budget.

Heb ik echt geen andere keuze of zijn er alternatieven die ik niet heb kunnen vinden voor minder dan 1000 euro?

iWishmaster
6 april 2011, 14:14
Mesa Caliber series kunnen prima metal en zijn voor dat geld wel te vinden.
Met een beetje geluk kun je tweedehands ook wel een Mesa Mark III vinden voor rond de 1000 euro.

Engl maakt ook wel wat combo's die voldoen, thunder, savage etc.: die zijn ook niet bijzonder duur.

Sommige daarvan zijn wel open back. Wat is daar het bezwaar tegen? Anders koop je een klein topje zoals de Tiny Terror en zet je er een Bogner 1x12" onder. Doe ik al een hele tijd, klinkt te gek, alleen wel 1-kanaals.

Als je toch voor de peavey gaat, zou ik een oudere 5150 combo nemen: loodzwaar, maar voor 500 euro te vinden en ze klinken erg goed.

Bijl
6 april 2011, 15:12
Mesa Caliber series kunnen prima metal en zijn voor dat geld wel te vinden.
Met een beetje geluk kun je tweedehands ook wel een Mesa Mark III vinden voor rond de 1000 euro.

Engl maakt ook wel wat combo's die voldoen, thunder, savage etc.: die zijn ook niet bijzonder duur.

Sommige daarvan zijn wel open back. Wat is daar het bezwaar tegen? Anders koop je een klein topje zoals de Tiny Terror en zet je er een Bogner 1x12" onder. Doe ik al een hele tijd, klinkt te gek, alleen wel 1-kanaals.

Als je toch voor de peavey gaat, zou ik een oudere 5150 combo nemen: loodzwaar, maar voor 500 euro te vinden en ze klinken erg goed.

Niet sommige, maar alles wat je noemt is open back. En een ENGL Savage combo bestaat niet.

Een 5150 is een 2x12, zoek ik ook niet. Veel te onhandig. Ze klinken wel geweldig, ik heb er één gehad.

Maar toch bedankt.

iWishmaster
6 april 2011, 15:42
Vandaar mijn vraag: waarom closed back? Je zoekt een bepaalde sounds en het verschil tussen open en closed back is niet zaligmakend en op lang niet elke versterker hetzelfde.

Fireburst
6 april 2011, 19:42
Je lijkt goed op de hoogte van de markt, en je lijkt ook heel goed te weten wat je wil : ik vraag me af wat je mist aan de F-50 of wat je precies zoekt qua sound dat de F-50 can't deliver ?

Als het natuurlijk enkel is 'om eens te veranderen' zou ik me ook niet te hard blindstaren op open of closed back en gewoon eens veel gaan luisteren.

Specs op papier zijn ook maar enkel dat : droge specs op een stuk papier of een scherm...

hole
6 april 2011, 19:48
Mesa MkIII Blue Stripe combo voor 895 (http://cgi.ebay.de/Mesa-Boogie-Mk-III-Blue-Stripe-Combo-Mark-3-60-W-1a-/350451764894?pt=Amps&hash=item51988d8e9e)

Midwolda
6 april 2011, 21:10
Voor mijn openback Princeton Chorus heb ik een achterplaatje op maat gemaakt
dat met stroken klittenband op z'n plek blijft zitten.
Kun je volgens mij wel bij iedere combo doen, kun je altijd kiezen: open of dicht.

allochthomas
6 april 2011, 21:32
Niet sommige, maar alles wat je noemt is open back. En een ENGL Savage combo bestaat niet.

Een 5150 is een 2x12, zoek ik ook niet. Veel te onhandig. Ze klinken wel geweldig, ik heb er één gehad.

Maar toch bedankt.
Die mark III scheurt tering hard ondanks dat het een open back is. Waarom wil je nou persee een closed back?

@Midwolda: me een mesa mark wil je dat niet echt doen omdat ze nogal een heet hoofd willen zijn. Er zit niet voor niks een ventilator in mijn mark III head

Midwolda
6 april 2011, 22:40
Ha ja, effe vergeten, buizen worden heet... heb zelf ook een fan in de VibroChamp geplaatst. :chicken:
Dan begrijp ik nu ook niet meer waarom TS een closedback combo wil.

muziekschuur
7 april 2011, 01:22
Speelt vast drop down of met 7 snaar.

Je kan altijd de behuizing aanpassen of een andere behuizing aanschaffen en de versterker overzetten.

Misschien interessant om via ceriatone (http://www.ceriatone.com) een basis versterker aan te schaffen en daar dan een gesloten combo behuizing bij te (laten) maken.

Het simpelste is het als je een flightcase model laat maken. Kun je hem direct afsluiten na je gig.

Bijl
7 april 2011, 09:52
Je lijkt goed op de hoogte van de markt, en je lijkt ook heel goed te weten wat je wil : ik vraag me af wat je mist aan de F-50 of wat je precies zoekt qua sound dat de F-50 can't deliver ?

Meer punch en meer projectie.

@Muziekschuur: inderdaad, drop C. Een andere behuizing maken en de versterker overplaatsen is wel een heel goed plan, daar had ik nog niet aan gedacht. Maar vanuit de kosten gezien kan ik dan net zo goed een 6505 kopen voor erbij en ook de Mesa houden. Wat ook kan is een 2x12 kopen of een losse 1x12 erbij, maar ik wil het compact houden.

@Allochthomas: Een F-50 scheurt ook teringhard :-)

@Midwolda: De achterkant van een F-50 volledig dicht maken zou betekenen dat de behuizing onherstelbaar veranderd moet worden, dat vind ik zonde.

iWishmaster
7 april 2011, 10:23
Waarom dan geen kleine head en een 1x12" cab eronder? Prima draagbaar hoor ...

Je vraagt namelijk inderdaad om iets wat amper bestaat. Metal in Drop C speel je op een 4x12" met een stevige buizenamp ...

interessander
7 april 2011, 10:44
Losse behuizing voor het versterkergedeelte en een losse 1x12 lijkt me ook de beste optie, dan behoud je de originele behuizing mocht je die ooit weer willen herstellen. Of zoals ik ook in je vorige topic voorstelde een mesa thiele voor bij je F50.

iWishmaster
7 april 2011, 10:47
Ziet er ook veel stoerder uit:
http://i254.photobucket.com/albums/hh99/iWishmaster/13092010154.jpg

muziekschuur
7 april 2011, 10:48
Ik zou voor de 6505+ 112 gaan. Een uniek product & een aanrader denk ik.

Het is wel zo dat met een serieuze drummert een 1x12 het net niet trekt. Vandaar de dominantie van de 2x12 combo's in dat segment. En alleen de 5150 combo is dan closed back (of misschien de nieuwere 6505 combo's ook).

Misschien heb je ook de blackstar 408 speakercabinet gezien? Al enkele jaren is Markbass succesvol in het bassegment met 4x8 cabinetten. Twee van die cabinetten passen achterin een personenauto. En icm solidstate top van Markbass een relatief kleine set die op veel podia terug te zien is. De Blackstar 408 is er nu voor de gitarist en lijkt me een heel leuk kastje. Mocht je tijd hebben kun je even afwachten en dat ding uittesten.

De nieuwe Orange black terror icm dat cabinetje kan een heel leuke doos zijn. De opgevouwen 2x12 van Orange kan dat ook zijn. Beide producten liggen pas over 2 maanden in de winkel. Kun je natuurlijk wel nog even sparen.

De beste cabinetjes die ik ken zijn de MESA Thiele & de Bagend 1x12 voor wat jij ermee wil denk ik.
Suc6.

allochthomas
7 april 2011, 13:19
@Allochthomas: Een F-50 scheurt ook teringhard :-)


Ik heb 2 versterkers gehad uit de caliber(waar de F serie is uit ontstaan) en de F-50 heb ik zelf getest en de mark III is echt een klasse appart.

muziekschuur
7 april 2011, 14:06
Iwishmaster, die Rivera roept me...

iWishmaster
7 april 2011, 14:11
Iwishmaster, die Rivera roept me...

Ik heb je maar meteen een PM gespammed :soinnocent: ...

JohnLord
7 april 2011, 14:34
Voor mijn openback Princeton Chorus heb ik een achterplaatje op maat gemaakt
dat met stroken klittenband op z'n plek blijft zitten.
Kun je volgens mij wel bij iedere combo doen, kun je altijd kiezen: open of dicht.

Dat buizencombo's altijd open back zijn heeft een reden, namelijk het afvoeren van warmte. Opletten dus als je hem simpelweg dichtmaakt.

Tankman
8 april 2011, 00:19
1x12, buizen, closed back en doet metal...De 6505+ 112 combo is dan ook bij de eerste waar ik aan denk. Ik heb hem zelf sinds de zomer en het is echt een te gek ding. Met een serieuze drummer trekt de 112 het prima overigens. Ik zou je wel aanraden om een knappere speaker naar jouw smaal erin te bouwen. Ik heb er dan een Celestion Vintage 30 in. Hij klinkt veel warmer en strakker en ook meer gedefinieerd. Zeker een aanrader!

Bijl
8 april 2011, 09:32
1x12, buizen, closed back en doet metal...De 6505+ 112 combo is dan ook bij de eerste waar ik aan denk. Ik heb hem zelf sinds de zomer en het is echt een te gek ding. Met een serieuze drummer trekt de 112 het prima overigens. Ik zou je wel aanraden om een knappere speaker naar jouw smaal erin te bouwen. Ik heb er dan een Celestion Vintage 30 in. Hij klinkt veel warmer en strakker en ook meer gedefinieerd. Zeker een aanrader!

Ja, ik vroeg me al af waar die opmerking van Muziekschuur op gebaseerd is en met wat voor houthakker hij speelt :seriousf: 50 watt buizen door een 1x12 is meer dan genoeg. Ik ben inmiddels maar gestopt met verder zoeken, die 6505 1x12 is volgens mij echt de enige. Goeie tip van die Celestion, als ik een 6505 koop ga ik dat wel doen. Of een G12K-100 lijkt me ook leuk.

Tankman
8 april 2011, 12:50
Die 112 combo is 60 watt zelfs. Klinkt allemaal echt prima. Er is ook wel een redelijke clean uit te halen met de juiste instellingen. Het is niet helemaal geweldig, maar ik kan ermee werken.

muziekschuur
8 april 2011, 18:21
Ja, ik vroeg me al af waar die opmerking van Muziekschuur op gebaseerd is en met wat voor houthakker hij speelt :seriousf: 50 watt buizen door een 1x12 is meer dan genoeg. Ik ben inmiddels maar gestopt met verder zoeken, die 6505 1x12 is volgens mij echt de enige. Goeie tip van die Celestion, als ik een 6505 koop ga ik dat wel doen. Of een G12K-100 lijkt me ook leuk.

Nou, kent iemand de Yamaha Oak Custom..... Zet daar nou es een serieuze drummert achter en dan met een 1x12combootje aan de slag.... Maar goed dan praat ik over 1x12 openback combo's. Da's natuurlijk anders dan gesloten...

caliban
9 april 2011, 00:00
Ik wil niet moeilijk doen maar ik denk dat een 4*12 of 2*12 altijd vetter gaat klinken dan een 1*12... Natuurlijk bestaan er ook 2*12 combo's maar dan wordt het weer zwaar.

Tankman
9 april 2011, 14:47
Ik wil niet moeilijk doen maar ik denk dat een 4*12 of 2*12 altijd vetter gaat klinken dan een 1*12... Natuurlijk bestaan er ook 2*12 combo's maar dan wordt het weer zwaar.

Hier ben ik het uiteraard mee eens. Ik zeg ook niet dat de 1x12 beter klinkt dan een 2x12 of 4x12, maar dat je het met de 1x12 heus wel trekt in een metal band met een drummer die hard slaat. Ik ga die van mij zodra hij weer in de oefenruimte staat ook over een 4x12 gooien.

Tankman
11 april 2011, 11:03
En? Zijn er al vorderingen?

muziekschuur
11 april 2011, 11:08
Is er al een bijpassend 1x12 gesloten cabje voor bij de 6505+ 112?

Tankman
11 april 2011, 11:14
Niet van Peavey nee. Peavey houdt het sowieso meestal op 4x12.

Ik ben zelf van plan om uiteindelijk een Orange cabinetje onder mijn Peavey te doen.