PDA

View Full Version : Welke kleine buizenamp voor slaapkamer te kiezen?



Robstar
6 april 2011, 12:20
Ik ben op zoek naar een kleine buizenamp om te oefenen op m'n kamer. Het budget is 250 euro. Ik ga de versterker aansluiten op een Telecaster. Het gaat me vooral om warme, bluesy tonen. Ik hoef geen metal e.d. te kunnen spelen.

Al eerder startte ik hier dit topic:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?144368-Versterker-max.-200-euro

Daarin trok vooral de Fender Vibro Champ m'n aandacht.

Het spijt me dat ik nu toch weer bij jullie aanklop. Ik heb op het forum rondgekeken en elders op internet, maar ik kom er toch niet helemaal uit. Daarom wil ik jullie vragen:

Welke van deze versterkers heeft je voorkeur, en waarom?

- Blackstar HT-1R
- Fender Vibro Champ
- Marshall Class 5

G.G.
6 april 2011, 12:24
Warm, bluesy en geen high gain? Waar is de fender champ 600 in je lijstje?

Die tweedehands, snoertje aan solderen en een klein tweedehands 1x10 of 1x12 cabje moet lukken in je budget.

Robstar
6 april 2011, 12:34
Die tweedehands, snoertje aan solderen en een klein tweedehands 1x10 of 1x12 cabje moet lukken in je budget.

Dat knutselen zie ik niet zitten. Bovendien wil ik door eerdere (slechte) ervaring niet voor tweedehands gaan. Is de Fender Champ 600 dan nog steeds 't overwegen waard in jouw ogen?

Ik heb sowieso 't liefst een combo eigneijk.

Rembull1980
6 april 2011, 12:40
Voor warme Blues tonen kan je gerust de Class 5 nemen. Wel moet een een pedaaltje hebben voor gain, maar mag de pret niet drukken, aangezien het om het geluid gaat en niet om de toeters en bellen. Heb nu ruime ervaring met de Class 5, zeker een combo om verliefd op te worden.

Maar 1 tip kan ik je geven: Ga ze alle 3 eens in de winkel testen. Zo weet je het zeker wat je wil.

G.G.
6 april 2011, 12:45
Dat knutselen zie ik niet zitten. Bovendien wil ik door eerdere (slechte) ervaring niet voor tweedehands gaan. Is de Fender Champ 600 dan nog steeds 't overwegen waard in jouw ogen?

Ik heb sowieso 't liefst een combo eigneijk.

Dan niet, want die speaker is echt het zwakste punt in de hel schakel. Heb hem origineel gehoord en daarna eens op een 1x12 met een fatsoenlijke celestion (geen idee welk type) en dat klonk ineens heel erg volwassen.

Voor echt heel erg laag volume gebruik ik nu een Squier SP10 (zo'n echt heel erg goedkoop ding en dat werkt ook prima, eventueel met een trapdoosje).

smullie
6 april 2011, 12:59
VHT special 6 combo... of zelfs de combinatie top-cab is net geen 200€: http://www.thomann.de/be/vht_special_6_bundle.htm

In dezelfde lijn: http://www.thomann.de/be/vht_special_6_combo_ultra.htm

Enige nadeel: tenzij je eens bij iemand langsgaat die er eentje heeft staan kan je die niet in Belgie of nederland testen. (moest je van in de buurt van Mechelen zijn, dan pm je me maar, dan kan je de mijne (special 6 combo evt met 2x12 cab) eens testen...

EDIT: Rotterdam is niet echt in de buurt van Mechelen zeker...

Eric van Esch
6 april 2011, 13:06
Neem in het rijtje ook de Vox AC4TV mee om te proberen. Voldoet aardig aan je wensen.

Wabbie
6 april 2011, 13:14
Ik heb thuis een Champion 600 staan. Zeer leuk versterkertje en de speaker zit gewoon aangesloten met een normale jack-plug. Die kun je dus lostrekken en er meteen een grotere speakerkast op aansluiten. Dan klinkt 'ie idd een stuk volwassener. Ik zou gewoon eens gaan testen in een winkel waar er een aantal staan. En vergeet niet dat 5 watt buizen ook nog best hard gaan voor thuis.

LesPaul1612
6 april 2011, 13:41
Ik zag laatst ook iets over de Laney Cub serie, misschien is dat wat.

Exi
6 april 2011, 14:15
Voor warme Blues tonen kan je gerust de Class 5 nemen. Wel moet een een pedaaltje hebben voor gain, maar mag de pret niet drukken, aangezien het om het geluid gaat en niet om de toeters en bellen. Heb nu ruime ervaring met de Class 5, zeker een combo om verliefd op te worden.

Maar 1 tip kan ik je geven: Ga ze alle 3 eens in de winkel testen. Zo weet je het zeker wat je wil.
+1 voor de Marshall Class 5, maar dan wel de verbeterde versie met de "low power mode". (Marshall Class C5-01). Als dat goed werkt, dan heb je die lekkere crunch op slaapkamervolume.

En inderdaad. Het maakt niet uit wat wij vinden, maar wat je er zelf van vindt. Testen dus!

Enne, hoe vindt je dit (http://haydencustomshop.com/audio/petite5-odrive-telecaster.mp3) klinken? ;)

iWishmaster
6 april 2011, 14:23
Poeh, ik vind de Class 5 juist erg slecht: heel plat en totaal niet dynamisch. Dan liever een klein fender combotje met een pedaal ervoor.

smullie
6 april 2011, 14:25
oh ja, als je iets over budget wil gaan, dan vind ik de AC4TV ook een heel mooie... :makeup:

Swaag
6 april 2011, 15:28
Of een Vox AC4TV8.
Is de kleinere versie van de AC4TV, heeft een 8 inch speaker ipv 10 inch, en een kleinere behuizing.
Maar is daardoor ook weer iets minder centjes over de toonbank.

lefthandstrat
6 april 2011, 15:47
Ik heb op de enquete de Vibro Champ aangeklikt in verband met de veelzijdigheid die bij thuisgebruik niet onbelangrijk is, althans.......volgens mijn redenatie. Succes en ik lees graag waar uiteindelijk de keuze op gevallen is.

EDIT: Deze Trace Elliot Velocette al op MP gezien? http://link.marktplaats.nl/435939889

Exi
6 april 2011, 16:39
oh ja, als je iets over budget wil gaan, dan vind ik de AC4TV ook een heel mooie... :makeup:
De 10" AC4TV valt nog binnen zijn budget zo te zien. Bij bv. Rockpalace is hij €199,- en bij veel andere winkels nog <€250,-.

Het is geen combo en net iets over je budget, maar de Vox Lil' Night Train vind ik ook wel een errug lekkere versterker. Klinkt net weer wat anders dan de AC4TV, wat losser en naar mijn mening wat lekkerder met single-coils.

arcane
6 april 2011, 17:51
Ik heb op de vibro champ gestemd.
Ik heb zelf de iets grotere broer, de super champ xd, en die vind ik echt fantastisch. Erg lekker geluid, en bovendien enorm veelzijdig. Dat zal bij de vibro champ denk ik niet anders zijn.
Met de blackstar heb ik helemaal geen ervaring, dus daar kan/ga ik ook niets over zeggen.
De marshall vond ik zelf wat tegenvallen. Wil je een beetje lekker geluid uit de amp krijgen met een randje, dan staat de amp toch aardig hard te brullen, en gaat het naar mijn mening te hard voor thuis.

Maar zoals eerder gezegd, ga op pad om wat amps te testen.

Rooker
6 april 2011, 21:04
Zeker weten de Laney Cub. Zeer volwassen geluid voor zo'n klein ampje. Is 1 en 15 wat schakelbaar. Dit maakt hem evt ook nog geschikt voor optreden.

josan
7 april 2011, 23:01
Zeker weten de Laney Cub. Zeer volwassen geluid voor zo'n klein ampje. Is 1 en 15 wat schakelbaar. Dit maakt hem evt ook nog geschikt voor optreden.

Oh ja??? Vertel jij mij dan eens waar ik van 15 naar 1 Watt kan schakelen.

Exi
7 april 2011, 23:06
"Schakelen" zou moeilijk gaan, maar de gitaar kan wel in de 1w input geplugd worden.
http://www.laney.co.uk/images/products/zoom/cub12_3.png

Rooker
8 april 2011, 11:15
"Schakelen" zou moeilijk gaan, maar de gitaar kan wel in de 1w input geplugd worden.
http://www.laney.co.uk/images/products/zoom/cub12_3.png

Ja, dat bedoel ik;). Excuus als ik je ontgrief met mijn foute formulering.

toddzilla
8 april 2011, 14:21
Ik heb de Vibro Champ XD en de Class 5 laatst geprobeerd in de winkel omdat ik ook op zoek ben naar een klein buizenampje voor thuis.

De Class 5 vond ik niet echt geschikt voor thuis. Je moet hem toch een eind open draaien voor hij lekker gaat klinken en met een dergelijk volume staan mijn buren voor de deur.
De Vibro Champ XD klonk ook op laag volume goed en is inderdaad erg veelzijdig door de verschillende modeling geluiden die erin zitten.

Over de Blackstar kan ik je niks vertellen, maar ik zou zeggen neem je gitaar (en evt. een paar van je pedaaltjes) mee naar de winkel en ga lekker testen welke het beste voldoet aan jouw wensen.

G.G.
8 april 2011, 19:38
Oh ja??? Vertel jij mij dan eens waar ik van 15 naar 1 Watt kan schakelen.
A/B boxje en je kan schakelen.

Fireburst
8 april 2011, 20:13
Ik heb niet gestemd omdat je voor dit budget zoveel dingen kan proberen, er is nog o.a. Blackheart, Bugera, enz...

Neem je gitaar mee en ga een dagje testen, luister onbevooroordeeld en post dan je bevindingen.

Robstar
10 april 2011, 20:47
Bedankt voor jullie reacties! Eigenlijk hebben jullie 't alleen maar lastiger gemaakt... De Vibro Champ wint in de enquete, maar steekt te weinig boven de andere twee uit. Bovendien zijn er een aantal opties bijgekomen nu.

Ik denk dat ik me binnenkort inderdaad maar een middag moet opsluiten in een gitaarzaak en er zelf moet achter komen welke MIJ het meest bevalt. Dat is eigenlijk het beste advies dat jullie me hebben gegeven. Dus dat ga ik maar doen. Ik houd jullie op de hoogte!

marco v
10 april 2011, 22:29
Ik heb de class 5, prima versterkertje voor thuis, maar 5 watt kan loeihard gaan en dat is nodig om hem zonder pedaal een lekker rauw randje te geven.
Binnenkort heb ik ook de vht special 6 head en cabinet. Waarschijnlijk hetzelfde probleem als met de class 5, maar goed, ik vind het een leuk setje en het kan, dus waarom ook niet.
Die 5 watt buizen combootjes zien er gelikt uit, maar ze zijn niet echt geschikt voor thuis, tenzij je er een pedaaltje voor hangt.
Die blackstar ht1, die lijkt me ook wel wat. 2 kanalen, jammer alleen dat er geen voetschakelaar bij zit, dan zou het wel eens de ultieme thuisamp kunnen zijn in buizenland.

Kim Wilson
10 april 2011, 23:03
Bedankt voor jullie reacties! Eigenlijk hebben jullie 't alleen maar lastiger gemaakt... De Vibro Champ wint in de enquete, maar steekt te weinig boven de andere twee uit. Bovendien zijn er een aantal opties bijgekomen nu.

Ik denk dat ik me binnenkort inderdaad maar een middag moet opsluiten in een gitaarzaak en er zelf moet achter komen welke MIJ het meest bevalt. Dat is eigenlijk het beste advies dat jullie me hebben gegeven. Dus dat ga ik maar doen. Ik houd jullie op de hoogte!
Neem dan ook een paar goeie modelling amps mee in je test. Best kans dat één van die het op diverse lage volumes beter doet dan die buizenamps.

TimS
10 april 2011, 23:08
Zeker weten de Laney Cub. Zeer volwassen geluid voor zo'n klein ampje. Is 1 en 15 wat schakelbaar. Dit maakt hem evt ook nog geschikt voor optreden.
Ik wilde er niet weer over beginnen, maar als hij dan toch aangeraden wordt kan ik daar wel in mee gaan.

jahallozeg
11 april 2011, 21:12
+ 1 voor de Vibro Champ XD, erg goede combi met single coil Telecaster

Robstar
25 juni 2011, 10:38
Mede door jullie ben ik uiteindelijk toch voor de Fender amp gegaan. Het is alleen wel een Super Champ geworden. Helderheid en veelzijdigheid gaven de doorslag. Ben er erg blij mee. Ooit volgen er nog wel plaatjes in het Telecastertopic. In ieder geval, bedankt voor jullie hulp!