PDA

View Full Version : Wie van jullie speelt metal op een rectifier?



Sem
6 april 2011, 11:40
Heb een triple met mesa cab met v30's.

Speel graag palmmute en pinch harmonics. Ch 3 krijg ik nog niet veel van, ch 2 al beter.

Wat zijn jullie ideale instellingen?

Tube screamer hoor ik zou nodig zijn. Ervaringen mee op de recto? Waarom en welke klinkt het beste?!

Ch 3 dan wel een killer of blijft het toch Ch2 die vreemd genoeg dikkere sound creeert?!

Thnx!

iWishmaster
6 april 2011, 12:11
Ik heb geen recto, maar wel verschillende versies uitgebreid aan de tand gevoeld.

Het verschil tussen channel 2 en 3 is aldus Mesa puur en alleen de Presence knop. De één is wat feller (meer presence), waar de ander de presence-boost op een wat 'lagere frequentie' lijkt te hebben en wat dikker klinkt. Precies kan ik het niet uitleggen / verklaren, maar zo klinkt het wel.

Een booster zou uitkomst bieden: de midboost en volumeboost van bijvoorbeeld een tubescreamer dikt het geluid wat aan en de toegevoegde gain/compressie maakt pinch harmonics makkelijker.

Pé.
6 april 2011, 12:54
Niet de mid boost, maar juist de bass cut van de tubescreamer helpt het geluid enorm te verbeteren. Door de bastonen van de gitaar terug te trekken wordt het flubberende laag van de Rectifier wordt teruggetrokken en de versterker een stuk strakker. Daarnaast laat de midboost het overstuurde geluid wat makkelijker door de mix prikken.

Marc Oblivian
6 april 2011, 14:43
Ga gewoon wat bosters/tubescreamers in de winkel proberen op je eigen versterker en speakerkast en kijk wat jij het beste vindt klinken en op welk kanaal, da's echt het beste advies wat we je kunnen geven. Op het internet alleen kom je er toch niet uit hoor.....

TimoSomers
6 april 2011, 14:46
Tubescreamer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:)

Sem
7 april 2011, 11:55
Ga gewoon wat bosters/tubescreamers in de winkel proberen op je eigen versterker en speakerkast en kijk wat jij het beste vindt klinken en op welk kanaal, da's echt het beste advies wat we je kunnen geven. Op het internet alleen kom je er toch niet uit hoor.....

Is in de omgeving niet zo gemakkelijk, daarnaast iets zeker icm de recto waar je echt tijd voor moet nemen. Ik ga er vanuit dat ik de eerste ben die een ts hiervoor gaat, ingezetten. Vandaar dat ik graag ervaringsdeskundigen hoor!

Zijn die goedkope ts5 en 7 ook wat? Of zit daar toch echt wel verschil in me de duurdere?

TimoSomers
7 april 2011, 12:27
Ik vond alleen de echte remake van de originele oude ts808 echt vet over een Recto. Dus die zou ik ff checken!

That said: ik wil geen een amp meer zonder die tubescreamer, want hij tightent echt alles.

caliban
7 april 2011, 14:31
Ik vind het ook echt de moeite om een ts kit ineen te steken. Bij generalguitargadgets verkopen ze er een waar je wat optie kan kiezen, kan je experimenteren met opamps enzo. En het zijn geen moeilijke kits, dus je moet geen super ervaren soldeerder zijn. Enige stomme met ggg is dat ze vrij duur zijn (onder andere door transportkost, gezien ze van US moeten komen). Anderen hebben misschien tips voor kits wat dichter bij huis.

Sem
7 april 2011, 15:10
Thanx mannen! De remake 808 of solderen moet ook wel lukken, ziet dat er wel ook een beetje uit als het feestje klaar is...plastic?

Timo over welk kanaal en wat zijn je instellingen op de amp en ts? Je speelt nu nog Recto alleen Laney...

Marc Oblivian
7 april 2011, 15:18
Is in de omgeving niet zo gemakkelijk, daarnaast iets zeker icm de recto waar je echt tijd voor moet nemen. Ik ga er vanuit dat ik de eerste ben die een ts hiervoor gaat, ingezetten. Vandaar dat ik graag ervaringsdeskundigen hoor!

Zijn die goedkope ts5 en 7 ook wat? Of zit daar toch echt wel verschil in me de duurdere?

Oke, als je liever naar internetverhalen luistert, dan naar hoe je amp echt klinkt met een tubescreamer van welk type dan ook, dan moet je dat zelf weten.
Maar ik ben wel benieuwd: als iedereen hier beweert dat een TS-9 voor een Recto te gek klinkt, maar jij er geen bal aanvindt als je hem uiteindelijk hebt gekocht, blijf je hem dan toch gebruiken omdat wij hem wel allemaal goed vinden klinken.
Niet vervelend bedoeld hoor, maar ik bepaal liever zelf hoe ik klink (en ik zou dus zelf meerdere verschillende types tubescreamers zelf proberen alvorens een keuze te maken, maar dat ben ik...).

YannickH
7 april 2011, 15:34
Ik vond alleen de echte remake van de originele oude ts808 echt vet over een Recto. Dus die zou ik ff checken!

That said: ik wil geen een amp meer zonder die tubescreamer, want hij tightent echt alles.

hoe is de ts808 ten opzichte van de ts9?

Sem
7 april 2011, 15:36
Oke, als je liever naar internetverhalen luistert, dan naar hoe je amp echt klinkt met een tubescreamer van welk type dan ook, dan moet je dat zelf weten.
Maar ik ben wel benieuwd: als iedereen hier beweert dat een TS-9 voor een Recto te gek klinkt, maar jij er geen bal aanvindt als je hem uiteindelijk hebt gekocht, blijf je hem dan toch gebruiken omdat wij hem wel allemaal goed vinden klinken.
Niet vervelend bedoeld hoor, maar ik bepaal liever zelf hoe ik klink (en ik zou dus zelf meerdere verschillende types tubescreamers zelf proberen alvorens een keuze te maken, maar dat ben ik...).

Zeker snap ik zou het beste zijn. Ik koop altijd koopjes op internet en als het na een tijd echt testen niet werkt gaat het weer de verkoop in. Vaak ook nog met winst. Soort hobby. En waarlijk dan ook nog heerlijk voor blues mee te spelen.





,

Misery Signals
7 april 2011, 15:50
http://www.youtube.com/watch?v=xLb7sj8ErS0

Check de laatste halve minuut eens. Als die Maxon OD 808 voor Devin goed genoeg is (DE pionier op Mesa vs TS vlak), dan zal het wel niet slecht zijn zeker. Die zal al de rest ook al geprobeerd hebben. Maar ja, er staat geen Ibanez op he, al zijn zij eigenlijk de originele makers ;)

http://www.maxonfx.com/Reissue_OD808.php

Ik blijf erbij, gewoonweg de originele en beste klinkende Tube Screamer. En ook nog niet eens zo belachelijk duur als die TS808... (120 vs 190-200 Euro)

Vergelijk wat je wil en koop met je oren, maar zie dat je die zeker ook aansluit...

Ik heb hem nu niet meer wegens al een 5150 voor metal, maar toen ik die vroeger op mijn Mesa Rectifier en Bogner Uberschall (qua logheid klinkt een Mesa Rectifier als een schoothondje tegenover die amp) aansloot klonk dat echt super goed.

MS

Sem
7 april 2011, 19:44
Zijn sound is beetje chemisch, veel fx mij wat te. Hoe de ts klinkt is moeilijk te horen. Ga eens kijken wat 2hands te koop is. Ben benieuwd hoe het klinkt dadelijk.

allochthomas
7 april 2011, 19:54
Doe jezelf een plezier en ga een paar tubescreamers testen over een recto bij de lokale gitaar boer en kies de gene uit die het beste klinkt. Persoonlijk vond ik de ts9 helemaal niks en wou ik gewoon voor de optie gaan wat het meest standaard was: de maxon od808. Maar na wat testen kwam de maxon voor mij helemaal niet goed uit de verf en ben ik voor de ibanez ts808 reissue gegaan.

TimoSomers
7 april 2011, 20:00
Thanx mannen! De remake 808 of solderen moet ook wel lukken, ziet dat er wel ook een beetje uit als het feestje klaar is...plastic?

Timo over welk kanaal en wat zijn je instellingen op de amp en ts? Je speelt nu nog Recto alleen Laney...


Poeh, even denken.

Voor m'n slag gebruikte ik het oranje kanaal.

Presence net over het midden, bass iets minder dan drie kwart, treble net iets over het midden, mid net iets over het midden, gain wisselde ik wel eens af, maar meestal tussen midden en driekwart ongeveer.
Met de mastervolume en de output kun je ook experimenteren want heeft ook veel invloed op de sound. Ik koos zelf voor weinig mastervolume en veel output.

Dan op de TS: overdrive: 1/3, tone: 1/3, level: iets over het midden.

Geloof dat zoiets m'n standaard was, maar schoof nogal vaak hoor, maar denk dat je zo wel iets kan maken.

De TS die ik gebruik is inderdaad een ibanez 808 reissue

Sarco
8 april 2011, 13:34
Ik denk dat ongeveer elke tubescreamer-achtige wel zal werken om je recto wat strakker te maken.

Ik had vroeger een oude ibanez metalscreamer (met JRC4558 op-amp zoals in TS-9) en vond die wel goed. Vrij subtiel qua effect, het karakter van de amp bleeft intact maar dan gewoon feller/strakker..

Nadat deze gestolen is, heb ik een Hardwire CM2 (http://www.thomann.de/be/digitech_hardwire_hw_od_overdrive.htm) gekocht en deze zou ik ook wel aanraden eigenlijk. Doet z'n werk als tubescreamer heel goed maar heeft iets meer een eigen karakter. Voordeel is wel de aparte bass-toonregelaar zodat je toch nog wat meer controle hebt op de bass rolloff.

Als bonus klinkt die CM2 ook erg fijn als overdrive bovenop een low-gain amp :) Ik gebruik die eigenlijk vooral zo momenteel (ook metal, maar het hoeft niet meer zo strak te zijn).

Succes met de zoektocht!

Sem
11 april 2011, 21:23
Ik denk dat ongeveer elke tubescreamer-achtige wel zal werken om je recto wat strakker te maken.

Ik had vroeger een oude ibanez metalscreamer (met JRC4558 op-amp zoals in TS-9) en vond die wel goed. Vrij subtiel qua effect, het karakter van de amp bleeft intact maar dan gewoon feller/strakker..

Nadat deze gestolen is, heb ik een Hardwire CM2 (http://www.thomann.de/be/digitech_hardwire_hw_od_overdrive.htm) gekocht en deze zou ik ook wel aanraden eigenlijk. Doet z'n werk als tubescreamer heel goed maar heeft iets meer een eigen karakter. Voordeel is wel de aparte bass-toonregelaar zodat je toch nog wat meer controle hebt op de bass rolloff.

Als bonus klinkt die CM2 ook erg fijn als overdrive bovenop een low-gain amp :) Ik gebruik die eigenlijk vooral zo momenteel (ook metal, maar het hoeft niet meer zo strak te zijn).

Succes met de zoektocht!

Voor 90,- een 808 reissue gekocht op mp. Morgen zal ie binnen zijn. Ben benieuwd!
Had nog een line6 overdrive liggen, eerder nooit super geklonken. Beetje fake, op distortion ch. te overstuurd op clean te iel. Nu na secuur tweaken een leuk randje op ch1 en al een wat strakkere sound en vooral betere palmmute. Mesa reageert heel anders dan de marshall en line 6 op de od pedaal. Niet verkeerd. Pinch harmonics vallen nog steeds tegen.
Morgen eindelijk een ts testen.

Heb nu high voltage op arrow
opstaan, altijd ma. avonden stevige muziek. Best de moeite waard om eens te checken.

Misery Signals
12 april 2011, 01:13
Ik denk dat je dan je pinch harmonics toch nog eens moet oefenen. Bij een Mesa zonder pedaaltje moeten die gemakkelijk gaan. Als je dat goed kan, heb je niet eens een echte gain amp nodig?

MS

Marc Oblivian
12 april 2011, 11:24
Tja...pinch harmonics haal ik ook uit mijn amp met gain op 1. Het is meer de techniek dan de hoeveelheid gain die het hem doet. Ik ben benieuwd wat de ervaringen van TS zijn met de 808 reissue op de rec.

Sem
13 april 2011, 00:19
Tja...pinch harmonics haal ik ook uit mijn amp met gain op 1. Het is meer de techniek dan de hoeveelheid gain die het hem doet. Ik ben benieuwd wat de ervaringen van TS zijn met de 808 reissue op de rec.

Vandaag al eens wat instellingen geprobeerd. Vanaf het moment dat ik hem inplugde hoor ik het al. Het was al een heerlijke amp, maar nu heeft ie pas echt een dikke sound. Heerlijk! Volle krassende palmutes, pinch harmonics komen bijna vanzelf en het doet geen afbreuk aan de mesa sound. Ik ben nu al heel tevreden. Komende tijd zal ik de combinatie nog wel wat beter onder de knie krijgen en zal de sound wellicht nog beter worden.
Absoluut een aanrader als boost voor je amp. Nu moet ik zeggen dat ik vooral enthousiast ben over de metal sound en de ts. (ch 2, modern) Voor het rustigere werk vind ik de sound die de versterker produceert nu nog mooier. Dit vergt overigens weer heel andere instellingen als booster tbv metal, nog niet zoveel tijd in gestoken om ook een lekkere bluessound te creeren. Je zult als je maar een ts hebt veel moeten tweaken als je verschillende stijlen wilt spelen. Wellicht niet verkeerd om tzt er nog eens een bij te kopen.

De 808 is zeker een aanrader voor een rectifier. Het klinkt geweldig en zou zeggen een vereiste voor een lekkere strakke metalsound. Ga nu dus gewoon op mijn gehoor af, heb nog een andere ts's op de amp gehoord. Zal tzt er nog wel van komen.

Wat een geweld ;) , voldoet zeer zeker aan mijn verwachtingen!

Marc

Pinch harmonics lukken inderdaad ook op een low gain amp, maar je zult met me eens zijn dat op en overstuurde amp gemakkelijker gaat en vooral ook veel beter klinkt. Het verschil tussen zonder en met ts met dezelfde techniek is aanzienlijk.

Sanderltd
13 april 2011, 11:36
Pinch harmonics hebben naar mijn ervaring NIETS te maken met de hoeveelheid gain op een versterker. Je kunt zelfs pinch harmonics krijgen op een gitaar en amp die volledig clean staan.

Wat veel belangrijker is, is de techniek en de EQ van de versterker. Je krijgt makkelijker pinch harmonics op een versterker die met meer treble en mids is afgesteld.
Het feit dat het met een Tubescreamer ertussen makkelijker gaat is dan ook weer gewoon te wijten aan het feit dat de EQ dan eveneens aangepast wordt.

Philippe
13 april 2011, 12:23
Deze dude gebruikt ook een od808. Hij vermeldt zijn settings ook in de omschrijving.

http://www.youtube.com/watch?v=tyRRfaqhY5g&feature=related

Iceman
13 april 2011, 14:09
Die video, da's Ola van het Sneap forum. De kritiek die ik heb op de video's van Ola is dat elke versterker waar Ola over speelt, goed klinkt. Dat zit in de vingers van die man.

Heb zelf verschillende Recto's gehad.
Als je thuis speelt, klinkt kanaal 3 - Modern lekkerder, maar in de band zou ik eerder voor kanaal 2 - Vintage gaan.
3modern is veel meer gescooped dan 2Vintage. Deze laatste zal beter overal doorheen prikken, meer tone.
Het verneukerige van de Modern-stand is dat ie harder is en als je heen en weer gaat schakelen tussen Modern-Vintage dat Modern lekkerder klinkt voor je gevoel.
Met de band: 2- Vintage en gewoon iets harder zetten.

Probeer ipv een overdrive-achtig pedaal (zoals je Maxon) ook eens een goed eq-pedaal tussen de gitaar en amp. Het laag op de eq iets wegdraaien en experimenteren maar. Met een eq behoud je het orginele geluid van je recto meer. De vraag of je dat uiteindelijk mooier vind is natuurlijk erg persoonlijk.
Het 2de voordeel van een eqpedaal ipv een overdrivepedaal is je cleane geluid. Wil je met je overdrivepedaal op het scheurkanaal overschakelen naar het cleane kanaal dan moet je 2 x schakelen (overdrive uit en scheur naar clean). Clean met overdrive is niet echt superclean. Een eqpdaal kun je gewoon aan laten staan op het cleane kanaal, je zult hooguit het laag op je cleane kanaal iets hoger moeten zetten.

Meeste gitaristen spelen op de Silicon-stand omdat ze de Rectifier-stand te zompig vinden. vervang de orginele rectifierbuizen (niet de gewone eindtrapbuizen) door JJ GZ34 buizen, dan zit de rectifier stand net tussen de oude recto-stand en de silicon-stand in.

Mijn 2 cents.

Veel plezier met die lekkere bak.

Sem
13 april 2011, 23:37
Die video, da's Ola van het Sneap forum. De kritiek die ik heb op de video's van Ola is dat elke versterker waar Ola over speelt, goed klinkt. Dat zit in de vingers van die man.

Heb zelf verschillende Recto's gehad.
Als je thuis speelt, klinkt kanaal 3 - Modern lekkerder, maar in de band zou ik eerder voor kanaal 2 - Vintage gaan.
3modern is veel meer gescooped dan 2Vintage. Deze laatste zal beter overal doorheen prikken, meer tone.
Het verneukerige van de Modern-stand is dat ie harder is en als je heen en weer gaat schakelen tussen Modern-Vintage dat Modern lekkerder klinkt voor je gevoel.
Met de band: 2- Vintage en gewoon iets harder zetten.

Probeer ipv een overdrive-achtig pedaal (zoals je Maxon) ook eens een goed eq-pedaal tussen de gitaar en amp. Het laag op de eq iets wegdraaien en experimenteren maar. Met een eq behoud je het orginele geluid van je recto meer. De vraag of je dat uiteindelijk mooier vind is natuurlijk erg persoonlijk.
Het 2de voordeel van een eqpedaal ipv een overdrivepedaal is je cleane geluid. Wil je met je overdrivepedaal op het scheurkanaal overschakelen naar het cleane kanaal dan moet je 2 x schakelen (overdrive uit en scheur naar clean). Clean met overdrive is niet echt superclean. Een eqpdaal kun je gewoon aan laten staan op het cleane kanaal, je zult hooguit het laag op je cleane kanaal iets hoger moeten zetten.

Meeste gitaristen spelen op de Silicon-stand omdat ze de Rectifier-stand te zompig vinden. vervang de orginele rectifierbuizen (niet de gewone eindtrapbuizen) door JJ GZ34 buizen, dan zit de rectifier stand net tussen de oude recto-stand en de silicon-stand in.

Mijn 2 cents.

Veel plezier met die lekkere bak.

Weer bedankt voor de tips!